TOSFOS DH IM YESH
תוספות ד"ה אם יש
(SUMMARY: Tosfos explains the opinions of Rebbi Meir and Rebbi Yosi.)
תימה אי צוארו של כלב חשיב דבר שאין מקבל טומאה כי יש בצוארו פותח טפח מאי הוי
Question: This is difficult. If the neck of a dog is considered something that does not become impure, even if the neck has a diameter of a Tefach it should not make a difference!
נהי דרבי מאיר אית ליה חוקקים להשלים מ"מ הא ממעט הבשר את האויר מטפח ואינה יכולה טומאה לבא
Question (cont.): Even though Rebbi Meir holds that one can view an area as carved away in order to complete an amount, the flesh here is lessening the airspace from being a Tefach (inside the neck) and this blocks the impurity from coming.
ואי חשיב דבר המקבל טומאה היכי קאמר ר' יוסי רואים את חלל הטומאה הא אם אין בחללה טפח אינו מביא ואמאי והא אינו יכול לחוץ והרי הוא כפתוח לבית
Question (cont.): If the dog is considered something that could become impure, how could Rebbi Yosi say that we look at where the impurity is located (in relation to whether it is inside or outside the house)? This indicates that if there is not a Tefach of airspace, it would not bring impurity. Why? If the dog cannot interrupt the impurity (as it itself can become impure, and therefore it cannot act as an interruption), it should be as if it is in the airspace of the house!
ומיהו אפשר דמ"מ לרבי יוסי הבית טהור דכיון שאין בחלל טפח אין כאן אהל שימשוך טומאה לבית ופוסקת הטומאה בחוץ
Answer: However, it is possible that the house will still be pure according to Rebbi Yosi. Since there is not a space of a Tefach, there is no Ohel that causes the impurity to go to the house, and the impurity stops outside.
אך קשה נהי דבשר אפשר שאינו חוצץ עצמות אמאי אין חוצצים
Question: However, there is a difficulty. Even if the flesh does not interrupt the impurity, why don't the bones interrupt the impurity?
וי"ל כיון דאית ליה לר"מ חוקקין ויש בהם אויר קצת דהעצמות אין סותמים כל הנקב אלא ממעטין ומסתמא אין מבטלין וסופו להוציאם משם לא חייצי כדפרישית פ' לא יחפור (ב"ב דף יט:)
Answer: Rebbi Meir understands that we can view an area as carved away in order to complete an amount, and there is some air as bones do not close the entire whole but rather lessen it. Together with the fact that the person probably does not nullify them and will eventually take them away, the bones cannot be considered an interruption. This is as I explained in Bava Basra (19b).
TOSFOS DH MAY LAV
תוספות ד"ה מאי לאו
(SUMMARY: Tosfos explains the concept "we see.")
ורואין היינו רואין את הטומאה אם היא כנגד השקוף או לא
Explanation: "We see" means that we see if the impurity is laying in the airspace of the doorway or not.
TOSFOS DH AMAR RAVA
תוספות ד"ה אמר רבא
(SUMMARY: Tosfos explains why Rava did not say "we see" refers to the neck of the dog.)
לא הוה מצי למימר דאיש בצוארו פותח טפח קאי ולא בא לחלוק אלא דלא חשיב לשקוף אהל ורואין אצואר כלב קאי
Implied Question: Rava could not have said that Rebbi Yosi was referring to a dog that has a neck that is a diameter of a Tefach, and that he is not arguing but rather stating the doorway is not an Ohel. Additionally (according to this possibility), "We see" would be referring to the neck of the dog. (Why didn't Rava give this explanation?)
דלא שייך למימר לשון רואין אהא דהא מונח קמן אלא אטומאה שהיא בפנים או אחלל שייך לומר רואין
Answer: It is not possible to say "we see" refers to the neck of the dog, as it is in front of us! Rather, it is clearly either referring to the impurity inside the dog or the airspace inside the neck.
TOSFOS DH ANAN
תוספות ד"ה אנן
(SUMMARY: Tosfos explains when Rebbi Meir views an area as carved away, and discusses the amount of space under the doorway.)
ור"מ דלא בעי חלל טפח לטעמיה דאית ליה בפ"ק דשבת (דף ז:) דחוקקין להשלים גבי זרק ונח בחור כל שהוא
Explanation: Rebbi Meir does not require airspace of a Tefach based on his reasoning in Shabbos (7b) that we can view an area as if it is carved away in order to complete an amount. He says this (ibid.) regarding a case where a person threw something on Shabbos that landed in a small hole.
ונהי דבפ"ק דערובין (דף יא:) גבי כיפה לא אמר חוקקין להשלים אלא כשיש ברגליה ארבע
Implied Question: This is despite the fact that when the Gemara in Eiruvin (11b) discusses a round doorway, we do not say that we view the area as carved away in order to complete an amount unless there is a space of four Tefachim before it starts to become rounded.
