TOSFOS DH Mutar Lehishtamesh Tachas ha'Korah (cont.)
תוספות ד"ה מותר להשתמש תחת הקורה (המשך)
ואין להקשות לפירושו הואיל וסברי קורה משום מחיצה א''כ מאי טעמא דמאן דאמר טפח והא לא הוי מחיצה לפחות מד'
Implied question: According to Rashi, since they think that Korah permits like a wall, what is the reason for the one who says a Tefach? There is no Mechitzah for less than four (Tefachim)!
אין לחוש הואיל והוי דופן אלא שבא למעטו כדפי' בקונטר' בענין זה בסמוך
Answer: We need not be concerned for this, since it is a wall, just we need to diminish it, like Rashi explained regarding this below.
TOSFOS DH Sof Mavuy Hachi Nami
תוספות ד"ה סוף מבוי הכי נמי
(SUMMARY: Tosfos explains that we are lenient since it is still Kosher.)
פירוש כיון שלא נפסלה שנשתייר שם פס ד' דמבוי כשר אינו יוצא מתורת הכשר עד שיפחות שלא ישאר שם ד'
Explanation: Since it was not disqualified, i.e. a plank four [Tefachim] remained, for a Kosher Mavuy does not lose its status of Kosher, until [the wall] is decreased and there is no remnant of four (therefore, four Tefachim suffice).
אבל תחלת מבוי דהיינו שלא נשתייר שם פס ד' שצריך לעשות לו הכשר צריך ד' אמות
However, the beginning of a Mavuy, i.e. there is not a plank of four that remained, and he must be Machshir it, it requires four Amos.
וכן משמע לישנא דקאמר אם יש שם פס ד' מכלל דבנשתייר שם פס ד' מיירי
Support: The wording connotes like this. It says "if there is there a plank of four." This connotes that [Sof Mavuy] discusses when a plank of four remained there.
ופרש''י אין נראה
Remark: Rashi's Perush (Sof Mavuy is a Mavuy that was disqualified. Since it was Kosher, a plank four Tefachim suffices. To be Machshir a Mavuy from the beginning, four Amos are needed) is unreasonable.
TOSFOS DH v'Iy b'Arba'ah Heichi Mishkachas Lah
תוספות ד"ה ואי בארבעה היכי משכחת לה
(SUMMARY: Tosfos justifies this, even though Rav Yosef discusses more than four.)
אע''ג דד' דקאמר רב יוסף היינו דאיכא משהו טפי דהמבוי אם אינו רוחב ד' אינו צריך לחי כדרב אהילאי לקמן ואי לא הוי טפי משהו הוי ארכו כרחבו
Implied question: When Rav Yosef said four [Tefachim], he means that Mashehu more [than four], for if the Mavuy is only four Tefachim wide, it does not need a Lechi, like Rav Ahilai below (12a). If it is not Mashehu [longer than this], its length equals its width (and it is not permitted through a Lechi or Korah)!
מ''מ באותו משהו אין מקום לפצימין לעמוד
Answer: In any case, in that Mashehu there is no room for pillars to stand.
TOSFOS DH d'Pasach Lei b'Keren Zavis
תוספות ד"ה דפתח לי' בקרן זוית
(SUMMARY: Tosfos points out that Rashi was not precise.)
פירש בקונט' טפח מן הפתח בדופן האמצעי ושלשה טפחים בדופן המשך וכן בצידו השני
Explanation (Rashi): A Tefach of the opening is in the middle wall, and three Tefachim are on the wall that extends from it, and similarly on the other side.
ולא דק דא''כ אין הפתח רחב אלא אלכסון של ג' טפחים על טפח והנה עינינו רואות שאין האלכסון של שלשה על אחד מגיע לאלכסון של טפח על טפח
Rebuttal: He was not precise. If so, the width of the opening is only the diagonal of [a rectangle] three Tefachim [long] by a Tefach [wide]. We clearly see that the diagonal of three by one (i.e. the excess of the diagonal over the longer side) is less than the diagonal (its excess) of a Tefach by a Tefach (throughout Shas we rely on the approximation that this is two fifths)!
