1)

TOSFOS DH HACHA BE'MAI ASKINAN BE'TZEMER VE'SAM'MANIM DE'BA'AL HA'BAYIS

תוס' ד"ה הכא במאי עסקינן בצמר וסמנין דבעל הבית

(Summary: Tosfos discusses why the Gemara does not query Shmuel regarding an alternative way of establishing the Beraisa.)

הו"מ למפרך מאי דוחקיה לאוקמי בצמר וסממנין דבעל הבית, ודוקא בשעת נפילה ...

(a)

Question: The Gemara could have asked what pushes Shmuel to establish the Beraisa with regard to the wool and the dyes of the owner, and specifically as they fell in ...

לוקמה בסממנין דפועל, ואפילו לאחר נפילה?

1.

Question (cont.): ... Why not by the dyes of the dyer, and even after they fell in?

אלא משום דאית ליה עדיפא למיפרך.

(b)

Answer: ... only it has a better question to ask.

2)

TOSFOS DH DE'AGREIH LE'BITSHI

תוס' ד"ה דאגריה לביטשי

(Summary: Tosfos presents three interpretations of the statement.)

פי' בקונטרס -שהתנה עמו סכום הדריכות, כל דריכה במעה, דשכיר יום הוא ולא קבלן דליקני בשבחא.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that he agreed to pay him according to the number of 'treadings' - each treading for a Ma'ah, since he is a day-laborer and not a contractor that he should acquire the Sh'vach.

תימה, מה ר"ל? דמ"מ הרי קבלן הוא ולא שכיר יום?

(b)

Question: What does Rashi mean, seeing as, when all's said and done, he is a contractor and not a day-laborer?

ובהמקבל (ב"מ דף קיב. ושם) פירשה בע"א -דאגריה לבטשי: 'כשבא מבית הגרדי, בוטשין אותו ברגלים בתוך הכלי במים; ומיהו לא בקבלנות עסקינן אלא בשכירות -בין ישביח בין לא ישביח שכרו לפי מנין בטישות, כך וכך בטישות בכך וכך מעות.' עכ"ל.

(c)

Explanation #2: In 'ha'Mekabel' (Bava Metzi'a, Daf 112a, See Tosfos DH 'Uman') he explains it differently - 'de'Agreih le'Bitshi: 'When he comes from the weaver, one treads it with one's feet in a vessel of water; We are not speaking however, about a contractor but a day-laborer - irrespective of whether it improves or not, he hired him according to the number of 'treadings', corresponding to which he will pay him.

וי"מ, דכי אגריה לבטשי, עובר משום בל תלין א'ביטשא קמייתא, דבההיא ליכא שבחא.

(d)

Explanation #3: Others explain that when he hires him to tread it, he transgresses already by the first treading, since at that point there is no Sh'vach yet.

וא"ת, אמאי לא תירץ דבשכיר יום עסקינן?

(e)

Question: Why does the Gemara not answer that it is speaking about a day-laborer?

ויש לומר, משום דקתני 'וגמר והודיעו' ,ובשכיר יום מאי הודעה שייכא?

(f)

Answer: Because the Tana states that 'he informed him when he finished', and by a day-laborer what informing is necessary?

3)

TOSFOS DH BI'SELICHA DE'IGR'SA

תוס' ד"ה בשליחא דאגרתא

(Summary: Tosfos discusses as to whether the Gemara could asve issued the same answer that it gives here in the earlier case and vice-versa.)

ההוא דלעיל לא מצי לאוקמי בשליחא דאיגרתא ...

(a)

Clarification: Regarding the earlier case, the Gemara could not have established it by a Shali'ach to deliver a letter ...

דהא בהדיא קתני 'הנותן טליתו' ...

1.

Reason: ... since the Tana specifically states 'Someone who gives his Talis'.

אבל בענין דרב ששת דהכא ה"מ לאוקמי 'דאגריה לביטשא ' .

2.

Clarification (cont.): ... whereas the current case of Rav Sheishes it could have established where he hired him to beat the skin.

וא"ת, והיכי מוקי לה 'בשליחא דאגרתא' ,והא בהדיא בהמקבל (שם) פירש בעייתו ד'מספקא ליה אי אומן קונה בשבח כלי אי לא' ...