ה"מ גבי מזוזה דכתיב (דברים יא) ובשעריך ובעינן שער חשוב אבל בעלמא אפי' אין שם ד' חוקקין וצ"ע שם
Answer: It is possible that this is specifically regarding Mezuzah, as the Pasuk states, "And in your doorways" and we (derive from here that we) require an important doorway (before one is obligated in Mezuzah). However, normally if there would not even be four we would say we view the area as carved out. The Gemara there requires study.
ונראה דהך שמעתא מיירי כשאין טפח מן השקוף ולחוץ וכשסוגרים הדלת הוא כאהל בפני עצמו ואין אהל פחות מטפח
Explanation: It appears that the Gemara is discussing a case where there is not a space of a Tefach under the doorway. When the door is closed, the area under the doorway is like an Ohel of its own, but an Ohel cannot be less than a Tefach (and therefore it is not a proper Ohel regarding impurity).
ור' אלעזר אמר פיו לפנים הבית טהור לחוץ הבית טמא מפני שטומאה יוצאה דרך שוליו
Explanation (cont.): Rebbi Elazar is saying that if the mouth of the dog was inside the house it causes the house to be impure, as the impurity is deemed to leave through the mouth into the house.
ונראה דר' אלעזר לאו אכלב דרבי יוסי קאי דר' יוסי בכלב שיש בצוארו חלל פותח טפח איירי ורבי אלעזר שאין בחלל פותח טפח מדקאמר פיו לפנים הבית טהור אלמא בסתם כלבים איירי שאין בצוארם פותח טפח
Explanation (cont.): It appears that Rebbi Elazar is not referring to the same case of the dog as discussed by Rebbi Yosi. Rebbi Yosi is referring to a dog that has a neck that is a diameter of a Tefach, while Rebbi Elazar is referring to a dog that has a neck that is not the diameter of a Tefach. This is apparent from the fact that he says that if its mouth is towards the inside of the house, the house is pure. This implies that he is referring to any dog, even if it does not have a neck the diameter of a Tefach.
TOSFOS DH MA'AN TANA
תוספות ד"ה מאן תנא
(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue regarding the explanation of the Gemara's question.)
פ"ה מאן תנא דאמר לעיל נוגע בחצי זית ודבר אחר מאהיל עליו ועל חצי זית טהור דלא מצטרף אלמא תרי שמי נינהו דאהל לאו היינו נגיעה
Explanation #1: Rashi explains that the question is, who is the Tana who said earlier that if one touches half a Kzayis and something else is over him and another half a Kzayis that he is pure? This Tana holds that they do not combine because Ohel is not touching. This shows that these are two different ways of contracting impurity.
וקשה דהתם אפי' רבי יוסי מודה בין לאביי בין לרבא דהא למעלה מטפח אהל בהמשכה הוא
Question: This is difficult, as even Rebbi Yosi admits there according to both Abaye and Rava (125b) that if the item is more than a Tefach away from something covering it, it is not called "touching."
ונראה לפרש דאמאי דקאמר לעיל מאן האי תנא דחשיב לאהל נגיעה ר' יוסי מכלל דאיכא דפליג עליה וקאמר מאן הוי האי תנא
Explanation #2: It appears that since the Gemara earlier asked who the Tana is who considers Ohel "touching" and it answered that this is Rebbi Yosi, this implies that there is a Tana who argues on him. The Gemara wants to know the identity of that Tana.
126b----------------------------------------126b
TOSFOS DH ETZEM K'SEORAH
תוספות ד"ה עצם כשעורה
(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue whether the law of a bone causing impurity through carrying and contact is a Halachah l'Moshe mi'Sinai.)
פי' בקונטרס דהלמ"מ הוא
Explanation: Rashi explains that this is a Halachah l'Moshe mi'Sinai.
ואי אפשר לומר כן דמקראי ילפינן לה בנזיר פרק כהן גדול (דף נג:)
Question: It is impossible to say this, as we derive this from a Pasuk in Nazir (53b).
ולא הוי הלכה אלא מה שהנזיר מגלח עליו אע"ג דלא מטמא באהל
Observation: The only Halachah l'Moshe mi'Sinai regarding this law is that a Nazir has to shave his hair for carrying or touching such a bone, even though he did not come in contact with them through Ohel.
TOSFOS DH GOLEL
תוספות ד"ה גולל
(SUMMARY: Tosfos explains the source for the laws regarding Golel and Dofek according to the opinion that derives these laws from a Pasuk.)
למ"ד בפרק בהמה המקשה (לעיל דף עב.) דגולל ודופק הוו מהלכה איכא למימר דהכי גמירי לה אלא למאן דמייתי לה מעל פני השדה קשה מנא לן
Question: According to the opinion earlier (72a) that a Golel and Dofek cause impurity due to a Halachah l'Moshe mi'Sinai, it is possible to say that this is part of the Halachah l'Moshe mi'Sinai. However, according to the opinion that derives this from the Pasuk, "on the face of the field," how does he know the details of this law?