Note: See the picture on the left below Tosfos. There is a triangle whose sides are 1) The diagonal of three by one, 2) The diagonal of one by one, and 3) Two. Any side of a triangle is always less than the sum of the other two sides (for the shortest path between two points is the straight line connecting them). It follows that the diagonal of three by one is less than two more than the diagonal of one by one, therefore its excess over the longer side (three) is less than the excess of the diagonal of one by one. Tosfos could have directly proven that according to Rashi, the diagonal is less than four, for this is the sum of the other two sides. However, one could entertain that it is only Mashehu less, and Rashi was imprecise only by Mashehu. Tosfos proves that the diagonal is less than three and two fifths. Rashi's imprecision is not just Mashehu.
TOSFOS DH Amar Abaye Mina Amina Lah
תוספות ד"ה אמר אביי מנא אמינא לה
(SUMMARY: Tosfos explains why Abaye did not bring a proof from Shmuel.)
הא דלא מייתי ראייה מלקמן (ד' י.) דאמר שמואל משמיה דלוי מבוי שרחבו כ' אמה עושה פס גבוה עשרה במשך ארבע אמות ומעמידו לארכו של מבוי
Implied question: Why don't we bring a proof from below (10a)? Shmuel taught in the name of Levi that a Mavuy that is 20 wide, one makes a plank 10 [Tefachim] tall and four Amos long, and erects it along the length of the Mavuy!
שמא לחלק מבוי לב' מבואות מודה רב יוסף דצריך ד' אמות
Answer: Perhaps to divide a Mavuy into two Mavo'os, Rav Yosef agrees that four Amos are needed.
TOSFOS DH v'Rav Yosef Le'afukei mi'Toras Lechi Ad d'Ika Dalet Amos
תוספות ד"ה ורב יוסף לאפוקי מתורת לחי עד דאיכא ד' אמות
(SUMMARY: Tosfos asks a contradiction in Rav Yosef.)
קשה דרב יוסף גופיה קאמר לקמן (ד' י.) על דברי רב הונא משך מבוי ארבע אמות
Question: Rav Yosef himself said below (10a) about Rav Huna's words (that if a Lechi looks like an extension of the Mavuy wall, if it is less than four Amos, it is considered a Lechi. If it is [at least] four Amos, it is considered a Mavoy), that (we learn from this) that the extent of a Mavoy is four Amos!
ודוחק לומר דהיינו לאפוקי מתורת לחי
Poor answer: It is difficult to say that [there, Rav Yosef means that four Amos are needed to] remove it from the law of a Lechi (but even less than four Amos is considered like a Mavuy).
TOSFOS DH Lechi ha'Bolet mi'Dofno Shel Mavuy
תוספות ד"ה לחי הבולט מדופנו של מבוי
(SUMMARY: Tosfos distinguishes this from the case on Daf 10a.)
אין פירושו כההיא דלקמן (ד' י.) לחי המושך מדופנו של מבוי דהתם מושך חוץ למבוי לארכו של מבוי דהא חשיב ליה שוה מבפנים
Observation: This is unlike the case below (10a) of a Lechi that continues from the wall of a Mavuy. There, it continues outside the Mavuy along the length of the Mavuy, for it is considered Shavah mibi'Fnim (it is not noticeable from inside the Mavoy);
והכא בולט לרחבו של מבוי וסותמו דאמר לקמן דמבוי ז' ניתר בעומד מרובה על הפרוץ
Here, it protrudes to the width of the Mavuy and [partially] seals it, for it says below that a Mavuy seven [wide] is permitted through Omed Merubah Al ha'Parutz (the majority of the side is closed, and the minority is open).
ואביי הוה מצי לאתויי נמי מהתם:
Observation: Abaye could have brought [a support for himself, that less than four Amos is not considered like a Mavuy] also from there.
5b----------------------------------------5b
TOSFOS DH Pachos mi'Arba Amos Nidon Mishum Lechi
תוספות ד"ה פחות מארבע אמות נידון משום לחי
(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not the law depends on intent to make a Lechi.)
וסמכינן עליה ואע''ג דלאו לשם לחי הוקבע משום דקיימא לן כאביי בלחי העומד מאיליו
Explanation: We rely on it [to be a Lechi, to permit], even though it was not fixed there to be a Lechi, for we hold like Abaye regarding a Lechi that was set up me'Elav (without intent to be a Lechi).
ואפילו לר''ת דפסק כרבא מ''מ הכא איירי אליבא דרב הונא ואביי מרב הונא דייק לה לקמן בפירקין (ד' טו.)
Even according to R. Tam, who rules like Rava (that Lechi ha'Omed me'Elav is invalid), in any case here we discuss according to Rav Huna, and Abaye inferred below (15a) from Rav Huna (that Lechi ha'Omed me'Elav is valid).
ונראה דרש''י מדקדק דמיירי הכא בלא הוקבע לשם לחי מדמפליג בין ד' לפחות מד' דאילו עבדיה לשם לחי הוי כשר בכל ענין דמשום דריבה בסתימתו לא גרע מלחי משהו כדפי' רש''י בסמוך
Explanation (Rashi): Here we discuss when it was not fixed there to be a Lechi, since [Rav Huna] distinguished between four and less than four. If it was made to be a Lechi, it is Kosher in every case. Because he [made it thicker] and closes more, it is not worse than a Lechi Mashehu, like Rashi just explained!
אבל ההיא דלקמן (דף י.) דלחי המושך הואיל והוי לאורך המבוי ואינו סותמו דנידון משום מבוי אפילו הוקבע לשם לחי
However, the case below (10a) of a Lechi that continues [from the wall of a Mavuy], since it is along the length of the Mavuy, and it does not seal it. It is considered to be a Mavuy, even if it was fixed for the sake of a Lechi;
ולהכי כי דייק מיניה לקמן (ד' י.) שמע מיניה תלת לא קאמר שמע מינה ד' דלחי העומד מאליו הוי לחי
Support: This is why below (10a), when [Rav Yosef] infers from this teaching three matters, he did not say "we learn from it four, [including] that a Lechi ha'Omed me'Elav is considered a Lechi."
ולקמן (דף ט:) פרש''י ולרשב''ג ליהוי כנראה מבחוץ ושוה מבפנים שכן דרך מעמידי לחי שמושכין קימע' כלפי חוץ
Observation: [Also] below (9b, it says) "according to R. Shimon ben Gamliel, it should be like Nir'eh miba'Chutz v'Shavah mibi'Fnim", and Rashi explained that this is how people erect a Lechi. They draw it out a little to the outside.
א''כ משמע דר''ל אע''ג דהוקבע לשם לחי נידון משום מבוי
Inference: Even though it was fixed to be a Lechi, it is considered like a Mavuy.
TOSFOS DH Arba Amos Nidon Mishum Lechi
תוספות ד"ה ארבע אמות נידון משום מבוי
(SUMMARY: Tosfos explains that all agree that some Heker is needed.)
אפילו למ''ד (לקמן ד' טו.) לחי משום מחיצה דהיה לו להועיל יותר אם סותמו
Implied question: According to the opinion that Lechi Mishum (is for the sake of a) Mechitzah, it should help more if it seals [the Mavuy]!
מ''מ היכר קצת בעינן
Answer: Even so, [that opinion] requires a little Heker.
ואע''ג דהיכא דהעמידהו לשם לחי לפי' הקונטרס מועיל אע''ג דאין היכירא
Implied question: When he erected it for the sake of a Lechi, according to Rashi it helps even if there is no Heker!
מ''מ י''ל כשהועמד לשם לחי יש קול ואיכא היכירא
Answer: Even so, we can say that when it was erected it for the sake of a Lechi, there is publicity, and there is a Heker.
TOSFOS DH Oso Lechi Heichan Ma'amido
תוספות ד"ה אותו לחי היכן מעמידו
(SUMMARY: Tosfos proves that the Mavuy is wider than eight Amos.)
במבוי רחב יותר משמונה קא בעי דברוחב ח' היכן שיעמידנו הוי עומד מרובה:
Explanation: We discuss a Mavuy wider than eight. If it were only eight, wherever he erects [the other Lechi, it permits, for] Omed Merubah!
