12th Cycle dedication

CHULIN 112 (18 Tishrei) - dedicated by Reb Tuvya Marcus and family (Baltimore/Yerushalayim) in honor of the Yahrzeit of his father, Binyomin Leib ben Aharon Marcus.

חולין דף קיב. א

מה דיני כד הכותח המוזכרים בסוגיא?

מה הדין? אאאא נפל גוזל לתוכו
להניח כד מלח מגולה לידו אסור היה הגוזל חי מותר [1]
להניח כד חומץ מגולה לידו מותר [2] היה צלי צריך קליפה
היו בו סדקים, או תבלינים כולו אסור

ככר שחתכו עליה צלי בשר שלא מלחו והתאדם [3], מה הדין, ומה היה מנהג האמוראים בזה?

מה דין הככר מה היה מנהגו
לשמואל אסור באכילה היה מאכילו לכלבים
לרב הונא מותר באכילה היה מאכילו לשמשו, דהוא היה איסטניס
לרב מותר באכילה היה אוכלו בעצמו - וקורא לו יין הבשר

חולין דף קיב: א

מיני בשר דלהלן, שמלח אותם ביחד, מה דינם?

בכלי מנוקב בכלי שאינו מנוקב
דגים עם דגים מותר מותר
דגים עם עופות או בשר אסורים הדגים אסור הכל [4]
עופות עם עופות, בשר עם בשר [5] מותר אסור
בשר כשר עם בשר טריפה אסור [6] אסור
-------------------------------------------------

[1] כך התיר רב חיננא בריה דרבא מפשרוניא, וביאר רבא טעמו, שסבר שאף שאמר שמואל (לעיל קיא:) ד"מליח הרי הוא כרותח" - ובכותח יש מלח, הני מילי כשאנו נאכל מחמת רוב המלח, אבל כותח הרי כן נאכל.

[2] וביאור החילוק, דגבי מלח אם יפול לשם כותח - ישאר בעין, ויש לחוש שיקח מהמלח ויתן בבשר ומערב חלב בבשר. אולם גבי כד החומץ, אפי' אם יפול מן הכותח בתוכו - הוא יתערב עם החומץ ולא יהיה ניכר.

[3] בפשטות הכוונה על הככר שנעשה אדום מרוב דם שספג, אולם לפי הלע"ז של רש"י מדובר בבשר שקיבל מכה מחיים ונצרר שם הרבה דם. וכן מיירי דוקא שעבר הדם משני צדדי הככר, והיה אותו מוהל היוצא מן הבשר עבה, דאם היה צלול לאו דם הוא.

[4] דהדם היוצא נשאר בכלי וחוזר ונבלע בבשר, כדאמרינן לקמן (דף קיג.) וזה אפי' בשני חתיכות של אותו בשר.

[5] וה"ה עופות עם בשר, דכל מיני בשר אפי' בשר רך של עופות עם בשר קשה של בהמה וחיה, הם אינם בולעים אחד מן השני, דגם הבשר הרך פולט עדיין מוהל כל זמן שהבשר הקשה פולט, ולכן אינו בולע מפליטתו.

[6] דבולע מציר והשומן של הטריפוה שהם אסורים מדכתיב (ויקרא יא:לא) "הטמאים".

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף