TOSFOS DH LO LIM'UTEI SHEN VE'TZIPOREN
תוס' ד"ה לא למעוטי שן וצפורן
(SUMMARY: Tosfos first discusses Rashi's two questions, then how it is possible for Melikah with a tooth that is attached to be Kasher. In the process, they also compare Melikah using a tooth to Chalitzah using a tooth).
מה שהקשה בקונטרס לאותן שמפרשים דאיירי בתלושים - דלא שייך למפרך 'תנינא' מברייתא, אלא אם כן שנוייה במשנה ...
Question: What Rashi asks on those who establish it by Telushim, that the Gemara would not ask 'Tanina' from a Beraisa, only from a Mishnah ...
נראה דלא קשה, דהא נמי שמעינן ממתני' בזבחים בפרק חטאת העוף (דף סח.) דתנן 'מלק בסכין, מטמא בגדים א'בית הבליעה', אלמא תלוש פסול במליקה.
Refutation: ... is not really a Kashya, since we do actually learn it from the Mishnah in Zevachim (Perek Chatas ha'Of 68a), which states that if one performed Melikah with a knife, it renders Tamei the clothes of whoever eats it when it reaches his throat'; so we see that Melikah by Talush is Pasul.
ומיהו קשה קושיא אחרת שהקשה - דה"ל למימר 'למעוטי תלוש', והוי כל תלוש בכלל.
Question: The other question that Rashi asks however - that the Gemara should rather have said 'Lim'utei Talush', incorporating all Talush, is a good Kashya?
וא"ת, ולפירושו דאיירי במחוברין, היאך שן כשרה במליקה, הא בעי ימין, ד'מלק בשמאל פסול', כדתנן בפרק חטאת העוף (ג"ז שם)?
Question: According to Rashi, who establishes it by Mechubar, how can Melikah using a tooth be Kasher, seeing as Melikah requires the right hand, as we have learned in the Mishnah in Perek Chatas ha'Of (Ibid.) 'Malak bi'Semol Pasul'?
וי"ל, דלא נקט שן שיהא שן כשרה למליקה, אלא כלומר דלא מיפסל מטעם מחובר כמו בשחיטה.
Answer #1: The Gemara mentions 'Shein' (not because it is Kasher to perform Melikah, but) because it is not Pasul as far as Mechubar is concerned, as it is by Shechitah.
ועי"ל, דשמאל גרע משן, כדאשכחן לענין חליצה - דאמרינן בפרק מצות חליצה (יבמות דף קה.) ד'גידמת חולצת בשיניה', ובירושלמי משמע דחליצה בעי ימין, דאמרינן בירושלמי 'כיצד היא עושה? מתירתו בימין, ותופסתו בשמאל, וגוררתו בימין, כדי שתהא חליצה בימין והתרה בימין?
Answer #2: Alternatively, the left hand is worse than a tooth, like we find by Chalitzah, which a woman without hands performs with her teeth, even though the Yerushalmi implies that it must be performed with the right hand, as we learned there 'How does she do it? She unties his shoelace with her right hand, then holds it with her left hand and pulls it off with her right, so that both the removal and the untying of the shoe she does with her right hand.
ושמא אין כל כך ראיה, דדלמא ליכא עיכובא בימין, אלא לכתחלה בעי ימין, והוא הדין אם חלצה בשמאל דחליצתה כשירה.
Refutation: There is no real proof from there however, since it may well be that using the right hand by Chalitzah is not crucial to the Mitzvah, and is only necessary Lechatchilah, and even if she were to do it with the left-hand, it would also be valid (whereas Melikah is not).
והא דלא קאמר 'למעוטי דורס', דכשר למליקה ופסול לשחיטה?
Implied Question: Why does the Gemara not answer that it comes to preclude 'Doreis' (where he presses on the Simanim)?
משום דבהדיא קתני לה גבי שחיטה בפ' ב' (לקמן ל:) דפסולה, דתנן 'אם התיז את הראש בבת אחת, פסולה'.
Answer (Part 1): Because we have learned specifically in the Mishnah in the second Perek (Daf 30b) that this is Pasul - 'If he severed its head in one go, it [the Shechitah] is Pasul' ...
ואי אשמעינן דכשר במליקה, א"כ, ה"ל למתני אפכא 'פסול בשחיטה כשר במליקה' דהוה משמע שפשוט לנו בשחיטה.
Answer (Part 2): ... and if it was coming to teach us that severing the head by Melikah is Kasher, then it ought to have inverted the statement and said 'Pasul bi'Shechitah, Kasher bi'Melikah', implying that the Din by Shechitah is obvious.'
TOSFOS DH ILEIMA LI'ME'UTEI IKUR SIMANIM
תוס' ד"ה אילימא למעוטי עיקור סימנים
(SUMMARY: Tosfos queries Rashi's explanation [that Ikur renders the animal T'reifah] and explains how the Sugya fits better according to the Halachos Gedolos).
לפירוש הקונטרס, דבעיקור סימנין הוי טרפה.
Explanation #1: According to Rashi, who holds that Ikur Simanim is a T'reifah ...