TOSFOS DH Kal v'Chomer me'Chatzer
תוספות ד"ה קל וחומר מחצר
(SUMMARY: Tosfos explains that the Kal v'Chomer is that it counts like a fourth wall.)
אע''ג דחצר ומבוי שוין דכשהן מרובעין צריכין פס ד' ואם ארכן יותר על רחבן ניתרין בלחי וקורה
Implied question: (Why is this a Kal v'Chomer?) Chatzer and Mavuy are the same! When they are square, a plank [four Tefachim wide] is required. If the length exceeds the width, they are permitted through a Lechi or Korah!
מכל מקום עביד קל וחומר שפיר דבמקום דלא מהני לחי וקורה דהיינו במרובעים מהני עומד מרובה
Answer: Even so, he properly makes a Kal v'Chomer, for when Lechi or Korah do not help, i.e. in a square [Chatzer or Mavuy], Omed Merubah helps;
ואמחיצה רביעית הוא דעביד קל וחומר דליהני עומד מרובה
The Kal v'Chomer is for the fourth wall, that Omed Merubah should help.
אבל שיועיל עומד מרובה בכל ד' מחיצות ליכא למילף דדיו לבא מן הדין להיות כנדון כמו לחי
Observation: We cannot learn that Omed Merubah should help for all four walls, for Dayo (it suffices) to learn from a Kal v'Chomer to be like the source [from which we learn, in this case] like a Lechi.
TOSFOS DH Eino Din she'Yehei Nitar b'Omed Merubah
תוספות ד"ה אינו דין שיהא ניתר בעומד מרובה
(SUMMARY: Tosfos explains why this Kal v'Chomer does not permit when it is eight wide.)
פירש בקונט' ומיהו במבוי ח' אע''ג דבהאי ק''ו נמי מצי למשרייה דהא יותר מד' הוי האי פס וחצר משתריא בפס ד'
Implied question (Rashi): Also a Mavuy eight Amos [wide], we can permit it also through this Kal v'Chomer, for this plank is more than four [Tefachim], and a plank four wide permits a Chatzer!
כיון דלאו לשם לחי הוקבע ולא לשם תיקון פס הוקבע כי היכי דאפקינן מתורת לחי אפקינן נמי מתורת פס
Answer #1 (Rashi): Since it was not fixed for the sake of Lechi, and not to permit through a plank, just like it does not get the law of a Lechi, it does not get the law of a plank.
ור''י פי' דאין סברא ללמוד לענין תורת פס מחצר דבחצר הפס מהני משום מחיצה משום הכי כל שכן דמהני היכא דסותמו טפי
Answer #2 (Ri): It is unreasonable to learn what is considered a plank from a Chatzer, for in a Chatzer, a plank helps like a wall. Therefore, all the more so it helps when it seals the Chatzer more;
אבל במבוי שהקילו חכמים בלחי אפי' למ''ד משום מחיצה צריך שיהא שם לחי עליו
However, a Mavuy, for which Chachamim were lenient [to permit] though a Lechi, even according to the opinion that it is due to a Mechitzah, it needs that it is called a Lechi.
אבל לענין עומד מרובה הוי ק''ו טוב משום דהוי מחיצה גמורה שמועיל בכל ד' דפנות אבל לחי ופס לא מהני אלא במחיצה רביעית
Distinction: However, regarding Omed Merubah, it is a good Kal v'Chomer, for it is a full Mechitzah that helps for all four walls, but a Lechi or plank helps only for the fourth wall.
וליכא למימר פס ד' אמות יוכיח דמהני בחצר ולא מהני במבוי אף אני אביא עומד מרובה
Implied question: We should say that a plank four Amos Yochi'ach (refutes the Kal v'Chomer)! It helps for a Chatzer, but not for a Mavuy. I can say the same about Omed Merubah!
דכיון שאין יכול ללומדו מק''ו הכא נמי ליכא למימר תוכיח
Rejection #1: Since one cannot learn from it a Kal v'Chomer (that it should help for a Mavuy), one cannot say that it is Yochi'ach (to refute a Kal v'Chomer).
