More Discussions for this daf
1. Making a Gezeirah for a transgressor 2. Porutz Meruba and Pasei Biroyos 3. הזורק לבין פסי הביראות חייב
4. רשד"ה ואפילו עירבו
דיונים על הדף - עירובין כ

אברהם יוסף שווארץ שואל:

אמר ר''א הזורק לבין פסי הביראות חייב (א''ל) פשיטא אי לאו מחיצה היא היכי משתרי ליה למלאות, יל"ע לשיטת הרמב"ם והר"ח דכל מבוי עם ג' מחיצות וקורה, לא הויא רה"י מן התורה, ומכל מקום מותר לטלטל בתוכה ולהוציא מן מן הבתים אליה, וא"כ אולי אף בפסי ביראות מהני המחיצות לאשווי כרמלית, ומותר למלאות, ושפיר הוצרך ר"א לאשמעינן דהזורק לתוכה חייב?

אברהם יוסף שווארץ

הכולל משיב:

שלום וברכה

חושבני שנפלה טעות בשאלה. הרמב"ם כתב (יז,ב) שמדין תורה בשלש מחיצות הוי רה"י מהתורה.

יוסי בן ארזה

אברהם יוסף שווארץ שואל:

ממש ממש לא.

הרמב"ם כתב בפי"ז דבשלש מחיצות מותר לטלטל.

בפי"ד ה"א הזכיר המרב"ם ששלש מחיצות עם לחי ברוח רביעית הוא רשותת היחיד מן התורה.

הרב המגיד פי"ד ה"א הביא "ובענין הוצאה מרה"ר למבוי שיש ג' מחיצות אפילו בלא לחי, יש מי שכתב שהזורק לתוכה חייב ואין דעת רבינו כן.

דעת הרמב"ם הוא כדעת רבינו חננאל ביב: דבעינן ד' מחיצות לאשווייי רשות היחיד מן התורה, ומכל מקום הותר בג' מחיצות וקורה לטלטל, אבל הזוררק לתוכה פטור.

ועיקר השאלה ששאלתי מצתאתי במשנה ראשונה.

הכולל משיב:

אכן, טעיתי.

וי"ל שרבנן לא היו מתירים לטלטל אילולא היה רשות היחיד מדאו' אלא כרמלית בלבד. לכן מקשה פשיטא מדהותר למלאת ודאי הזורק לתוכו מרה"ר חייב.

יוסי בן ארזה