TOSFOS DH MISHMARTO SHEL YEHOIYARIV BI'SHENIYYAH MI HAVA'I
תוס' ד"ה משמרתו של יהויריב בשניה מי הואי
(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara in Bava Kama.)
הקשה רבינו אלחנן, דהא אמרי' ב"ק (דף קי.) 'נתן הכסף ליהויריב ואת האשם לידעיה' -אלמא שהיה בבית שני?
Question: Rabeinu Elchanan asks from the Gemara in Bava Kama (Daf 110a) which states that 'He returned the money (of Gezel ha'Ger) to Yehoyariv and the Asham to Yeda'ayah' - so we see that they were in the second Beis-ha'Mikdash
ויש לומר, דהא מתני' מיתניא בזמן בית ראשון.
Answer #1: This Beraisa was learned in the time of the first Beis-ha'Mikdash.
אי נמי, לא יהויריב דווקא אלא המשמר תחת יהויריב.
Answer #2: Alternatively, it does not refer Davka to Yehoyariv, but to the Mishmar that replaced them.
TOSFOS DH SHE'AFILU MISHMARTO SHEL YEHOYARIV OLAH
תוס' ד"ה שאפי' משמרתו של יהויריב עולה
(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)
פרש"י 'ששוב לא עלה' .
Explanation #1: Rashi explains that they did not subsequently return.
וזהו תימה, דמנא ליה ששוב לא עלה? דהא משמע שיכול לעלות, מדקאמר ש'אפילו משמרתו של יהויריב עולה' ?
Question #1: How does Rashi know this? Seeing as ' Even if the Mishmar of Yehoyariv returned' implies that they could still have returned?
ועוד הקשה רבינו אלחנן, דהרבה עלו, ואיך פשוט לנו שלא עלה?
Question #2: Moreover asks Rabeinu Elchanan, many (of the original groups) did return, so how do we know that Yehoyariv did not?
ואמר רבי דמכל מקום יכול להיות שעלה יהויריב, והכא קא פריך הכי ' -משמרתו של יהויריב בשניה מי הואי... '?
Explanation #2: 'Rebbi' therefore explains that Yehoyariv may well have returned, and what the Gemara is asking here is - 'Was the Mishmeres of Yehoyariv in the second Beis ha'Mikdash?' ...
כי כ"ד היו אלו נגד המשמרות שלא עלו, שחלוקות לארבע ועשרים משמרות ושימשו תחתיהם.
Explanation #2 (cont.): Because those twenty-four Mishmaros corresponded to the twenty-four Mishmaros that did not return, because they divided (the four Mishmaros that returned - See Birchas ha'Zevach) into twenty-four Mioshmaros, which served instead of them.
TOSFOS DH HANACH SHIS AD D'SALIK EZRA V'KADISH LO KA'CHASHIV
תוס' ד"ה הנך שית עד דסליק עזרא וקדיש לא קחשיב
(Summary: Tosfos reconciles this with what he explained earlier and elaborates.)
צריך עיון למאי דפירשתי דכי נמי גלו השבטים, מנו נמי יובלות כדי לקדש השמיטין...
Question: There is a problem, according to what Tosfos wrote earlier (Daf 12b DH 'Hanach Sh'nei') that even after the tribes went into exile, they counted the Yovlos in order to sanctify the Sh'mitin ...
א"כ בגלות דבבל קודם דסליק עזרא נמי היו מונין, ואמאי התחילו למנות כי סליק עזרא?
Question (cont.): In that case, in Galus Bavel too, before Ezra returned, they they were counting, so why did they begin counting afresh when after Ezra's return?
וי"ל, דלא דמי, דודאי בעוד ישראל על אדמתם, כי נמי אין יובל נוהג, שמיטה נוהג בחרישה וזריעה והיו מקדשין...
Answer: One cannot compare the cases - to be sure, as long as Yisrael (i.e. the tribe of Yehudah) was in their land, even when Yovel was not applicable, Sh'mitah applied with regard to plowing and planting, so they sanctified it
אבל בגלות לא היו מקדשין כלל שביעית.
Answer (cont.): But when they were in Galus they did not sanctify the Sh'mitah at all.
וצ"ע, דכי נמי היו בגולה, היו צריכין לקדש שביעית -מפני שמיטת כספים שנוהגת בין בארץ בין בחוצה לארץ...
Question: However, even in Galus they needed to sanctify the Sh'mitah - on account of the cancellation of debts that applies both in Eretz Yisrael and in Chutz la'Aretz ...
ואם הוא כך דשביעית אינו תלוי ביובל, כי נמי ישראל בגלות ואינן כלל על אדמתן, למה לא ימנו שמיטין כמו מקצת ישראל על אדמתן ...
Question (cont.): And if this is correct, that Sh'mitah does not depend upon Yovel, even when Yisrael are in Galus, and not on their land at all, why should they not count Sh'mitin as if some of Yisrael were on their land?
ואף על גב דאין כל יושביה עליה מונין שביעית, אף על גב שאין מונין יובל?
Question (concl.): And even though not all its inhabitants are on it, they count Sh'mitah, even though they don't count Yovel (See Avodah Berurah) ...
TOSFOS DH OSO Z'MAN L'SHANAH HA'BA'AH
תוס' ד"ה אותו זמן לשנה הבאה
(Summary: Tosfos clarifies the issue.)
שהוא שלש (ועשרים) באדר עלה עזרא מבבל...
Clarification: Which is the third of Adar, Ezra went up from Bavel (See Ner Mitzvah).
ועלה ירושלים בחדש החמישי, שאיחר במהלך הדרך מחדש אדר עד חדש אב.
Clarification (cont.): And he went to Yerushalayim in the fifth month, traveling slowly from the month of Adar till the month of Av.
TOSFOS DH KALEV KAMAH HAVI BAR TAMNIN N'CHI TARTIN
תוס' ד"ה כלב כמה הוי בר תמנין נכי תרתין
(Summary: Tosfos explains how the Gemara knew Kalev's age at the time he entered Eretz Yisrael.)
והקשה רבינו אלחנן, הא מנין לנו שבשנה שניה דווקא היה כלב בן מ' שנה- דאז הוה כי עבר ישראל את הירדן בר תמנין נכי תרין...
Question: From where does the Gemara know, asks Rabeinu Elchanan, that Kalev turned forty only in the second year - in which case when Yisrael crossed over the Yarden he would have been seventy-eight ...
שמא התחיל שנת הארבעים שלו בשנה ראשונה ,ובשילוח מרגלים היה ארבעים ואחד) בסוף הארבעים שהרי שנות כלב לא מצינו ( וכשעברו ישראל את הירדן הוה בר תמנין נכי חד?
Question (cont.): Perhaps the fortieth year began in the first year, so that when they sent the Spies he was forty-one and when they crossed the Yarden, he was seventy-nine ...
ומנא להש"ס הא דז' כיבשו וז' חילקו?
Question (concl.): And from where does the Gemara know that they conquered seven years and distributed seven years (See Avodah Berurah).
ואמר רבי, דלא בא הכתוב לסתום אלא לפרש...
Answer: 'Rebbi' explains that the Pasuk does not come to be vague but to be precise ...
דמה לנו לשנות כלב אם לא להודיענו בודאי שז' כיבשו וז' חילקו.
Answer: Because why would we need to know Kalev's age, if not to inform us that they conquered seven years and distributed seven years?
TOSFOS DH MAI K'DEI LA'SHEVES SIMNA B'ALMA
תוס' ד"ה מאי כדי לשבת סימנא בעלמא
(Summary: Tosfos points out a discrepancy between this statement and the Sugya in Menachos.)
הכא מפרש מעיקרא ד'כדי לשבת ' ... סימנא בעלמא, אבל במנחות פרק התכלת (דף מט: ושם) לא אמר הכי עד דבמסקנא ...
Implied Question: Here the Tana explains at the outset that 'Enough to cover Shabbos ... ' is just a Si'man, whereas in Perek ha'Techeiles (Menachos, Daf 49b & 50a) it says so only at the end ...
דקאמר התם 'אמר רבינא לרב אשי "הני ששה, שבעה הוו- דהא איכא צפרא דחד בשבתא, אי דווקא נקט "לשבת '? " ...
Implied Question (cont.): When it quotes Ravina, who asked Rav Ashi 'These six are really seven - seeing as there is the Sunday morning to contend with, assuming that "for Shabbos" is Davka?'
וה"פ -אם היו ב' ימים ראש השנה ביום החמישי וביום ששי, ביום הראשון יבקרו התמיד שהוא ארבעה ימים קודם שחיטתו של ה' בשבת...
Explanation: What he means is this - If the two days of Rosh ha'Shanah fell on Thursday and Friday, then on Sunday they would examine the Tamid on Sunday - four days before the Shechitah on Thursday ...
ושל יום ו' שהוא שני לר"ה יבקרו ביום שני שהוא ד' ימים קודם שחיטתו ;וכן של שבת מבקרו ביום ג' ...
Explanation: (cont.): And the Tamid for Friday, which is the second day Rosh ha'Shanah, they would examine on Monday - four days before its Shechitah; and likewise that of Shabbos they would exam ine onTuesday ...
ופריך 'שבעה הוו'? -דהא איכא צפרא דחד בשבתא, שגם הוא טעון ביקור ד' ימים קודם שחיטתו, וא"כ היאך יפחתו מז'?
Explanation: (concl.): And it is on this that Ravina asks that 'It really ought to be seven - seeing as there is the Tamid of Sunday, which also requires examination four days before its Shechitah, in which case how can there be less than seven?
TOSFOS DH U'MOSIFIN AD OLAM AD KAMAH AMAR RAV HUNA V'AMRI LAH ETC. (This Dibur belongs on Amud Beis).
תוס' ד"ה ומוסיפין עד עולם עד כמה אמר רב הונא ואמרי לה כו'
(Summary: Tosfos presents two ways of interpreting the question.)
ואמר רבי דהא ודאי פשיטא שיוכלו להוסיף עד העולם, אלא בעי עד כמה יהא הידור מצוה, וא"צ לחפש יותר אחר כהנים ...
Explanation #1: 'Rebbi' says that it is obvious (to the Gemara) that one is permitted to add indefinitely, and the question is up to how many is it considered a Hidur Mitzvah, and it is not necessary to search for more Kohanim ...
'אמר רב הונא ... עד ק"כ' ,דהא אשכחן בקרא (דה"ב ה) שחפשו אחרי ק"כ כהנים לתקוע בחצוצרות ולא יותר.
Explanation #1 (cont.): 'Rav Huna said up to a hundred and twenty', seeing as th Pasuk in Divrei ha'Yamim (2, 5) records how they searched for a hundred and twenty Kohanim to blow the trumpets and no more.
אי נמי, דהא פשיטא דאין מוסיפין עד העולם, שאם יוסיפו יותר עירבוב קלא...
Explanation #2: Alternatively, it is obvious that adding indefinitely is not permitted, because if one does, the sounds will intermingle ...
'אמר רב הונא עד ק"כ' כהנים יכול להוסיף ,דהא אשכחנא בקרא דלא חיישינן לעירבוב קלא.
Explanation #2 (cont.): 'Rav Huna said up that one may add up to a hundred and twenty' Kohanim, since we find in the Pasuk that they were not concerned with the mingling of sounds.
13b----------------------------------------13b
TOSFOS DH EIN KATAN NICHNAS BA'AZARAH MINAH HANI MILI AMAR REBBI YOCHANAN D'AMAR`K'RA VA'YA'AMOD YESHU'A BANAV V'ECHAV KADMI'EL
תוס' ד"ה אין קטן נכנס בעזרה ...מנה"מ אמר ר' יוחנן [דאמר קרא] ויעמוד ישוע בניו ואחיו קדמיאל
(Summary: Tosfos explains from where the Gemara knows that a Katan may enter the Azarah to join the Levi'im in Shir.)
והקשה רבינו אלחנן היכי ילפינן דקטן נכנס לעזרה לשיר בשעה שהלוים עומדים לדוכן?
Question: Rabeinu Elchanan asks from where the Gemara knows that a Katan may enter the Azarah to sing whilst the Levi'im are standing on the Duchan (See Shitah Mekubetzes 14)?
ואמר ר"י, דרבי ליה מיתורא דקרא כתיב "בניהם ואחיהם הלוים" וכתיב "ישוע בניו ואחיו ,קדמיאל ובניו בני יהודה בני חנדד" ...
Answer: The Ri answers that it learns it from a Ribuy of the Pasuk, which writes "Their sons and their brothers the Levi'im" (this phrase is written at the end of the following one), and "Yeshu'a, his sons and his brothers stood, Kadmi'el and his sons the sons of Yehudah, the sons of Chenadad" ...
"בניהם" למה לי? והלא הזכיר כל אחד "ובניו" ... ?
Answer (cont.): Why does it add "their sons"? seeing as it mentions "his sons" by each one, rendering it superfluous?
אלא ש"מ דלהכי כתביה, דליהוי מיותר -ומשמע קטנים.
Answer (concl.): It must therefore insert it, that it should be superfluous - and it implies Ketanim.
TOSFOS DH YESH B'ECHIN MAH BEIN SADEH MIKNEH L'SADEH ACHUZAH
תוס' ד"ה מה בין שדה מקנה לשדה אחוזה כו'
(Summary: Tosfos cites another distinction the Gemara could have drawn.)
והוא הדין דהוה מצי למימר חילוק אחר בין שדה אחוזה לשדה מקנה ...
Implied Question: It could also have drawn another distinction between a Sadeh Achuzah and a Sadeh Mikneh ...
שבשדה אחוזה אם הקדישו וגאלו אחר מתחלק לכהנים ביובל, ובשדה מקנה אם הקדישו וגאלו אחר חוזר לבעלים ביובל...
Implied Question (cont.): In that if one declares a Sadeh Achuzah Hekdesh and somebody else redeems it, it is divided up among the Kohanim in the Yovel, whereas a Sadeh Mikneh reverts to the owner when the Yovel arrives ...
ולא נחת לפרושי אלא חילוק דשייך כשהוא עצמו פודהו.
Answer: Only it confines itself to differences that apply to where the owner redeems them.