1)

TOSFOS DH Leima Tihavi Tiyuvta

תוספות ד"ה לימא תהוי תיובתא

(SUMMARY: Tosfos explains why this is difficult only for Rav and Shmuel.)

ואם תאמר והא מאן דפליג ארב ושמואל לא פליג אלא באורז ודוחן וא''כ תקשה לכולהו

(a)

Question #1: The one who argues with Rav and Shmuel argues only about rice and millet. If so, this is difficult for all of them!

ועוד תיקשי ליה מתניתין דכיצד מברכין (ברכות דף מ:) דיש כמה דברים דמברכין עליו שהכל או בפ''ה

(b)

Question #2: Our Mishnah in Brachos (40b) is difficult for him (the one who argues with Rav and Shmuel), for there are several matters on which we bless sheha'Kol or Borei Peri ha'Adamah!

וי''ל דדווקא לרב ושמואל פריך דלא חשיבי אורז ודוחן אף על גב דקבעי נמי סעודתא עלייהו

(c)

Answer: We challenge only Rav and Shmuel, for they do not consider rice and millet [to be Mazon], even though people fix a meal on them!

א''כ סבירא להו דכל מילי לא מיקרו מזון אלא ה' מינין בלבד

1.

Inference: If so, they hold that nothing is called Mazon, except for the five grains.

אבל מאן דפליג עלייהו סבר שפיר דכל מילי איקרו מזון אך דלא תקנו בורא מיני מזונות אלא הך דקבעי סעודתא עלייהו ואאורז ודוחן קבעי נמי

2.

However, the one who argues with [Rav and Shmuel] properly holds that everything is called Mazon, just they fixed the Brachah Borei Minei Mezonos only for matters on which people fix a meal, and people fix also on rice and millet.

2)

TOSFOS DH Kikar Zu Alai Ein Me'arvin Lo Bah

תוספות ד"ה ככר זו עלי אין מערבין לו בה

(SUMMARY: Tosfos explains like the Rashbam.)

תימה לר''י אמאי נקט בהאי שבועה ובהאי נדר בשבועה גופה או בנדר גופיה הוה מצי לפלוגי

(a)

Question #1 (Ri): Why did [Rav Huna] discuss a Shevu'ah in this case (when he did not say "Alai"), and a Neder in this case (when he said "Alai")? He could have distinguished in this case of a Shevu'ah itself, or a Neder itself!

דהיכא דאסר עליה באכילה מערבין לו בה בהנאה אין מערבין לו בה

1.

When he forbade himself to eat it, he may be Me'arev with it. When he forbade himself to benefit from it, he may not be Me'arev with it!

ועוד דאמר לקמן (דף לא.) לכ''ע אין מערבין אלא לדבר מצוה ומצות לאו ליהנות ניתנו משמע דליכא תנא דפליג

(b)

Question #2: Below (31a), all agree that we are Me'arev only for a Mitzvah, and Mitzvos Lav Leihanos Nitnu (fulfillment of Mitzvos is not considered benefit). This implies that no Tana argues;

והא רבי אליעזר דבסמוך דאמר ככר זו עלי דאין מערבין לו בה משום דאסור בהנאה אם כן סבר דמערבין לו לדבר הרשות או מצות ליהנות ניתנו

1.

Below, R. Eliezer says that if he said "this loaf is Alai", we may not be Me'arev for him with it, because it is Asur b'Hana'ah. If so, he holds that we are Me'arev for Reshus, or Mitzvos Leihanos Nitnu!

ונראה כרשב''ם דמפרש דאין מערבין לו בה אפי' אמר קונם אכילת ככר זו עלי משום דקונם הוי כעין הקדש ואתי לאחלופי בהקדש

(c)

Answer: The Rashbam explained that we may not be Me'arev for him with it even if he said "eating this loaf is Konam (forbidden like a Korban)", because Konam is like Hekdesh, and people will come to confuse it with Hekdesh;

אבל אמר שבועה אפילו אמר שבועה שלא אהנה מככר זו כיון דלא מיחלף בהקדש מערבין לו בה דאין מערבין אלא לדבר מצוה ומצות לאו ליהנות ניתנו

1.

