BAVA KAMA 73 - Two weeks of study material have been dedicated by Ms. Estanne Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH MISHUM P'SEIDA DI'LEKUCHOS

תוס' ד"ה משום פסידא דלקוחות

(Summary: Tosfos rejects the explanation that establishes this specifically where Eidei Mesirah corroborate the Sh'tar.)

י"מ דהא דחיישינן לפסידא דלקוחות, היינו דוקא היכא דאיכא עדי מסירה דידעי שהשטר אמת.

(a)

Refuted Explanation: Some commentaries explain that we are only concerned about the loss of the purchasers where there are witnesses who saw the handing over, who know that the Sh'tar is authentic.

ואין נראה ...

(b)

Refutation: But this is not correct ...

דא"כ איכא בינייהו טובא, היכא דאין עדים אלא החתומים על השטר.

1.

Reason: ... because if so, there is a big difference between Abaye and Rava, where the only witneses are those that have signed on the Sh'tar.

2)

TOSFOS DH DE'ASHIDUBEIH T'REI BE'CHAD U'T'REI BE'CHAD

תוס' ד"ה דאסהידו ביה תרי בחד ותרי בחד

(Summary: Tosfos clarifies the wording.)

משמע לפי שיש שני מזימים על כל אחד ואחד, לא הוי חידוש.

(a)

Explanation #1: This implies that it is not a Chidush, seeing as each witness has two Mazimin.

ותימה, מה בכך, הרי 'תרי כמאה הוו' ?

(b)

Question: So what if they do, we have a principle that 'Two are like a hundred!' (Shevu'os, 42a)?

ונראה לפרש דאסהידו ביה תרי בחד כגון שאין הניזומין מסייעין אחד לחבירו, שאין האחד יודע כלום בעדותו של חבירו...

(c)

Explanation #2: What it therefore means is that two testified against one - where the two Nizumin do not assist one another, since the one does not know about the other ...

שראה אחד מחלון זה ואחד מחלון זה או בהודאה אחר הודאה...

1.

Explanation #2 (cont.): ... either because each one saw from a different window, or where the litigant admitted to each one independently ...

ואלו שנים מזימים את שניהם, שכך שוים אלו כמו אחרים.

2.

Explanation #2 (concl.): ... and the same two witnesses are Mazim both of them, in the same way as if two different witnesses would have testified against each one.

ולא נקט האי לישנא אלא...

(d)

Implied Question: And it only said that they are the same ones ...

משום דמשתמע מיניה שאין המוזמין מסייעין זה את זה.

1.

Answer: ... because we can extrapolate from it that the two Muzamin are not assisting one another.

3)

TOSFOS DH I NAMI DE'PASLINHU BE'GAZLENUSA

תוס' ד"ה אי נמי דפסלינהו בגזלנותא

(Summary: Tosfos reconciles this with the Sugya in Sanhedrin.)

והא דאמרי' בפרק זה בורר (סנהדרין דף כו:) ד'ההיא מתנה דהוו חתימי עליה תרי גזלנין, סבר רב פפא בר שמואל לאכשוריה משום דהא לא אכריזנא עלייהו' ...

(a)

Introduction to Question: Regarding the case in Perek Zeh Borer (Sanherin, Daf 26b), of a Sh'tar Matanah on which two Gazlanim signed, where Rav Papa bar Shmuel thought to declare it Kasher, since they had not yet proclaimed them Pasul ...

ומסיק ד'גזלן דאורייתא לא בעי הכרזה' ,ולא חיישינן לפסידא דמקבל מתנה...

1.

Introduction to Question (cont.): The Gemara concludes that a Gazlan d'Oraysa does not require a proclamation, and we are not concerned about the loss of the recipient of the gift ...

אע"ג ד'פסידא דלקוחות' לאו דוקא, דה"ה דיש לחוש לפסידא דמקבל מתנה ...

(b)

Question: ... despite the fact that 'the loss of the purchasers' is La'av Davka, and we are equally concerned about the loss of a Mekabel Matanah ...

