1)

TOSFOS DH HA'NODER

תוספות ד"ה הנודר

(SUMMARY: Tosfos explains that two different Gemaros argue regarding how to reconcile the fact that people do consider fish an alternative to meat with our Mishnah.)

בגמרא מוקי לה כר"ע דכל מילי דמימליך עליה שליח בר מיניה הוא

(a)

Explanation: The Gemara establishes that this is according to the opinion of Rebbi Akiva who holds that anything that a messenger would decide fits the general description of the item he was supposed to obtain, even though it is not exactly what was ordered, is considered to be of the same type as that item.

ובפ' הנודר מן הירק (נדרים דף נד:) פריך דבבשר דגים נמי מימלך ומוקי מתניתין דהכא במאן דכאיב ליה עיניה וביומא דהקזה דלא אכיל איניש דגים אבל עוף אכיל בשלקא

1.

Explanation (cont.): The Gemara in Nedarim (54b) asks that one would change and purchase fish instead! The Gemara answers that our Mishnah is referring to someone whose eyes hurt, and on a day when he did bloodletting, which is a day where he would not eat fish. However, he would eat cooked chicken.

ומיהו בפרק בתרא דמעילה (דף כ.) לא קיימא שינויא דהקזה אלא מסיק במאן דכאיב ליה עיניה אבל בשאר ימים הנודר מן הבשר אסור נמי בדגים

(b)

Observation: However, in Meilah (20a) the answer regarding bloodletting does not stand. Rather, it just states that it is referring to someone whose eyes hurt him. However, on other days, someone who vows not to eat meat is also not allowed to eat fish.

2)

TOSFOS DH HA OF

תוספות ד"ה הא עוף

(SUMMARY: Tosfos explains what makes the Gemara deduce that even fowl should be a Torah prohibition.)

ה"נ ה"מ למינקט חיה

(a)

Observation: The Gemara also could have asked that the Mishnah implies that the meat of an undomesticated animal should also be forbidden to cook with milk according to Torah law.

ונראה דהא דס"ד שהוא דאורייתא

(b)

Implied Question: It appears that there is a reason why the Gemara understood it therefore must be prohibited according to Torah law. (Perhaps the Mishnah is discussing Rabbinic law?)

משום דסמיך אסיפא דגזר העלאה אטו אכילה כדדייק רב יוסף בסמוך

(c)

Answer: This is because it relied on the second part of the Mishnah which decreed that one cannot even put it on the same table as meat do to the suspicion it will be eaten together, as deduced by Rav Yosef later.

אבל אין לומר דדייק מדקתני כל הבשר דמשמע ליה שכל הבשר שוה זה כזה בשר עוף כבשר בהמה

1.

Implied Question: However, one should not say that this is deduced from the phrase "all of the meat" that implies that all meat, whether from fowl or domesticated animal, is equal to each other. (Why not?)

דהא הנודר מן הבשר אין כל הבשר שוה דאפילו ר"ע מודה דלא מיתסר בבשר עוף מדאורייתא כדאמר בפרק הנודר מן הירק (נדרים דף נד.) דמודה ר"ע דלא לקי

2.

Answer: This is because when one vows not to have meat, not all meat is equal. Even Rebbi Akiva admits that one is not prohibited from eating fowl according to Torah law (when he vows to abstain from meat), as (Abaye) stated in Nedarim (54a) that Rebbi Akiva admits he would not receive lashes.

3)

TOSFOS DH U'MENA TEIMRA

תוספות ד"ה ומנא תימרא

(SUMMARY: Tosfos explains that one cannot compare Rabbinic decrees to each other unless the Gemara compares them to each other.)

בכמה מקומות אמר היא גופה גזירה ואנן ניקום ונגזור גזירה לגזירה בפ"ק דשבת (דף יא:) ובפ' במה מדליקין (שם דף כא.) ובריש ביצה (דף ג.)

(a)

Observation: In many places, such as in Shabbos (11b,21a) and Beitzah (3a), the Gemara simply states (without having to prove this concept is valid), "This itself is a decree, and we should establish a decree for a decree?!"

והכא בעינן לאתויי ראיה לענין גזירה דהעלאה אטו אכילה

1.