However, if he said a Shevu'ah, even if he said "Shevu'ah that I will not benefit from this loaf", since people will not come to confuse it with Hekdesh, we may be Me'arev for him, for we are Me'arev only for a Mitzvah, and Mitzvos Lav Leihanos Nitnu;

ונקט שבועה שלא אוכל דאפי' הכי בקונם אין מערבין לו בה

2.

[Rav Huna] mentioned "Shevu'ah that I will not eat", for even so (even though he did not forbid benefit), regarding Konam we may not be Me'arev for him.

וקשה לפירושו דכי פריך בסמוך לרב הונא ליפלוג וליתני בדידיה לישני דהכי קאמר אבל אמר עלי נעשה כאומר ככר זו הקדש ואין מערבין לו בה

(d)

Question: Below, when we challenge Rav Huna "[the Beraisa] should distinguish [between 'this' and 'Alai'] within the case [of a Shevu'ah]", he should answer that it means as follows. However, if he said Alai, it is as if he said "this loaf is Hekdesh", and we are not Me'arev for him with it!

ולפי' הקונטרס ניחא דאין לו לתלות בהקדשות דאסירי לדידיה ולאחריני

1.

Observation: According to Rashi, this is fine. We should not attribute to (say that Alai is like) Hekdesh, which is forbidden to him and to others!

ויש לומר דלא מצי לשנויי הכי משום דמסיים בה לפי שאין מערבין בהקדשות משמע דווקא בהקדשות אבל בקונמות מערבין:

(e)

Answer: We could not answer so, because [the Beraisa] concludes "because one may not be Me'arev with Hekdesh." This implies that this is only with Hekdesh, but one may be Me'arev with Konamos.

30b----------------------------------------30b

3)

TOSFOS DH Terumah Nami Efshar d'Mitshil

תוספות ד"ה תרומה נמי אפשר דמתשיל

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not answer in a case when he cannot be Sho'el.)

ולא מצי לאוקמה בתרומה ביד כהן דתו לא מצי לאתשולי עליה כדאמר בפרק הנודר מן הירק (נדרים דף נט.)

(a)

Implied question: Why can't we establish it that a Kohen has the Terumah (and Sumchus teaches that he cannot be Me'arev for a Yisrael)? Then, [the owner] cannot annul [his designation of Terumah], like it says in Nedarim (59a)!

מדקתני בחולין משמע דווקא בחולין אבל בתרומה אפי' ביד ישראל לא:

(b)

Answer: Since [Sumchus] taught [that a Yisrael may be Me'arev] with Chulin, this implies only with Chulin, but not with Terumah, even if it is in a Yisrael's hand.

4)

TOSFOS DH v'Lifrosh Aleha mi'Makom Acher

תוספות ד"ה ולפרוש עליה ממקום אחר

(SUMMARY: Tosfos questions this Havah Amina, and defends it.)

השתא ס''ד דכל דבר שהוא משום שבות לא גזרו עליו בין השמשות

(a)

Explanation: Now we are thinking that anything due to Shevus, Chachamim did not decree about it Bein ha'Shemashos.

ואף על גב דרבה דאית ליה הכנה אמר (הגהת בארות המים) בפירקא (דף לח:) דתחילת היום קונה עירוב וכוותיה קיימא לן

(b)

Implied question: Rabah, who holds [that there is an Isur Torah] of Hachanah (food preparation for Shabbos must be on a weekday), said below (38b) that Eruv takes effect at the beginning of [Shabbos], and we hold like him! (If so, what was the question?)

מ''מ מותר לתקן הטבל דלא גזרו עליו בין השמשות עד שתהא לילה ניכרת וידוע

(c)

Answer: It is permitted to fix Tevel, for they did not decree about it Bein ha'Shemashos, until it is evident and known that it is night.

והא דתנן בבמה מדליקין (שבת דף לד.) דספק חשיכה אין מעשרין את הודאי

(d)

Implied question: In Shabbos (34a), a Mishnah teaches that when it is Safek dark, one may not tithe Vadai [Tevel]!

והיינו כרבנן דר' אפ''ה קס''ד דהך מתני' דהכא אתיא כרבי משום דאיכא משניות טובא דמוקי להו הש''ס לקמן כרבי

(e)

Answer: That is like Rabanan of Rebbi. Even so, one might have thought that the Mishnah here is like Rebbi, because there are many Mishnayos that the Gemara below establishes like Rebbi.