מ"מ פסלינן לההיא מתנה, דמיירי שכבר העידו עליהן בב"ד קודם שחתמו בשטר מתנה...

(c)

Answer: We nevertheless declare that gift Pasul, since it is speaking where witnesses had already testified against them in Beis-Din before they signed on the Sh'tar Matanah ...

או לא נראה ההוא שטר מתנה עד אחר שנודע פסולן בב"ד

(d)

Answer #2: ... or where that Sh'tar Matanah did not appear until after it was known to Beis-Din that they were Pasul.

ואע"ג דזמנה קודם...

(e)

Question: ... even though the Sh'tar is dated earlier ...

יש לחוש שמא הקדימו, כדפרישית לעיל.

(f)

Answer: ... we suspect that perhaps their P'sul pre-dated the Sh'tar, as Tosfos explained earlier (Daf 72b, DH mi'Ka'an').

ומיהו ההוא עובדא דפרק זה בורר (שם דף כז.) ד'חד אמר קמאי דידי גנב ... '

(g)

Question: The case in Perek Zeh Borer (Ibid., Daf 27a) however, where one said 'He stole in front of me ... ') ...

לדיני נפשות פשיטא שיש לפוסלו למפרע.

(h)

Answer: ... regarding Dinei Nefashos it is obvious that one declares him Pasul retroactively.

והוי מצי למימר 'איכא בינייהו לענין דיני נפשות' או 'לאסור אשה לבעלה' ...

(i)

Question #1: In that case the Gemara could have presented the difference (between the two explanation in Rava) with regard to Dinei Nefashos, or with regard to forbidding a woman on her husband ...

ולענין גיטין וקדושין ועדות החדש, דלטעמא ד'חידוש' אין לפוסלן למפרע, ולטעמא ד'פסידא דלקוחות' פוסלין למפרע לכל אלו.

(j)

Question #2: ... or with regard to Gitin, Kidushin or Eidus ha'Chodesh, since, according to the reason of 'Chidush', We will not declare all these Pasul retroactively, whereas according to the reason of 'P'seida di'Lekuchos', we will?

אלא דדחיק לאשכוחי ד'איכא בינייהו' לענין ממון.

(k)

Answer: Only the Gemara pushes to find differences with reference to money matters exclusively.

4)

TOSFOS DH VE'HUZMU AL HA'GENEIVAH VE'CHAZRU VE'HUZMU AL HA'TEVICHAH

תוס' ד"ה והוזמו על הגניבה וחזרו והוזמו על הטביחה

(Summary: Tosfos explains why the Kashya does not apply to Rava.)

וא"ת, אפי' למאן דאמר 'מכאן ולהבא הוא נפסל' תקשה ,דמכל מקום 'אם אין גניבה אין טביחה ומכירה... '

(a)

Question: The Gemara could just as well have asked according to the opinion that holds 'mi'Ka'an u'le'Haba hu Nifsal' (Rava), seeing as 'If there is no Geneivah, there is no Tevichah or Mechirah either' ...

וכשחזרו והוזמו על הטביחה, אמאי משלמין?

1.

Question (cont.): Consequently, when they are Muzam on the Tevichah, why are they obligated to pay?

וי"ל, משום דקסבר 'הכחשה תחילת הזמה היא'.

(b)

Answer: Because he holds 'Hakchashah is the beginning of Hazamah'.

5)

TOSFOS DH SHE'HE'IDU BE'BAS ACHAS VE'HUZMU

תוס' ד"ה שהעידו בבת אחת והוזמו

(Summary: Tosfos clarifies the issue, and goes on to discuss Rashi's omission of the words 've'Huzmu be'Bas Achas'.)

דכיון שהעידו בבת אחת, ליכא למימר בשעת עדות טביחה פסולין היו, אע"ג דלמפרע הוא נפסל...

(a)

Clarification: Because, since they testified simultaneously, one cannot say that they were Pasul when they testified on the Shechitah, even though they become Pasul retroactively.

דכיון שהעידו בבת אחת, כשרים היו כשהעידו על הטביחה, כיון שהיו יכולין לחזור בהן על העדות של גניבה, דתוך כדי דיבור הוה.

1.

Reason: Because, since they testified simultaneously, they were Kasher when they testified on the Shechitah, seeing as they were able to retract on the testimony of Geneivah, since it was Toch K'dei Dibur.

ועל מה שפירש בקונטרס דלא גרסינן 'והוזמו בבת אחת, ' דבהזמה לא איכפת לן אי בבת אחת אי בזה אחר זה היה, ובלבד שהוזמו על הטביחה תחילה.

(b)

Introduction to Question: On what Rashi explains that we do not have the text 've'Huzmu be'Bas Achas', since regarding Hazamah we do not care whether it was simultaneous or one after the other, provided they become Huzam on the Shechitah first ...

קשה לר"י, דמה מרויח בקונט' בהזמת טביחה תחילה?

(c)

Question: The Ri queries the advantage of the fact that the Hazamah on the Tevichah took place first ...

דאי משום שאם הוזמו על הגניבה תחילה, הוו מוכחשים על הטביחה...

(d)

Refuted Answer: ... since, if it is because if the Hazamah on the Geneivah took place first, they would automatically be contradicted on the Tevichah ...

ואנן אליביה דאביי משנינן, דס"ל לקמן ד'הכחשה לאו תחילת הזמה היא' ...

1.

Refuted Answer (cont.): And we are currently answering according to Abaye, who maintains later that 'Hakchashah is not the beginning of Hazamah' ...

א"כ, גם כשהוזמו על הטביחה תחילה הוו מוכחשים על הגניבה מאחר שהעידו בבת אחת, ו'תוך כדי דיבור כדיבור דמי' ...

(e)

Refutation: In that case, even when they are first Muzam on the Tevichah, they are contradicted on the Geneivah, seeing as they testified on the two simultaneously, and 'Toch K'dei Dibur' is considered like Dibur' ...

כדאמר בסמוך לרבי יוסי...

1.

Source: .. as the Gemara will rule shortly according to Rebbi Yossi ...

דכי העידו בבת אחת והוזמו על הטביחה, בטלה כל העדות משום ד'תוך כדי דיבור כדיבור דמי' ?

(f)

Source: Consequently, when they testified simultaneously and became Muzam on the Tevichah, the entire testimony becomes negated, since 'Toch K'ddei Dibur is like Dibur'?

ואם באנו ליישב תירוץ זה לסברת אביי דלקמן דסבר 'הכחשה לאו תחילת הזמה היא' ,צריך לגרוס 'והוזמו בבת אחת . '

(g)

Reinstating Answer: If we want to justify this answer according to Abaye later, who holds 'Hakchashah La'av Techilas Hazamah hi', we will have to reinsert the text 've'Huzmu be'Bas Achas' ...

אבל אין לחוש, שאין הגמרא חושש עתה ליישב דברי אביי אלא במה שאמר 'למפרע הוא נפסל' ,והולך ומתרץ לפי שיטת המקשה הסובר ד'הכחשה תחילת הזמה היא' כדפרישית לעיל.

1.

Reinstating Answer (cont.): Though this is not really necessary, because the Gemara is only concerned with justifying Abaye according to what he holds 'Lemafre'a hu Nifsal, and it does this according to the opinion of the Maksheh, who holds 'Hakchashah Techilas Hazamah hi' (even though Abaye doesn't), as Tosfos explained (in the previous Dibur).

וכן לקמן כי משני מתני' לאביי א'הא דאמר 'הכחשה לאו תחילת הזמה היא' ,ומוקי לה כשהוזמו תחילה על הטביחה, אין חושש לתרץ למאי דאמר אביי 'למפרע הוא נפסל' ...

(h)

Precedent: Similarly, later, when the Gemara explains the Mishnah according to Abaye, who says 'Hakchashah La'av Techilas Hazamah', establishing it where they were first Muzam on the Tevichah, it doesn't bother to explain it according to what Abaye holds 'Lemafre'a hu Nifsal' ...

