חולין דף לח. א
בהמה מסוכנת שנשחטה, ופירכסה באופנים דלהלן, האם הוי פירכוס? [תוד"ה גועה].
גועה (-דעבי קולה), הטילה רעי (-מתרזת), כשכשה באזנה | הוזיזה יד או רגל (בדקה: פשטה וכפפה) | כשכשה בזנבה | |
לרב - כרשב"ג | הוי פירכוס | לא הוי פירכוס | לא הוי פירכוס |
לשמואל - כחכמים | הוי פירכוס | הוי פירכוס | לא הוי פירכוס |
בהמה מסוכנת שנשחטה ופרכסה כדינה בזמנים דלהלן, האם הוי פירכוס?
בסוף שחיטה - דהיינו אחר השחיטה | באמצע שחיטה | בתחילת שחיטה | |
לרב חסדא | הוי פירכוס | הוי פירכוס | לא הוי פירכוס |
לרב נחמן | הוי פירכוס | הוי פירכוס | הוי פירכוס |
לרבא | הוי פירכוס | לא הוי פירכוס | לא הוי פירכוס |
חולין דף לח: א
השוחט בשביל עובד כוכבים מה דין שחיטתו?
כששמענו לגוי שמחשב לע"ז | כשלא שמענו לגוי שמחשב לע"ז | |
לתנא קמא | לל"ק [1]: שחיטתו פסולה לל"ב [2]: שחיטתו כשרה |
שחיטתו כשרה |
לר' אליעזר | שחיטתו פסולה | לל"ק: שחיטתו פסולה לל"ב: שחיטתו כשרה |
לר' יוסי | שחיטתו כשרה | שחיטתו כשרה |
[1] הל"ק ס"ל שבכה"ג ששמענו שחושב לע"ז אמרינן לת"ק ור"א שפוסלת מחשבתו - דזה חושב וזה עובד אמרינן, ור' יוסי חולק וס"ל שלא אמרינן. אולם בלא שמענו שחשב, לת"ק שחיטתו כשרה, ולר"א פסולה, דסתם מחשבת גוי לע"ז.
[2] הל"ב ס"ל שבכה"ג שלא שמענו שחושב לע"ז לכו"ע שחיטתו כשרה, מיהו היכא ששמענו שמחשבתו לע"ז, נחלקו, שלת"ק שחיטתו כשרה דזה מחשב וזה עובד בחוץ לא אמרינן לפסול, ולר"א ס"ל שכן אמרינן, ולכך שחיטתו פסולה. ור' יוסי בא להקל יותר, שאפי' בפנים ג"כ לא אמרינן זה מחשב וזה עובד לפסול.