חולין דף לט. א
באופנים דלהלן האם מחשבים מעבודה לעבודה?
השוחט כדי שיזרוק גוי דמה לע"ז [1] | השוחט בקדשים כדי לזרוק דם שלא לשמה | השוחט בקדשים כדי לזרוק דם חוץ לזמנו (פיגול) | |
לר' יוחנן | מחשבים - ופסולה | מחשבים - ופסולה | מחשבים - ופסולה |
לריש לקיש | אין מחשבים - ומותרת | להו"א: אין מחשבים - וכשרה למסקנא: מחשבים - ופסולה |
מחשבים - ופסולה |
חולין דף לט: א
העושה עבודות דלהלן בחולין במחשבת ע"ז האם פסל את הבהמה? [תוד"ה מקום].
בשחיטה | בזריקה | קבלה והולכה והקטרה [2] | |
לרש"י | פסל | פסל | לא פסל |
לתוס' | פסל | לא פסל בשר - רק את הדם | לא פסל |
ישראל שכתב נכסיו לכהן, והיו בהם עבדים, האם אוכלים בתרומה באופנים דלהלן?
כשצווח המקבל מתחילה | בזיכה לו ע"י אחר ושתק ולבסוף צווח | בזיכה לו ושתק ולבסוף צווח | |
לת"ק | אוכלים | אוכלים [3] | לא אוכלים |
לרשב"ג | אוכלים | לא אוכלים [4] | לא אוכלים |
גוי שנתן כסף לטבח ישראל על מנת שישחוט לו, האם נאסר הבשר?
באדם שאינו אלים | באדם אלים | |
אליבא דר' אליעזר | אינו נאסר | נאסר |
אליבא דר' יוסי (וכהלכה) | אינו נאסר | אינו נאסר [5] |
[1] כן העמיד רש"י (ד"ה לזרוק) את המקרה בגמ', וע' ברשב"א שביאר דאל"כ הוי שחיטת מומר. [אמנם ע' לעיל (דף יד. תוס' ד"ה שוחט) אם יש שחיטת מומר בפעם אחת]. ובתוס' כאן (ד"ה ריש) משמע שמפרשים ששוחט ע"מ שהוא יזרוק דמה לע"ז, ולכן כתבו שמודה ר"ל דחייב מיתה. וע' בתורת הבית לרשב"א (ב"א ש"א עמ' 18), שכתב הרשב"א את שיטתו, והרא"ה שם חלק וס"ל דשחטה על דעת שיזרוק הגוי דמה מותרת.
[2] והטעם שלא פסל, דקבלה והולכה לא כתוב בע"ז. והקטרה אף שודאי כתובה בע"ז, מ"מ כיון שנעשית בסוף לא פוסל את הבשר, דאפי' בפנים לא נפסל הקרבן אם חושב בשעת הקטר החלבים על אכילת בשר מחשבת פיגול.
[3] דס"ל דמדשתק בתחילה קנה אותם, ומה שצוח כשהגיעו לידו, הוא משום שעכשיו הוא חוזר בו.
[4] רשב"ג חולק וס"ל דהוכיח סופו על תחילתו שאינו רוצה בהם, ומה שלא צווח מתחילה, משום שאומר דכל זמן שלא באו לידו למה שאצווח.
[5] אפי' שהוא אדם אלים ולא יכול להתחמק ממנו, מ"מ לא אמרינן זה עובד וזה מחשב, ולכך אין מחשבת הגוי לע"ז פוסלת לבהמה.