CHULIN 31-43 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

COOKING SHEVIIS WITH TERUMAH (Yerushalmi Sheviis Perek 8 Halachah 7 Daf 23b)

משנה אין מבשלין ירק של שביעית בשמן של תרומה שלא יביאנו לידי פסול רבי שמעון מתיר

(a)

(Mishnah): One may not cook Sheviis vegetables in Terumah oil, lest they become unfit (if the oil becomes Tamei). R. Shimon permits it.

והאחרון אחרון נתפס [דף כד עמוד א] בשביעית והפירי לעצמו אסור:

(b)

The last item that's exchanged receives the sanctity of Sheviis but the fruit always remains with its sanctity.

גמרא תמן תנינן ובכולן הכהנים רשאין לשנות באכילתן ולאוכלן צלויין שלוקין ומבושלים וליתן לתוכן תבלי חולין ותבלי תרומה דברי ר''ש

(c)

(Gemara) (Mishnah in Maseches Zevachim) (R. Shimon): In all sacrifices that are eaten, the Kohanim may eat them roasted, heavily boiled or boiled and add any spices, whether Chulin or Terumah.

ר''מ אומר לא יתן לתוכן שלא יביא את התרומה לידי פסול

(d)

(R. Meir): He should not add Terumah spices, so that Terumah should not become disqualified (when the time limit of the sacrifice ends).

אתיא דיחידאי דהכא כסתמא דתמן [דף סז עמוד ב (עוז והדר)] ודיחידיאי דהכא כסתמא דתמן

(e)

Question: Our Mishnah brings the individual view of R. Shimon against the Stam (meaning the unnamed first opinion that is the view of the Chachamim), and the Halacha always follows the Stam. But in contrast, the Mishnah in Zevachim brings a similar case with the view of R. Shimon against R. Meir and when R. Meir and R. Shimon disagree, the Halacha follows R. Shimon...?

אלא דסתמא דהכא ר''מ דתמן ר''מ ור''ש הלכה כר''ש

1.

Rather, the Stam opinion here is (not the Chachamim, but rather) that of R. Meir of that Mishnah and the Halacha follows R. Shimon (so there's no contradiction).

אמר רבי יוסי אשתאלית לאילין דבית רבי ינאי אמרי נהיגין הוינן מבשלין על יד על יד ואוכלין

(f)

Disagreeing (R. Yosi): I asked those people of the House of R. Yannai if one must be concerned for bringing Kodshim to disqualification. They said, "(To avoid this) we would cook a Sheviis vegetable in small quantities in Terumah oil and we would eat them (so that none should remain).

מאי כדון הלכה כר''מ דתמן היא רבנן דהכא

1.

What does this show? In fact, the Halacha follows R. Meir of that Mishnah, which is the Rabbanan of our Mishnah (despite the rule that we usually follow R. Shimon rather than R. Meir when they disagree).

האחרון אחרון נתפס בשביעית והפירי עצמו אסור הא כיצד לקח בפירות שביעית בשר אילו ואילו מתבערין בשביעית לקח בבשר דגים יצא בשר נתפשו דגים לקח בדגים שמן יצאו דגים ונכנס שמן האחרון אחרון נתפס בשביעית והפירי עצמו אסור

(g)

The Mishnah taught that the last item that's exchanged receives the sanctity of Sheviis but the fruit always remains with its sanctity. How is this? If he bought meat with Sheviis fruit, both must have Biur in Sheviis. If he bought fish with the meat, the meat is discharged of and the fish receives the sanctity of Sheviis. If he bought oil with the fish, the fish is discharged of and the oil receives the sanctity of Sheviis. The latter one always receives it and the fruit itself remains prohibited.

בעו מיניה מרבי יוחנן שביעית מהו שתצא דרך חילול

(h)

Question (to R. Yochanan): Could the sanctity of Sheviis be removed using Chilul (redemption) rather than a sale?

אמר ליה ולמה לא

(i)

Answer (R. Yochanan): Why not?!

אמר ר''א אין שביעית יוצא דרך חילול אלא דרך מכירה

(j)

(R. Elazar disagreed): It cannot be removed through Chilul, only through a sale.

מתניתא מסייע לדין ומתניתא מסייע לדין

(k)

Each opinion has a Baraisa that supports him...

מתניתא מסייע לר''י כל מי שיש לו מעות מדמי שביעית והוא רוצה לחללן על עיסתו מחללן

1.

(Baraisa for R. Yochanan): Whoever has monies of Sheviis and wishes to redeem them onto his dough, he may do so.

מתניתא מסייע לרבי אלעזר מי שיש לו סלע מדמי שביעית והוא רוצה ליקח חלוק הולך אצל חנווני הרגיל אצלו ואמר תן לי בזו פירות והוא נותן לו והוא אומר לו הרי פירות האלו נתונים לך במתנה והחנווני אומר לו הרי סלע זו נתונה לך במתנה וחוזר לוקח לו חלוק

2.

(Baraisa for R. Elazar): One who has a Selah coin of Sheviis and he wishes to buy a cloak, he should go to a shopkeeper who he is familiar with and say, "Give me fruits for this (money)''. (The fruits receive the sanctity of Sheviis.) Then he says to the shopkeeper, "The fruits are yours as a gift''. The shopkeeper then eats them with the sanctity of Sheviis and he should tell the customer, "This Selah coin (that no longer has the sanctity of Sheviis) is yours as a gift''. The customer can then use the money to buy a cloak. (The fact that the Baraisa required this complicated process shows that Chilul doesn't work.)

[דף סח עמוד א (עוז והדר)] רבי יוחנן שתי חמרא ויהיב פריטוי

(l)

R. Yochanan drank Sheviis wine and then paid for them afterwards (so that the money wouldn't receive the sanctity of Sheviis).

עד כדון רבי יוחנן דהוא מתייחמון הא שאר כל אדם דלא מתייחמון

(m)

Question: That's fine for R. Yochanan who was a trusted person, but what should others do?

רבי יעקב בר אחא בשם רבי אבינא מחוי ליה )כהדא)[בהדא] ונסב (כהדא)[בהדא]

(n)

Answer (R. Yaakov bar Acha citing Avina): Show him the money in one hand and take the wine in the other.

רבי חזקיה הוה אמר א''ל הב לי מן קומוי מן גו דו אמר ליה הב לי מן קומוי כמאן דלא יהב ליה מן דמי שביעית:

(o)

R. Chizkiyah would tell the shopkeeper, "Give me the wine first (before I give you the money)''. And since he acquired the wine beforehand, the payment becomes just like a loan repayment rather than using the money with the sanctity of Sheviis.