USES OF TERUMAH (Yerushalmi Terumos Perek 11 Halachah 5 Daf 57b)
משנה כרשיני תרומה מאכילין אותן לבהמה ולחיה ולתרנגולין
(Mishnah): One may feed vetch (a type of animal fodder) of Terumah - to his animal, beast or bird.
ישראל ששכר פרה מכהן מאכילה כרשיני תרומה וכהן ששכר פרה מישראל אע''פ שמזונותיה עליו לא יאכילנה כרשיני תרומה
If a Yisrael hired a cow from a Kohen, he may feed it vetch of Terumah. And if a Kohen hired a cow from a Yisrael, even though he is required to feed it, he may not feed it vetch of Terumah.
ישראל ששם פרה מכהן לא יאכילנה כרשיני תרומה וכהן ששם פרה מישראל מאכילה כרשיני תרומה.
If a Yisrael evaluates a Kohen's cow before borrowing it (taking full responsibility for anything that befalls it and accepting to return it at its current value), he may not feed it vetch of Terumah. If a Kohen evaluates a Yisrael's cow before borrowing it, he may feed it vetch of Terumah.
[דף קה עמוד א (עוז והדר)] מדליקין שמן שריפה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ובמבואות אפילין ועל גבי החולים ברשות כהן
One may light Terumah Temeyah in synagogues, study halls, dark alleyways and over the heads of the sick when there is a Kohen there (who would derive benefit from it).
בת ישראל שנשאת לכהן והיא לימודה לבא אצל אביה אביה מדליק ברשותה
If the daughter of a Yisrael married a Kohen and she regularly goes to her father's house, her father may light for her Terumah Temeyah oil.
מדליקין בבית המשתה אבל לא בבית האבל דברי ר' יהודה
(R. Yehuda): One may light it at a banquet but not in a house of mourning.
ר' יוסי אומר בבית האבל אבל לא בבית המשתה
(R. Yosi): In a house of mourning but not at a banquet.
ר' מאיר אוסר כאן וכאן ור''ש מתיר כאן וכאן:
R. Meir prohibits both and R. Shimon permits both.
גמרא מניין לפרתו של כהן שהיתה שומא אצל ישראל שאינה מאכילה בתרומה ת''ל וכהן כי יקנה קנין כספו וגו' יכול לא יאכילנה בכרשינין ת''ל הם
(Gemara): What's the source that if a Yisrael evaluated and borrowed a Kohen's cow (taking responsibility for anything that befalls it), he may not feed it vetch of Terumah? The pasuk states (Vayikra 22:11), "And if a Kohen acquires a person, an acquisition through his money, (he may eat from it)''. I might have thought that he cannot feed it Vetch? The pasuk continues, "...and those born in his house) they (may eat of his food).
[דף נח עמוד א] אית תניי תנא יכול לא תאכל בכרשינין ובתלתן
Version #2: I might have thought that he cannot feed it vetch or fenugreek....
ר' חזקיה רבי ירמיה רבי חייא בשם רבי יוחנן לית כאן תלתן דבר תורה
(R. Chizkiyah/ R. Yirmiyah/ R. Chiya citing R. Yochanan): Fenugreek should not be taught there, as it is obligated by the Torah (since it gives flavor to the pot).
לא כן תני מניין לכהן שקנה עבד ולישראל בו שותפות אפילו אחד ממאה בו שאינו מאכילו בתרומה ת''ל וכהן כי יקנה
Question (Baraisa): From where is it known that if a Kohen acquired a slave and a Yisrael has a share in it, even if it's only 1/100th, the Kohen may not feed the slave Terumah? The pasuk states, "And if a Kohen acquires''. (If so, how could our Mishnah teach that if a Kohen merely evaluated and borrowed a Yisrael's cow, he may feed it vetch of Terumah...?)
תני בר קפרא אחד זו ואחד זו לא תאכל בתרומה.
Baraisa (Bar Kapara): Whether a Yisrael borrowed a Kohen's cow or vice-versa, he may not feed it Terumah. (This Baraisa disagrees with our Mishnah.)