ועוד מה לפס ד' אמות שכן לא מהני אלא במחיצה רביעית תאמר בעומד מרובה דמהני בכל ד'
Rejection #2: A plank four Amos helps only for the fourth wall. You cannot learn from it to Omed Merubah, which helps for all four walls.
TOSFOS DH Tomar b'Mavuy she'Pirtzaso b'Arba
תוספות ד"ה תאמר במבוי שפירצתו בארבע
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not allow 10 due to the Kal v'Chomer.)
וא''ת והיא גופיה נילף מק''ו מחצר שיהא פרצתו בעשר ומאי טעמא דרב הונא דאמר בארבע
Question: We should learn this itself from the Kal v'Chomer from a Chatzer, which can have a breach up to 10 Amos! Why does Rav Huna say that [it can be only four Amos]?
וי''ל דלא שייך ק''ו אפרצת עשר משום דהיא הנותנת
Answer: This Kal v'Chomer does not apply to a breach of 10, due to Hi ha'Nosenes (the very reason for the Kal v'Chomer is a reason to say oppositely);
דבשביל שמבוי ניתר אפי' בלחי משהו הוי פרצתו בד'
Because a Mavuy is permitted even through a Lechi Mashehu (of any thickness, the tolerance for) a breach is [only] four [Amos].
ואפילו לאידך לישנא דאמר לקמן (ד' י.) גבי פסי ביראות כיון דאקילו בהו חד קולא אקילו בהו קולא אחריתי
Implied question: According to the other version below (10a) that says about Pasei Bira'os (planks surrounding a well, which permit carrying inside), since they gave one leniency, they gave another leniency [we should say similarly about a Mavuy]!
התם משום עולי רגלים הקילו קולא יתירא מפני דוחקן
Answer: There (Pasei Bira'os, Chachamim) gave excessive leniencies for Olei Regalim (people ascending to Yerushalayim for the festival), due to their hardship (getting water on Shabbos).
וא''ת א''כ מאי פריך מה לחצר שכן פרצתו בי' מה פירכא היא זו נימא היא הנותנת משום דלא התרתיו אלא בעומד מרובה שרי עד עשר
Question: If so, what was the question "you cannot learn from a Chatzer, for it can have a breach up to 10!"? This is not difficult at all! Hi ha'Nosenes! Because we permitted it only through Omed Merubah, we allow a breach up to 10!
וי''ל דהיא הנותנת לא אמרי' אלא לסתור הק''ו אבל לסתור הפירכא כדי לקיים הק''ו לא אמר
Answer: We say Hi ha'Nosenes only to destroy a Kal v'Chomer. We do not say it to reject a challenge [to a Kal v'Chomer] to sustain the Kal v'Chomer.
TOSFOS DH she'Pirtzaso b'Dalet
תוספות ד"ה שפרצתו בד'
(SUMMARY: Tosfos rejects Kal v'Chomerim that one might have thought to learn.)
וא''ת ונעשה ק''ו מלחי וקורה שאין מועיל בחצר מהני במבוי עומד מרובה כו'
Question: We should make a Kal v'Chomer from a Lechi or Korah! It does not help in a Chatzer, but it helps in a Mavuy. Omed Merubah [helps in a Chatzer. All the more so it helps in a Mavuy]!
וי''ל דאיכא למימר פירצ' עשר תוכיח
Answer: We can say that a breach 10 Amos is Yochi'ach.
וליכא למימר דנילף שלא יועיל לחי וקורה למבוי ועומד מרובה לחצר
Implied question: We should learn [from a Kal v'Chomer] that Lechi or Korah do not help in a Mavuy [since they do not help in a Chatzer, even though it can have a breach 10 Amos], and Omed Merubah does not help in a Chatzer [since they do not help in a Mavuy, even though Lechi and Korah help there! This is according to Rav Huna, who holds that Omed Merubah does not help in a Mavuy.]
