TOSFOS DH Lo Amran Ela d'Lo Havi Beis Sa'atayim
תוספות ד"ה לא אמרן אלא דלא הוי בית סאתים
(SUMMARY: Tosfos points out that Chachamim equate Beis Sa'atayim to less than this, regarding a Karfef.)
אע''ג דלרבנן קרפף פחות מבית סאתים דינו כקרפף בית סאתים לטלטל ממנו לחצר משום דאין סברא שיהו שלשה חילוקים בשלשה משהויין
Implied question: According to Rabanan, a Karfef less than Beis Sa'atayim, its law is like a Karfef Beis Sa'atayim to [forbid to] carry from it to the Chatzer, because it is unreasonable to have three different laws for amounts that differ by Mashehu!
הכא לא אסר מיעוט הנזרע לרוב שאינו נזרע במה שפרוץ לו במלואו דכיון שהוא פחות מבית סאתים לא חשיב ובטל לגבי רוב שאינו נזרע
Answer: Here, the minority that was seeded does not forbid the majority that was not seeded, to which it is totally open. Since [the seeded minority] is less than Beis Sa'atayim, it is not important, and it is Batel to the majority that was not seeded.
אבל בית סאתים חשיב טפי ולא בטיל
However, Beis Sa'atayim is more important, and it is not Batel.
ובנזרע רובו אפי' לא הוי בית סאתים אסור דבטיל לגבי רובו והוה כנזרע כולו
Distinction: When the majority is seeded, even if it is not Beis Sa'atayim, it is forbidden, for [the unseeded part] is Batel to the majority, and it is as if all was seeded.
TOSFOS DH Sandal she'Nifsekah v'Chulei
תוספות ד"ה סנדל שנפסקה וכו'
(SUMMARY: Tosfos points out that it is Tamei Midras even if it was not fixed.)
הוא הדין בלא תקנה נמי דטמא מדרס
Observation: The same applies if it was not fixed. It is Tamei Midras;
דאי כשנפסקה פרחה לה טומאה תו לא הדרה לה דלא מצינו טומאה ישנה חוזרת אלא בכלי מתכות כדמפרש בסוף פ''ק דשבת (ד' טז.)
Source: If when it was snapped, the Tum'ah departed, it would not return, for the only case in which an old Tum'ah returns is metal Kelim, like it says in Shabbos (16a)!
והא דנקט ותקנה
Implied question: Why does it say that he fixed it?
פ''ה לאשמועינן אע''ג דתקנה כי נפסקה שניה טהורה מן המדרס דפנים חדשות באו לכאן
Answer (Rashi): This teaches that even though he fixed it, when the second snapped, it is Tahor from Midras, for Panim Chadashos came to here.
TOSFOS DH Aval Tamei Maga Midras
תוספות ד"ה אבל טמא מגע מדרס
(SUMMARY: Tosfos gives various explanations for this.)
פירש הקונטרס משום דעדיין כלי הוא לאישתמושי ביה תשמישתא אחרינא
Explanation #1 (Rashi): [It is Tamei due to touching a Midras] because it is still a Kli to use it for another use.
ולפירושו אפילו נפסקה שניה טמא מגע מדרס
Consequence: According to this, even if the second snapped, it is Tamei Maga Midras!
וקשה דתנן בהדיא בסיפא דהך משנה במסכת כלים בפרק כ''ו (מ''ד) לא הספיק לתקן ראשונה עד שנפסקה שניה טהורה
Question: The Seifa of this Mishnah in Kelim (26:4) explicitly teaches that if he did not fix the first before the second snapped, it is Tahor!
ורש''י חזר בו והגיה אבל טמא מגע מדרס דעדיין כלי הוא וחזי למילתא קמייתא דהא איתקנה ראשונה
Explanation #2: Rashi retracted and changed the text to say "but it is Tamei Maga Midras, for it is still a Kli, and it is proper for its first use, for the first [strap] was fixed."
ולפירושו איצטריך למיתני ברישא ותיקנה דאי לא נתקנה כי נפסקה שניה אינה טמאה אפילו מגע מדרס
Consequence: According to this, the text in the Reisha must say "and he fixed it", for if he did not fix it, when the second snapped, it would not be Tamei even Maga Midras;
ואגב דתני ברישא תני נמי בסיפא
Since it taught in the Reisha [and he fixed it], it taught also in the Seifa [that he fixed the second strap].
ומיהו תימה מתי בא לו מגע מדרס
Question: When does Tum'as Maga Midras come to it?
דאם בא לו מגע מדרס ומדרס יחד כגון שדרס עליו הזב ברגלו יחף או אפי' במנעל ולא הפסיק בפשוטי כלי עץ
Suggestion: Maga Midras and Midras came together, e.g. a Zav stepped on it with his bare foot, or even [wearing] a shoe, and no Pashut Kli Etz interrupted.
א''כ איכא פנים חדשות למגע מדרס כמו למדרס
Rejection: If so, there are Panim Chadashos for Maga Midras, just like Midras!
ולפי' רש''י קמא ניחא דאפילו נפסקו ב' אזנים טמא מגע מדרס הואיל וחזי לתשמיש אחרינא
Answer - part 1: According to Explanation #1, this is fine. Even if both straps snapped, it is Tamei Maga Midras, since it is proper for another use.
ובפרק אלו קשרים (שבת דף קיב:) פ''ה דטמא מגע מדרס לפי שנגע בעצמו כשהיה אב הטומאה
Explanation #3 (Rashi in Shabbos 112b): It is Tamei Maga Midras, because it touched itself when it was an Av ha'Tum'ah.
ולא נהירא דטומאת בית הסתרים היא ולא (כן נראה להגיה) קיימא לן כרבי מאיר דאמר מטמא
Rebuttal: This is wrong. This is Tum'as Beis ha'Setarim, and the Halachah does not follow R. Meir, who is Metamei!
מדפריך בפשיטות בפרק בהמה המקשה (חולין דף עב:) ובהעור והרוטב (שם דף קכט:) טומאת בית הסתרים היא
Source: The Gemara asks simply in Chulin (72b, 129b) "this is Tum'as Beis ha'Setarim (it should be Tahor)!"
ומה שפירש כאן נמי דבשעת פרישתו מאוזן קיבל טומאה מאביו
Explanation #4 (Rashi, here): At the time it separated from the strap, it received Tum'ah from its "father" (the intact sandal).
אינו נראה דבפרק בהמה המקשה (שם דף עב:) אמרינן דבעינן באות מבגד גדול
Rebuttal: In Chulin (72b) we say that [if a Mishkav was Tamei Medras, and a piece was torn from it, according to R. Yosi, who is Metaher Tum'as Beis ha'Setarim, for the piece to have Tum'as Maga Mishkav,] we require that it separated from a big garment (three by three Tefachim remained)!
ואין לומר דכשתיקן אוזן ראשון לאחר שתפר חציה נעשית מחוברת ובא לה טומאת מדרס שבטלה לסנדל וכשחזר ותפר חציה השניה בא לסנדל מגע מדרס מן האוזן ותו ליכא פנים חדשות
Suggestion: When he fixed the first strap, after he sewed half, it became attached, and Tum'as Midras came to it, for [the strap] is Batel to the sandal, and when he sewed the second half, the sandal gets Maga Midras from the strap, and there are not Panim Chadashos.
דא''כ תפשוט בעיין דהקומץ רבה (מנחות דף כד.) דלא אמרינן שבע לה טומאה
Rejection: If so, we could resolve the question in Menachos (24a), that we do not say Sava Lah Tum'ah! (Even though the sandal had Tum'as Midras, it was able to get Tum'as Maga Midras.)
ולהר''ר שמעון מיינבי''א דמפרש דלא אמרינן שבע לה טומאה היכא דטומאה בא לו מגופו אתי שפיר
Defense #1 (of suggestion): According to R. Shimon of Yeinvi, who explains that we do not say Sava Lah Tum'ah when the Tum'ah comes from it itself, this is fine (that we could not resolve the question, which is only when the Tum'ah comes from elsewhere).