כי לפי זה היה צריך להעמידה 'כגון שהעידו בבת אחת' ...

1.

Precedent (cont.): ... because if it did, it would have had to establish it when they testified on both simultaneously.

אלא דדרך הגמרא הוא, שאין חושש לתרץ אלא הקושיא שמקשה לו.

2.

Conclusion: Only such is the way of the Gemara, to take the trouble to answer exclusively the question that is posed to it.

73b----------------------------------------73b

6)

TOSFOS DH HAREI ZU TEMURAS OLAH DIVREI REBBI MEIR

תוס' ד"ה הרי זו תמורת עולה דברי ר"מ

(Summary: Tosfos cites a Machlokes Abaye and Rava in Zevachim over what Rebbi Meir will hold where the owner says 'Harei Zu Temuras Olah u'Shelamim'.)

בפ"ב דזבחים (ד' ל. ושם) אמרי' 'הרי זו תמורת עולה ושלמים מהו? אמר אביי "בהא ודאי מודה ר"מ ."

(a)

Abaye (in Zevachim): In the second Perek of Zevachim (Daf 30a and 30b) in reply to the question as to what the Din will be if someone says 'Harei Zu Temuras Olah u'Shelamim', Abaye answers 'In such a case, Rebbi Meir definitely agrees (with Rebbi Yossi)'.

וטעמא דאביי כדמפרש בפ' כיצד מערימין (תמורה ד' כו. ושם) דטעמא דר"מ משום ד'הוי כאומר תחול זו ואח"כ תחול זו, '

1.

Abaye's Reason: And Rebbi Meir's reason, according to him, is, as the Gemara explains in 'Keitzad Ma'arimin' (Temurah, Daf 26a & 26b), because it is as if he specifically said that first the one should take effect and then the other ...

מדהוה ליה למימר "תמורת עולה ושלמים" ואמר "תמורת עולה תמורת שלמים" .

2.

Rebbi Meir's Reason: ... and that in turn, is because he ought to have said 'Temuras Olah Temuras Shelamim', but instead he said 'Temuras Olah u'Shelamim'.

אבל רבא פליג עליה וקאמר ד'עדיין היא מחלוקת ... '

(b)

Rava (in Zevachim): Rava disagrees with him however, and says that the Machlokes extends to that case as well ...

דקסבר רבא דטעמא של ר"מ משום ד'דעתו של אדם, אם יכולין שניהם לחול יחולו, ואם לאו, תפוס לשון ראשון, דדעתיה א'קמא '.

1.

Reason: ... because according to Rebbi Meir, a person thinks that if both can take effect, then they should; and if not, then the first one should take effect,

7)

TOSFOS DH VE'NIMLACH TOCH K'DEI DIBUR ETC.

תוס' ד"ה ונמלך תוך כדי דיבור כו'

(Summary: Tosfos elaborates on Rebbi Yossi's opinion according to the Makshh's contention that he holds 'Toch K'dei Dibur La'av ke'Dibur Dami'.)

למאי דסבר נמי השתא דרבי יוסי סבר 'תוך כדי דיבור לאו כדיבור דמי' ,נראה דכשמתכוין לכך ואמר היום 'תמורת שלמים' ולמחר תמורת עולה' ,דאין דבריו קיימים...

(a)

Clarification: According to what the Gemara currently thinks in Rebbi Yossi - that 'Toch K'dei Dibur La'av ke'Dibur Dami', it seems that if he intentionally says today that 'It should be a Temuras Shelamim' and tomorrow, a Temuras Olah', his declaration does not take effect ...

והוו כמו דברים שבלב.

1.

Reason: ... and it is akin to 'Devarim she'ba'Lev'.

ודוקא תוך כדי דיבור הוא דמהני...

(b)

Clarification (cont.): And it is specifically Toch K'dei Dibur' that is effective ...

דלענין לפרש דבריו מהני תוך כדי דיבור.

