12th Cycle Dedication

ERCHIN 6-9 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the twelfth Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.
1)

GIVING MAASER RISHON TO KOHANIM (Yerushalmi Maaser Sheni Perek 5 Halachah 3 Daf 31a)

ביומוי דרבי יהושע בן לוי ביקשו להימנות שלא ליתן מעשר לכהונה.

(a)

In the days of R. Yehoshua ben Levi they wished to come together and rule than Maaser Rishon may not be given to the Kohanim.

אמרין מאן ייעול רבי יהושע בן לוי דהוא מסייע לליואי. [דף נג עמוד ב (עוז והדר)] עאל וסייע לכהנים. אמר בעשרים וארבעה מקומות נקראו הכהנים לוים וזה אחד מהן (יחזקאל מד) והכהנים הלוים בני צדוק.

(b)

They said, "Who will enter the Beis Midrash? R. Yehoshua ben Levi, who will help the Leviim (since he is a Levi himself)!". He came, but he instead helped the Kohanim. He said, "In 24 places, Kohanim are referred to as Levi. One such place is (Yechezkel 44:15), "...and the Kohanim, the Leviim, the children of Tzadok".

רבי בנימין בר גידול ורבי אחא הוון יתיבין אמרין והא כתיב (נחמיה י) והיה הכהן בן אהרן עם הלוים בעשר הלוים

(c)

Question: R. Binyamin bar Gidul and R. Acha were sitting and saying, "But the pasuk states (Nechemia 10:39), "And the Kohen, the son of Aharon, shall be with the Leviim at their tithing"? (This indicates that the Kohanim receive Maaser.)

ליתן לו תרומה מעשר.

(d)

Answer: To give them Terumas Maaser.

והכתיב (שם) והלוים יעלו את [מעשר] המעשר.

(e)

Question: But the pasuk states (ibid.), "...and the Leviim shall bring up the tithe (from the tithe)"?

רב חונא וחברייא חד מנהון אמר לבני לוי מה תלמוד לומר ולבני אלא מכאן שנותנין מעשר לכהונה.

(f)

There was a disagreement between Rav Chuna and the Chevraya. One said - the pasuk states (Bamidbar 18:21), "And to the children of Levi (I have given all tithes of Yisrael as an inheritance)". Why didn't it just say 'To the children of Levi'? It teaches that we may give Maaser to the Kohen.

וחרנא אמר אפילו לית כתיב אלא לבני נותנין מעשר לכהונה. אלו מאן דאמר פלן ברי יסב מקמת פלן ושאר נכסי ירשו בני דילמא לא נסב עמהון.

(g)

The other opinion said - even without that word 'and', we could still give Maaser to the Kohen. If a person is coming to bequeath his estate to his children and says, "My son Ploni should receive a certain gift and the rest of my estate should be inherited by my children", would Ploni not also be included? (Just because the Kohanim receive the 24 gifts, should that prevent them from receiving Maaser as members of the tribe of Levi?!)

רבי יונה יהב מעשרוי לרבי אחא בר עולא לא משום דהוה כהן אלא משום דהוה לעי באורייתא.

(h)

R. Yona gave his Maaser to R. Acha bar Ula, not because he was a Kohen but because he was involved in Torah learning (who should precede a Levi).

מה טעמא (דברי הימים ב לא) ויאמר לעם ליושבי ירושלים לתת מנת הכהנים והלוים למען יחזקו בתורת ה'.

(i)

What's the source for this? The pasuk states (Divrei HaYamim 2:31:4), "And he commanded the inhabitants of Yerushalayim to give the portion of the Kohanim and the Levites, in order that they be strengthened in the Law of Hash-m."

רב הונא לא נסב מעשר רבי אחא לא נסב מעשר רבי חייא בר בא הורי על גרמיה לצאת לחוץ לארץ בגין דלא מיסב מעשר.

(j)

Rav Huna (who was a Kohen) would not accept Maaser. R. Acha also would not accept Maaser. R. Chiya bar Ba moved to Chutz LaAretz to avoid being pressured to accept Maaser.

שאל בר נש לרבי שמואל בר נחמן שאל לרבי יונתן מהו דנסב. אמר לו סב ומה דנפל לשבטך נפל לך.

(k)

A Kohen once asked R. Shmuel bar Nachman if he should accept Maaser. R. Shmuel responded that he should and that which he accepts he should view it as if fell to the tribe of Levi of which he is a member.

רבי ינאי מפקד לקריבוי כד תהיווין חכרין ארע לא תחכרון אלא מן דחלונייא:

(l)

R. Yannai ordered his relatives, "When you accept a field as a sharecropper, only accept from non-Kohanim (as if the landowner is a Kohanim he will incorrectly keep the Maaser for himself).

ואף על גב דאת אמר אין נותנין מעשר לכהונה מודה שאין מוציאין שלו מידו [דף נד עמוד א (עוז והדר)] מה טעמא (במדבר יח) כי תקחו מאת בני ישראל את המעשר אשר נתתי לכם מאתם בנחלתכם והרמותם ממנו את תרומת ה' מעשר מן המעשר. מאת בני ישראל את מוציא ואין את מוציא (ממכירי)[מיד] כהונה ולוייה.

(m)

Although one should not give Maaser to a Kohen, if it was already given, one cannot legally extract it from him. Why is this? As the pasuk states (Bamidbar 18:26), "When you take the tithe from the children of Yisrael which I have given you from them as your inheritance, you shall set aside from it a gift for Hash-m, a tithe from the tithe" - you may extract it from Bnei Yisrael but not from a Kohen or a Levi.

ואתייא כיי דאמר רבי לעזר כי תקחו מאת בני ישראל את המעשר. מאת בני ישאל את מוציא ואין את מוציא מן הגוי.

(n)

Support (R. Elazar): "When you take the tithe from the children of Israel" - you may extract it from Bnei Yisrael but not from a gentile. (If one bought produce from a gentile after the pile was smoothed, he does not need to separate Terumas Maaser from it for the Kohen.)