ועוד יש לומר דלאוזן בא מגע מדרס ומדרס יחד כשתפרה לסנדל והסנדל בטל לאוזן דאי אפשר להיות טומאה לזה בלא זה
Defense #2: We can say that Maga Midras and Midras came to the strap together when it was sewn to the sandal, and the sandal is Batel to the strap, for it is impossible for one to have Tum'ah without the other;
וכיון שבאו לה כאחד אין שייך לומר גביה שבע לה טומאה
Since they came together, Sava Lah Tum'ah does not apply.
וריצב''א אומר דלא שייך גבי מגע פנים חדשות דאפילו נפסקו שתי אזניו ראוי לקבל טומאת מגע אם מיחדו לתשמיש אחר
Explanation #5 (Ritzva): Panim Chadashos does not apply to Maga. This is because even if both straps snapped [even before he fixed it], it is proper to receive Tum'as Maga, if he designated it for another use;
ולא נתבטל תורת יחוד מכאן דכל שעה ושעה מתקנו ודעתו להשתמש בו
The designation is not Batel from now [that it snapped], for he fixes it every time [it snaps], and he intends to use it;
אבל לנועלו אם נפסקו שתי אזניו אפילו מיחדו בטלה דעתו אצל כל אדם
However, to wear it on the foot, if both straps snapped, even if he designated it, Batlah Daito Etzel Kol Adam (normal people would not wear it like this. It is not proper for Tum'as Midras until he fixes it, and then, this is Panim Chadashos.)
TOSFOS DH Peshita Lo Tzericha d'Eis Bei Bei Dari
תוספות ד"ה פשיטא לא צריכא דאית ביה בי דרי
(SUMMARY: Tosfos explains that the question is against Rav Nachman.)
אדרב נחמן דאמר אם פתח בו פתח מותר לטלטל פריך דמפרש הש''ס בפתח ולבסוף הוקף ואהא פריך פשיטא
Explanation: We challenge Rav Nachman, who taught that if he makes an opening, he may carry. The Gemara understands that he opened and later was Makif. We ask that this is obvious!
אבל אש''ס דמפרש לא אמרן לא פריך דקמ''ל הוקף ולבסוף פתח לא מהני לאפוקי מהני אמוראי דלקמן (ד' כה:) גבי אבורנקי:
However, we do not challenge the Gemara, which explained "this is only [if he made an opening and later surrounded]. This teaches that if he surrounded and later made an opening, it does not help, to teach unlike the Amora'im below (25b) regarding the orchard.
24b----------------------------------------24b
TOSFOS DH Lo Amran Ela she'Ein b'Omko Yoser mi'Beis Sa'atayim
תוספות ד"ה לא אמרן אלא שאין בעומקו יותר מבית סאתים
(SUMMARY: Tosfos brings two opinions about whether the majority may be 10 deep.)
פי' שאין בעומקו עשרה ביתר מבית סאתים ברוחב דהנך דעמוקין עשרה הוו כזרעים
Explanation: The area where it is 10 [Tefachim] deep is less than Beis Sa'atayim. Where it is 10 deep is like seeds (it is not for residence).
ואתיא כרבי שמעון דקיימא לן כוותיה דלרבנן אפילו בית סאתים אסור כדאמרינן לעיל
This is like R. Shimon, whom the Halachah follows. According to Rabanan, even Beis Sa'atayim is forbidden [even if the minority is not proper for residence], like we said above (24a).
ומיירי כגון דהוי מיעוט מים העמוקים י' דאי הוו רובא הנך שאין עמוקין עשרה הוי מיעוט ובטלים לגבי רוב ואסור כדאמרינן לעיל
Explanation #1: The case is, the area where the water is 10 deep is the minority. If it were the majority, what is not 10 deep would be the minority, and is Batel to the majority, and forbidden, like we said above (24a).
ור''י מפרש דאפילו רוב מים עמוקין נמי שרו כיון דליכא אלא בית סאתים בין עמוקים ובין שאינם עמוקים לא חשיבי כזרעים אלא דמו לנטעים דדמו לבור
Explanation #2 (Ri): It is permitted even if in the majority, the water is [10] deep. Since there is Beis Sa'atayim only counting the deep and shallow water together, [even the deep area] is not considered like seeds, rather, like trees, which are [considered for residence] like a pit.
