1)

THE AVOS NEZIKIN (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)

[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] מתני' ארבעה אבות נזיקין השור והבור והמבעה וההבער

(a)

(Mishnah): There are four Avos Nezikin (primary categories of damagers): an ox, a pit, Mav'eh (Shen and Regel), and fire.

לא הרי השור כהרי המבעה ולא המבעה כהרי השור

1.

Harei (the stringency) of an ox is unlike that of Mav'eh, and Mav'eh is unlike Harei of an ox;

לא זה וזה שיש בהן רוח חיים כהרי האש שאין בו רוח חיים

2.

Harei of these two, which are alive, is unlike that of fire, which is not;

לא זה וזה שדרכן לילך ולהזיק כהרי הבור שאין דרכו לילך ולהזיק

3.

Harei of these three, which move and damage, is unlike that of a pit, which does not;

הצד השוה שבהן שדרכן להזיק ושמירתן עליך וכשהזיק חב המזיק לשלם תשלומי נזק [דף א עמוד ב] במיטב הארץ:

4.

The common side of [all four] is that their nature is to damage, and you are obligated to guard them, and when they damaged, the damager must pay from Meitav (highest quality land).

גמ' השור זה הקרן דכתיב [שמות כא לה] וכי יגף שור איש את שור רעהו וגו'.

(b)

(Gemara): 'Ox' refers to Keren (goring) - "v'Chi Yigof Shor Ish Es Shor Re'ehu...''

עד כדון בתם במועד מניין.

(c)

Question: This refers to a Tam. What is the source for a Mu'ad?

[שם לו] או נודע כי שור נגח הוא וגו'.

(d)

Answer: "Oh Noda Ki Shor Nagach Hu...''

הבור [שם לג] כי יפתח איש בור וגו' בעל הבור ישלם וגו'.

(e)

A pit -[we learn from] "Ki Yiftach Ish Bor... Ba'al ha'Bor Yeshalem.''

המבעה [שם כב ד] כי יבער איש שדה או כרם

(f)

Mav'eh - [we learn from] "Ki Yav'er Ish Sadeh Oh Cherem'';

[שם כב ד] ושלח את הבעירה זה הרגל דכתיב [ישעי' לב כ] משלחי רגל השור והחמור.

1.

"V'Shilach Es Be'iro'' is Regel, for it says "Meshalchei Regel ha'Shor veha'Chamor'';

וכתיב [שם ה ה] הסר משוכתו והיה לבער זה השן. [שם ה ה] פרוץ גדירו והיה למרמס זה הרגל.

2.

And it says "Haser Meshukaso v'Hayah Leva'er'' - this is Shen. "Paratz Gedeiro v'Hayah l'Mirmas'' is Regel. (GILYON HA'SHAS cites RASHBA (2b), who asks what we expound from Ki Yav'er. He answers that it is a second source for Shen. One is liable not only if he sent it, rather, even if it went by itself.)

וההבער דכתיב [שמות כב ה] כי תצא אש ומצאה קוצים וגו'.

(g)

Fire - we learn from "Ki Setzei Esh u'Matzah Kotzim...''