BEIS SHAMMAI'S LAW (Yerushalmi Terumos Perek 4 Halachah 4 Daf 21a)
[דף לח עמוד ב (עוז והדר)] ר' ירמיה בשם ר' יעקב בר אחא בשם ר''ש בן לקיש אתיא דר''א [דף כא עמוד ב] כב''ש כמה דב''ש אומרים קדשו מדומעין כן ר''א אומר קדשו מדומעין
(R. Yirmiyah citing R. Yaakov bar Acha citing R. Shimon ben Lakish): (When the Mishnah taught that according to R. Eliezer, if he separated more than one in ten, he should make it Terumas Maaser for produce elsewhere), R. Eliezer follows the view of Beis Shammai (earlier in Perek 1 Mishnah 2 - Chulin 56) that the Terumah there is in a state of Dimua (mixed together with the rest of the produce).
על דעתיה דר' יוחנן ניחא אחד מעשרה שבו קדש לשם תרומה והשאר אחד מעשרה תרומה והשאר טבל טבול למעשרות לפום כן צריך מימר יותר מכאן יעשנה תרומת מעשר על מקום אחר
According to R. Yochanan (that in all cases, Beis Shammai's law applies that Terumah can be created in the form of Dimua), it is fine - 1/10th is sanctified as Terumah and as for the rest, 1/10th is Terumah and the rest is Tevel concerning its Ma'asros. Therefore, it was necessary for R. Eliezer to say, '(if he designates) more than (1/10th)' he should desiginate the excess as Terumas Maaser for produce elsewhere.
על דעתיה דחזקיה קשיא אחד מעשרה שבו קדש לשם תרומה [דף לט עמוד א (עוז והדר)] והשאר א' מעשרה שבו תרומה והשאר טבל טבול לכל ותנינן יותר מכאן יעשנה תרומת מעשר על מקום אחר ויעשנה (תרומת מעשר)[תרומה] על מקום אחר
Question: But according to Chizkiyah, it is difficult - 1/10th that is sanctified as Terumah and as for the rest, 1/10th is Terumah and the rest is fully Tevel (even concerning its Terumah); but the Mishnah taught that '(if he designates) more than 1/10th, he should designate the excess as Terumas Maaser for produce elsewhere' - let him designate it as Terumah for produce elsewhere?
סבר חזקיה כהדא דתני ר' חייא דתני רבי חייא יותר מכאן יעשנה תרומת מעשר על מקום אחר
Answer: Chizkiyah follows R. Chiya's version of of Mishnah that actually says 'he should designate the excess as Terumah for produce elsewhere'.
מאי טעמא דרבי ישמעאל ראשית דגנך דיו לראשית שיהא כדגן מניין שלא עשה ולא כלום עד שישייר מקצת תלמוד לומר מראשית ולא כל ראשית:
What is R. Yishmael's source (to say in our Mishnah - Chulin 78(c) 2.) that a person may make up to half Chulin and half Terumah)? The pasuk states (Devarim 18:4), "The first of your grain'' - it's enough that you Terumah should be as your grain. What the source that he has done nothing unless he has left some behind? The pasuk states concerning separating Challah (Bamidbar 15:21), "from the first of your dough'' - but not all of the first.
THREE TIMES WHEN THE BASKET IS MEASURED (Yerushalmi Terumos Perek 4 Halachah 5 Daf 21b)
משנה בשלשה פרקים משערין את הכלכלה בביכורות ובסיפות ובאמצע הקיץ
(Mishnah): There are three times when the basket (used for measuring Terumah) is measured; (at the time of ripening of) the first fruits, the last fruits and the middle of the summer.
[דף לט עמוד ב (עוז והדר)] המונה משובח והמודד משובח הימינו והשוקל משובח משלשתן:
One who counts out (when he tithes, aside from the Terumah which may only be taken through estimation) is praiseworthy; one who measures is more praiseworthy; one who weighs out is the most praiseworthy of the three.
גמרא ממי הוא משובח
(Gemara) Question: (The Mishnah taught that one who counts out is praiseworthy.) Than whom?
אמר רבי חונה משובח מן התורם מן האומד
Answer (R. Chuna): Than one who separates based on evaluation (without measurement).
אמר רבי חנינא בריה דרבי הלל מתני' אמרה כן והשוקל משובח משלשתן
(R. Chanina, son of R. Hillel): The Mishnah also indicates this, as it says that one who weighs out is more praiseworthy than the three. (This shows that there are actually four ways to separate).
[דף כב עמוד א] אמר רבי חיננא תיפתר בשלשתן ולית את ש''מ כלום
Rebuttal (R. Chanina): It should be read as 'of the three', meaning that there are in fact only three ways.
THE AMOUNT NEEDED TO ANNUL TERUMAH (Yerushalmi Terumos Perek 4 Halachah 6 Daf 22a)
משנה רבי אליעזר אומר תרומה עולה באחד ומאה
(Mishnah) (R. Eliezer): Terumah is annulled in a mixture of 101.
ר' יהושע אומר במאה ועוד ועוד זה אין לו שיעור
(R. Yehoshua): In a little over 100, and the extra can be any amount.
ר' יוסי בן משולם אומר ועוד קב למאה סאה שתות למדומע:
(R. Yosi ben Meshulam): The extra is a Kav per one hundred Se'ah, meaning one sixth of the Se'ah that fell into the mixture.
גמרא מניין (שאין)[שהן] עולין
(Gemara) Question: What's the source that Terumah is annulled in 101?
א''ר יונה כתיב מכל חלבו את מקדשו ממנו דבר שאת מרים ממנו אם יפול לתוכו מקדשו וכמה הוא אחד ממאה
Answer (R. Yona): The pasuk states (Bamidbar 18:29), "From all your gifts, you shall separate every gift of Hash-m from its choicest portion, that part of it which is to be consecrated.'' This refers to Terumas Maaser, which is 1/100th of your produce (as it's 1/10th of the Maaser Rishon). The pasuk teaches that if it fell back into the rest of the pile (i.e. 99), it prohibits them; implying that if there was any more than 99, it would have become annulled.
רבי אליעזר אומר מוסיף סאה ומעלה
(R. Eliezer): An additional Se'ah is required.
רבי יהושע אומר מוסיף כל שהוא ומעלה
(R. Yehoshua): Any minimal addition is required.
רבי יוסי בן משולם אומר ועוד קב למאה סאה שתות למדומע והלכה כדבריו:
(R. Yosi ben Meshulam): An additional Kav (1/6th of a Se'ah) is required.