ומיהו ביתר מבית סאתים אסור שאין דרך שוחה מליאה מים לעשות יותר מבית סאתים וחשיבי כזרעים
Distinction: However, if [the deep area] is more than Beis Sa'atayim, it is forbidden, for it is not normal to make a trench full of water more than Beis Sa'atayim, and it is considered like seeds.
אע''ג דגבי בור אפי' רבי יהודה לא אסר ביתר מבית סאתים במחיצות גמורות אלא דווקא בפסין כדקאמר לעיל (דף יט:) זו מחיצה ואלו פסין
Implied question: Regarding a pit, even R. Yehudah does not forbid more than Beis Sa'atayim through absolute walls, only specifically when there are [merely] Pasim, like it says above (19b) "this is a Mechitzah, and these are Pasim!"
היינו דווקא בבור המתוקן כהלכתו אבל שוחה לא
Answer: That is only regarding a properly made pit, but not regarding a trench.
TOSFOS DH ha'Hu Rechavah d'Havah b'Fum Nahara d'Chad Gisa...
תוספות ד"ה ההיא רחבה דהוה בפום נהרא דחד גיסא...
(SUMMARY: Tosfos explains why it was forbidden to carry.)
פירש הקונטרס דרחבה זו כרמלית והיתה אוסרת המבוי ואע''פ שבראשו האחד היה לו צורת הפתח או היה סתום
Explanation (Rashi): This Rechavah was a Karmelis, and it forbade the Mavuy, even though at one end there was Tzuras ha'Pesach, or it was closed.
וגם אוסרת (הגהת הב"ח) את השביל שהיו לו שלש מחיצות דגודא דנהרא מחיצה מעליא היא
[The Rechavah] also forbade the path, which had three walls, for the bank of the river is a proper Mechitzah.
ואף ע''ג דלרחבה היו גפופין כדמוכח הסוגיא לא מהניא למבוי ולשביל משום דנראה מבחוץ ושוה מבפנים נידון משום לחי
Implied question: The Rechavah had Gifufim (remnants of a wall on the sides), like is proven in the Sugya. They should help for the Mavuy and path, because [we hold that] Nir'eh miba'Chutz v'Shavah mibi'Fnim is considered a Lechi (10a)!
דכיון דלא מהני לרחבה גופה כל שכן דלא מהני למבוי ולשביל
Answer: Since it does not help for the Rechavah itself, all the more so it does not help for the Mavuy and the path.
Note: Tosfos did not explain why it does not help for the Rechavah itself. Below, Tosfos connotes that it is considered to have Chatzeros and houses open to it. Perhaps it is because the Lechi is on the inside [of the place it needs to permit - see Tosfos 9b DH Kosel], or the Rechavah was not Hukaf l'Dirah.
ושביל פירש הקונטרס דאית ביה דיורין
Explanation (cont.): Rashi explained that the path had residents.
ואתי שפיר הא דקאמרינן בסמוך דמהני לחי לשביל ואי אין בתים וחצירות פתוחים לתוכו לא הוה משתרי בלחי
Support: It is fine that we say below that a Lechi helps for the path. If there were not houses and Chatzeros open to it, a Lechi would not permit it (5a)!
וכאן חזר בו רש''י ממה שפירש בפ''ק (דף ז:) דרחבה דהתם לית בה דיורין
Observation: Here Rashi retracted from what he wrote above (7b) that the Rechavah there had no residents.
TOSFOS DH Li'avid Mechitzah a'Guda d'Nahara
תוספות ד"ה ליעביד מחיצה אגודא דנהרא
(SUMMARY: Tosfos infers that the opening to the river was more than 10 Amos wide.)
וניהוי שביל כמוסיף על הרחבה ותיהוי שביל ורחבה חד ותיהוי הך מחיצה כאילו עבדינן לה ברחבה
Explanation: The path should be like an addition to the Rechavah, and the path and Rechavah will be like one entity, and it will be as if this Mechitzah was made in the Rechavah.
ונראה דהיה שם רוחב יותר מעשר ולכך על ידי המחיצה נחשב מוקף לדירה
Assertion: It seems that there was [an opening to the river] more than 10 [Amos] wide, and therefore through the Mechitzah it is considered Mukaf l'Dirah.
דאי בעשר בלאו הכי הוי סתום ועומד אפילו אם היה פרוץ במלואו לנהרא היה די בלחי משהו
Proof: If [the opening] was at most 10, even without [the new Mechitzah] it was [considered] closed, and even if it was totally open to the river, a Lechi Mashehu (of any width) would have sufficed!
אלא היה יותר מעשר ולכך לא היה מהני אפי' צורת הפתח לרב
Rather, it was more than 10. Therefore, even Tzuras ha'Pesach would not have helped according to Rav (2b, who taught that even with Tzuras ha'Pesach, one must diminish the width to at most 10).
TOSFOS DH Ein Osin Mechitzah Al Gabei Mechitzah
תוספות ד"ה אין עושין מחיצה על גבי מחיצה
(SUMMARY: Tosfos explains why other solutions were not used.)
וא''ת הא אמרי' לקמן (דף כה.) שאם עשה מחיצה ע''ג התל הועיל שבאויר מחיצות העליונות הוא דר
Question: We say below (25a) that if one made a Mechitzah on a mound, it helps, for he lives in the airspace of the upper Mechitzos! (Likewise, a wall on top of the river bank helps, for the path is in the airspace of the wall.)
וי''ל שהיה שם תל גבוה עשר מן השביל
Answer #1: There was there a mound 10 [Tefachim] higher than the path. (Building another 10 Tefachim on top of does not add anything.)
ולפי זה אתי שפיר הא דלא חיישינן שמא יעלה הנהר שרטון אפילו אם לא נחלק בין ים לשאר נהרות
Support: Now it is fine why we are not concerned lest the river deposit debris, even if we do not distinguish between a sea and other rivers. (Deposit of debris could make a non-steep incline on the river floor to the bank, and it would cease to be a Mechitzah. Not much is deposited on the land, so the mound would keep its status.)
וא''ת ויעשו מחיצות ברחוק ד' טפחים דאמר לקמן דמועיל
Question: They should make Mechitzos four Tefachim away [from the existing Mechitzos]. We say below (25a) that this helps!
וי''ל דלא רצו לקצר השביל
Answer: They did not want to shorten the path.
Note: Meforshim say that the next Dibur is the continuation of this Dibur. Tosfos will give another answer to Question (a).
TOSFOS DH Li'avid Tzuras ha'Pesach a'Fuma d'Shvil
תוספות ד"ה ליעביד צורת הפתח אפומא דשביל
(SUMMARY: Tosfos concludes that this is on the other side of the river.)
פירש רש''י דפתוח לרחבה מיגו דמהני לשביל מהני נמי לרחבה
Explanation #1 (Rashi): [The path] is open to the Rechavah. Since [Tzuras ha'Pesach] helps for the path, it helps also for the Rechavah.
וקשה דמשמע דלא צריך למיגו עד לקמן
Question #1: It connotes that the Migo (since it helps...) is not needed until later!
ועוד דמה לו להזכיר צורת הפתח כלל כיון דסגי בלחי כדאמר אביי גופיה
Question #2: Why did [the Gemara] mention Tzuras ha'Pesach at all, since a Lechi suffices, like Abaye himself said?
ועוד למה שינה הלשון דמעיקרא קאמר אפומא דשביל וגבי לחי קאמר אפיתחא
Question #3: Why did [the Gemara] change from the initial expression "at the mouth of the path", and regarding a Lechi it says "at the opening"?
ועוד דפריך יאמרו לחי מהני לשביל של כרמים היכא דהוי מפולש ואיך יטעו בין שביל זה דאית ליה גדודי לשביל דעלמא
Question #4: [The Gemara] asked "a Lechi should help for the path in the vineyard when it is Mefulash." How could it err [to equate] this path, which had Gidudei, to a Stam path?
ועוד שצריך לפרש שיש שם תל גבוה עשרה כל שכן שלא יטעו
Question #5: He must explain that there was a mound 10 [Tefachim] tall. All the more so they would not err [to equate it to a Stam path]!
לכך נראה לפרש דשביל של כרמים אין בו דיורין כדמוכח בהדר (לקמן דף עד.)
