חולין דף קלו. א
מצוות דלהלן: תרומה, מעשר, חלה, פאה, בכור בהמה, מזוזה, זרוע לחיים וקיבה, ביכורים, ציצית, מעקה, כשהחפצא שייכת לשותפין, מה הדין?
אליבא דר' אלעאי | אליבא דרבנן | |
לרבא | חייבות [1] | חייבות |
לרב ביבי בר אביי, ורב חנינא מסורא | פטורות [2] | חייבות |
מה דין ראשית הגז (ובזרוע לחיים וקיבה), בדברים דלהלן?
אליבא דר' אלעאי - דיליף גז"ש מתרומה |
אליבא דרבנן - דלא יליפי גז"ש |
|
לענין לנהוג בחו"ל | אין נוהגים כמו תרומה | נוהגים בחו"ל |
לענין טבל קודם הפרשה | לא הוי טבל [3] | לא הוי טבל |
לענין חיוב מיתה וחומש | לא נוהג בהם [4] | לא נוהג בהם |
לענין שינהג בו ראשון ושני | לא נוהג בהם | לא נוהג בהם |
לענין להפריש מחדש על הישן | אין מפריש | מפריש [5] |
גדל בפטור ושוב נתחייב [6] | הגדל בפטור פטור ובחיוב חייב | חייב [7] |
ממין על שאינו מינו [8] | אין מפריש | מפריש [9] |
לענין ראשית ששיריה ניכרין | בעינן כמו תרומה | לא בעינן - ויכול לעשות הכל |
חולין דף קלו: א
במה מצינו חומר בזרוע לחיים וקיבה על ראשית הגז, ובמה להיפך?
בראשית הגז | במתנות זרוע לחיים וקיבה | ||
בבקר ובצאן | אינו נוהג רק בצאן | נוהג בשניהם - חומר | |
במרובה ובמועט | אינו נוהג רק במרובה | נוהג בשניהם - חומר | |
לקח צאן של עכו"ם | אינו נוהג | נוהג - חומר | |
בטרפה | לרבנן | נוהג - חומר | אינו נוהג |
לר' שמעון | אינו נוהג | אינו נוהג |
מה הם הדינים המיוחדים שיש במעשר בהמה ובבכור שהם שוים לראשית הגז?
מעשר בהמה וראשית הגז נוהגים | משא"כ בבכור שנוהג | |
א. | בין בזכרים ובין בנקבות | רק בזכרים |
ב. | רק בבהמות טהורות | נוהג גם בפטר חמור |
ג. | רק בבהמות מרובות | נוהג אפי' בבהמה אחת |
ד. | אין קדושתן מרחם | קדושתו מרחם |
ה. | אין נוהגים באדם | קדוש גם באדם |
ו. | רק בבהמה פשוטה שאינה בכור | רק בבכור ולא בפשוט |
ז. | לא נאמרו לפני מתן תורה | נאמר במצרים קודם מתן תורה |
בכור וראשית הגז נוהגים | משא"כ במעשר בהמה | |
א. | ביתום - שמתה אמו בלידתו | ביתום פטור מן המעשר |
ב. | בלקחו מאחר חייב | לקחו מאחר פטור |
ג. | בבהמת השותפים | פטור בבהמת השותפים |
ד. | בבהמה שקיבל מתנה | פטור בבמה שקיבל מתנה |
ה. | אפי' בזמן שחרב בית המקדש | רק בזמן המקדש |
ו. | ניתנים לכהן | נאכל לבעלים - כי הוא קרבן שלמים |
ז. | אין צריך להקדישם | צריך להקדישו |
ח. | רשאי הכהן למוכרו | אסור למוכרו |
[1] דאע"ג שכתוב בכל אחד מהם לשון יחיד, בכל אחד יש בו גם לשון רבים להורות שחייב.
[2] ואמרו "ליתנהו להני כללי" דרבא, משום שמצאנו ברייתא גבי בהמת השותפין שר' אלעאי פוטר מבכורה, ומשום דכתיב "בקרך וצאנך" - לשון יחיד למעט שותפים. ואף שכתוב ג"כ בקרכם וצאנכם", מפרש ר' אילעאי שהכוונה לכולהו ישראל. וכן לענין מתנות דזרוע ולחיים וקיבה ג"כ ר' אלעאי פוטר ומשום דיליף גז"ש "נתינה" "נתינה" מראשית הגז, ומזה יש ראיה שגם בתרומה ס"ל שהם פטורים, דאל"כ היה לנו ללמוד גז"ש "נתינה" "נתינה" מתרומה לחייב.
[3] ואף דילפינן גז"ש מתרומה, מ"מ אמר קרא "ראשית גז צאנך תתן לו" - אין לך בו אלא מראשיתו ואילך, וכן דין המתנות.
[4] ואף דילפינן גז"ש מתרומה, מ"מ אמר קרא בתרומה "ומתו בו" "ויסף עליו" - ודרשינן דוקא תרומה ולמעט ראשית הגז ומתנות.
[5] דדוקא אם היו לו שתים שלש רחלות וגזז אותם בשתים שלש שנים - הם אינן מצטרפות, אבל אם היו לו חמש רחלות וגזז שתים בשנה זו ושלש בשנה זו - לרבנן מצטרפות.
[6] הדגומא בתרומה, כגון שהיה שדה של עכו"ם ושוב קנאה ישראל, הדין הוא שהגדל בפטור - פטור, ורק מה שגדל בחיוב חיב. וכגון, ישראל שלקח שדה בסוריא מגוי קודם שהביא התבואה שליש - חייב בתרומת ומעשרות, אבל אם לקח אחרי שהביאה שליש - נחלקו בזה - דלר"ע חייב וחכמים פוטרים.
[7] וכמדויק ממשנתנו, שדוקא הקונה גז צאנו של עכו"ם פטור (דהיינו שקנה זכות לגזוז הצאן מעכו"ם - שהבהמה עדיין היא של עכו"ם), אבל אם קנה בהמות העומדות להגזז מעכו"ם - שבשעת הגזיזה הם של ישראל, חייב.
[8] בראשית הגז הדוגמא שמפריש ממין של עזים שחורות על מין של עזים לבנות. אכן גבי תרומה, מתאנים שחורות על לבנות, לבית הלל הוי מין על מינו. עכ"פ במה שבתרומה הוא ברור מין על שאינו מינו אין מפרישים. והנידון האם גם בראשית הגז הוא כן.
[9] וכן היא דעת משנתנו, שרק משום עצה טובה להנות את הכהן אמרה שיפריש מכל מין בפני עצמו, אבל איה"נ דיכול להפריש ממין של עזים לבנות על מין של מינים שחורות וחלה ההפרשה.