Observation (cont.): In our Gemara we are required to bring proof that we do not make a decree to protect another decree regarding bringing them onto the table together due to eating them together (which without cooking is also a Rabbinic decree).

ויש מקומות נמי דגזרינן גזירה לגזירה ולא חיישינן

(b)

Implied Question: There are some places where we do make a decree to protect another decree, and this does not bother us. (Why in some places do we apply this rule, while in others we do not?)

אין לדמות גזירות חכמים זו לזו אלא במקומות שהש"ס מדמה

(c)

Answer: One cannot compare the decrees of the Chachamim to each other unless the Gemara compares them.

4)

TOSFOS DH CHALAS

תוספות ד"ה חלת

(SUMMARY: Tosfos explains the Mishnah in Chalah quoted in our Gemara at great length.)

אין המשנה שנויה כן אלא הגמרא מביאה בקיצור

(a)

Explanation: This is not how the Mishnah is written. Rather, the Gemara is quoting it in short.

וכן היא שנויה בפ' בתרא דמס' חלה (משנה ח) אמר ר"ג שלש ארצות לחלה מארץ ישראל עד כזיב חלה אחת מכזיב עד הנהר ועד אמנה שתי חלות אחת לאור ואחת לכהן של אור יש לה שיעור ושל כהן אין לה שיעור

1.

Explanation (cont.): The Mishnah in Chalah (4:8) in fact reads as follows. Rabban Gamliel says that there are three different lands regarding Chalah. In the area from Eretz Yisrael to Keziv, one takes one Chalah. In the area from Keziv to the river and until Amanah, one takes two Chalos. One is burned, and one is given to the Kohen. The one that is burned has a certain amount, while the one given to the Kohen does not have to be a specific amount.

מנהר ועד אמנה ולפנים שתי חלות אחת לאור ואחת לכהן של אור אין לה שיעור ושל כהן יש לה שיעור וטבול יום אוכלה

2.

Explanation (cont.): In the area from the river until Amanah there are two Chalos, one is burned and one is given to the Kohen. The one that is burned does not have a certain amount, while the one given to the Kohen does have to be a specific amount, and it can be eaten by a Tevul Yom.

רבי יוסי אומר אין צריך טבילה ואסורה לזבים ולזבות ולנדות וליולדות ונאכלת עם הזר על השלחן וניתנת לכל כהן שירצה

3.

Explanation (cont.): Rebbi Yosi says that he does not require immersion to eat it. It is forbidden to Zavim, Zavos, Nidos, and Yoldos. It can be eaten on the same table with a non Kohen who is eating regular food, and it can be given to any Kohen who he wants to give it to.

והכי פירושו מכזיב עד הנהר ועד אמנה שהיו סמוכים לארץ העמים ואין יכולין לשמור עצמם ופירותיהם בטהרה והיו חלותיהם טמאות וטעונות שרפה ולכך צריכין להפריש שתי חלות אחת לאור שהיא חלה דאורייתא דפירותיהן גדלין בארץ ישראל ולכך נמי יש לה שיעור כדמפרש בירושלמי מפני שהיא מדברי תורה

4.

Explanation (cont.): This is what the Mishnah means. "Keziv until the river until Amanah" were places close to Chutz la'Aretz, and they could not guard themselves and their fruits in purity. Their Chalos were impure and required burning. This is why they needed to separate two Chalos. One was to be burned, as there was an obligation to take Chalah due to Torah law since their produce grew in Eretz Yisrael. This is also why it has a specific amount, as explained in the Yerushalmi.

ואחת לכהן מדברי סופרים שלא תשתכח תורת חלה ולפי שהיא מדברי סופרים אין לה שיעור

5.

Explanation (cont.): One Chalah was taken and given to the Kohanim due to Rabbinic law, in order that they should not forget the laws of Chalah. Since it is a Rabbinic law, it does not have to be a specific amount.

מנהר ועד אמנה ולפנים שהוא חוצה לארץ שתי חלות ושתיהן מדברי סופרים

6.

Explanation (cont.): "From the river until Amanah and inside that area" is Chutz la'Aretz, where one must take two Chalos with both being according to Rabbinic law.

אחת לאור משום דסמוכין לארץ ישראל ומתחזיא חלה דידהו כחלת ארץ ישראל גזרו עליה שלא לאוכלה כלל אפילו כהן טהור גמור כמו בחלת אור דא"י

7.