(b)

Question: How can the Gemara establish it by a 'Shalicha de'Igr'sa', seeing as the Gemara in 'ha'Mekabel' (Ibid.) specifically explains that he is in doubt as to whether a contractor acquires the improvement of the K'li or not?

דקאמר 'בעו מיניה מרב ששת -קבלן עובר בבל תלין או אין עובר; "אומן קונה בשבח כלי" ואין עובר, או "אין אומן קונה בשבח כלי" ועובר'? ?

1.

Question (cont.): ... since it says there 'They asked Rav Sheishes whether a contractor transgresses "Bal Talin" or not; Whether he acquires the improvement of the K'li, in which case he does not transgress, or whether he doesn't, in which case he does transgress?'?

וי"ל, שהם שאלו סתם, וגמרא הוא שמפרש שאילתו כן שסבור שבזה מסתפק.

(c)

Answer: They asked the She'eilah S'tam, and it is the Gemara that interpreted it the way it did, because it thought that that was their Safek.

וכן אורחיה דגמרא לעיל בריש פ"ב (דף יט.) ובכמה מקומות. ואין להאריך.

(d)

Conclusion: That is also the way of the Gemara - at the beginning of the second Perek (Daf 19a) and in many other places. But here is not the place to elaborate (See Masores ha'Shas).

4)

TOSFOS DH ELA BE'MAI MEKADSHA

תוס' ד"ה אלא במאי מקדשא

(Summary: Tosfos presents two reasons as to why she is not Mekudeshes.)

אור"י, דסברא הוא שאין מקודשת במה שמוחל לה שכרו...

(a)

Explanation #1: The Ri explains that she is not Mekudeshes with his foregoing of his remuneration ...

אפי' לא יהא אומן קונה בשבח כלי, אלא מלוה יש לו עליה והוא מוחל לה, אין מקודשת...

1.

Explanation #1 (cont.): And even if 'Ein Uman Koneh bi'Shevach K'li', and it remains a loan which he is Mochel her, she is not Mekudeshes ...

שאין דעתה להתקדש עד שיבאו השירים והנזמים לידה.

2.

Reason: ... since she does not have in mind to be betrothed until she actually receives the bracelets and the rings.

ועוד אור"י - ונראה לו עיקר -שאפי' שניהם רוצים שיחולו קודם הגעת ממון לידה, אינה מקודשת, אע"פ שמתחייבת לו ראשון ראשון- לפי ש'ישנה לשכירות מתחילה ועד סוף ... '

(b)

Explanation #2: Moreover, says the Ri - and this is the authentic explanation - even if both parties want the Kidushin to take place before she receives the objects, she is not Mekudeshes, even though she becomes obligated as each one is manufactured, since 'The S'chirus lasts from the beginning till the end' ...

כיון שאין יכול לתובעה שכרו בדין עד שיגיע הממון לידה, ואין חשוב כנותן לה כלום במחילתו עד שתבא שעה שיכול לתובעה בדין.

1.

Reason: ... seeing as he is unable to claim payment Halachically until she receives the objects, and he is not considered as having given her anything at the beginning, until such time as he is able to claim it Halachically.

5)

TOSFOS DH VE'I'BA'IS EIMA YESHNAH LI'SECHIRUS MI'TECHILAH VE'AD SOF

תוס' ד"ה ואיבעית אימא דכ"ע ישנה לשכירות מתחילה ועד סוף

(Summary: Tosfos proves that this is the Halachah, even though we cannot learn it from here and elaborates.)

דאי אינה אלא בסוף, כיון שאין מתחייב שכרו אלא הכל ביחד, שכשנגמרה כל המלאכה ,ואז מוחל לה בתורת קדושין, לא חשיב מלוה.

(a)

Clarification: Because if it was only at the end, then seeing as his remuneration only falls due all at the same time when all the work is completed, and he is then Mochel her in the form of Kidushin, it is not considered a loan.

ואין לדקדק מכאן דכן הלכה, ד'ישנה לשכירות מתחילה ועד סוף'

(b)

Refuted Proof: One cannot however extrapolate from here that the Halachah is 'Yeshnah li'Sechirus mi'Techilah ve'ad Sof' ...

כיון דלא מצי למימר בע"א.

1.

Refutation: ... since the Gemara could not have explained it differently.

