THE BEGINNING OF THE RIPENING (Yerushalmi Ma'asros Perek 1 Halachah 2 Daf 2b)
משנה מאימתי הפירות חייבים במעשרות התאינים משיבחילו. והענבים והבאושן משהבאישו. האוג והתותים משיאדימו וכל האדומים משיאדימו. הרמונים משימסו. [דף ג עמוד ב (עוז והדר)] התמרים משיטילו שאור. הפרסקי משיטילו גידים. והאגוזים [והשקדים] משיעשו מגורה.
(Mishnah): When are fruits of the tree obligated in Ma'asros? Figs (are obligated) when they begin to ripen. (The Gemara will explain this.) (And when is the beginning of the ripening of other produce?) Grapes and wild grapes - when the seeds become visible through the skin. Red berries and strawberries - when they turn red; and the same applies to all red fruit. Pomegranates - when their pits become soft. Dates - when they swell up (like yeast). Peaches - when they form veins. Walnuts [and almonds] - when they separate from the outer shell.
ר' יהודה אומר האגוזים והשקדים משיעשו קליפה. החרובים משינקידו וכל השחורים משינקידו. והאגזים והקרוסטומלין והפרישין והחזרדין משיקריחו וכל הלבנים משיקריחו. התלתן כדי שתצמח התבואה והזיתים משיכניסו שליש:
(R. Yehuda): Walnuts and almonds - when their skins have formed. Carobs - when they form black spots and the same applies to all black fruit (such as myrtle berries). Pears, Krustumlin pears, quinces and crab apples - when they begin to grow bald and the same applies to all white fruit. Fenugreek - when its seeds can be planted. Grains and olives - when they are a third grown.
גמרא משיבחילו בחילו
(Gemara): The Mishnah taught 'Misheyavchilu' - meaning when it ripens.
רבי חייא בר ווא אמר חיתה כמה דתימר (זכריה יא) וגם נפשם בחלה בי.
(R. Chiya bar Vava): It means that it has ripened and grown, as the pasuk states (Zecharia 11:8), "and furthermore, they were too much ("Bachalah'') for Me''
רבי אבא בר יעקב בשם רבי יוחנן משיאדימו (פניהם)[פיהם].
(R. Abba bar Yaakov citing R. Yochanan): It means when their surface turns red.
וכל התאנים (פניהם)[פיהם] מאדימות
Rebuttal: Does the surface of all figs turn red?
רבי תנחום בר מריון בשם רבי יוחנן לוקח אחת ומניח אם בשלה בתוך כדי מעת לעת חייבות ואם לאו פטורות:
(R. Tanchum bar Merion citing R. Yochanan): He should pick one fig and leave it until it's edible. If it did so within 24 hours, it is a third grown (and obligated in Ma'asros); if not, it is exempt.
הענבים והבאושין משיבאישו.
(The Mishnah taught): Grapes and wild grapes - when the seeds become visible through the skin.
רבי זעירא בשם רבי יסא משיקראו באישה.
(R. Zeira citing R. Yasa): This is when they are ripe enough to be called Be'ushin.
רבי אייבו בר נגרי רבי תנחום בר עילאי בשם רבי נחום בר סימאי והוא שתהא חרצנה שלהן נראית מבחוץ.
(R. Ayvu bar Nagri/ R. Tanchum bar Ilai citing R. Nachum bar Simai): Ripe enough means that the seeds become visible through the skin.
אמר רבי יוחנן רכיב הוינא על כתפי דסבי ושמעית קליה דרבי שמעון בן אלעזר יתיב מתני [דף ד עמוד א (עוז והדר)] מכניסין במעי מלפפון ואין מכניסין במעי אבטיח.
(R. Yochanan): (When I was young,) I was once sitting on the shoulders of my grandfather and I heard the voice of R. Shimon ben Elazar reciting this Baraisa - it's permitted to collect the seeds of a cucumber from the ground on Shabbos, but not the pits of a watermelon.
מה בין מעי מלפפון למעי אבטיח.
Question: What's the difference between cucumber seeds and watermelon pits?
אמר רבי שמעון בר ברסנא מעי מלפפון לאכילה מעי אבטיח לזריעה. אם את אומר כן נמצאת מכבד את הקרקע בשבת:
Answer (R. Shimon bar Barsana): Cucumber seeds are for eating and watermelon pits are for planting and it appears as if he is preparing his ground for planting on Shabbos.
כל האדומין משיאדימו.
The Mishnah taught that all red fruits are obligated when they turn red.
מיישא תני רימון (שניקרה)[שנגמר] בו אפי' פרידה אחת כולה [דף ג עמוד א] חיבור למעשר. אשכול שבישל בו אפילו גרגיר יחידי כולו חיבור למעשרות.
Baraisa (Maisha): If a pomegranate had even one ripe seed, the entire fruit is considered ripe. If even one grape of a cluster is ripe, the entire cluster is considered ripe.
אמר רבי חנינא פשטו הוא לן כל אותה הגפן כל אותו (המין)[הרימון].
(R. Chanina): Not only is that pomegranate or that cluster considered ripe, but in fact, the entire vine or pomegranate tree is considered ripe.
חזרו ופשטו לו כל אותה הרוח.
They then said that that entire side of the vineyard or orchard is considered ripe.
רבי יוסי בי רבי בון אומר כל אותו הכרם.
(R. Yosi bei R. Bun): The entire vineyard or orchard is considered ripe.
היה כרם קטן ועשאו גדול גדול ועשאו קטן אחד ועשאו שנים שנים ועשאו אחד.
Question: If the vineyard was small and he added vines until it was large or vice-versa; or if it was one and he made it two (by building a fence through the middle of a vineyard) or vice-versa; (in these cases, is the entire vineyard considered ripe)? (The Gemara leaves this question unanswered.)
שמואל אמר דלעת שניקרה בבית אביה כל אותה הגומא אסורה.
(Shmuel): If a pumpkin was perforated when it was still attached (causing a concern that it was nibbled by a snake that put his venom into it), all of the pumpkins in that furrow are prohibited.
אף במכבדות תמרה כן.
Question: Does the same apply to a perforated date?
אמר רבי יוסי שאל יונתן בן חרשא איש גינוסר את רבן גמליאל וחכמים ביבנה ניקורי רטב באביהן מה הן. אמרו לו כל אותו הדקל אסור.
Answer (R. Yosi): Yonasan ben Charsha of Ginosar asked this to Rabban Gamliel and the Chachamim in Yavneh - Moist dates that were still attached to the tree - if one was perforated, are we concerned that the rest were also perforated? They answered that the entire date palm is prohibited.
[דף ד עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי יוסי לכן צריכה בשניקרו כולן שלא תאמר הואיל ואין דרך הנחש לעשות כן אני אומר ענן של ציפורים שכן עליהן וניקרו.
(R. Yosi): The case there is when all of the dates were perforated, as one could say that it's not the way of a snake to do this but rather, a swarm of birds came and nibbled all of them.
רבי יונה בשם רבי שמעון חסידא ניקורי רטב באביהן אסור והרבים נהגו בהן היתר ואינן ניזוקין:
(R. Yona citing R. Shimon Chasida): Perforated moist dates are prohibited, but many are accustomed to eat them and they are not damaged from it.