Explanation (cont.): One is burned because this area is close to Eretz Yisrael, and its Chalah appears to be similar to that of Eretz Yisrael. They therefore decreed that it should not be eaten at all, even by a totally pure Kohen. This is similar to the Chalos of Eretz Yisrael that were burned.

ואחת לכהן שלא תשתכח ויש לה שיעור לפי שהיא נאכלת וטבול יום אוכלה ואין צריך הערב שמש שלא החמירו בה כמו בתרומה דאורייתא

8.

Explanation (cont.): One Chalah goes to the Kohen in order that they should not forget the laws of Chalah. It must be a specific amount because it is eaten. A Tevul Yom may eat it, and he does not need to wait for nightfall. This is because they were not stringent with it as they were with Terumah taken according to Torah law.

רבי יוסי אומר אין צריך טבילה ואפילו בטומאה דקרי דבטומאה היוצא מגופו שרי רבי יוסי מדלא חשיב בעל קרי באיסורא דזבין וזבות

9.

Explanation (cont.): Rebbi Yosi says that even immersion is not required. This is even for a Ba'al Keri, as Rebbi Yosi allows a person who became impure due to an excretion to eat this Chalah. This is apparent from the fact that Rebbi Yosi does not list Ba'al Keri among those who are prohibited such as Zavim and Zavos.

ואסורה לזבין וזבות כו' בלא טבילה איירי מדקאמר עלה בירושלמי דלרבי יוסי נצרכה

10.

Explanation (cont.): When Rebbi Yosi said, "It is prohibited to Zavin and Zavos etc." he meant without (i.e. regardless of) immersion. This is apparent from the Yerushalmi's statement that this was needed according to the opinion of Rebbi Yosi.

ונראה דלרבנן נמי דבעו טבילה דוקא לבעל קרי שטומאה יוצאה לו מגופו אבל טמא מת שרי בלא טבילה כרבי יוסי

11.

Explanation (cont.): It appears that the Rabbanan who also require immersion only do so for someone like a Ba'al Keri who had the impurity come from his body. However, if a person was Tamei Mes he is allowed to eat it without immersion, as is the opinion of Rebbi Yosi.

דאי מצרכי נמי טבילה בטמא מת תקשה להו כדמקשה גמ' בפ' עד כמה (בכורות דף כז:) וכי הזאה יש לנו ומה תועיל טבילה בטמא מת ומסתמא טמאי מתים היו כמה פעמים כי אי אפשר להם ליזהר מטומאת מת

12.

Explanation (cont.): If Tevilah is required for a Tamei Mes, we should have the same question asked by the Gemara in Bechoros (27b), "Do we have the sprinkling (of the ashes of the red heifer)?" Why will immersion help a Tamei Mes? Presumably they were Tamei Mes many times over, as it would have been difficult for them to be careful from Tumas Mes.

דנהי דמטומאת מת עצמו צריכין ליזהר מחמת כהונתם מטומאת חרב הרי הוא כחלל אין יכולים כלל ליזהר דבשום בית שהיה בו מת מעולם נעשה כחלל כל המתכות שבתוכו והוי כמאהיל על המת כדאמרינן בנזיר בפ' כ"ג (דף נג:)

13.

Explanation (cont.): Even though they have to be careful not to become Tamei Mes due to their being Kohanim, from the impurity of the sword which is like a dead person they could not be careful. This is because in any house where anyone ever died, all of the metal objects became like the dead person itself. This means the house is like a tent over a dead person as stated in Nazir (53b).

וגם לא היו צריכין ליזהר מטומאת חרב הרי הוא כחלל כיון שאין הנזיר מגלח עליה כדמוכח בריש תוספתא דאהלות וא"כ כולן צריכין הזאה

14.

Explanation (cont.): Additionally, they did not have to be careful from the impurity of a sword being like a dead person, since a Nazir does not shave due o this metal as implied by the Tosefta in Ohalos (1:1). If so, they all need sprinkling (with the ashes of the red heifer).

ואין סברא כלל שתקנו חכמים חלת חו"ל שלא יאכלוה אא"כ ילך ויזה בא"י ולהכי מסתבר שבלא הזאה וטבילה היו אוכלין אותה אפילו לרבנן דרבי יוסי ובבבל

15.

Explanation (cont.): There is no logic at all that the Chachamim decreed that the Chalah of Chutz la'Aretz should not be eaten unless one goes and is sprinkled in Eretz Yisrael. This is why it is logical that they would eat this Chalah without sprinkling and immersion in Bavel, even according to the Rabbanan who argue on Rebbi Yosi.

וכן לדידן שרחוקין מא"י א"צ שתי חלות אלא אחת כדאמרינן בפ' עד כמה (בכורות דף כז.) ונותנה לכהן קטן ואכיל לה

16.

Explanation (cont.): Similarly, we who are far from Eretz Yisrael do not need two Chalos taken. One is enough, as stated in Bechoros (27a) that he gives it to a Kohen who is a minor and eats it.

דכי ליכא כהן קטן דוקא קאמר התם דמפריש אחרת ונותנה לכהן גדול וראשונה שורפה

17.

Explanation (cont.): The Gemara is specifically saying that when there is no Kohen who is a minor one has to separate another Chalah and give it to an adult Kohen. He burns the first one.

וחלה של אור מנהר ועד אמנון ולפנים אינה מותרת לכהן קטן אלא לעולם נשרפת דומיא דחלת אור א"י משום דסמוכין לא"י ומתחזיא כחלת א"י כדפרישית ומש"ה צריך לעולם שתים

18.

Explanation (cont.): The Chalah that is burned from the river until Amnon and inside is not permitted to a minor Kohen. Rather, it is always burned similar to the Chalah that is burned in Eretz Yisrael. This is because it is close to Eretz Yisrael and looks like Chalah of Eretz Yisrael, as we have explained (above). This is why two are always needed (in this area).

אבל ברחוקים כגון דבבל ודידן דלא מתחזיא חלה דידהו כחלת הארץ טמאה נותן לכהן קטן

19.

Explanation (cont.): However, in far away places such as Bavel and where we live that our Chalah does not even appear to be like Chalah in Eretz Yisrael, we can give our impure Chalah to a Kohen who is a minor.

ומסתבר דאף לכהן גדול שטבל לקריו ולא בעינן הערב שמש דאין להחמיר בה מבחלה של כהן בסמוכין לא"י

i.

Explanation (cont.): It is logical that one could even give this Chalah to an adult Kohen who immersed after being a Ba'al Keri and he does not need to wait for the sun to go down. This is because one does not need to be more stringent with this Chalah than the Chalah given to a Kohen in an area that is close to Eretz Yisrael.

וכ"כ בה"ג בהלכות חלה אמר רבינא הלכה נדה קוצה לה חלה ואכיל לה כהן קטן או מאן דטביל לקריו

(b)

Opinion: This is written by the Bahag who says in his Hilchos Chalah, "Ravina says that the law is that a Nidah can take off Chalah and feed it to a Kohen who is a minor (the Bahag adds the following) or one who immersed for his being a Ba'al Keri."

ויש קצת תימה אמאי קאמר דנותנה לכהן קטן כיון דאפילו כהן גדול יכול לאוכלה אחר שטבל או לבטלה ברוב כמו תרומה דאמרינן בפ' עד כמה (שם) רבה הוה מבטל לה ברוב ואכיל לה בימי טומאה

(c)

Question: This is slightly difficult. Why does the Gemara say she can give it to a Kohen who is a minor? Even an adult Kohen can eat it after immersing! Alternatively, it can be nullified using Rov (i.e. in a mixture where most of the mixture is not Chalah) just like Terumah taken outside of Eretz Yisrael. This is like the Gemara says in Bechoros (27a), "Rabah used to nullify it (Terumas Chutz la'Aretz) through Rov and eat it when he was impure."

ונראה דדוקא חלת חו"ל לפי שאין לה שיעור ודבר מועט הוא קאמר דיכול ליתנה לכהן קטן כ"ש אם יש כהן גדול שטבל או רוצה לבטלה שיכול ליתנה לו

(d)

Answer: It appears that specifically Chalas Chutz la'Aretz, because it has no specific amount and it is therefore very little, can be given to a Kohen that is a minor. Certainly it can be given to a Kohen who is an adult that immersed or he wants to nullify it!

וכן משמע דדבר מועט הוא דקאמר התם דשקל לה בריש מסיא אבל תרומה שהיא מתבואה או מיין ושמן אין ליתן לכהן קטן לפי שהוא מאבדה

1.

Answer (cont.): It is also implied that the Gemara is dealing with a small amount, as the Gemara (ibid.) states "take it with the head of a spit." However, Terumah from produce or wine and oil is not given to a Kohen who is a minor because he will lose it.

ועוד יש לה שיעור כמו בתרומת מעשר ולכך אין ליתנה לקטן אלא לכהן גדול שטבל או רוצה לבטלה ברוב

2.

Answer (cont.): Additionally, it has a set amount as there is a taking of Terumas Ma'aser. Therefore, it should not be given to a minor, rather to an adult Kohen who immersed or who wants to nullify it through Rov.

וא"צ להפריש שניה דלא תשתכח כיון דמפרישין אחת כמו בחלה היכא דאיכא כהן קטן

3.

Implied Question: One does not have to take two separate "takings" of Terumah in order not to forget (similar to Chalah), as we find that we take one amount of Terumos similar to Chalah where there is a Kohen who is a minor. that we should take two takings of Ma'aseros. (Why shouldn't it be like Chalah?)

שלא מצינו בכל הש"ס שהיה צריך לפרש שתי תרומות

4.

Answer: We do not find a concept of needing to take Terumah twice in all of the Talmud.

אלא דוקא חלה כי ליכא כהן קטן או גדול שטבל שאז היא נשרפת ולכך צריך להפריש חלה שניה שלא תשתכח תורת חלה אבל תרומה דאין נותנין אותה אלא לכהן גדול שטבל או רוצה לבטלה ברוב א"צ להפריש שניה דלא תשתכח כיון שמפרישין אחת

i.

Answer (cont.): Rather, only regarding Chalah when there is no Kohen who is a minor or an adult who immersed do we find two takings of Chalah, with the second being burned so that we should not forget how to really take Chalah. However, Terumah that is only given to an adult Kohen who immersed or who wants to nullify it through Rov does not have to be taken twice in order not to forget how it is really taken, since it is taken once.

ומיהו נראה דגם בסמוכים לא"י שמפרישין לעולם שתי חלות לא היו מפרישין אלא תרומה אחת

5.

Implied Question: However, it appears that even in areas close to Eretz Yisrael where two Chalos are always taken, they only used to separate one Terumah. (Why shouldn't two Terumos be taken in this area?)

לכך נראה שבחלה יש לחוש יותר שלא תשתכח משום דשייכא בכל אדם המגלגל עיסתו אבל תרומה אין רגילין בה אלא בעלי קרקעות וממריחי תבואות

6.

Answer: It therefore appears that there is more reason to suspect that we will forget about the taking of Chalah because it is relative to every person who kneads dough. However, only landowners and people who stockpile produce are used to taking Terumah.

104b----------------------------------------104b

והיכא דליכא כהן קטן ששורפה ומפריש שניה נותנה לכהן טמא אפילו הוא זב דלא מפליג התם בשום טומאה

(e)

Explanation: Where there is not a Kohen who is a minor and he therefore burns the Chalah and takes a second one, he can give it to an impure Kohen even if he is a Zav. There is no difference there regarding how impure he is.

ולא דמיא לחלה שניה בסמוכין לא"י

1.

Implied Question: This is incomparable to the second Chalah taken in areas close to Eretz Yisrael. (Why?)

דהתם לעולם צריך להפריש אבל ברחוקים אי איכא כהן קטן או גדול שטבל לקריו אין צריך להפריש חלה שניה כלל והיא קלה ביותר אלא שאסורה לזרים דלא אשכחן דשרי לה אלא לכהנים

2.

Answer: In areas close to Eretz Yisrael one must always take a second Chalah. However, in the areas far from Eretz Yisrael one does not have to take a second Chalah at all as long as there is a Kohen who is a minor who is present or an adult Kohen who has immersed from being a Ba'al Keri. The laws of this Chalah are very lenient, as it is merely forbidden to non Kohanim, as we only know it is permitted to Kohanim.