אבל יש להביא ראיה מפ"ק דע"ז (דף יט: ושם) גבי 'הגיע לכיפה שמעמידין בה ע"ז, אסור לבנותה' .

(c)

Authentic Proof: One can however, bring a proof from the first Perek of Avodah-Zarah (Daf 19b, See Tosfos there, DH 'Alma'), in connection with the case where 'He reached the archway in which one placed the idol, it is forbidden to build it' ...

וקאמר בגמרא 'אם בנה, שכרו מותר' ;ומפרש טעמא משום ד'ישנה לשכירות מתחילה ועד סוף' ...'אימת מיתסרא, במכוש אחרון, מכוש אחרון לית בה שוה פרוטה' .

1.

Authentic Proof (cont.): ... where the Gemara states that if he built it, the remuneration is permitted - because 'Yeshnah li'Sechirus mi'Techilah ve'ad Sof' ... 'When does it become Asur, with the last bang, but that last bang is not worth a P'rutah ...

וליכא דפליג התם -משמע דהכי הלכתא.

2.

Authentic Proof (concl.): ... and nobody argues with that there - implying that it is Halachah.

ואע"ג דקיי"ל ד'שכירות אין משתלמת אלא לבסוף' ...

(d)

Implied Question: And although we Pasken that 'Einh li'Sechirus Ela be'Sof ...

אפי' למ"ד 'ישנה ' ... מודה דאין משתלמת אלא לבסוף.

(e)

Answer: Even the opinion that holds 'Yeshnah ... ' concedes that its payment falls due only at the end ...

כדנפקא לן ב'איזהו נשך' (ב"מ דף סה. ושם) מדכתיב "כשכיר שנה בשנה" ' -שכירות של שנה זו אין משתלמת אלא לשנה אחרת' .

1.

Source: As the Gemara learns in 'Eizehu Neshech' (Bava Metzi'a, Daf 65a & 65b) from the Pasuk "ki'Sechir Shanah be'Shanah" - 'The S'chirus of one year is only paid the following year'.

והא דאמר נמי ד'פועל יכול לחזור בו אפי' בחצי היום' הוי אפי' למ"ד 'אינה אלא לבסוף, ' דכשחוזר בו ואין רוצה לפעול יותר, אז הוא 'הסוף' .

(f)

Explanation: And when the Gemara states that 'A laborer is permitted to retract even in the middle of the day', that goes even according to the opinion that holds ' ... Einah Ela li'b'Sof', because when he retracts and does not want to continue working, that is 'the end'.

ולא נ"מ בפלוגתא ד'ישנה לשכירות' ו'אין לשכירות' אלא לענין הך דשמעתא -אי הויא מלוה אי לאו, ולענין ההיא דע"ז.

(g)

Conclusion: The only ramifications in the Machlokes of whether 'Yeshnah li'Sechirus' or 'Einah li'Sechirus' are concerning the case in our Sugya - whether it is a loan or not, and concerning the case cited in Avodah-Zarah.

6)

TOSFOS DH REBBI MEIR SAVAR HA'MEKADESH BE'MILVEH MEKUDESHES

תוס' ד"ה רבי מאיר סבר המקדש במלוה מקודשת

(Summary: Tosfos queries this from a Sugya in Kidushin.)

ותימה, בפרק ב' דקדושין (דף מז.) אמר רבי שמעון בן אלעזר משום רבי מאיר 'מלוה הרי היא כפקדון, ואם לא נשתייר הימנו כלום, אינה מקודשת ...

(a)

Question: In the second Perek of Kidushin (Daf 47a) Rebbi Shimon ben Elazar in the name of Rebbi Meir states that a loan is akin to a Pikadon, and if nothing remains of it, the woman is not betrothed ...

משום דאין בעין' ?

1.

Reason: ... since it is not available'?

ואין סברא לומר דמה שהחזיר לה הנזמים חשיב כמלוה בעין...

(b)

Refuted Answer: Nor is it a S'vara to say here that the rings that he returns to her are a loan that is available ...

כיון ד'אין אומן קונה בשבח כלי' .

(c)

Refutation #1: ... seeing as a contractor does not acquire the Sh'vach K'li ...

ועוד, דאם כן, אמאי אין מקודשת לרבי מאיר ללישנא דלעיל?

