THE SMELL AND MOISTURE OF TERUMAH (Yerushalmi Terumos Perek 10 Halachah 2 Daf 51a)
משנה הרודה פת חמה ונתנה על פי חבית של יין של תרומה ר''מ אוסר ור' יהודה מתיר רבי יוסי מתיר בשל חיטים ואוסר בשל שעורין מפני שהשעורין שואבות.
(Mishnah): If one removes hot Chulin bread from an oven and lays it over a barrel of Terumah wine - R. Meir prohibits the bread (to non-Kohanim). R. Yehuda permits it. R. Yosi permits it if it was wheat bread but prohibits it if it was barley bread, because barley absorbs.
תנור שהסיקו בכמון של תרומה ואפה בו את הפת הפת מותרת שאין טעם כמון אלא ריח כמון:
If an oven was heated with Terumah cumin and he baked bread in the oven, the bread is permitted, because it's the smell rather than the taste of cumin that is absorbed.
גמרא א''ר זעירא בעון קומי ר' ינאי נתנה על פי מגופת חבית מהו
(Gemara) (R. Zeira to R. Yannai): Does R. Meir say that the bread absorbs the Terumah wine moisture even when he put the bread on the lid of the barrel?
אמר לון [דף נא עמוד ב] יגיד עליו ריעו
Answer (R, Yannai): Its neighbor tells us about it.
מהו יגיד עליו ריעו
Question: What does that refer to?
א''ר יוסי כהדא דתנינן תמן חבית מליאה פירות ונתונה לתוך המשקין או שמליאה משקין ונתונה לתוך הפירות
Answer (R. Yosi): It refers to the Mishnah (in Maseches Machshirin 3:2) - if an earthenware barrel was filled with fruits and placed in liquids or filled with liquids and placed in fruits, (the liquids are absorbed into the walls of the barrel and can make the fruits moist. So too here, the wine's moisture can even pass through the lid). (The next Mishnah there discusses when a person removed a loaf from the oven and put it on the opening of a barrel. R. Meir says that the moisture of the wine prepares the bread to contract Tumah, as would other liquids. R. Yehuda says that mere moisture cannot do that. R. Yosi differentiates between wheat and barley bread, since barley absorbs the wine's moisture.
כמה דאת אמר תמן והוא שיהא המשקין נוגעין בחבית והכא והוא שתהא (ככר)[יין] נוגעת במגופה
Just as you said there that the liquids are touching the barrel, so too here (in our Mishnah in Terumos), the wine is touching the lid.
[דף צב עמוד ב (עוז והדר)] א''ר מנא ומינה כמה דתימא והוא שתהא המשקין נוגעין בחבית עצמה ואף הכא והוא שתהא הככר נוגעת במגופה עצמה
(R. Mana): Similarly, just as in Machshirin, the liquids are touching the barrel, so too here, the bread is touching the lid of the barrel. However, if it would merely be suspended above, it doesn't absorb the wine's moisture.
מילתיה אמרה אפי' בצוננת
There, the Mishnah was discussing cold fruits; here also, our Mishnah is discussing cold bread that absorbs wine moisture.
א''ר בא בצוננת הוה עובדא
(R. Ba): Such a case came before the Chachamim of cold bread that was placed on a barrel of Terumah and they prohibited it (to non-Kohanim).
והא תנינן חמה
Question: Didn't the Mishnah only teach hot bread (indicating that even R. Meir permits cold)?
אמר רב חסדא שלא תאמר הואיל וההבל כובש יהא מותר
Answer (Rav Chisda): (R. Meir even prohibits cold, but the Mishnah mentioned hot) in order that you shouldn't say that hot is permitted, because the hot air prevents the wine moisture from being absorbed.
(כמה) ר''ש בן לקיש אומר מים עושין פירות ומשקין אין עושין פירות [לא צורכא] דלא (כר''י)[כר' יהודה]
(R. Shimon ben Lakish): The Mishnah taught that water causes fruits to contract Tumah but not other liquids. This statement is not like R. Yehuda (in Maseches Machshirin who permitted placing the bread).
אלא ר''ש בן לקיש אמר מים עושין פירות וחסירין ומשקין עושין פירות ואינן חסירין ר''י אומר אין משקין עושין פירות כל עיקר
(On the contrary, it is like R. Yehuda who didn't prohibit the bread because of the wine barrel, just as other liquids do not cause Tumah to the fruits.) Rather, R. Shimon ben Lakish said (about that Mishnah) that (the difference between water and wine or vinegar is that) water causes Tumah to the fruits and a large amount of it enters into the holes of the barrel. The other liquids also cause Tumah to the fruits even there is only a small quantity of them. But R. Yehuda says that the other liquids don't cause Tumah at all.
ומה דאמר ר' יוחנן כשהיינו הולכים אצל ר' הושעיה רבה לקיסרין ללמוד תורה היינו נותנין חמטותינו על גבי קבוטין של מורייס [דף צג עמוד א (עוז והדר)] והיינו טועמין בהו טעם מורייס דלא כר' יהודה
When R. Yochanan said, "When we were going to learn Torah from R. Hoshiya the Great in Kisarin, we would put our thin bread on top of a vessel containing fish gravy and we would taste the gravy in the bread. This is unlike R. Yehuda (who says that it doesn't draw in the moisture of the liquid).
מהלומין היו
Rebuttal: It was different there as they would dip the thin bread in strong salt water, which would then draw in the gravy.
ואין אסור משום גזל בעל הבית
Question: Weren't they therefore stealing the gravy of the owner?
נוטלין היו רשותו של בעל הבית
Answer: They asked permission from him.
חיטין מלמטן ושעורין מלמעלן כשם שאין החיטים שואבות כך אין השעורין שואבות שעורין מלמטן וחיטים מלמעלן כשם שהשעורין שואבות כך החיטים שואבות.
(According to R. Yosi of our Mishnah, who says that barley absorbs but not wheat) if there is wheat bread resting on the barrel and barley bread is resting on it, it is permitted, just as the wheat doesn't absorb, so too the barley doesn't absorb. If barley bread is underneath and wheat bread is on top of it, just as the barley absorbs, so too the wheat absorbs.
מהו לצלות שני שפודין אחד של בשר שחוטה ואחד של בשר נבילה בתנור אחד
Question: Is it permitted to roast one spit of slaughtered meat and one spit of Neveilah meat in the same oven?
רב ירמיה אמר בשם רב אסור
Answer (Rav Yirmiyah citing Rav): It is prohibited.
ושמואל אמר בשם לוי מותר
Answer #2 (Shmuel citing Levi): It is permitted.
[דף נב עמוד א] פליגא מתני' על רב אין צולין שני פסחים בתנור אחד מפני התערובות לא אמרו אלא מפני התערובות הא שלא מפני התערובות לא
Question (Tosefta): (Against Rav) 'One may not roast two Korban Pesachs (of two different people) in the same oven as there is concern that they will become mixed up.' But without that concern, it would be permitted (even though the smells of one will enter the other, causing one person to partake of the other person's Korban, which according to Rav should be prohibited?!)
מי צתרי רב אמר אסור ושמואל אמר מותר אייכיל שמואל לרב מי צתרי.
Hyssop juice - Rav said that (since it is obligated to be tithed, when he separates the Terumah) it is prohibited (to non-Kohanim). Shmuel said that it is permitted. Shmuel once fed Rav hyssop juice of Terumah.
הדין טוויה רב חייא בר אשי בשם רב משגר ליה בחרותא
After an oven was fired with cumin of Terumah, R. Chiya bar Ashi fuelled it with palm branches to annul the smell of the cumin.