תימה, אמאי אצטריך לאשמועי' דכי היכי דעיקור פסול בשחיטה, פסול נמי במליקה? מאין היה לנו להכשיר במליקה יותר מבשחיטה ...
Question #1 (Part 1): ... why is it necessary to teach us that, just as Ikur is Pasul by Shechitah, so too, is it Pasul by Melikah? On what grounds would we have validated it by Melikah more than by Shechitah?
והלא מלק ונמצא טרפה פסול לכולי עלמא, אלא דפליגי בזבחים בפרק חטאת העוף (דף סט.) אי מליקה מטהרת מטומאת נבלת עוף טהור או לאו?
Question #1 (Part 2): ... seeing as a bird that is found after Melikah to be T'reifah is unanimously considered Pasul (and they only argue in Zevachim in Perek Chatas ha'Of (69a) whether Melikah renders a bird Tahor from the Tum'ah of Nivlas Of Tahor or not?
וכן תימה לרבא בר קיסי, דקאמר 'לא אמר רמי בר יחזקאל אין עיקור סימנים לעוף אלא במליקה ולא בשחיטה'; מאי שנא דנקט עיקור מכל שאר טריפות?
Question #2: And similarly, one can ask on Rava bar Kisi, who maintains that Rami bar Chama confines Ikur Simanim to Melikah and not to Shechitah - Why does he mention Ikur more than any other kind of T'reifus?
וכן תימה, דקאמר בסמוך 'לא אמרן אלא למ"ד אין שחיטה לעוף מן התורה, אבל למ"ד יש שחיטה לעוף מן התורה, יש עיקור'. היאך תלוי זה בזה, מ"מ הוא אסור משום טרפה, דמה לי טרפה זו, ומה לי טרפה אחרת?
Question #3 (Part 1): The Gemara will say shortly that we only say that there is no Ikur Simanim by a bird according to the opinion that holds that the Shechitah of a bird is not min ha'Torah, but according to those that it is, Ikur does apply. What has one got to do with the other, seeing as it is forbidden because it is T'reifah? What is this the difference between this T'reifus and any other T'reifus?
דכיון שנטרף העוף, שוב אין מועיל לו נחירה אלא להוציא מידי נבילה, למאן דאמר אין שחיטה לעוף מן התורה, כדמוכח בריש השוחט (לקמן כח.)?
Question #3 (Part 2): ... because, seeing as the bird has become T'reifah, Nechirah will no longer help either, other than to take it out of the realm of Neveilah, according to the opinion that holds 'Ein Shechitah la'Of min ha'Torah, as is evident at the beginning of ha'Shochet (Daf 28a)?
אבל לדברי הלכות גדולות אתיא כולה סוגיא שפיר, דלא הוי טרפה על ידי שחיטת סימנין. ולהכי קאמר 'אילימא למעוטי עיקור סימנין' - כי היכי דהלכתא גמירי לה דאין השחיטה מועלת שם, אף על פי שאינו נטרף בכך, כמו כן במליקה, שוב אינו נמלק אף על פי שאינו טרפה.
Explanation #2 (Part 1): According to the opinion of the Halachos Gedolos however, who holds that Ikur does not render the bird a T'reifah, the entire Sugya is crystal-clear. That is why the Gemara says 'If you say that it comes to preclude Ikur Simanim" - then, just as there is a Halachah le'Moshe mi'Sinai that the Shechitah is not effective there, even though it does not become a T'reifah through that, so too, by Melikah, it is no longer subject to Melikah, even though it is not a T'reifah ...
'והא תני רמי בר יחזקאל ... ' - ופליג א'ההיא ד'נשמטה הגרגרת', כדפירש בקונטרס.
Explanation #2 (Part 2): ... 'But did Rami bar Yechezkel not quote a Beraisa ... '? And he argues with the ruling of 'Nishm'tah ha'Gargeres ... ', as Rashi explains.
אבל אהך דתני לוי 'כל טרפות שמנו חכמים בבהמה כנגדו בעוף' לא פליג, דאפילו בבהמה אינה טרפה בכך.
Explanation #2 (Part 3): Though he does not argue with the Beraisa quoted by Levi 'Kol T'reifos she'Manu Chachamim bi'Veheimah Kenegdo be'Of ' , seeing as Ikur does not render even an animal a T'reifah.
אבל לפירוש הקונטרס פליג נמי א'לוי.
Explanation #1: ... whereas according to Rashi, he will argue with Levi's Beraisa, too.
וניחא השתא דרבא בר קיסי וכולה סוגיא.
Explanation #2 (Part 4): According to the Halachos Gedolos, Rava bar Kisi and the entire Sugya fits together nicely.
TOSFOS DH LO AMRAN ELA LE'MA'N D'AMAR EIN SHECHITAH LE'OF MIN HA'TORAH
תוס' ד"ה לא אמרן אלא למ"ד אין שחיטה לעוף מן התורה
(SUMMARY: Tosfos discusses the Halachah of Nivlas Of Tahor that is Metam'in Begadim a'Beis ha'Beliah, according to this opinion and related issues).
אין להקשות לדידיה, היכי משכחת 'נבלת עוף טהור דמטמא בגדים א'בית הבליעה'?
