1)

ONE WHO LEFT A CHAFETZ IN RESHUS HA'RABIM (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 13a)

מתני' נשברה כדו בר''ה והוחלק אחד במים או שלקה בחרסיה חייב

(a)

(Mishnah): If Reuven's jug broke in the Reshus ha'Rabim, and Shimon slipped on the water or was damaged by the shards, Reuven is liable;

ר' יהודה אומר במתכוין חייב בשאינו מתכוין פטור:

(b)

R. Yehudah says, if he intended (this is explained on 13b), he is liable. If he did not intend, he is exempt.

גמ' ר' לעזר אמר בשעת נפילה נחלקו אבל לאחר נפילה כל עמא מודיי שחייב

(c)

(Gemara - R. Lazar): They argue about [when Shimon was damaged] at the time that [Reuven] fell, but all agree that [for damage] after he fell, [Reuven] is liable;

א''ר יוחנן בין בשעת נפילה בין לאחר נפילה היא המחלוקת.

(d)

(R. Yochanan): They argue about both at the time that he fell and after he fell.

מתיב ר' יוחנן לר' לעזר אם בשעת נפילה פטור אינו קל וחומר לאחר נפילה. ולמה פטור בשעת נפילה שכן אדם מפקיר נזקיו בר''ה.

(e)

Question (R. Yochanan, against R. Lazar): If he is exempt at the time that he fell, all the more so after he fell! Why is he exempt at the time that he fell? It is because he made Hefker his Nezikin (things that can damage) in Reshus ha'Rabim. (Since this was due to Ones, he is exempt. Likewise he is exempt afterwards!)

אית מתני' מסייעא לדין ואית מתניתא מסייעא לדין

(f)

A Tosefta (2:4) supports this one, and a Tosefta (2:6) supports this one.

דתני (מודין חכמים לר' יודן) [צ''ל מודה ר''י לחכמים - נתיבות ירושלים] במניח אבנו ומשואו בר''ה ובא אחר (ונתקל בהן פטור) [צ''ל והוזק בהן שהוא חייב מפני ששמירתו עליו - תוספתא ב:ד]

(g)

Support (for R. Yochanan - Tosefta): R. Yehudah agrees to Chachamim that if one left his rock or load in Reshus ha'Rabim, and another came and was damaged through them, he is liable, for he is obligated to guard it. (They argue about when he tripped and dropped something. Chachamim obligate, for they hold that tripping is negligence. All agree that one may not make Hefker Nezikin that resulted from negligence.)

[צ''ל מודין חכמים לר' יודן במניח קנקנים לראש הגג לנגבן ונפלו ונשברו ובא אחר והוזק בהן שהוא פטור מפני שאין שמירתן עליו - תוספתא ב:ד]

1.

And Chachamim agree to R. Yehudah that if one left bottles on the roof to dry, and they fell and broke, and another came and was damaged through them, he is exempt, for he is not obligated to guard them. (Even though he had time to remove them, he is exempt because they fell b'Ones, e.g. an uncommon wind.)

[צ''ל ר' יהודה או' היה בא בקופה של תבן ובה חבילה של קוצים ברשות הרבים ובא אחר והוזק בהן הרי זה חייב ר' יהודה פוטר - בנין ירושלים, מתוספתא ב:ו] שעל מנת כן הנחיל יהושע לישראל את הארץ.

(h)

Support (for R. Lazar - Tosefta): If one came with a basket of straw, and inside was a bundle of thorns [and he tripped and it fell] in Reshus ha'Rabim, and another came and was damaged through them, he is liable. R. Yehudah exempts, for so (on this condition) Yehoshua made Yisrael inherit Eretz Yisrael. (We explained this like BINYAN YERUSHALAYIM.)

הא אם לא הנחיל יהושע לישראל את הארץ על מנת כן חייב.

1.

Inference: Had Yehoshua not made inheritance of Eretz Yisrael contingent on this, he would be liable!

[דף יג עמוד ב] [דף י עמוד ב (עוז והדר)] על דעתיה דרבי יוחנן במתכוון לחרסין על דעתיה דר' לעזר במתכוון להזיק.

(i)

(R. Yehudah said that he is liable only if he intended.) According to R. Yochanan, [this means that] he intended [to keep] his shards. According to R. Lazar [this means that] he intended [to leave them there; it is as if he intended] to damage.

ר' זירא ור' לא תריהון אמרין מודה רבי יודה לחכמים במבקיר שור שנגח בר''ה שחייב לא דומה נזק עומד לנזק מהלך:

(j)

(R. Ze'ira and R. La): R. Yehudah agrees to Chachamim that if one was Mafkir an ox that gored in Reshus ha'Rabim, he is liable. Stationary Nezek (a pit) is unlike moving Nezek.