בבא מציעא דף עה. א
האם מותר לאדם ללוות סאה חטים בסאה, היכא שיש לו בביתו חטים?
אליבא דחכמים | אליבא דהלל | |
כשיש לו כנגד כל מה שלווה | מותר | אסור |
כשיש לו רק מעט | לרב הונא: אסור לרב יצחק ולר' חייא: מותר [1] |
אסור |
בבא מציעא דף עה: א
באיזה לאוים עוברים המלוה והלוה והערב והעדים בריבית?
המלוה | הלוה | הערב והעדים [2] | ||
הלאוים |
"את כספך לא תתן לו בנשך" | עובר | אינו עובר | אינם עוברים |
"אל תקח מאתו נשך ותרבית" | עובר | אינו עובר | אינם עוברים | |
"לא תהיה לו כנושה" [3] | עובר | אינו עובר | אינם עוברים | |
"לא תשימון עליו נשך" | עובר | אינו עובר | עוברים | |
"ולפני עור לא תתן מכשול" | עובר | עובר | אינם עוברים [4] | |
הנזכרים בגמ' |
"לא תשיך" | אינו עובר | עובר | אינם עוברים |
"לאחיך לא תשיך" | אינו עובר | עובר | אינם עוברים |
-------------------------------------------------
[1] וכתבו התוס' (בד"ה ולית) שריב"ן פירש שכל ההיתר הוא רק ללוות בזה אחר זה, שאם יש לו סאה אחת - יכול ללוות סאה אחת כמה פעמים, אבל בבת אחת ללוות כמה סאין על סמך סאה שיש לו אסור. וכתבו שמודה ריב"ן שאפשר לומר "קני בזה אחר זה - סאה אחר סאה". ועוד כתבו לחלוק על ריב"ן שאפשר לקחת הרבה ביחד.
[2] ולדברי חכמים - גם הסופר.
[3] פי', כשנושה בו ודוחקו לתת לו הלאתו עם הרבית.
[4] אולם כתבו התוס' (בד"ה ערב) שפעמים שכן עוברים ב"לפני עור", כגון בכה"ג שלא היה מלוה בלא הערב והעדים, ונמצא שהם סבת ההלואה.
-------------------------------------------------