1.

Clarification (concl.): ... because to explain his words (without retracting) 'Toch K'dei Dibur' is effective.

8)

TOSFOS DH T'REI TOCH K'DEI DIBUR HAVU

תוס' ד"ה תרי תוך כדי דיבור הוו

(Summary: Tosfos clarifies the Mishnah in Temurah based on this statement.)

השתא תוך כדי דיבור דתמורה איירי תוך כדי דיבור גדול...

(a)

Clarification: Now the Toch K'dei of Temurah is speaking about the longer 'Toch K'dei Dibur' ...

וכיון דתוך כדי דיבור קטן אית ליה, ותוך כדי דיבור גדול לית ליה, נראה דתוך כדי דיבור גדול אין מועיל כלום אפי' לפרש דבריו...

1.

Clarification (cont.): ... and since he holds of the shorter Shi'ur but not of the longer one, it seems that the longer one is not effective at all, even with regard to explaining his (initial) words ...

דלא הוי אלא כאומר היום 'תמורת עולה' ולמחר 'תמורת שלמים' ,דהוו דברים שבלב.

2.

Reason: ... since it is akin to saying today 'Temuras Olah, and tomorow Temuras Shelamim', which is Devarim she'ba'Lev (as Tosfos explained in the previous Dibur).

וה"פ דמתני- ' 'אם לכך נתכוין תחילה' -כלומר שאומר תוך כדי דיבור קטן שדומה לנתכוין תחילה לכך - 'דבריו קיימים...

(b)

Clarification of Mishnah: And the explanation of the Mishnah is as follows: 'If that was what he initially intended' - that he said within the shorter Toch K'dei Dibur, which is considered as if he intended that initially, 'then his words take effect' ...

ואפי' לא נתכוין נמי, כיון דכדיבור דמי...

1.

Clarification of Mishnah (cont.): ... even if he did not actually have that in mind, since it is 'ke' Dibur'.

אבל 'בנמלך' -כלומר שאומר תוך כדי דיבור גדול שדומה כמו נמלך ' - הרי זו תמורת עולה- ' אפי' נתכוין תחילה לשניהם.

2.

Clarification of Mishnah (concl.): ... But 'If he changed his mind' - he said it within the longer Toch K'dei Dibur, which is equivalent to changing one's mind, 'Then it is a Temuras Olah' - even if he initially had both of them in mind.

9)

TOSFOS DH SHE'ILAS TALMID LE'RAV

תוס' ד"ה כדי שאילת תלמיד לרב

(Summary: Tosfos reconciles this with Gemaros in B'rachos and in Shabbos.)

והא דאמר בפרק תפלת השחר (ברכות ד' כז: ושם) 'הנותן שלום והמחזיר שלום לרבו, גורם לשכינה שתסתלק מישראל' ...

(a)

Implied Question: And when the Gemara says in Perek Tefilas ha'Shachar (B'rachos, Daf 27b [See there Tosfos DH 've'ha'Nosein']) that 'Somone who greets his Rebbe or who responds to his greeting, causes the Shechinah to depart from Yisrael' ...

היינו כשנותן שלום לרבו כמו לחבירו- כמו שאמר ליה 'שלום עליך' ולא אמר 'רבי' .

(b)

Answer: ... that speaks where he greets him in the same manner as he greets a friend - where he says to him 'Shalom Alecha', without adding the word 'Rebbi'.

והא דאמר בפ' ר"ע (שבת ד' פט.) 'כלום יש עבד שנותן שלום לרבו' ?

(c)

Implied Question: ... whereas when it says in Perek Rebbi Akiva (Shabbos, Daf 89a) 'Since when does an Eved greet his master?' ...

עבד שאני, שאימת רבו עליו, ובשום ענין אין ליתן לו שלום.

(d)

Answer: ... an Eved is different, since he is in awe of his master, and under no circumstances is he permitted he greet him.

