TOSFOS DH u'Mar Savar Ohel Zaruk Shmei Ohel (cont.)
תוספות ד"ה ומר סבר אהל זרוק שמיה אהל (המשך)
וא''ת למ''ד אהל זרוק לא שמיה אהל מה היו מועילים דלתות שתחת התינוקות מפני קבר התהום כדאמר בפרק הישן (סוכה ד' כא.) הא אהל זרוק הוא
Question: According to the opinion that Ohel Zaruk Lo Shmei Ohel, how did it help to have doors under children, due to Kever ha'Tehom (Tum'as Mes under the ground. For Parah Adumah, children who never became Tamei Mes rode to the water on doors on bulls), like it says in Sukah (21a)? It is Ohel Zaruk!
ואומר ר''ת שיסבור שלא היו מביאין דלתות אלא שוורים שכריסם רחבה כדא''ר יהודה התם והשוורים רחמנא קרינהו אהל דכתיב ובעצמות וגידים תסוככני (איוב י)
Answer #1 (R. Tam): He holds that they did not bring doors. Rather, they rode on bulls with fat bellies, like R. Yehudah says there. The Torah called bulls an Ohel, like it says "uva'Atzamos v'Gidim Tesochecheni." (The verse discusses people, and all the more so animals, for their belly is below, like an Ohel - Tosfos Sukah 21b.)
ורשב''א מפרש דלתות על גב שוורים לכ''ע הוי אהל דתנן באהלות (פ''ו מ''א) אדם וכלים נעשים אהל לטמא אבל לא לטהר פירוש מביאין טומאה ואין מפסיקין בין טומאה שתחתיהם לכלים שעליהם
Answer #2 (Rashba): All agree that doors on bulls are an Ohel, for a Mishnah (Ohalos 6:1) teaches that people and Kelim can become an Ohel to be Metamei, but not to be Metaher. I.e. they bring Tum'ah [to what is under them], but do not interrupt (block) between Tum'ah under them and Kelim above them.
ולא מיירי באדם וכלים שעושים עצמן אהלים אלא כדמפרש התם כגון נדבך של אבנים או דלתות על האדם או על הכלים אפילו כלי גללים וכלי אבנים וכלי אדמה ומשמע
[The Mishnah] does not discuss a person or Kli that themselves become Ohalim, rather, like it explains there, a tier of rocks or doors on a person or Kli, even Kelim of dung, stone or earth (which are not Mekabel Tum'ah);
דסבר דאהל זרוק לא שמיה אהל דאי שמיה אהל כשנתן הנדבך על גבי הכלים אמאי לא יהיה חשוב אהל להפסיק
[The Tana] holds that Ohel Zaruk Lo Shmei Ohel. If it were Shmei Ohel, when he puts the tier on Kelim, why is it not considered an Ohel to interrupt?
והא כלי עצמו נעשה אהל להפסיק כשאינו מקבל טומאה כגון שידה תיבה ומגדל למ''ד שמיה אהל
A Kli itself becomes an Ohel to interrupt when it is not Mekabel Tum'ah, e.g. a chest, box or tower, according to the opinion that Shmei Ohel!
וקתני סיפא נתון על גבי אבנים שאינם כלים או על דבר שיש בו רוח חיים דומיא דשוורים בפרק הישן (סוכה ד' כא.) טומאה תחתיו כלים שעליו טהורין כו'
The Seifa teaches that if [the tier] was on rocks that are not Kelim, or on something alive, similar to bulls in Sukah (21a), if there is Tum'ah under it, Kelim on it are Tehorim...
משמע דבענין זה הוי אהל לכ''ע
Inference: In such a case, it is an Ohel according to everyone.
TOSFOS DH Heichi Azil b'Sheidah Teivah u'Migdal
תוספות ד"ה היכי אזיל בשידה תיבה ומגדל
(SUMMARY: Tosfos points out that this helps even in a cemetery.)