וא''ת אם כן אמאי קתני מתני' אבל לא בטבל הא חזי לתקוני בין השמשות

(f)

Question: If so (our Mishnah could be like Rebbi), why does [the coming] Mishnah (31a) teach "but not Tevel"? It is proper to fix it Bein ha'Shemashos!

ואין לומר דההיא אתיא דלא כרבי

1.

Suggestion: That Mishnah is unlike Rebbi.

מדפריך לקמן (דף לד:) רישא רבי וסיפא רבנן ולא פריך רישא וסיפא רבנן ומציעתא רבי

2.

Rejection #1: We ask below (34b) "is the Reisha (32b) Rebbi, and the Seifa (34b) is Rabanan?!" We did not ask [even stronger] "is the Reisha (31a) Rabanan, and the middle clause (32b) is Rebbi, and the Seifa (34b) is Rabanan?!"

ועוד דפריך לקמן אבל לא בטבל פשיטא משמע דליכא מאן דפליג

3.

Rejection #2: We ask below (31b) "[why did the Mishnah (31a) need to teach] not with Tevel? This is obvious!" This connotes that no one disagrees.

ומיהו איכא למימר הא דפריך פשיטא היינו משום דמרישא שמעינן לה דקתני מערבין בדמאי דמשמע אבל לא בטבל

4.

Rebuttal (of Rejection #2): We asked "this is obvious!" because we know this from the Reisha (31a), which teaches that one may be Me'arev with Demai, which implies that one may not be Me'arev with Tevel.

וי''ל דאינו מועיל מה שראוי לתקנו אלא במידי דחזי השתא לשום אדם כגון תרומה דחזיא לכהנים

(g)

Answer: Ability to fix (permit eating the Eruv) helps only for something that is permitted now to some person, e.g. Terumah, which is permitted to Kohanim.

ותדע דאמר לעיל דאין מערבין בהקדשות אף על גב דאפשר לאיתשולי עלייהו

(h)

Proof: It says above "we may not be Me'arev with Hekdesh', even though She'elah is possible (if he regrets making it Hekdesh, a Chacham can retract the Hekdesh).

5)

TOSFOS DH Lo Nechshedu Chaverim

תוספות ד"ה לא נחשדו חברים

(SUMMARY: Tosfos explains why the Heter to do does not apply here.)

אע''ג דמשום כבוד שבת שרי כדאמר בהאשה רבה (יבמות דף צג.)

(a)

Implied question: Due to Kevod Shabbos it is permitted [to tithe Lo Min ha'Mukaf, i.e. the Terumah is not near the Tevel that it exempts], like it says in Yevamos (93a)!

היינו שצריך לאכול אותן פירות בשבת אבל הכא מיירי דאין צריך לאוכלן בשבת

(b)

Answer: That is when he needs to eat the Peros on Shabbos. Here we discuss when he does not need to eat them on Shabbos.

ואע''ג דאין מערבין אלא לדבר מצוה

(c)

Implied question: We are Me'arev only for a Mitzvah! (We should permit tithing Lo Min ha'Mukaf to be Machshir the Eruv for the sake of the Mitzvah, just like for Kevod Shabbos.)

לא התירו לתרום שלא מן המוקף אלא לכבוד שבת ולא לצורך מצוה אחרת

(d)

Answer: They permitted tithing Lo Min ha'Mukaf only for Kevod Shabbos, but not for other Mitzvos.

6)

TOSFOS DH Ela Sumchus Savar Lah k'Rabanan

תוספות ד"ה אלא סומכוס סבר לה כרבנן

(SUMMARY: Tosfos explains why an Eruv of wine for a Nazir is different.)

ואם תאמר מהאי טעמא נמי נזיר לא יערב ביין כיון דשבות הוא לשאול על הנדרים בשבת כדאמרינן פרק מי שהחשיך (שבת דף קנז.)

(a)

Question: For the same reason, a Nazir should not be Me'arev with wine, since it is Shevus (forbidden mid'Rabanan) to permit Nedarim through She'elah on Shabbos, like we say in Shabbos (157a)!

וי''ל דלצורך שבת נשאלין כדאמרינן התם והאי הוי צורך שבת שיהיה מותר לשתות יין בשבת

(b)

Answer: For the need to of Shabbos, we are Sho'el, like we say there, and this (permitting Nezirus) is for the need of Shabbos, so he may drink wine on Shabbos.

7)

TOSFOS DH Tirguma a'Choleh va'Zaken

תוספות ד"ה תרגומא אחולה ואזקן

(SUMMARY: Tosfos explains why the Mishnah cannot be like Rabanan of Sumchus.)

וא''ת ולוקמא נמי כרבנן דסומכוס והכל לפי מה שהוא אדם אחולה ואזקן

(a)

Question: We should establish it also like Rabanan of Sumchus, and "everything is according to the person" refers to one who is old or sick;

דלרבנן מערבין חולה וזקן כדי מזונן דמקילי טפי מסומכוס דאמרי אפילו במידי דלא חזי ליה מערבין משום דחזי לאחריני כל שכן דמערבין במידי דחזי ליה אע''ג דלא חזי לאחריני

1.

Rabanan hold that we are Me'arev for an old or sick person based on the amount he eats. They are more lenient than Sumchus. They say that even something not proper for him, we are Me'arev for him, because it is proper for others. All the more so we are Me'arev with something that is proper for him, even if it is not proper for others!

וי''ל דלרבנן אין מערבין לחולה ולזקן כדי מזונן אלא בסעודה בינונית

(b)

Answer #1: According to Rabanan, we are not Me'arev for an old or sick person based on the amount he eats, rather, based on an average [person's] meal;

דהא כיון דלא בעו מידי דחזי ליה אם כן לחולה וזקן מערבין נמי אפי' במאכל דלא חזי להו אלא לבריא ובמידי דלא חזי לדידהו ע''כ שיעורו בסעודה בינונית

1.

Since they do not require something proper for him, if so we are Me'arev for an old or sick person even with food that is not proper for them, only for a healthy person, and regarding food that is not proper for them, you are forced to say that the Shi'ur is like an average [person's] meal;

וא''כ גם במידי דחזי להו בעינן שיעור סעודה בינונית דאין סברא שיהא לרבנן ב' שיעורין לחולה ולזקן

2.

If so, also regarding food that is proper for them, they require the Shi'ur of an average meal, for it is unreasonable that Rabanan would have two Shi'urim for an old or sick person (dependent on whether or not the food is proper for them).

א''נ הכל לפי מה שהוא אדם משמע נמי לאפוקי ישראל בתרומה

(c)

Answer #2: "Everything is according to the person" connotes that it excludes also being Me'arev for a Yisrael with Terumah.

והא דנקט תרגומא אחולה ואזקן הוא הדין דהוה מצי למינקט אישראל בתרומה

(d)

Implied question: Why does [the Gemara] say "explain [two meals for an Eruv is according to the person himself] regarding a sick or old person"? We could likewise say that it was taught about (i.e. forbids) being Me'arev for a Yisrael with Terumah!

אלא נקט חולה וזקן משום דרשב''א איירי ביה

(e)

Answer: (Indeed, it could have.) It mentioned an old or sick person because R. Shimon ben Elazar discusses them.

8)

TOSFOS DH u'Mar Savar Ohel Zaruk Shmei Ohel

תוספות ד"ה ומר סבר אהל זרוק שמיה אהל

(SUMMARY: Tosfos explains that this is only when it rests on the ground.)

דוקא כשמונח הוי אהל אבל בשעת זריקה אפילו רבי יוסי ברבי יהודה מטמא דבאותה שעה לא חשיב אהל כלל

(a)

Explanation: [They argue] only about when it is resting [on something on the ground while it moves], but when it is airborne, even R. Yosi b'Ribi Yehudah is Metamei, for at the time it is not considered an Ohel at all.

מידי דהוה אעוף פורח ואטלית המנפנפת דתנן באהלות (פ''ח מ''ה) דאין מביאין ואין חוצצין

1.

Source: This is like a flying bird or a Talis waving in the wind. A Mishnah (Ohalos 8:5) teaches that it does not bring or block [Tum'ah].

והכי נמי (מכאן מדף הבא) קתני בברייתא דמייתי בנזיר בפרק כהן גדול (דף נה.) ר' יוסי ברבי יהודה אומר תיבה שהיתה מלאה כלים זרקה באהל המת טמאה ואם היתה מונחת טהורה

(b)

Support: A Beraisa brought in Nazir (55a) teaches like this. R. Yosi b'Ribi Yehudah says, if a box was full of Kelim and he threw it in Ohel ha'Mes, it is Tamei. If it was resting, it is Tahor.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF