MORE ON GIVING MAASER TO KOHANIM (Yerushalmi Maaser Sheni Perek 5 Halachah 3 Daf 31a)
רבי אבהו אמר איתפלגון רבי יהושע בן חנניה ורבי לעזר בן עזריה. רבי יהושע בן חנניה אמר אין נותנין מעשר לכהונה ורבי לעזר בן עזריה אמר נותנין מעשר לכהונה.
(R. Abahu): R. Yehoshua ben Chananya and R. Elazar ben Azaria disagreed. R. Yehoshua ben Chananya said that one should not give Maaser to Kohanim. R. Elazar ben Azaria allows it.
מתיב רבי יהושע בן חנניה לרבי לעזר בן עזריה והא כתיב (שם) ואכלתם אותו בכל מקום בא ואוכלו עמו בקבר.
Question (R. Yehoshua ben Chananya to R. Elazar ben Azaria): Doesn't the pasuk state (Bamidbar 18:31), "And you shall eat it in any place..." - even in a graveyard. (But how could a Kohen do that?!)
אמר ליה מהו בכל מקום בעזרה.
Rebuttal (R. Elazar ben Azaria): It means any place in the Temple Courtyard.
אמר ליה והא כתיב (שם) אתם וביתכם ואשה נכנסת לעזרה.
Question (R. Yehoshua ben Chananya): Doesn't that pasuk say "you and your household" - but can a woman enter the Courtyard?
רבי בא הוה משתעי ההן עובדא רבי לעזר בן עזריה הוה יליף מיסב מעשרא דחדא גינה והיה לאותה גינה שני פתחים אחד למקום טומאה ואחד פתוח למקום טהרה.
R. Ba related the following story. R. Elazar ben Azaria (who was a Kohen) would regularly take Maaser from a certain garden. The garden had two entrances, one to a place of Tumah and one to a place of Taharah.
נפק רבי עקיבה לגביה אמר ליה [דף לא עמוד ב] פתח ההן וסתום ההן. אין אתא אמור לי' בא בדרך הזה
R. Akiva went out to the owner and said to him, "Open the door (that opens to Tumah) and close the one (that opens to Taharah)". (He said this in order to prevent R. Elazar from entering.) If R. Elazar comes, I will tell him to enter through the other doorway (which he certainly will not do).
אמר ליה אין שלח תלמידיה
Question (Owner to R. Akiva): What if he sends a student here (who is a Yisrael) on his behalf?
אמור ליה (במדבר יח) אתם כתיב.
Answer (R. Akiva to the owner): The pasuk says (ibid.) 'you (and your household)" - meaning that the person himself needs to be able to go there.
שמע רבי לעזר בן עזריה אמר מרצעה דעקיבה בן יוסף בא לכאן.
When R. Elazar ben Azaria heard what the owner did (closing the door to Taharah) he said, "The tactic of Akiva ben Yosef came here".
באותה שעה החזיר ר' לעזר בן עזריה כל המעשרות שנטל.
As a result of this, R. Elazar ben Azaria returned all of the Maaseros that he had previously taken.
אמר רבי יצחק בר לעזר בשרותא בעיא מוליי [דף נד עמוד ב (עוז והדר)] סבא דקיסה מיניה וביה
(R. Yitzchak bar Elazar): If a pot needs to be heated up, a lot of wood is needed. But if it's already hot only a small amount of wood is needed to keep it hot. (R. Akiva used a gentle approach to have R. Elazar return all of the Maaseros.)
כל גומרה דלא כויה בשעתה לא כויה:
Parable #2: Any coal that doesn't burn at the beginning will not burn later (as it will only cool off).
הכל מודין בפת ושמן שהוא צריך לבער ביין ובתבלין שהוא כמבוער מה פליגין בתבשיל בית שמאי אומרים צריך לבער ובית הלל אומרים אינו צריך לבער.
(The Mishnah taught (Erchin 8(g)) concerning a soup (made of Shemittah or Maaser Sheni produce) - Beis Shammai say that it requires Biur; Beis Hillel say that it is considered already destroyed). All agree that bread and oil still require Biur. All agree that wine and spices are considered already destroyed. They disagree over a dish (of dissolved Maaser Sheni that is no longer recognizable) - Beis Shammai say that it requires Biur and Beis Hillel says that it does not.
מה טעמא דבית שמאי וצרת הכסף בלבד בידך.
(The Mishnah taught (Erchin 8(h)) One who has produce nowadays and the time of Biur arrived - Beis Shammai say that it must be redeemed onto coins; Beis Hillel say that it is the same whether it is redeemed onto coins or it remains produce.) What is Beis Shammai's source? (Devarim 14:25), "And bind up the money in your hand". (Only money may be used for redemption.)
מה טעמא דבית הלל אפילו מחללו מהו מועיל:
What is Beis Hillel's source? The purpose of redemption is to be able to take the money and buy food in Yerushalayim. Here, the money will remain with him outside Yerushalayim, so what does it help to redeem it?