SNACKING AFTER TERUMAH WAS SEPARATED (Yerushalmi Ma'asros Perek 2 Halachah 3 Daf 9b)
משנה [דף טז עמוד א (עוז והדר)] פירות שתרמן עד שלא נגמרו מלאכתן רבי ליעזר אוסר מלוכל מהן עראי וחכמים מתירין חוץ מכלכלת התאנים.
(Mishnah): Fruits that had their Terumah separated before they were completed - R. Eliezer prohibits snacking on them (since giving Terumah obligates them to be tithed) and the Chachamim permit it, aside from a basket of figs.
כלכלת תאנים שתרמה רבי שמעון מתיר וחכמים אוסרים.
A basket of figs that had its Terumah separated - R. Shimon permits snacking on them and the Chachamim prohibit.
האומר לחבירו הילך איסר זה ותן לי בו חמש תאנים לא יאכל עד שיעשר דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר אוכל אחת אחת ופטור ואם צירף חייב.
If a person says to his friend, "Take this Issar (coin) and give me five figs for it''; R. Meir says that he should not eat until he tithes. R. Yehuda says that if he was given them one by one, he may eat them and he is exempt; but if he was given several, he is obligated.
אמר רבי יהודה מעשה בגינת וורדים שהיתה בירושלים והיו תאיניה נמכרות משלש ומארבע באיסר ולא הפרישו ממנה תרומה ומעשר מעולם:
(R. Yehuda): It once happened in a rose garden in Yerushalayim, that its figs were begin sold at three or four for an Issar and Terumah or Maaser were never separated from them (since they ate them one by one).
גמרא מה נן קיימין אם בכלכלה של תאנים דברי הכל אסור אם בזיתים על השמן וענבים על היין דברי הכל מותר.
(Gemara): What's the case (of the dispute between R. Eliezer and Chachamim)? If he is separating for a basket of figs, all agree that it becomes obligated in Maaser. If he is separating from olives for oil and grapes for wine, all agree that it remains permitted...
אלא כי נן קיימין בתמרים והוא עתיד לדורסן ובגרוגרות והוא עתיד לדושן. רבי ליעזר אומר תרומה טובלת בפירות שלא נגמרו מלאכתן ורבנין אמרין אין תרומה טובלת בפירות שלא [דף י עמוד א] נגמרו מלאכתן.
Rather, it's when he has dates that he plans on pressing and dried figs that he plans on compressing in a barrel to make fig rings. R. Eliezer says that separating Terumah obligates makes fruits that are not completed. Rabbanan say that it does not do so.
ראשון מהו שיטבול.
According to the Rabbanan, does separation of Maaser Rishon before the produce was completed prohibit snacking (as it has now become Tevel)?
[דף טז עמוד ב (עוז והדר)] מה נן קיימין אם בכדי שנתמרח דברי הכל אסור אם במעשר ראשון שהקדימו בשבלין דברי הכל מותר.
Question: What's the case? If the pile was already smoothed, certainly it's prohibited since he has already separated Terumah (as it is prohibited to separate Maaser Rishon before Terumah). If he separated the Maaser Rishon whilst it was still sheaves (for which there is no prohibition to separate it before Terumah); all agree that it is permitted...
אלא כי נן קיימין בתמרים והוא עתיד לדורסן בגרוגרות והוא עתיד לדושן והפריש מהן תרומה גדולה ונמלך להניחן כמות שהן )ועבר( והפריש מהן ראשון.
Rather, the question is about dates that he intends to press and dried figs that he intends to compress (in a barrel to produce fig rings), and he separated from them Terumah Gedolah and then decided not to process them further -
אין תימר למפרע נטבלו תרומה שהיא טובל'
If you say that retroactively, when he finished picking the figs, they were completed; the separation of Terumah after that (which was before the Maaser was taken) prohibited snacking.
ואין תימר מיכן ולבא ראשון הוא שהוא טובל.
(Conclusion of question): But if you say that it becomes completed only from the time of his decision and it didn't become prohibited by separating Terumah (as it wasn't yet completed), does separating Maaser Rishon therefore prohibit it? (The Gemara leaves this question unanswered.)
[דף יז עמוד א (עוז והדר)] הלוקח תמרים והוא עתיד לדורסן גרוגרות והוא עתיד לדושן
If a person buys (from an Am HaAretz) dates that he intends to press and dried figs that he intends to compress -
אסור לוכל מהן עראי ומתקנן דמאי דברי רבי מאיר.
(R. Meir): He may not snack on them and he must separate from them as Demai.
וחכמים אומרים אוכל מהן עראי ומתקנן ודאי דברי ר' יוסי ר' הילא רבי לעזר בשם חילפיי
(R. Yosi/ R. Hila/ R. Elazar citing Chilfai, in the name of Chachamim): He may snack on them and he separates from them as certain Tevel.
אמר ר' יונה אשכחון כתוב בפינסקיה דחילפיי אוכל מהן עראי ומתקנן )ודאי([דמאי].
(R. Yona): I found written in the notebook of Chilfai - 'He may snack on them and he separates from them as Demai'.
וקשיא אם אוכל מהן עראי מתקנן ודאי אם מתקנן דמאי [דף י עמוד ב] יהא אסור לוכל מהן עראי.
Question: If he may snack on them, he should be separating from them as certain Tevel and if he is separating them as Demai, he should not snack on them?!
רבי יוסי בשם רבי הילא אוכל מהן עראי משום דבר שלא נגמרה מלאכתו ומתקנן (ודאי)[דמאי] מתוך שיודע שביתו טובל אף הוא מפריש תרומה משעה ראשונה.
Answer (R. Yosi citing R. Hila): He may snack on them since this opinion holds that acquisition does not obligate if they are not complete. But he must separate them as Demai since the Am HaAretz knows that bringing them into one's home obligates when they will be completed and he separated Terumah early (before they were completed).
אמר רבי לעזר בכלכלה של כל דבר היא מתניתא.
(R. Elazar): (In the Mishnah, the Chachamim permitted snacking on fruits that had their Terumah separated before they were completed, aside from a basket of figs.) These were in fact referring to a basket of any fruit.
רבי שמעון מתיר מקל וחומר ומה אם בשעה שיש עליה זיקת שלשה מעשרות את אמר מותר בשעה שאין עליה אלא זיקת שני מעשרות לא כל שכן.
(In the Mishnah, R. Shimon permitted snacking on a basket of figs that had its Terumah separated.) R. Shimon's source is a Kal VeChomer - If at a time when it is obligated in 3 tithes (Terumah Gedolah, Maaser Rishon and Maaser Sheni) you say that it is permitted to snack on; at a time when it is only obligated in 2 tithes (Maaser Rishon and Maaser Sheni), certainly it should be permitted to snack on!
[דף יז עמוד ב (עוז והדר)] ראשון מהו שיטבול לשני.
Question: According to R. Shimon, after he has separated Maaser Rishon, is it prohibited to snack on it until he separates Maaser Sheni?
מה אם בשעה שיש עליה זיקת שני מעשרות את אמר מותר בשעה שאין עליה אלא זיקת מעשר אחד לא כל שכן:
Answer: If at a time when it is obligated in two tithes, it is permitted to snack on; at a time when it is only obligated in one tithe (Maaser Sheni), certainly it should be permitted to snack on!