Explanation #2: A path in a vineyard has no residents, like is proven below (74a);
דקאמר א''ר יוחנן אפילו בשביל של כרמים א''ל לא אמר ר' יוחנן אלא בחורבה דחזיא לדירה אבל בשביל של כרמים לא אמר
[Abaye asked, "did] R. Yochanan say [that a Lechi or Korah permits] even in a path in a vineyard?" [Rav Yosef answered] "no, he said only in a Churvah, which is proper for residents, but not in a path in a vineyard."
ואפי' הכי מהניא ליה לחי דבני מבוי היו משתמשין שם ובמבוי הרבה בתים וחצירות היו
Even so, a Lechi helps, for Bnei Mavuy used there, and there were many houses and Chatzeros in the Mavuy.
וליעבד מחיצה אגודא דנהרא היינו מעבר הנהר וה''ה צורת הפתח דהוי כמחיצה והנהר לא היה רחב יותר מעשר ומעבר הנהר היו גידודין גבוהים עשרה [ומצד השביל היה נמוך]
Answer #2 (to Question (a) in DH Ein): [The suggestion] "they should make a Mechitzah on the bank of the river" refers to the other side of the river, and the same applies to Tzuras ha'Pesach, which is like a Mechitzah. The river was less than 10 [Amos] wide, and on the other side of the river were Gidudim 10 [Tefachim] tall and on the side of the path it was low.
והשתא אתי שפיר הא דקאמר אין עושין מחיצה על גבי מחיצה כו' כי מצד השביל היה נמוך
Support #1: Now it is fine what it says "we do not make a Mechitzah on a Mechitzah", for on the side of the path it was low. (The Gidudim were already like a wall with respect to the path. Adding to them has no effect.)
והשתא נמי לא חיישינן לשרטון דלעולם יהיה מתלקט י' מתוך ד'
Support #2: Also, now we are not concerned for deposit of debris, for it will always slope 10 Tefachim amidst four Amos (so the bank will still be considered a wall. Surely the deposit will not span four Amos, which is almost half the river's width - Maharsha.)
TOSFOS DH v'Li'avid Tzuras ha'Pesach a'Fuma d'Shvil
תוספות ד"ה וליעביד צורת הפתח אפומא דשביל
(SUMMARY: Tosfos explains that this is on the river bank.)
פירוש אגודא דנהרא בנמוך ושם לא רצו לעשות מחיצה ולסתום השביל שדרך שם משקין הגמלים
Explanation: [The suggestion was to make Tzuras ha'Pesach] on the river bank. They did not want to make a Mechitzah there and close the path, for they gave the camels to drink through there.
TOSFOS DH v'Li'avid Lechi a'Pischa d'Shvil l'Tzad ha'Rechavah v'Chulei Migo d'Mehani
תוספות ד"ה ולעביד לחי אפיתחא דשביל לצד הרחבה כו' מיגו דמהני
(SUMMARY: Tosfos explains why only now we mention a Migo.)
פירוש השתא ודאי בלא מיגו לא מהני
Explanation: Now, surely it does not help without a Migo.
TOSFOS DH Yomru Lechi Mehani bi'Shvil Shel Keramim d'Alma
תוספות ד"ה יאמרו לחי מהני בשביל של כרמים דעלמא
(SUMMARY: Tosfos gives two opinions about what they will think to permit.)
שאין בני מבוי משתמשין שם שלא יעלו על דעתם דהכא מהני משום מבוי
Explanation #1: [People will say that a Lechi helps in a Stam path in a vineyard] that is not used by people of a Mavuy. It will not cross their minds that here [it helps] due to the Mavuy.
אי נמי י''ל יאמרו דלחי מהני בשביל של כרמים דעלמא שהוא מפולש דלא יסיקו אדעתייהו דגדודין שמעבר הנהר מהני
Explanation #2: They will say that a Lechi helps in a Stam path in a vineyard that is Mefulash. It will not cross their minds that Gidudei on the other side of the river help.
TOSFOS DH Tiltulei bi'Rechavah Gufei Shari
תוספות ד"ה טלטולי ברחבה גופיה שרי
(SUMMARY: Tosfos explains that this is for Kelim that were in it when Shabbos began.)
פירוש הכלים ששבתו בתוכה וכן בשביל:
Explanation: [One may carry in the Rechavah] Kelim that were Shoves in it, and similarly regarding the path.