10)

TOSFOS DH KI LEIS LEIH LE'REBBI YOSSI K'DEI SHE'ILAS TALMID LE'RAV

תוס' ד"ה כי לית ליה לרבי יוסי כדי שאילת תלמיד לרב

(Summary: Tosfos searches for the source of Rav Acha mi'Difti in Makos and Shevu'os, who holds neither like the Rabanan nor like Rebbi Yossi.)

תימה, דרב אחא מדיפתי דאמר בפ"ק דמכות (דף ו.) ובפרק שבועת העדות (שבועות דף לב. ושם) 'תוך כדי דיבור כדי שאילת תלמיד לרב,' כמאן?

(a)

Question: Like whom does Rav Acha mi'Difti hold, when in the first Perek of Makos (Daf 6a) and in Perek Shevu'as ha'Eidus (Shevu'os, Daf 32a & 32b) he defines Toch K'dei Dibur as 'K'dei She'ilas Talmid le'Rav'?

דלרבנן לית להו כלל 'כדי דיבור' - אפי' כדי דיבור קטן, ור' יוסי נמי כתלמיד לרב מודי ד'לאו כדיבור דמי? '

(b)

Explanation of question: Because the Rabanan do not at all recognize K'dei Dibur - even Dibur Katan, and Rebbi Yosi agrees that "k'Talmid l'Rav" is not like Dibur?

וי"ל, דסבר לה כברייתא ד'מי שאמר הריני נזיר ושמע חבירו ואמר "ואני" (נזיר דף כא. ושם).

(c)

Answer: He holds like the Beraisa (in Nazir, Daf 21a 21b) 'Mi she'Amar Hareini Nazir ve'Shama Chaveiro ve'Amar 'va'Ani' .

וכן הלכתא ד'תוך כדי דיבור כדיבור דמי' .והכי פסקינן הלכתא בנדרים בפרק בתרא (דף פז.) ד'תוך כדי דבור כדיבור דמי- חוץ ממגדף ועובד ע"ז ומקדש ומגרש...

(d)

Halachah: And the Halachah is that 'Toch K'dei Dibur is considered Dibur'. And indeed the Gemara in the last Perek of Nedarim (Daf 87a) Paskens that 'Toch K'dei Dibur is like Dibur - with the four exceptions of 'Megadef (someone who curses Hash-m, Oveid Avodah Zarah, Mekadesh and Magaresh ...

ואפי' בכדי שאילת תלמיד לרב, כריש לקיש וכרב אחא דמכות (דף ו.) ודשבועת העדות (שבועות דף לב.).

1.

Halachah (cont.): And even the Shi'ur of She'ilas Talmid le'Rav, like Resh Lakish (in Nazir, 20b) and Rav Acha in Makos (Daf 6a) and in 'Shevu'as ha'Eidus' (Shevu'os, Daf 32a).

ושיעור כדי שאילת שלום תלמיד לרב, מפרש ר"ת דהיינו טעמא דכשאדם מעיד עדות או עוסק במקח וממכר, וחבירו נותן לו שלום או רבו, ע"כ יש לו להשיב ולהפסיק...

(e)

Reason: And as for the reason for the Shi'ur of 'K'dei She'ilas Talmid le'Rav', Rabeinu Tam explains that it is because if a person is testifying or busy with a business transaction, and his friend or his Rebbe greets him, he is duty-bound to interrupt and to return his greeting ...

כדאמר ברכות (ד' ו:) 'הנותן שלום לחבירו ואין מחזיר נקרא גזלן...

1.

Source (Gemara): ... as the Gemara states in B'rachos (Daf 6b) 'Someone who does not return his friend's greeting is called a Gazlan,

שנאמר "גזילת העני בבתיכם" .

2.

Source (Pasuk): ... as the Pasuk states (in Yeshayah, 3) "Gezeilas he'Ani be'Vateichem" ...

ולכך תיקנו חכמים שלא יהיה זה חשוב הפסק.

3.

Conclusion: ... which is why the Chachamim instituted that this (time-lag) should not be considered a break.

וכן מוכח בנזיר (ד' כ:) דקאמר 'תוב לא שבקת רווחא לתלמיד.'

