More Discussions for this daf
1. Rebbi Yochanan's objection to only one day of Yom Tov 2. Geography 3. Rosh Hashanah 023: Rabeinu Chananel's opinion in Kidush ha'Chodesh.
4. What if the Judges "sense" that the witnesses are lying? 5. Did King Solomon judge correctly? 6. Notrikon
7. Two Days 8. Two months of 29 days in a row 9. יוצא על כולם מפני תקנת קרבן
10. נוטריקין 11. ב' ימים 12. וכשהיה בית המקדש קיים מחללין אף על כולן
DAF DISCUSSIONS - ROSH HASHANAH 21

Mark Bergman asked:

The Gemoro says that we do not need to keep Sukkos on the 14th of Tishrei in case Av and Ellul were only 29 days, because in that case there would have been two months of 29 days and that would have been heard by everyone. [I assume that the Gemoro is talking about for places where shluchim never reach, or take longer than a month to reach]

Rashi talks about Pesach and the months of Shevat/Adar being both 29 days for some reason, and says (if I understand correctly) that Teves is anyway only 29 days, so that in fact there are 3 months running that are only 29 days, and that is so rare that everyone would have heard this.

I have two questions:

1) If this is the pshat - why does the Gemoro say that everyone would have heard of TWO months, rather than THREE months of 29 days

2) I am confused that the Gemoro is presumably talking about the time when they were MeKadesh Al Pi Reiah - in which case Teves might not have been 29 days! (I find this generally confusing in this perek when the Gemoro is talking about the era when they were MeKadesh Al Pi Reiah and when not, and what all the fuss about MeAymim the witnesses is!)

Maybe you can shed some light (excuse the pun) Thanks

Mark Bergman

Manchester UK

הכולל משיב:

The Kollel's reply is in Hebrew

לכבוד הר"ר מרק ברגמן שיחי'

א. מה שהקשית בגמ' ר"ה כא. מדוע נקטו "תרי ירחי חסירי קלא אית להו" ולא תלתא - י"ל כי סדר החדשים הרגיל הוא אחד חסר ואחד מלא, וא"כ השינוי שבכאן הוא בזה שיש שנים חסרים ברציפות [אבל החודש הבא חסר כסדרו, וא"צ לומר זאת].

ב. ומה שהקשית כיון המקדשים על פי הראי' מנין שטבת הי' חסר - נראה כיון שבין מולד למולד לעולם יש כ"ט ומחצה יום לערך, אם כן בדרך כלל היו ששה חדשים מלאים וששה חסרים, אם לא מסיבה מיוחדת.

וע"ע בחזו"א (קמא,ו) שברוב הפעמים היו חשון וכסלו מלאים, לפי שהוא זמן יורה וקשה לראות הלבנה תיכף במולדה. וא"כ בסתמא בטבת היתה הלבנה נראית כבר ביום השלשים, שכבר הוקדם המולד, שהרי שני החדשים הקודמים נתאחרה קביעתם. [ואולם מש"כ רש"י שתמוז תמיד חסר, זה לכאו' אינו מסכים עם מש"כ החזו"א שם שבתמוז ואב מפני הארכת היום קשה לראות הלבנה תיכף אחר המולד - ע"ש שהסביר בזה כיצד אירע שאלול הי' חסר ברוב השנים, הגם שקדשו ע"פ הראי'].

בברכה,

יוסף בן-ארזא