חולין דף סח. א
בכורות דלהלן שאינם פטר רחם (ופטורים מלתת עליהם ה' שקלים לכהן),
האם הם בכורות לנחלה?
ביצא הראשון - ראשו חי | ביצא הראשון - ראשו מת | |
הבא אחר נפל - שלא כלו לו חדשיו [1] | בכור לנחלה | בכור לנחלה |
הבא אחר בן ט' - שכלו לו חדשיו | אינו בכור לנחלה | בכור לנחלה |
אליבא דרב יהודה אמר רב, עובר שהוציא את ראשו או ידו באופנים דלהלן, מה הדין?
כשהחזיר לבפנים קודם שחיטה | כשלא החזיר לבפנים קודם שחיטה | |
ידו | רק מה שיצא לחוץ נאסר | נאסר גם מקום החתך |
ראשו (ואפי' רק רוב ראשו) |
כל העובר אסור | כל העובר אסור |
הוציא העובר את ידו ולא החזירה - דהיד אסורה באכילה,
מה דין טומאת הבשר שבחוץ ושבפנים?
הבשר שבחוץ | הבשר שבפנים | |
כשחתך את ידו קודם שחיטה | טמא טומאת נבלות | טהור |
כשחתך את ידו אחר שחיטה | לר' מאיר: טמא טומאת נבלות לחכמים: נטהר בשחיטה |
לר' מאיר: טמא מגע נבלה לחכמים: טהור - כמגע טרפה שחוטה |
חולין דף סח: א
מה הדין בדמות גמל או יונה הנמצאים בתוך הפרה או שנולדו מפרה?
דמות גמל | דמות יונה | |
לר' שמעון בן אלעזר | כשנולד: אסור כשהוא עובר בפנים: מותר |
אסור |
לחכמים | מותר | אסור |
לאמוראים דלהלן, מה דין עובר שהוציא את ידו והחזירה קודם שחיטה?
האבר עצמו שיצא | מקום החתך | |
לרב יהודה בשם רב ושמואל | אסור | מותר |
לעולא אמר ר' יוחנן | מותר [2] | מותר |
לאמוראים דלהלן, מה דין עובר שהוציא לרוב ידו ולא החזירה קודם שחיטה?
האבר עצמו ומקום החתך שלו | המיעוט אבר שנמצא בפנים [3] | |
ללישנא קמא | אסור | מותר |
לבני מערבא | אסור | לרב - יש לידה לאברים: אסור [4] לר' יוחנן - אין לידה לאברים: מותר [5] |
[1] דכיון שהוא ולד שאין ראוי לחיות, ואין אביו דוה עליו, נקרא הבא אחריו ראשית אונו. אכן אין צריך לפדותו - כיון שהנפל כבר פטר את הרחם.
[2] אכן עולא איתותב מברייתא, שאמרה: בשר בשדה טרפה - היינו כל דבר שיצא חוץ למחיצתו - שאסור, מלבד מעשר ובכורים שיש להם תקנה בחזרה.
[3] הלישנא קמא מפרשת את מחלוקת רב יהודה בשם רב ושמואל עם עולא בשם ר' יוחנן, לענין אם החזיר העובר את ידו, האם היד נאסרה, אבל המיעוט היד שנמצא בפנים - מותר. אמנם בני מערבא מפרשים את מחלוקתם גם באופן שהוציא את רוב ידו, ונחלקו על המיעוט הנמצא בפנים מה דינו.
[4] דכיון שיש לידה לאברים בפני עצמן, א"כ חשוב האבר הזה כילוד, וכמו שבלידת רובו נאסר כולו, כך בלידת רוב האבר נאסר כולו.
[5] ואם אין לידה לאברים, גם מהני חזרה להתיר את האבר עצמו, ואם לא החזירה נאסר רק מה שבחוץ ולא מה שבפנים.