4.

Support: ... and this is also evident in Nazir (Daf 20b) where the Gemara says 'If so, you are leaving no space for a Talmid)'.

ומיהו בפ' בתרא בנדרים (ד' פז.) אין מתיישב טעם זה לענין קריעה -ד'כסבור שמת וקרע ואח"כ מת, אם מת תוך כדי דיבור, יצא ידי קריעה, ואם לאו, לא יצא ידי קריעה.

(f)

Question: In the last Perek of Nedarim (Daf 87a) however, this reason does not go down well, where, with regard to the Mitzvah of Keri'ah, the Gemara says 'If he thought that a relative had died, but he only died after he tore Keri'ah, then - if he died within K'dei Dibur, he has fulfilled the Mitzvah, and if not, he has not'.

והתם מאי שייך שיעור זה?

1.

Question (cont.): How will this Shi'ur apply there?

ושמא לענין קריעה הקילו.

(g)

Answer: Perhaps the Chachamim were lenient with regard to Keri'ah.

11)

TOSFOS DH AMAR LEIH ABAYE LO DE'AFCHINHU VE'AZMINHU MI'MAI MI'DE'SEIFA ETC.

תוס' ד"ה אמר ליה אביי לא דאפכינהו ואזמינהו ממאי מדסיפא כו'

(Summary: Tosfos explains Abaye's statement in various ways.)

נראה לר"י דכל סוגיא זו כפי מאי דס"ד השתא - דדיוקא דרבא הוי מרישא.

(a)

Initial Explanation: The Ri explains that this entire Sugya goes according to the Gemara's current contention that Rava's inference is from the Reisha ...

אבל לפי האמת, מסקנא דדיוקא דרבא מסיפא, לא אמר אביי זה מעולם, אלא בני הישיבה היו מתרצים כן אליביה דאביי לפי מה שהיו סוברים דדיוקא דרבא מרישא.

(b)

Authentic Explanation: ... but in actual fact, the Gemara concludes that it is from the Seifa, in which case Abaye never made this statement, and it is the B'nei Yeshivah who said it according to Abaye, inasmuch as they thought that Rava's inference was from the Reisha.

אבל לפי המסקנא, קאמר אביי ד'רישא בשלש כתות' - כדאוקמא רבא, בלא מיפך והזמה, ובסיפא בשתים במיפך ובהזמה...

1.

Authentic Explanation (cont.): But according to the conclusion, Abaye said that the Reisha speaks about three groups - as Rava explained, without Meipach and Hazamah, and the Seifa, about two groups with Meipach and Hazamah.

ולאו דוקא נקט אביי 'אפכינהו' תחילה, דאם כן, איתכחשו להו...

(c)

Implied Question: And it is La'av Davka that Abaye mentioned 'Afchinhu' first, because then they would have been contradicted ...

אלא מעיקרא אזמינהו והדר אפכינהו.

1.

Answer #1: ... but they were first Mazim them and then they inverted the cases.

א"נ, מעיקרא אפכינהו, ואזמינהו תוך כדי דיבור.

2.

Answer #1: Alternatively, they first inverted the cases and were then Mazim them Toch K'dei Dibur.

ונראה לר"י, דאביי מוקי לה בג' כתות, כדמוכח לקמן, דקאמר 'ואביי אמר לך בשלמא רישא לא סגי דבלאו ג' כתות, דקתני "שהרי הרב אומר כן" ,ואיירי' דמציעאי נמי אפכינהו ואזמינהו לקמאי...

(d)

Explanation #1: The Ri explains that Abaye establishes it by three groups, as is evident later, when the Gemara says 'Abaye will say to you that all very well the Reisha can only be speaking with three groups, since it says ''she'Harei ha'Rav Omer kein', and it speaks where the middle pair inverted the cases and were then Mazim the first ones ...

דהשתא לא איתכחשי מציעאי כלל, וליכא למידק מינה דהכחשה תחילת הזמה היא, מדמשלמי.