(d)

Refutation #2: Moreover, if that was the case, why is she not betrothed according to Rebbi Meir in the earlier Lashon?

99b----------------------------------------99b

7)

TOSFOS DH EIMA MIPNEI SHE'HU NOSEI SACHAR

תוס' ד"ה אימא מפני שהוא נושא שכר

(Summary: Tosfos explains why be'Chinam he would be Patur.)

אבל בחנם פטור...

(a)

Clarification: But free of charge, he would be Patur ...

אף על גב ד'אדם מועד לעולם' ?

(b)

Implied Question: In spite of the principle 'Adam Mu'ad le'Olam' (Above, Daf 26a) ...

באונס כי האי לא מחייב אדם המזיק, כדפרישית בריש המניח (לעיל דף כז: ושם).

(c)

Answer: ... because by an Oneis such as this, Adam ha'Mazik is not Chayav, as Tosfos explained at the beginning of 'ha'Meni'ach (Daf 27:, DH 'u'Shemuel').

8)

TOSFOS DH MAN'ACH MI'SAFEK ISURA

תוס' ד"ה מנעך מספק איסורא

(Summary: Tosfos explains why Rav calls it 'Safek Isura' and why he was stringent in this case.)

אור"ת דמשום הכי קרי ליה ספק איסורא, משום דרב פסיק בפ"ק דחולין (דף יח.) כרבי יוסי בר' יהודה בטבעת הגדולה...

(a)

Explanation #1: Rabeinu Tam explains that Rav called it a Safek Isur is because, in the first Perek of Chulin (Daf 18a) he Paskened like Rebbi Yossi b'Rebbi Yehudah with regard to the large Taba'as (cartilege) ...

והיה רב מחמיר עליו לפי שהיה עם הארץ, שלא יבא להקל בשאר טבעות...

1.

Reason: And he was stringent with the man, who was an Am ha'Aretz, in order to prevent him from being lenient by the other Taba'os ...

כדאשכחן בפרק קמא דחולין (דף טו.) גבי 'מבשל בשבת' 'כי מורי [רב] לתלמידיו מורי להו כר"מ, וכי דריש להו בפירקא דריש כר' יהודה, משום עמי הארץ' .

2.

Precedent: ... like we find in the first Perek of Chulin (Daf 15a) in connection with someone who cooks on Shabbos - 'When Rav Paskened for his Talmidim, he Paskened (leniently) like Rebbi Meir, but when he Darshened publicly, he Darshened (stringently) like Rebbi Yehudah, on account of the Amei ha'Aretz'.

ולהכי קרי ליה 'ספק גזילה' ולא ודאי גזילה, דאותו האיש ששחט לעם הארץ ה"ל לאסוקי אדעתיה שיחמירו עליו.

(b)

Explanation #1 (cont.): And he called it 'Safek Gezeilah' and not 'Gezeilah', because the man who Shechted for the Am ha'Aretz should taken into account that they would be strict with him.

ור"י מפרש, דההיא עובדא בשאר טבעות הוה...

(c)

Explanation #2: And the R"i explains that this case involved the other Taba'os.

ורב דקאמר בפרק קמא דחולין (דף יח:) 'ואין הלכה כמותו בשאר טבעות' -משום דמספקא ליה אי הלכה כמותו אי לאו.

1.

Explanation #2 (cont.): ... and Rav stated in the first Perek of Chulin (Daf 18b) that the Halachah is not like him by the other Taba'os because he was not sure whether the Halachah was like him or not.

9)

TOSFOS DH VE'TANYA IDACH BEIN UMAN BEIN HEDYOT CHAYAV

תוס' ד"ה ותניא אידך בין אומן בין הדיוט חייב

(Summary: Tosfos explains why he would be Chayav even be'Chinam.)

לא שייך הכא לשנויי 'כאן בשכר כאן בחנם' ,כדמשני גבי שחיטה...

(a)

Implied Question: It is not possible to answer here 'Ka'an bi'Sechar Ka'an be'Chinam', as the Gemara answered (earlier) in connection with Shechitah ...

דבהכרת מטבע צריך בקיאות גדול, ולית ליה למיחזי אם אין בקי כדנכו ואיסור.

(b)

Answer: ... because to be acquainted with coins requires much expertise, and someone who is not an expert like Danko and Isur should not examine them.