SUPERIOR AND INFERIOR TYPES (Yerushalmi Terumos Perek 2 Halachah 3 Daf 13b)
משנה ותורמין זיתי שמן על זיתי כבש ולא זיתי כבש על זיתי שמן ויין שאינו מבושל על המבושל ולא מן המבושל על שאינו מבושל
(Mishnah): Terumah is separated from oil-olives for pickled olives, but not vice-versa and from uncooked wine for cooked wine but not vice-versa.
זה הכלל כל שהוא כלאים בחבירו לא יתרום מזה על זה אפילו מן היפה על הרע וכל שאינו כלאים בחברו תורם מן היפה על הרע אבל לא מן הרע על היפה ואם תרם מן הרע על היפה תרומתו תרומה חוץ מן הזונין על החיטין שאינן אוכל
The rule is - whenever the two types are considered different for Kilayim, one may not separate from one for the other, even from the superior type for the inferior type. Whenever they are not considered Kilayim with each other, one separates from the superior for the inferior type but not vice-versa. If one did separate from the inferior for the superior type, it is valid Terumah, except if one separated Zunin (a type of weed that grows together with wheat) for wheat, since they are not food.
והקישות והמלפפות מין אחד ר''י אומר ב' מינין:
Cucumbers and white gourds are one type. R. Yehuda says that they are two types.
גמרא א''ר יוחנן דרבי יהודה היא [דף כה עמוד א (עוז והדר)] דר''י מתיר [דף יד עמוד א] מפני שהוא משביחו
(Gemara) (R. Yochanan): The Mishnah (that teaches that one separates from the superior type rather than the type that is long-lasting) follows the opinion of R. Yehuda (discussed in the previous Mishnah - Chulin 69(d)).
ואמר רבי יוחנן מחלפא שיטתיה דר' יודה [דתנינן דתמן ר' יהודה מתיר מפני שהוא משביחו]
(R. Yochanan): The opinion of R. Yehuda has switched - (In our Mishnah it seems to say that uncooked wine is superior to cooked wine as one may separate Terumah from uncooked wine for cooked wine but not vice-versa). But in the later Mishnah (at the beginning of the 11th Perek - see Chulin 115) R. Yehuda permits cooking Terumah wine, since it improves it...?
ר' לעזר אומר אינה מוחלפת תמן בכהן וכאן בבעלים
Answer (R. Elazar): There, it's discussing the Kohen; here it's discussing the owner (before he gives it to the Kohen)...
ר''א ור''י חד אמר מפני שממעטו משותיו וחד אמר מפני שממעטו ממידתו ולא ידעין מאן אמר דא ומאן אמר דא
As R. Elazar and R. Yochanan disagreed (over the reason that the Chachamim say in that Mishnah that one may not cook Terumah wine) - one said that it reduces it in quantity and the other said that it will be drunk less (as less people want to drink it, since it becomes worse through cooking). It was unclear which of them said each opinion...
מן מה דאמר ר' יוחנן מחלפא שיטתיה דר''י ואמר ר''א אינה מוחלפת תמן בכהן וכאן בבעלים הוי רבי (יוחנן)[אלעזר] דהוא אמר מפני שממעטו משותיו
But from the fact that R. Yochanan just said that R. Yehuda switched his opinion and R. Elazar responded that the Mishnah there refers to the Kohen and here it refers to the owner - R. Elazar must say that that it will be drunk less.
רבי יודא בן רבי אימי בשם ריש לקיש מפני שממעטו משותיו
(R. Yehuda ben R. Imi citing Reish Lakish): (The reason that the Chachamim say that one may not cook Terumah wine is that) it will be drunk less.
מתני' פליגא על רבי יוחנן (ו)אף (משאינו) [מה]מבושל על [שאינו] (ה)מבושל וכל שכן (מה) [מאינו] מבושל על (שאינו) [ה]מבושל
Question: A Baraisa disagrees with R. Yochanan -It is even permitted to separate from cooked for uncooked (as there is an advantage to cooked wine in that it is longer lasting). The word 'even' indicates that cooked is generally worse than uncooked...?
[דף כה עמוד ב (עוז והדר)] אמר ר' אימי לא תני ר' יוחנן [אף]
Answer (R. Imi): R. Yochanan doesn't teach the word 'even' in the Baraisa.
אמר ר' בון בר כהנא בשם רבי ולא תשאו עליו חטא ממה שהוא בנשיאת עון אתה יודע מה שעשה עשוי
(R. Bun bar Kahana citing Rebbi): The pasuk states (Bamidbar 18:32), "you shall not bear any sin on account of (the Terumah)'' - meaning that if you separate from inferior for superior, it is a sin and it therefore must be valid Terumah (or it would not be a sin).
הא דבר שהוא אוכל מותר מתני' דרבי ישמעאל בר' יוסי
(The Mishnah taught that if one did separate from the inferior for the superior type, it is valid Terumah, except if one separated Zunin for wheat, since they are not food.) This implies that if one separated a food as Terumah it is valid, even if it was inferior for superior. The Mishnah follows the view of R. Yishmael b'R. Yosi...
דאמר ר' ישמעאל בי ר' יוסי משום אביו תורמין מן היין על החומץ אבל לא מן החומץ על היין עבר ותרם תרומתו תרומה
(R. Yishmael b'R. Yosi citing his father): One may separate from wine for vinegar but not vinegar for wine. If one transgressed and did this, it is valid.
ר' אומר יין וחומץ שני מינין אין תורמין ולא מעשרין מזה על זה
(Rebbi): Wine and vinegar are two species and one may not separate Terumah or Maaser for one for the other.
אמר רבי יהושע בן לוי מסתברא יודה רבי לדבר תורה מה טעמא דרבי שאם אומר את כן שמותר לתרום מן היין על החומץ אף הוא סבר מימר שמותר לתרום חומץ על היין:
(R. Yehoshua ben Levi): It is logical that Rebbi would agree that on a Torah level, they are the same species. So why did Rebbi say that on a Rabbinic level, they are considered two species? If you would permit separating from wine for vinegar, a person would come to separate from vinegar for wine (which is prohibited).
הקישות והמלפפות מין אחד רבי יודא אמר שני מינין
The Mishnah taught that cucumbers and white gourds are one type. R. Yehuda says that they are two types.
רבי יודא כדעתיה ורבנן כדעתן דתנינן תמן הקישות והמלפפין אינן כלאים זה בזה רבי יהודא אומר כלאים:
R. Yehuda and Rabbanan both follow their views elsewhere, as the Mishnah teaches in Maseches Kilayim (Perek 1), "Cucumbers and white gourds are not Kilayim with each other (as they are the same species). R. Yehuda says that they are Kilayim (as they are two different species).''