Refutation of Question (Part 1): One cannot ask according to him, how it is possible to find a case of Nivlas Of Tahor that renders Tamei the clothes of the one who eats it' ...
דנהי דלא בעי שחיטה, נחירה מיהא בעי בסימנין ...
Refutation of Question (Part 2): ... since, although a bird does not require Shechitah, it does however, require Nechirah on the Simanim ...
כדמוכח לקמן בריש פרק ב' (דף כח.) דקאמר 'מלק בסכין, מטמא בגדים א'בית הבליעה - ואי אמרת אין שחיטה לעוף מן התורה, נהי נמי דכיון דתבר שדרה ומפרקת, הויא טרפה, תיהני לה סכין לטהרה מידי נבלה?'
Source: ... as is evident later, at the beginning of the second Perek (28a) where it asks 'Malak be'Sakin, Metamei Begadim a'Beis ha'Beli'ah' - and if we would hold that a bird is not subject to Shechitah min ha'Torah, granted that, since he has broken the Spinal cord and the nape, it is a T'reifah, nevertheless, let the knife now render it Tahor from Neveilah?
אלמא סימנין דוקא מטהרין, ובשדרה ומפרקת חשיב טרפה. (והשתא (משכחת נבלת עוף טהור כשחתך שדרה ומפרקת ורוב בשר קודם שהגיע לסימן תיהני ליה סכין לטהורי מידי נבילה).
Conclusion: So we see that it requires specifically the Simanim to render it Tahor, whereas the spine and the nape, render it a T'reifah.
והא דנקט בהתכלת (מנחות מה.) גבי "נבלה וטרפה לא יאכלו הכהנים". 'דאצטריך, סד"א הואיל ואשתרי מליקה גבייהו, אשתרי נמי נבלה' ...
Implied Question: Why does the Gemara in 'ha'Techeiles (Manachos 45a), regarding the Pasuk "Neveilah u'Tereifah Lo Yochlu ha'Kohanim", state that it is necessary, because we would otherwise have thought that, since Melikah is permitted by the Kohanim, Neveilah is permitted too?
לאו דוקא, דנבלה לא הוי, כדמוכח לקמן, מה שהבאתי מפרק ב' (לקמן דף כח.), אלא כלומר - טרפה, וקרא נקט "נבלה" אגב "טרפה".
Answer: It does mean Davka 'Neveilah', but T'reifah, as is evident later from Perek ha'Shochet (28.), which Tosfos cited earlier (in the previous DH), and it mentions Neveilah on account of T'reifah.
20b----------------------------------------20b
TOSFOS DH MIPNEI SHE'HU MACHLID
תוס' ד"ה מפני שהוא מחליד
(SUMMARY: Tosfos presents various definitions of Chaladah and discusses them).
פירש בקונטרס, לאחר שנפרקו פרקי העצם, נועץ הסכין תחת העצם; לפי שאין העצם מתפשט לכאן ולכאן כדרך שאר בית השחיטה כשחותכין אותו אלא עומד במקומו - וכשחותך הסכין תחת העצם הויא חלדה.
Explanation #1: Rashi explains that after the sections of the bone have parted, the Shochet sticks the knife underneath the bone; this is because the bone, does not part in opposite directions when it is cut (in the way that flesh does), but tends to remain as it is - and when the knife subsequently cuts underneath the bone, that is Chaladah.
(ולפיכך) [ולפירושו] לא איירי בסכין רחבה.
Semi-Question: According to Rashi's explanation, the Gemara is not talking about a broad knife.
ונראה דחשיב חלדה - לפי ששוחט הסימנין ממטה למעלה, ואפי' בסכין רחבה.
Explanation #2: It would seem however, that it is considered Chaladah when he cuts the Simanim in an upward direction (instead of downwards), even using a broad knife.
ובזבחים פרק חטאת העוף (דף סח:) פי' בקונטרס ד'מחליד לפי שנועץ ראשו של סכין, משום שאינו רוצה לחתוך רוב בשר קודם הסימנים.
Explanation #3: In Perek Chatas ha'Of (Zevachim 68.) Rashi defines 'Machlid' as where he presses the top of the knife downwards, to avoid cutting the majority of the flesh before the Simanim ...
וכאן א"א לומר כן, דקרי ליה מחליד אף על גב דס"ד שחותך רוב בשר.
Refutation: It is impossible to explain the Gemara here like that however, seeing as it calls it Machlid, even though we initially think that he cuts the majority of the flesh as well.
TOSFOS DH VE'TIKSHI L'CHA OLAS HA'OF DE'BA'I SH'NEI SIMANIM
תוס' ד"ה ותיקשי לך עולת העוף דבעיא שני סימנין
(SUMMARY: Tosfos establishes the Kashya both according to Rebbi Elazar b'Rebbi Shimon and according to the Rabbanan).
בין לרבנן בין לר' אלעזר בר' שמעון פריך, כדפי' בקונט'.
Clarification: The Gemara is asking both according to the Rabbanan and according to Rebbi Elazar b'Rebbi Shimon, as Rashi explains.