ונראה שאינה טובלת שהרי יש כמה מקומות דלא מפרשי לה כלל ואפילו ליכא כהן קטן

(f)

Opinion: It seems that this (second taking of) Chalah does not even cause dough to be Tevel (i.e. as if it is untithed and therefore forbidden). This is because there are many places that do not even take it off at all, even if there is no Kohen who is a minor.

ועל אותן מקומות יש קצת תימה

1.

Question: There is a slight difficulty with this custom practiced in some places.

אלא לפי שאינה טובלת וצריך לשומרה מלהאכילה לזרים נמנעו מלהפריש ושמא אפילו אינה מדמעת

2.

Answer: Rather, because it does not make dough Tevel and one must guard it from being eaten by non Kohanim, these places refrained from taking it at all. It is possible that it does not even give a mixture (of it and regular dough) the status of a mixture (which is normally treated differently than Chulin).

ואף על פי שהראשונה נראה קצת דמדמעת

3.

Implied Question: This is despite the fact that the first taking of Chalah does seem to have this status.

מדתניא בפרק רבי ישמעאל (מנחות דף סז.) תרומת עובד כוכבים בחו"ל אינה מדמעת דמשמע הא דישראל מדמעת

i.

Proof: This is apparent from the Beraisa in Menachos (67a) that states that Terumah of a Nochri in Chutz la'Aretz does not cause this status of a mixture. This implies that if it would belong to a Jew it would cause a status of a mixture.

מ"מ השניה שהיא קלה ביותר שמא אינה מדמעת וכמו שלא גזרו על תערובות דמאי כמו כן שמא לא גזרו בה כיון שהיא קלה כל כך

4.

Answer: Even so, since the second taking of Chalah is more lenient, it is possible it does not have the status of a mixture. Just as they did not decree that there is a status of mixture regarding Dmai, it is similarly possible that they did not decree regarding the second taking of Chalah that it is considered a mixture, as it is treated so leniently.

5)

TOSFOS DH V'NITENES

תוספות ד"ה וניתנת

(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue regarding giving Chalas Chutz la'Aretz to an irreligious Kohen.)

פירש בקונטרס דאפילו אינו מחזיק בתורת ה' יתנו לו חלת חוצה לארץ

(a)

Opinion #1: Rashi explains that even if he is not "holding on to the Torah of Hash-m" he can be given Chalas Chutz la'Aretz.

ואין נראה לר"י דהא הוו דומיא דהנהו ששונה אחר משנה זאת ואלו ניתנין לכל כהן שירצה כו' וחשיב בהדייהו הזרוע והלחיים והקבה ואמרינן לקמן בפרק הזרוע (דף קל:) שאינן ניתנות למי שאינו מחזיק בתורת ה'

(b)

Question: This does not seem correct to the Ri. It is similar to the cases stated after this Mishnah such as, "And these are given to any Kohen he wants etc." The foreleg, cheeks, and abomasum are included in these. We say later (130b) that they are not given to Kohanim who are not holding on to the Torah of Hash-m.

לכך נראה לרבינו יצחק דהכא מיירי בדליכא כהן חבר אי נמי איכא כהן חבר שהוא עשיר ואינו רוצה לקבל ואפילו רוצה לקבל כיון דאין צריך וזה ע"ה עני וצריך שמצווים להחיותו שאם לא יתנו לו יצטרכו לתת לו חולין וקמ"ל דיכול ליתן אע"פ שאין בקי בטומאה וטהרה ולא חיישינן שמא יאכלנו בימי טומאתו

(c)

Opinion: It therefore appears to Rabeinu Yitzchak that the case here is where there are no Kohanim who are Chaveirim. Alternatively, it is where there is a Kohen Chaver who is wealthy, and he does not want to take it. Even if he would want to take it, he has no need for it. The other Kohen is a poor Am ha'Aretz who does need it, and we are commanded to ensure he survives. If we do not give it to him, he will have to be given Chulin. Our Gemara teaches that we can give it to him even though he is not well versed in the laws of purity and impurity. We do not suspect that he will eat it when he is impure.

אבל חלת הארץ אינה ניתנת אלא לכהן חבר שישמרנה בטהרה אפי' ליכא עתה כהן חבר אל יתננה לכהן ע"ה אלא ימתין עד שיזדמן לו כהן חבר

1.