ונראה משום דההוא קרא דכל אשר יגע על פני השדה מוקמינן בנזיר (דף נג:) באהל הילכך מטמא באהל ובמגע נמי מטמא משום דאפקיה בלשון נגיעה אבל במשא לא מצינו שיטמא
Answer: It appears that this is because the Pasuk, "Anyone who will touch on the face of the field" is said in Nazir (53b) to be referring to impurity through Ohel. Therefore, it is impure through Ohel. It is also impure through contact, as the Pasuk uses the word "touch." However, we do not find any indication in the Pasuk that they should be impure due to carrying.
TOSFOS DH B'NIVLASAH
תוספות ד"ה בנבלתה
(SUMMARY: Tosfos explains the actual source for the derivation regarding the thighbone.)
מהאי קרא נמי ממעטינן בפ' בהמה המקשה (לעיל עז:) עצמות וגידין
Observation: We used this Pasuk earlier (77b) to exclude bones and sinews.
וקשה דא"כ היכי נמעט מיניה קולית סתומה
Question: This is difficult, as how can we also use the Pasuk to exclude a closed thighbone?
ומיהו כיון דלא מרבינן שומר אלא בנקובה שיכול ליגע ממילא כי אמעיטו עצמות אמעיט נמי קולית סתומה
Answer: However, since we do not include a Shomer unless the thighbone has a hole in it that one can touch the marrow inside the bone, this must mean that when we exclude bones in general we also exclude a thighbone that is closed.
אע"פ דשומר הוי כסתום כגון חטה בקליפתה
Implied Question: This is despite the fact that a Shomer can be considered to close off the item it is guarding, just like the shell of a kernel of wheat protects it by enveloping it (see 117b). (Why can't a bone be the same way?)
התם מרבינן מקרא דזרע אשר יזרע כדרך שבני אדם מוציאים לזריעה אבל הכא גלי קרא דשומר לא הוי אלא בשאפשר ליגע
Answer: The Gemara there (117b) includes such a Shomer from the Pasuk, "seed that is planted." The Gemara derives that this is how people take it out to be planted. However, regarding a bone the Pasuk has revealed that it can only be called a Shomer if one can touch the marrow inside.
וכן גבי שרצים מרבינן לקמן מיטמא דשרצים קולית השרץ נקובה
Observation: Similarly, regarding Sheratzim we include later from the Pasuk, "he will be impure" that a thighbone of a Sheretz that has a hole is impure.
ואע"ג דמהטמאים דרשינן לקמן לרבות קולית השרץ וביצת השרץ
Implied Question: This is despite the fact that we derive later from the Pasuk, "that are impure" that we include a thighbone of a Sheretz and the egg of a Sheretz. (Which Pasuk is the actual derivation?)
עיקר קרא לא אתא אלא לביצת השרץ אבל קולית נפקא מיטמא
Answer: The main part of the Pasuk is regarding the egg of a Sheretz. However, the thighbone is indeed derived from "he will be impure."
ואע"ג דמהטמאים דרשינן דרשות טובא
Implied Question: This is despite the fact that from "that are impure" we derive many other teachings. (How can we derive many teachings from one Pasuk?)
אפשר דדרשינן מטמא טמאים הטמאים או טובא טמאים כתיב התם
Answer: It is possible that this is derived from breaking down the word into "Tamei," Temei'im," and "ha'Temei'im." It is also possible that the word "impure" is stated many different times (and we derive one teaching from each word).
TOSFOS DH YACHOL
תוספות ד"ה יכול
(SUMMARY: Tosfos explains why we require a Pasuk to teach that the egg is impure.)
וא"ת ולרקמה למה לי קרא לענין טומאה הא לענין אכילה פשיטא לן בלא קרא בפרק אלו טרפות (לעיל דף סד.) שאם רקמה ואכלה לוקה משום השרץ השורץ על הארץ אלמא שרץ איקרי
Question: Why do we need a special Pasuk to teach that such an egg is impure? It is obvious that it is considered like eating a Sheretz without requiring a Pasuk to teach us that! This is as the Gemara states earlier (64a) that if a baby Sheretz was forming in the egg and one ate it he would receive lashes due to the Pasuk, "the Sheretz that is crawling on the land." This indicates it is clearly called a Sheretz!
ויש לומר דודאי רקמה שרץ איקרי אבל צב ועכבר לא איקרי
Answer #1: If it certainly was formed in the egg, it is indeed called a Sheretz. However, it is not called a Tzav or Achbar (specific type of Sheretz).
וכה"ג אמרינן בפ' בהמה המקשה (לעיל עה.) גבי חלב דלא איקרי חלב שור כשב ועז עד שיצא העובר לאויר העולם
Answer #1 (cont.): We similarly say earlier (75a) regarding forbidden fat that it is not called the fat of an ox, sheep, or goat until the fetus comes into the "air of the world."
אי נמי מקרא דהכא קים לן באלו טרפות לענין אכילה שלוקה
Answer #2: Alternatively, the Pasuk in our Gemara is the source for the Gemara earlier (64a) to say that one receives lashes if he eats it.