1.

Explanation #1 (cont.): ... because then the middle pair are not contradicted at all, and one cannot extrapolate from there that 'Hakchashah is the beginning of Hazamah' since they are obligated to pay.

וכי קתני 'נמצאו זוממין, מציעאי משלמין דמי עין לעבד' ,ה"ה דמי עין לקמאי...

(e)

Implied Question: And when the Tana says that 'They are found to be Zom'min, the middle ones are Chayav to pay the value of the eye to the Eved, by the same token they are Chayav to pay the value of the eye to the first ones

שהרי היו מחייבין אותם דמי עין לרב, משום "כאשר זמם... "

1.

Reason: ... since they rendered them Chayav to pay the value of the eye to the master, on account of "Ka'asher Zamam" ...

אלא לפי שלא הוזכרו ראשונים בברייתא, לא חש למיתני.

(f)

Answer: ... and it is only because the first ones are not mentioned in the Beraisa that he does not bother to mention it.

ומיהו אין אנו צריכין כלל להיפוך בתראי למציעאי...

(g)

Refutation: However, we do not actually need the last witnesses to switch the cases of the middle pair's testimony ...

דכיון דהוזמו, ממילא קיימא עדות קמאי.

1.

Reason: ... because, since they become Zom'min, the testimony of the first ones automatically stands.

ובקונט' פי' דאביי מוקי רישא בב' כתות כמו סיפא.

(h)

Explanation #2: Rashi however, explains that Abaye establishes the Reisha by two pairs of witnesses just like the Seifa.

ויש ליישב הא דקתני 'שהרי הרב אומר כן,' דמעיקרא ודאי דלא ידעינן דאפכינהו, הוה קשה לן מאי 'שהרב אומר כן' ...

1.

Explanation #2 (cont.): And to justify (the statement) 'she'Harei ha'Rav Omer kein', one can explain that granted, initially, when we did not know that they inverted the cases, the question 'she'Harei ha'Rav Omer kein' was indeed a problem ...

אבל השתא דידעינן דאפכינהו, שמח הרב בעדותן של אלו, שאין מחייבים אותו כ"א דמי שן, לפי שיודע שיבאו עדים שיחייבו אותו דמי עין.

2.

Explanation #2 (concl.): ... but now that we do know that they did, the master is pleased with their testimony, seeing as they only obligate him to pay for the tooth, because he knows that witnesses would come to obligate him to pay for the eye .

ולפי זה איכא לאוקמי כל סוגיא זו לפי האמת, דרבא לא הביא הרישא אלא לדקדק הימנה דסיפא איירי בשלש כתות כמו רישא...

(i)

Conclusion: That being the case, one can establish the entire Sugya according to the Maskana, that Rava only cited the Reisha in order to extrapolate from it that the Seifa speaks by three pairs of witnesses, like the Seifa ...

ואביי מהדר ליה דוק לאידך גיסא- מדסיפא סגי בב' כתות ובמיפך והזמה, רישא נמי סגי בב' כיתות, ואין לך ראיה מסיפא מכח רישא, דאיכא לאוקמי כולה בב' כתות,

1.

Conclusion (cont.): ... and Abaye answered him that one can also learn the other way round - that, since the Seifa speaks by two pairs of witnesses, so does the Reisha, and you have no proof for the Seifa (to the contrary) from the Reisha, since it is possible to establish the entire Beraisa by two pairs.

והא דקאמר לקמן 'בשלמא רישא לא סגי בלא שלש כתות' ...

(j)

Implied Question: And when the Gemara says later 'Granted the Reisha can only be speaking by three pairs' ...

ה"ק- אי נמי לא תתיישב לך 'שהרי הרב אומר כן' אי לא מוקמת לה בשלש כתות, מכל מקום סיפא איירי בב' כתות.

(k)

Answer: ... what it means is that, even if you cannot explain 'she'Harei ha'Rav Omer kein', without establishing it by three pairs, nevertheless the Seifa speaks by two pairs. (Continued on the following Daf).