1)

STANDING CROPS AND EARS (Yerushalmi Ma'asros Perek 1 Halachah 1 Daf 1b)

רב חסדא אמר הבקיר קמה וחזר וזכה בה ועבר והפריש ממנה תרומה הרי זו תרומה. [הבקיר שבלים וחזר וזכה בהן והפריש מהם תרומה אינה תרומה]

(a)

(Rav Chisda): If a person declared his standing crops to be Hefker (ownerless) and then acquired them again and (harvested them and) separated Terumah from them, it is valid Terumah. If he declared (detached) ears to be Hekfer and then acquired them again and separated Terumah from them, it is invalid Terumah.

מה בין קמה לשיבלין קמה עד שלא הבקירה עבר והפריש ממנה תרומה אינה תרומה שיבלין עד שלא הבקירן עבר והפריש מהן תרומה הרי זו תרומה.

(b)

What's the difference between standing crops and ears? Standing crops - if before he declared them Hefker, he separated Terumah from them; it is invalid Terumah (since it was separated whilst still attached to the ground). Ears - if before he declared them Hefker he separated from them Terumah, it is valid Terumah.

רב חיננא בשם רב חסדא אף בהקדש כן.

(c)

(Rav Chinana citing Rav Chisda): There is a similar difference between standing crops and ears in the laws of Hekdesh.

מיליהון דרבנין פליגין דאמר רבי יוחנן בשם רבי ינאי (דברים יד) ובא הלוי כי אין לו חלק ונחלה עמך ממה שיש לך ואין לו את חייב ליתן לו יצא לקט שידך וידו שווין בו. היא לקט היא שכחה היא פיאה היא הבקר.

(d)

The Rabbanan disagree with this - R. Yochanan cited from R. Yannai - the pasuk states (Devarim 14:29), "And the Levi will come, as he doesn't have a portion or inheritance with you'' - you are obligated to tithe from that which you have and he does not have. This excludes Leket, as his hand and your hand are equal in it (since a poor Yisrael is also permitted to take it). The same is true for Leket, for Shichechah, for Peah and for Hefker.

[דף ב עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי יוחנן חבורה היה מקשה הרי הקדש הרי אין ידך וידו שווין בו כמו שידך וידו שווין בו.

1.

(R. Yochanan): The Bnei Chaburah asked - Since Hekdesh is prohibited both to the owner and to others; just as you learned from the pasuk that Leket is exempt since his hand and your hand are equal in it, you should also exempt Hekdesh from Ma'asros?

א''ר אילא מה נן קיימין אם בשנתמרח הכרי ברשות ההבקר וברשות ההקדש אמר התורה (שם) ראשית דגנך ולא של הבקר ראשית דגנך ולא של הקדש.

(e)

(R. Ila): What's the case? If he smoothed the pile (thereby obligating it in Maaser) whilst it was Hefker or it belonged to Hekdesh, the pasuk says (Devarim 18:4), "the beginning of your grain'' but not Hefker or Hekdesh grain.

אלא כי נן קיימין בשהבקיר שיבלין וחזר וזכה בהן בהבקר פטור ובהקדש חייב

1.

Rather, the case is when he declared ears Hefker and then again acquired them - Hefker is exempt; but such a case of Hekdesh is obligated.

בהבקר פטור מן ההיא דאמר רבי יוחנן בשם ר' ינאי (שם) ובא הלוי כי אין לו חלק ונחלה עמך במה שיש לך ואין לו את חייב ליתן לו יצא הבקר שידך וידו שווין בו

2.

Hefker is exempt, as R. Yochanan cited above from R. Yannai, that we learn it from the pasuk, "And the Levi will come etc.''...This excludes Hefker produce, that your hand and his hand is equal.

בהקדש חייב מן הדא הקדיש קמה ופדה קמה חייב.

3.

Hekdesh is obligated, as the Mishnah (in Peah 4:7) teaches, "If a person consecrated standing crops and redeemed them as standing crops, it is obligated in Maaser.

מה בין הבקר מה בין הקדש הבקר יצא ידי בעלים הקדש [דף ב עמוד א] לא יצא ידי הגזבר

(f)

Why is Hefker different from Hekdesh? Hefker left the possession of the owner (so everyone's hands are equal in it); Hekdesh didn't leave the possession of the treasurer.

א''ר אבין אפילו ידי בעלים לא יצא מאחר שאמר לו פדה את ראשון.

(g)

(R. Avin): Hekdesh didn't fully leave the hands of the owner, since he has the first right to redeem it from Hekdesh.

[דף ב עמוד ב (עוז והדר)] רבי זעירא רבי יסא בשם רבי לעזר הזורע שדה הבקר חייב במעשרות.

(h)

(R. Zeira/ R. Yasa citing R. Elazar): One who sows a Hefker field is obligated in Ma'asros.