Opinion (cont.): However, the Chalah of Eretz Yisrael is only given to a Kohen Chaver who will ensure it is pure. Even if there currently is no Kohen Chaver present, one should not give Chalah of Eretz Yisrael to a Kohen Am ha'Aretz. Rather, he should wait until he meets with a Kohen Chaver.

6)

TOSFOS DH MASKIF

תוספות ד"ה מתקיף

(SUMMARY: Tosfos explains that the question is on Rav Yosef.)

לא אאביי קא פריך אלא ארב יוסף חבירו פריך כדפי' בקונטרס

(a)

Explanation: The question is not on Abaye, rather it is on Rav Yosef who is the friend of Rav Sheses, as explained by Rashi.

7)

TOSFOS DH REBBI YOSI

תוספות ד"ה רבי יוסי

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not ask that Beis Hillel's opinion was already stated in our Mishnah, and why this is not a Stam v'Achar Kach Machlokes.)

אבית הלל לא פריך היינו ת"ק

(a)

Implied Question: We do not ask that Beis Hillel's opinion seems to be the same as the Tana Kama (in the Mishnah on 103b). (Why not?)

דהכי קאמר דבר זה מחלוקת ב"ש וב"ה

(b)

Answer: This is because our Mishnah is explaining that the topic of the first Mishnah is in fact an argument between Beis Shamai and Beis Hillel.

ואין זה סתמא ואח"כ מחלוקת

(c)

Implied Question: This is not considered a Stam Mishnah that is followed by an argument. (The Maharam explains that if it is, this should mean that we rule like Beis Shamai, which we know we almost never do.)

דב"ש במקום בית הלל אינה משנה

(d)

Answer: This is because Beis Shamai arguing with Beis Hillel is not considered an argument (as we almost never rule like Beis Shamai).

8)

TOSFOS DH OF U'GEVINAH

תוספות ד"ה עוף וגבינה

(SUMMARY: Tosfos discusses if one has to wait to eat cheese after eating fowl or meat.)

תימה דהיכי פריך מגבינה אחר בשר אבשר אחר גבינה דרב יצחק גבינה ואח"כ בשר אכיל ולא דמי כדאמר בסמוך

(a)

Question: This is difficult. How can we ask from a case of cheese after meat to a case of meat after cheese? Rav Yitzchak ate cheese and afterwards ate meat. The cases are incomparable, as stated later.

ויש לומר דהכי פריך דברייתא דאגרא משמע עוף וגבינה נאכלין באפיקורן בלי נטילת ידים ובלא קינוח הפה אבל שאר בשר בעי נטילה וקינוח הפה והיכי דמי אי בשר תחלה אפילו בנטילה וקינוח לא סגי עד סעודה אחריתי כדאמר בסמוך אלא לאו אגבינה תחלה

(b)

Answer: The Gemara is asking that the Beraisa taught by Igra implies that chicken and cheese can be eaten without concern, meaning without washing hands in between them and without cleaning out one's mouth. However, other meat requires washing hands and cleaning one's mouth. What is the case? If one first eats meat, even washing hands and cleaning one's mouth is not enough. Rather, he must wait until the next meal as stated later. It must therefore be that he is discussing eating cheese first.

והא דנקט הכא בשר וגבינה לא דק אלא גבינה ובשר לא

1.

Answer (cont): When the Gemara here says meat and cheese it does not literally mean meat and cheese. Rather, it means he may not first ate cheese and then eat meat without concern.

ואגב דמזכיר בברייתא עוף תחלה נקט נמי הכא בשר תחלה וברייתא נקט עוף תחלה דאפילו עוף תחלה נאכל באפיקורן

2.

Answer (cont.): Since the Beraisa first stated chicken, the Gemara states meat first (even though it really means that he first eats cheese). The Beraisa stated fowl first because indeed, one can eat fowl first and then eat cheese without concern.

ור"ת מפרש וכן הלכות גדולות דאכל בשר אסור לאכול גבינה היינו בלא נטילה וקינוח אבל בנטילה וקינוח שרי אכל גבינה מותר לאכול בשר אף בלא נטילה וקינוח

(c)

Opinion: Rabeinu Tam explains, as does the Bahag, that if he eats meat he cannot eat cheese means that he cannot do so without washing and cleaning his mouth. However, if he washes his hands and cleans his mouth it is permitted. If he eats cheese, he is allowed to eat meat afterwards without washing his hands and cleaning his mouth.

ומר עוקבא דלא אכיל עד סעודה אחריתי

1.

Implied Question: Mar Ukva did not eat meat until his next meal. (Doesn't this show one must wait between meat and cheese?)

היינו בלא נטילה וקינוח

2.

Answer #1: This means he waited if he did not wash his hands and clean his mouth.

אי נמי מחמיר על עצמו היה

3.

Answer #2: Alternatively, he was stringent for himself (but one does not have to do so).

ולפירושו קשה מאי פריך הכא ארב יצחק

(d)

Question: According to Rabeinu Tam's explanation there is a difficulty. Why is our Gemara asking a question on Rav Yitzchak?

וצ"ל לפירושו דלענין נטילת ידים אין חילוק בין בשר תחלה לגבינה תחלה ולגבי קינוח דווקא יש חילוק

(e)

Answer: One must say according to the explanation of Rabeinu Tam that regarding washing hands there is no difference between having meat first or having cheese first. Specifically regarding cleaning one's mouth there is a difference.

והעולם נהגו שלא לאכול גבינה אחר בשר כלל ואפילו אחר עוף

(f)

Observation: The custom is not to eat cheese after meat at all, even after eating chicken.

ואע"ג דתני אגרא עוף וגבינה נאכלין באפיקורן דמשמע עוף תחלה

1.

Implied Question: This is despite the fact that Igra taught that fowl and cheese can be eaten without concern, implying even if one eats fowl first. (Why, then, isn't this the custom?)

דילמא משום דסבר בשר עוף בחלב לאו דאורייתא ולא קיימא לן הכי

2.

Answer: Perhaps this is because he holds that cooking fowl with milk is not a Torah prohibition, and we do not hold this way.

ומיהו קשה ברייתא דאגרא כמאן אי כרבי יוסי הגלילי הא אף לכתחלה שרי לבשל ולאכול זה עם זה כדאמר לקמן (דף קטז.) דבמקומו של רבי יוסי הגלילי היו אוכלין בשר עוף בחלב

(g)

Question: However, this presents a difficulty. Whose opinion does the Beraisa of Igra follow? If it is according to the opinion of Rebbi Yosi ha'Glili, he holds that one may even Lechatchilah cook fowl and milk together. This is as the Gemara states later (116a) that in the area of Rebbi Yosi ha'Glili they would eat fowl together with milk.

ואי כר"ע הוה ליה למיתני חיה בהדי עוף ודוחק להעמידה כב"ש דאמרי העוף עולה ואינו נאכל

1.

Question (cont.): If it is according to the opinion of Rebbi Akiva, it should have discussed undomesticated animals together with fowl. It is difficult to say that the Beraisa is according to Beis Shamai who says that fowl can be placed on the same table as cheese, but cannot be eaten together with cheese.

ומיהו אשכחן נמי לרבי אלעזר בר' צדוק דתניא בתוספתא כב"ש

(h)

Answer #1: However, we find that Rebbi Elazar ben Rebbi Tzadok is recorded in the Tosefta as having the same opinion as Beis Shamai. (Perhaps Igra holds like his opinion.)

אי נמי כר"ע ונקט עוף משום דשכיח והוא הדין חיה

(i)

Answer #2: Alternatively, Igra indeed holds like Rebbi Akiva. The only reason he discussed fowl (and not undomesticated animals) alone was because it is more commonly eaten. The same would indeed apply to undomesticated animals.

דהכי נמי קאמר לעיל הא עוף אסור מדאורייתא כמאן דלא כר"ע והוה ליה למינקט נמי חיה

1.

Answer (cont.): The Gemara says earlier that fowl with milk must be forbidden according to Torah law. The Gemara asks, who is this like? It answers that this is unlike Rebbi Akiva. It could have also have included undomesticated animals.

ור"ת מפרש טעמא דאגרא משום דעוף אינו נדבק בידים ובשינים וחניכים

(j)

Opinion: Rabeinu Tam explains that Igra's reasoning was specifically regarding fowl, as fowl does not get stuck in one's hands, teeth, and gums (as does the meat of undomesticated animals).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF