COMPARING TERUMAH TO SOLD OIL (Yerushalmi Terumos Perek 11 Halachah 4 Daf 57a)
[דף קג עמוד ב (עוז והדר)] תמן תנינן הרכינה ומיצת הרי היא של מוכר [והכא את אמר הכין]
Question (Mishnah in Maseches Bava Basra): When selling oil, if the seller tipped and drained the vessel (after the 3 drops were poured out), the remaining oil still belongs to the seller. So why did our Mishnah teach (Chulin 117-2(g)) that if he tips the jug on its side and there is still liquid that collects, it is still considered Terumah?
א''ר יוחנן לית כאן של מוכר אלא של לוקח (והכא את אמר הכין)
Answer (R. Yochanan): The correct text of the Mishnah there is that it belongs to the buyer.
א''ר יצחק בן אלעזר משום יאוש
Answer #2 (R. Yitzchak ben Elazar): The reason there is because the buyer isn't interested in the last remnants.
ואף בקודש כן
Question: Does the Mishnah's law about emptying Terumah apply to Kodesh (that after the 3 drops, one may put Chulin there)?
אתא רבי אבהו בשם רבי יוחנן ואף בקודש כן
Answer (R. Abahu citing R. Yochanan): Yes.
אמר רבי הושעיה לא שנו אלא בקדשים שיש להן מתירין אבל בקדשים שאין להן מתירין אפילו כל שהוא צריך להחזיר
(R. Hoshiya): This applies to Kodshim that were left for the Kohanim and become permitted after their Mitzvah was done (such as Menachos that had their Kometz burned on the Mizbeach). However, Kodshim that do not become permitted (as they are entirely sacrificed, such as wine libations), even a small quantity must be returned (and used for its Mitzvah).
רבי בון בר חייא בעי הדין לוג שמן של מצורע צריך להחזיר או אינו צריך להחזיר
Question (R. Bun bar Chiya): Does the Log of oil of a Metzora (that is sprinkled seven times and the rest is given to the Kohanim; before it is sprinkled does it) need to be returned? (Since the Torah requires a certain amount, should it be returned; or perhaps since the remainder will go to the Kohanim, the Torah is not particular to retain every drop?)
אין תימר צריך להחזיר ולא החזיר עובר משום חסרון אין תימר אינו צריך להחזיר והחזיר עובר משום יתרון
If you say that it must be returned and he didn't, he would transgress for having too little. If it does not need be returned and he returned it, he would transgress for having too much.
ר' חיננא לא אמר כן אלא אמר רבי הושעיה לא שנו אלא בקדשים שיש להם מתירין אבל בקדשים שאין להם מתירין אפילו כל שהוא צריך להחזיר והדין לוג שמן של מצורע לא כקדשים שיש להן מתירין הן ותימר צריך להחזיר
R. Chinana certainly doesn't require every drop to be taken. But R. Hoshiya said that three drops is enough specifically for Kodshim that are permitted after their Mitzvah was done, but as for those that are completely burned, even a small amount must be returned. The Log of oil of the Metzorah is in the first category and therefore certainly the three drops is sufficient.
הדא אמרה צריך להחזיר ולא החזיר עובר משום חסרון.
From the question it is clear that if it needs to be returned and it was not, he transgresses because the required quantity is lacking.
תני רבי חלפתא בן שאול קדירה שבישל בה תרומה מגעילה בחמין ג' פעמים ודיו
Baraisa (R. Chalafta ben Shaul): If an earthenware pot was used to cook Terumah, it must be immersed in boiling water three times (and it can then be used for Chulin).
א''ר בא ואין למידין ממנה לעניין נבילה
(R. Ba): One cannot learn this leniency from Terumah to other prohibitions (such as if Neveilah was cooked in the pot).
[דף קד עמוד א (עוז והדר)] א''ר יוסי קשייתה קומי ר' בא תרומה בעון מיתה ונבילה בלא תעשה ואת אמר הכין
Question (R. Yosi to R. Abba): If they were lenient for Terumah which is punishable by death (for non-Kohanim), certainly they can be lenient for Neveilah which is a 'mere' negative prohibition?
א''ל כמאן דאמר מאיליהן קבלו עליהן את המעשרות
Answer (R. Abba): They were lenient with Terumah specifically nowadays that (the obligation to separate is Rabbinic as at the time of Ezra) the nation voluntarily accepted to keep it.
ר' יוסטי בר שונם בעי קומי ר' מנא [דף נז עמוד ב] תנינן אם הרכינה ומיצת הרי זה תרומה ואת אמרת הכין
Question (R. Yustai bar Shunam to R. Mana): If the Mishnah is stringent that even that which was tipped and drained from the walls of the vessel is Terumah, why are you being lenient allow an earthenware pot to be immersed in boiling water three times?
א''ל כאן ע''י האור נגעל ויוצא.
Answer (R. Mana): The heat of the fire spits out the Terumah.
שמרים של תרומה הראשון והשני אסור והשלישי מותר במה דברים אמורים בשנתן לתוכן מים אבל לא נתן לתוכן מים אפילו שלישי אסור
(Tosefta): If water was added to sediment of Terumah wine - the water drained from it the first and second time is prohibited (as Terumah); the third is permitted. When is the third permitted? When specifically water was added; but if Chulin wine was added, it is prohibited (as the sediment flavor makes the wine more potent).
שמרים של מע''ש ראשון אסור ושני מותר ר''מ אומר אף השני אסור בנותן טעם
If water was added to sediment of Maaser Sheni wine - the first water drained is prohibited, but the second is permitted. R. Meir says that even the second water is prohibited if the flavor (of the sediment) can be tasted.
רבי יוחנן בשם ר''ש בן יוצדק הקודש (כמי מנן)[כמניניו]
(R. Yochanan citing R. Shimon ben Yutzedek): Kodesh is prohibited no matter how many times (water is added).
(הריוסן)[חרסן] של זב ראשון [ושני] טמא (ושני)[ושלישי] טהור במה דברים אמורים (בשלא) [בש]נתן לתוכן מים אבל [כשלא] נתן לתוכן מים אפילו עשירי טמא.
(Tosefta): A bedpan of a Zav (whose urine is an Av HaTumah) - the first and second water added is Tamei; the third is Tahor. When is this the case? When he added water, but if not (meaning that other urine was put in it), even if used 10 times, it is Tamei.
רבי יודן בר אחתיה דרבי יוסי בר חנינא בשם רבי יוסי בר חנינא פחות מכאן נותנו (בנירו)[בנרו]
(R. Yudan, the nephew of R. Yosi bar Chanina, citing R. Yosi bar Chanina): (The Mishnah taught - how much Terumas Maaser of Demai must there be to require him to take it to the Kohen? 1/64th of a Log.) However, less than that amount can be burned in his candle.
[דף קד עמוד ב (עוז והדר)] רבי ינאי בשם רבי יודן באוכל כדי (לבשל) ביצה קלה
(R. Yannai citing R. Yudan): (Also) the Mishnah was referring to liquids, but for food, if there is an egg's amount, he must take it to the Kohen.
הדא דתימר בטמא (הך כביצה בטמא) אבל טהור אפילו כל שהוא צריך להחזיר בדמאי אבל בודאי בין טמא בין טהור בין רוב בין מועט צריך להחזיר:
This law that for less than an egg's amount, he does not need to take it to the Kohen applies to Tamei Demai, but if it is Tahor, he must take any amount. And this differentiation only applies to Demai, but for certain Terumah, whether it is Tahor or Tamei he must take any amount.