רבי יונה מפיק לישנא בזכה בשדה הבקר וגידוליה.

(i)

R. Yona would say that it's specifically when he acquired the field and its growths that it's obligated in Maaser; otherwise it's exempt.

רבי חייא בר אדא בעי קומי רבי יוחנן כמהין ופטריות מהו שיהיו חייבין במעשרות.

(j)

Question (R. Chiya bar Ada to R. Yochanan): Are toadstools and mushrooms obligated in Ma'asros?

אמר ליה רבי יוחנן בשם רבי סיסיי כתיב (דברים יד) עשר תעשר את כל תבואת זרעך דבר שהוא נזרע ומצמיח יצאו כמהין ופטריות שאינן נזרעות ומצמיחות.

(k)

Answer (R. Yochanan citing R. Sisai): The pasuk states (Devarim 14:22), "You shall tithe all of your seed crop'' - something that is planted and grows - this excludes toadstools and mushrooms that grow without being planted.

רבי יונה מפיק לישנא מפני שהארץ פולטתן.

(l)

R. Yona expressed it by saying that they are exempt because they do not draw nutrients from the ground (but rather from the air).

אף על פי שהוא שומרו להוסיף אוכל חייב קטן וגדול.

(m)

(The Mishnah taught that) even if it's normally left (in the ground) to grow further, whether he picked it earlier or later, it is obligated.

הא אם אינו שומרו להוסיף אוכל אינו חייב קטן וגדול.

(n)

The Gemara points out from there, that it's specifically if it begins as food and ends as food that it must be tithed from the beginning; but if it begins as food and he doesn't normally leave it to grow further (as it doesn't end as food), he is exempt from tithing if he picked it at any stage, even at the beginning.

רבי אימי בשם רבי שמעון בן לקיש זו להוציא מדברי רבן גמליאל דתנינן תמן רבן גמליאל אומר תמרות של תלתן ושל חרדל ושל פול הלבן חייבות במעשרות.

(o)

(R. Imi citing R. Shimon ben Lakish): The Mishnah was worded that way to exclude the opinion of Rabban Gamliel, who teaches in a later Mishnah (end of Perek 4) that the buds of fenugreek, mustard and white beans are obligated in Ma'asros (even though they are planted for their seeds, since they are eaten).

אמר רבי יוסי וכי מחמת האוכל ר''ג מחייב מעתה אפילו ירקן אלא רבן גמליאל אומר חשובות הן לאוכל ורבנן אמרי אין חשובות לאוכל.

(p)

Question (R. Yosi): Is it because their buds are eaten that Rabban Gamliel obligates them? If so, even their leaves should be obligated?! Rather, Rabban Gamliel says that the buds are considered an independent food and the Rabbanan disagree.

ועוד מן הדא דתני [דף ג עמוד א (עוז והדר)] א''ר יהושע מימי לא מלאני לבי לומר לאדם צא ולקוט לך תמרות של תלתן ושל חרדל ושל פול הלבן ושלוק לפוטרן מן המעשרות.

(q)

Support (Baraisa - R. Yehoshua): I never dared to say to someone, "Go and pick for yourself buds of fenugreek, mustard or white beans and cook them'' to exempt them from Ma'asros. (He was concerned for Rabban Gamliel's opinion that the buds are considered food and obligated in Ma'asros.)

תני כל שתחילתו אוכל ואין סופו אוכל

(r)

(Tosefta): Anything that begins as food but does not end as food (is obligated at the beginning but not at the end).

מה אית לך

(s)

Question: What would be an example of that?

כהדא דתניא המקיים מלאה של אכרוע לזרע בטלה דעתו קלחים יחידין לא בטלה דעתו.

(t)

Answer (Baraisa): One who leaves a full row of Echro'a growing in order to use it for sowing, since others don't do that, his opinion is negated and the vegetable must be tithed. But if he leaves single stems for this purpose, since others do so, they are exempt from Maaser. (Echro'a is something that begins edible and then becomes inedible.)

אמר רבי יונה והוא שליקט ירק אבל לא ליקט ירק כך אנו [דף ב עמוד ב] אומרים עצים חייבין במעשרות.

(u)

The first teaching of the Baraisa applies when he picked them when they were still an edible vegetable, but not after they stiffened and became inedible. Is wood obligated in Maaser?!

וכל שאין תחילתו אוכל אבל סופו אוכל אינו חייב עד שיעשה אוכל.

(v)

The Mishnah taught that anything that does not begin as food but ends as food is only obligated when it actually becomes food.

מה אית לך

(w)

Question: What would be an example of that?

כהדא דתנינן דבתרה מאימתי פירות חייבים במעשרות התאנים משיבחילו:

(x)

Answer: (The next Mishnah teaches) When are fruits of the tree obligated in Ma'asros? Figs (are obligated) when their tops turn white (i.e. when they begin to ripen).