CHULIN 30 (19 Teves) - Dedicated in memory of Hagaon Rav Yisrael Avraham Abba ben Harav Chaim Binyamin Ze'ev Krieger ZT"L, author of Yad Yisrael (on Rambam) and many other Sefarim. Dedicated by his granddaughter and her husband, Mr. and Mrs. Avi and Lily Berger, of Queens, New York.

1)

PERMITTED USES OF SHEVIIS PRODUCE (Yerushalmi Sheviis Perek 8 Halachah 2 Daf 22a)

[דף סב עמוד א (עוז והדר)] משנה שביעית נתנה לאכילה ולשתיה ולסיכה לוכל כל דבר שדרכו לאכול ולסוך דבר שדרכו לסוך

(a)

(Mishnah): Sheviis produce may be eaten, drank or rubbed. That which is usually eaten may only be eaten; that which is usually rubbed may only be used to rub.

ולא יסוך יין וחומץ אבל סך את השמן וכן בתרומה ובמע''ש קל מהן שביעי' שנתנה להדלק' הנר:

(b)

One may not rub with wine and vinegar, but one may rub with oil. The same limitations apply to Terumah and Maaser Sheni. The most lenient (of these) is Sheviis, because its products may be used for lighting.

גמרא כיצד לוכל דבר שדרכו לוכל אין מחייבין אותו לוכל לא פת שעיפשה ולא קנובת ירק ולא תבשיל שנתקלקל צורתו וכן הוא שביקש לוכל תרדין חיין או לכוס חיטין חיות אין שומעין לו

(c)

(Gemara): What's the meaning of 'that which is usually eaten'? We do not obligate him to eat rotting bread, refuse of vegetables or a pot of food whose flavor is spoiled; and similarly, if he wanted to eat raw spinach or chew wheat seeds, they don't allow him.

כיצד לשתות דבר שדרכו לשתות אין מחייבין אותו לשתות אניגרון ולא איקסגורין ולא יין ושמרים

(d)

What's the meaning of 'that which is usually drank''? We do not obligate him to drink Anigron (water of boiled beets), Iksagurin (water of mixed vegetables), or wine (of the bottom of the barrel) with its sediment (which are all not usually drank).

החושש בשיניו לא יהא מגמא חומץ ופולט אבל מגמא הוא ומבליע ומטבל כל צרכו ואינו חושש החושש גרונו לא יערענו בשמן אבל נותן הוא שמן לתוך אניגרון וגומא

(e)

A person with a toothache should not gulp Sheviis vinegar and spit it out, but he may gulp it and swallow it. He may dip his food in Sheviis vinegar without limitations. A person with a sore throat may not wash out his throat with Sheviis oil (even if he doesn't swallow it), but he may add a large quantity of oil to his Anigron and gulp it.

לא יסוך יין וחומץ אבל סך הוא את השמן החושש את ראשו או שעלו בו חטטין סך שמן אבל לא יסוך יין וחומץ

(f)

One should not rub with wine and vinegar but he may rub oil...One who has a headache or he has sores on his head, he may rub his head with oil but not with wine and vinegar.

[דף סב עמוד ב (עוז והדר)] אין מפטמין שמן של שביעית אבל לוקח הוא שמן ערב [ב]שביעית ואינו חושש

(g)

One should not add herb roots to oil of Sheviis (as they absorb the oil and becomes lost), but one may buy scented oil with (Sheviis money) in Sheviis without concern (even though the oil receives the sanctity of Sheviis and he may then discard the herbs, even though they have absorbed Sheviis oil, since they are no longer usable for anything). (Note: This entry follows the explanation of Rav Chaim Kanievski shlita.)

[דף כב עמוד ב] רבי אימי סבר מימר אפי' מן החשוד

(h)

R. Imi suggested that it's permitted to buy such oil even from someone suspected (of transgressing the prohibitions of Sheviis).

אמר רבי יוסי לא אמרו אלא בשאינו יודע אם חשוד אם אינו חשוד הא דבר ברי שהוא חשוד אסור

(i)

(R. Yosi): They only allowed it if the seller's status is unknown, but if he is certainly suspected, it is prohibited.

מהו לפטם יין של שביעית

(j)

Question: May one add spices to Sheviis wine (just as it is permitted to do so to Terumah and Maaser Sheni wine - as is taught in Masechtos Terumos 11:1 and Maaser Sheni 2:1)?

נשמעינא מן הדא קל מהן שביעית שנתנה להדלקת הנר הדא אמרה שהוא מותר

(k)

Answer: (Our Mishnah taught that) the most lenient is Sheviis (even more than Maaser Sheni and Terumah), because its products may be used for lighting. This indicates that it is (also) permitted to add spices to Sheviis wine.

והתני אסור

(l)

Question (Baraisa): It is prohibited...?

אמר רבי אלעזר דרבי יהודא היא דרבי יהודא מתיר מפני שהוא משביחו

(m)

Answer (R. Elazar): Our Mishnah is the view of R. Yehuda, who permits boiling Terumah wine because it improves it (even though it reduces its volume. He would have the same view of adding spices to Sheviis wine.)

קל מהן שביעית שנתנה להדלקת הנר ותרומה לא נתנה להדלקת הנר

(n)

Question: The Mishnah taught that Sheviis is the most lenient because its products may be used for lighting. Isn't this also the case with Terumah?

תרומה טמאה נתנה להדלקת הנר שביעית אפילו טהורה נתנה להדלקת הנר

(o)

Answer: Only impure Terumah may be lit but even Sheviis produce that is Tahor may be lit.

רבי חזקיה על מסחי יהב צלוחיתא ולוזימא אורייתא א''ל אעל ליה לי לאשונא א''ל לית אסור [דף סג עמוד א (עוז והדר)] אתא שאל לרבי ירמיה אתא ואמר ליה למדתנו

(p)

R. Chizkiyah entered the bathhouse, gave a jug of Sheviis oil to the attendant there called Zosimi and told him, "Bring the jug to the inner room so that I can rub with it''. Zosimi asked him, "Isn't it prohibited (to take Sheviis oil there, as it is a disgrace)?'' R. Chizkiyah asked R. Yirmiyah, who told him that it's prohibited. R. Chizkiyah went back to Zosimi and said, "You taught us (a Halacha)!''

ותני כן אין סכין שמן של שביעית במרחץ אבל סך הוא מבחוץ ונכנס ולא שמן שריפה לא בבתי כנסיות ולא בבתי מדרשות מפני בזיון קדשים:

(q)

Support (Baraisa): One may not rub with Sheviis oil in a bathhouse, but one may rub outside and enter. And one may not light with impure Terumah oil in Shuls and Batei Midrash - these are prohibited because of the disgrace to Holy items.