דגמירי לה מסיני דמהני
Answer: A tradition from Sinai teaches that [Omed Merubah] helps in a Mavuy]! (Maharshal - mid'Oraisa, a Chatzer and Mavuy are Reshus ha'Yachid due to three walls. What tradition is needed for them? Tosfos means that there was a tradition that when Chachamim will decree, they should permit these. Maharsha - we discuss a Mavuy Mefulash. A tradition teaches that a Lechi or Korah makes it Reshus ha'Yachid mid'Oraisa to obligate one who throws into it. This is like the opinion that both of them are due to Mechitzah.)
וכן שיועיל לחי וקורה לחצר ליכא למילף
Implied question: We should learn that Lechi or Korah help in a Chatzer (since they help in a Mavuy, even though Omed Merubah does not help there)!
דגמירי דבעי פס ארבעה
Answer #1: A tradition teaches that we need a plank four Tefachim. (Sefas Emes - perhaps he means that the Amora'im had a tradition about the initial enactment.)
ועוד דמעומד מרובה ליכא למילף דמה לעומד מרובה דמהני בכל ד' דפנות
Answer #2: We cannot learn from Omed Merubah (that Lechi or Korah permits even where Omed Merubah does not, and all the more so where Omed Merubah permits), for Omed Merubah permits on all four sides (and a Lechi or Korah does not);
וממבוי נמי ליכא למילף דמה למבוי שכן פרצתו בארבעה לרב הונא
And we cannot learn [the Kal v'Chomer in the other direction] from a Mavuy (a Lechi or Korah permits it, even where Omed Merubah does not; and all the more so a Chatzer, which even Omed Merubah permits, Lechi or Korah permits it), for its breach is only four Tefachim according to Rav Huna.
TOSFOS DH v'Safek Divreihem Lehakel
תוספות ד"ה וספק דבריהם להקל
(SUMMARY: Tosfos discusses why we are lenient.)
וא''ת תיפוק ליה דקיימא לן בפירקין (ד' טז:) דפרוץ כעומד מותר
Question: He should permit because we hold below (16b) that Parutz k'Omed is permitted!
וי''ל דהכא קיימא לן אליבא דרב הונא בריה דרב יהושע דאית ליה לקמן (ד' טו:) פרוץ כעומד אסור
Answer: Here we hold according to Rav Huna brei d'Rav Yehoshua, who holds below (15b) that Parutz k'Omed is forbidden.
וא''ת ואמאי הוי ספק דבריהם הא קיימא לן דבידי אדם אפשר לצמצם דקיימא לן כרב פפא דאמר פרוץ כעומד מותר
Question: Why is it a Safek mid'Rabanan? We hold that bi'Ydei Adam, Efshar Letzamtzem (one can be exact), for we hold like Rav Papa, who says that Parutz k'Omed is permitted;
ואי לא אפשר לצמצם ליחוש דילמא פרוץ מרובה
If it were not Efshar Letzamtzem, we should be concerned lest Parutz Merubah!
וכן בפרק ב' דחולין (ד' כח:) דפליגי במחצה על מחצה אי הוה כרוב משמע דאפשר לצמצם
Also in Chulin (28b), they argue about [Simanei Shechitah that were cut] halfway, whether or not it is like the majority. This implies that Efshar Letzamtzem!
והא דאמרינן בפרק ג' דיבמות (ד' כח.) לא סתם לן תנא כר''י הגלילי דאמר אפשר לצמצם
Implied question: We say in Yevamos (28a) that we do not have a Stam Tana [of a Mishnah] like R. Yosi ha'Gelili, who says that Efshar Letzamtzem!
היינו בידי שמים
Answer #1: This refers to bi'Ydei Shamayim.
ובהזורק (גיטין ד' עח.) גבי ספק קרוב לו ספק קרוב לה דאמר וניחזי הי מינייהו קדים וכ''ת כשבאו שניהן בבת (מכאן מדף הבא) אחת והא אי אפשר לצמצם
Implied question: In Gitin (78a), regarding a Safek whether [the Get] is closer to him or to her, it says "we should see which of them came first. If you will say that they came at once, Iy Efshar Letzamtzem!"