פירש נהי דלר' יהודה איכא תקנה אפילו בבית הקברות על ידי שידה תיבה ומגדל
Explanation: Granted, according to R. Yehudah, there is a solution even in a cemetery, through a chest, box or tower;
ובקבר יחידי נמי שגזרו שתופס ד' אמות סביביו משום הרחקה כ''ש דמצי אזיל בשידה תיבה ומגדל
Also regarding a lone grave, which they decreed that it is [Metamei] four Amos around it, to distance [people from Tum'ah], all the more so one can go in a chest, box or tower.
ולקמן פריך מאי טעמייהו דרבנן בקבר יחידי נהי דבבית הקברות גדול לא הוי חציצה הכא דלא הויא אלא הרחקה אמאי פליגי הא מצי אזיל בשידה תיבה ומגדל דאין לך הרחקה גדולה מזו
Below, we ask what is Rabanan's reason regarding a lone grave. Granted, in a big cemetery, [Ohel Zaruk] is not a Chatzitzah. Here, it is only to distance [from Tum'ah], why do they argue? He can go in a chest, box or tower. There is no greater distancing [from Tum'ah] than this!
TOSFOS DH beshe'Lo Huchsherah
תוספות ד"ה בשלא הוכשרה
(SUMMARY: Tosfos explains a text that gives an example of this.)
ולספרים דגרסי או שנילושה במי פירות ה''פ בשלא הוכשרה כגון שעירב בפירות או בפת שנילושה במי פירות
Alternative text: [Also] according to texts that say "or it was kneaded with fruit juice", it means that it was not Huchshar, e.g. he was Me'arev with Peros, or with bread kneaded with fruit juice.
TOSFOS DH b'Peshutei Klei Etz
תוספות ד"ה בפשוטי כלי עץ
(SUMMARY: Tosfos discusses whether some Peshutei Klei Etz receive Tum'ah mid'Rabanan.)
משמע דלא מקבלי טומאה אפילו מדרבנן
Inference: They do not receive Tum'ah even mid'Rabanan.
וכן תנן במס' כלים (פ''ב מ''א) ומייתי לה בפ''ק דשבת (ד' טז.) כלי עץ וכלי זכוכית פשוטיהם טהורים ומקבליהם טמאין
Support #1: A Mishnah in Kelim (2:1), brought in Shabbos (16a), says that Kelim of wood and glass, Pashut Kelim are Tehorim, and those with a receptacle receive Tum'ah;
וע''כ פשוטין טהורים אפי' מדרבנן דכלי זכוכית אפילו יש להן בית קבול אין להן טומאה אלא מדרבנן כדאמר בשבת
You are forced to say that Peshutim are Tehorim even mid'Rabanan, for glass Kelim, even with a receptacle, receive Tum'ah only mid'Rabanan, like it says in Shabbos (16a).
וכן משמע בכמה דוכתי דטהורין פשוטי כלי עץ אפי' מדרבנן
Support #2: It connotes in several places that Pashut Klei Etz are Tehorim even mid'Rabanan.
וקשה דבהמוכר בית (ב''ב דף סו.) אומר שאני פשוטי כלי עץ דמדרבנן גבי דף של נחתומין
Question: In Bava Basra (66a), it says that Pashut Klei Etz are different. [Their Tum'ah is] mid'Rabanan, regarding a baker's board;
והתם לא איירי בהנך דחזו למדרסות
Implied suggestion: Perhaps we discuss [Pashut Klei Etz] proper for Midras.
דהנהו מקבלי טומאה דאורייתא דכל המטמא מדרס מטמא טומאת מת כדילפינן בב''ק פ''ב (דף כה.) ק''ו מפכים קטנים
Rejection: Those receive Tum'ah mid'Oraisa, for whatever receives Tum'as Midras, receives Tum'as Mes, like we learn in Bava Kama (25a) from a Kal v'Chomer from small flasks.
ורשב''א פירש התם דאין לחוש כיון דמסקנא לא קיימא הכי דמוקי לה בדף של מתכת
Answer #1 (Rashba): There, there is no concern [if it says that Pashut Klei Etz receive Tum'ah mid'Rabanan], for the conclusion is unlike this. We establish it to discuss a metal board.
ור''י מפרש דכלי עץ שהם רחבים כעין דף וראוי להניח עליהם חפצים גזרו רבנן עלייהו טומאה משום דדמו למקבלי כלי עץ
Answer #2 (Ri): Klei Etz that are wide like a board, and proper to put Kelim on them, Rabanan decreed Tum'ah on them, for they resemble Klei Etz with a receptacle;
אבל פשוטי כלי עץ שאינם רחבים טהורין אפילו מדרבנן
However, Pashut Klei Etz that are not wide are Tehorim even mid'Rabanan.
וי''מ דדף של נחתומים וכיוצא בזה שהם שימושי אדם ומשמשין שימושי אדם גזרו רבנן בהן טומאה כדמוכח בתורת כהנים בפרשת ביום השמיני
Answer #3: A baker's board and similar Kelim, which serve man and things that serve man, Rabanan decreed Tum'ah on them, like is proven in Toras Kohanim in Parshas Shemini;
דממעט סולם וקולב מכלי עץ ולא כל כלי עץ ומרבה שולחן וטבלא ודולבקי מכל
It excludes a ladder and hanger from "mi'[Kol] Klei Etz", and not all Klei Etz. It includes a table, table top and small table from "Kol";
וקאמר ומה ראית ת''ל שק מה שק מיוחד שהם תשמישי אדם ומשמשי תשמישי כו'
It says 'why [do you include these and exclude these]? It says "Sak" - just like Sak serves man and things that serve man...'
וע''כ כשאין ראויין למדרס איירי מדלא נקט כסא ומטה
You are forced to say that they are not proper for Midras, since it did not mention a chair and bed.
ועוד דמוכל המשכב ה''ל לרבויינהו
You are forced to say that they are not proper for Midras, since it did not mention a chair and bed.
וכשאין להן בית קבול נמי איירי מדלא קאמר מה שק מיטלטל מלא וריקן
We discuss when they do not have a receptacle, since it does not say "just like Sak is moved empty and full..."
אלמא מקבלי טומאה מדרבנן
Inference: They receive Tum'ah mid'Rabanan.
ואף על גב דדריש מקרא
Implied question: [Toras Kohanim] expounds a verse!
אסמכתא בעלמא הוא ועיקר דרשה דרשינן למה שק מטלטלין מלא וריקן וכמה מדרשות יש בת''כ דהוי רק אסמכתא
Answer: It is a mere Asmachta. The primary Drashah [of the verse] is "just like Sak is moved empty and full..." Many Drashos in Toras Kohanim are only Asmachtos.
ותדע דבפרק שתי הלחם (מנחות דף צו:) אמר רבי יוחנן לדברי האומר מסגרת למטה היתה פי' ברגלים ולא בשולחן טבלא המתהפכת טמאה כדדרשינן מעל השולחן הטהור מכלל דאיכא שהוא טמא
Proof: In Menachos (96b), R. Yochanan said that according to the opinion that the rim [around the Shulchan in the Mikdash] was below, i.e. on the legs, and not on [the surface of] the Shulchan, a reversible tabletop receives Tum'ah, like we expound "Al ha'Shulchan ha'Tahor", that [such a table] can be Tamei;
ולדברי האומר למעלה היתה טבלא המתהפכת תיבעי לך דשל מקדש מקבל טומאה לפי שיש לו בית קיבול
According to the opinion that the rim was above, we cannot resolve whether a reversible tabletop receives Tum'ah. [The Shulchan] of the Mikdash received Tum'ah because it had a receptacle;
וצריך קרא דהטהור מכלל שהוא טמא שהיו מגביהין אותו לעולי רגלים שלא תאמר עשוי לנחת הוא והשתא
We need the verse "ha'Tahor", which implies that it can be Tamei, to teach that they lifted it up to show Olei Regalim [that the Lechem ha'Panim was still steaming, like when it was removed from the oven days earlier], lest we say that it is made to be stationary [and is not Mekabel Tum'ah].
אמאי תיבעי תיפשוט מדרשה דת''כ
Question: Why is there a question about a reversible tabletop? We should resolve this from the Drashah of Toras Kohanim!
אלא ש''מ אסמכתא בעלמא היא כדפרישית
Summation of proof - Answer: The Drashah is a mere Asmachta, like I explained.
והא דמשמע התם דטבלא המתהפכת עדיפא לקבל טומאה דאורייתא משאר פשוטי כלי עץ
Implied question: Why does it connote there that a reversible tabletop is more liable to receive Tum'ah than other Peshutei Klei Etz?
היינו כדפ''ה משום דראוי להשתמש מב' צדדין
Answer: It is like Rashi explained, because it is proper to use it from both sides.
TOSFOS DH Demai Ha Lo Chazi Lei
תוספות ד"ה דמאי הא לא חזי ליה
(SUMMARY: Tosfos discusses other possible answers here and elsewhere.)
נראה דלסומכוס דווקא פריך דלרבנן אף על גב דלא חזי ליה הא חזי לעניים
Assertion: We ask only according to Sumchus. According to Rabanan, even though it is not proper for him, it is proper for Aniyim.
ואם תאמר ולסומכוס הא חזי ליה דמצי לאפרושי מיניה וביה אפילו לרבנן דרבי דספק חשיכה מעשרין הדמאי
Question: According to Sumchus, it is proper for him, for he can separate [Ma'aser] from it itself, even according to Rabanan of Rebbi (who forbid Shevus Bein ha'Shemashos), for when it is Safek dark, one may tithe Demai!
ויש לומר דמשמע ליה מתניתין אפילו ליכא אלא שתי סעודות מצומצמות דמסתמא מתניתין איירי בכל ענין
Answer: It connotes to him that our Mishnah is even when there are precisely two meals. Presumably, our Mishnah discusses every case (both a minimal Eruv, and a large Eruv).
ולעיל (דף ל:) נמי דפריך מאי פסקא משום דמשמע ליה דמתניתין איירי אפילו ביתר משתי סעודות
Support: Also above (30b), it asks "why do you assume [that it is a minimal Eruv]?", because it connotes to him that our Mishnah discusses [every case, i.e. both a minimal Eruv, and] even when there are more than two meals.
ומיהו בפרק מפנין (שבת דף קכז:) פריך נמי הכי גבי טלטול ומשני כי הכא מיגו דמפקר כו' והתם הוה מצי למימר דחזי לעניים
Implied question: However, also in Shabbos (127b) it asks like this regarding why one may move [Demai], and answers like here, since if he would make his property Hefker... There, we could have said that it is proper for Aniyim!
אלא משום דהתם מיבעי ליה לשנויי כי הכא ובפרק כל שעה (פסחים דף לה:) ובפרק שלשה שאכלו (ברכות דף מז.):
Answer: There, he wanted to answer like here, and like in Pesachim (35b) and Brachos (47a).
31b----------------------------------------31b
TOSFOS DH Rashba
תוספות ד"ה רשב''א (הגהת הב"ח - תרימו את תרומת ה')
(SUMMARY: Tosfos brings the Rashba's text.)
רשב''א גריס מכל מתנותיכם תרימו דאיירי בתרומה גדולה
Correction: The Rashba's text is "mi'Kol Matnoseichem Tarimu", which discusses Terumah Gedolah;
אבל מכל מעשרותיכם (הגהת הב"ח) בתרומת מעשר קמיירי
However, "mi'Kol Ma'aseroseichem Tarimu" discusses Terumas Ma'aser.
TOSFOS DH u'Mah Ra'isa
תוספות ד"ה ומה ראית
(SUMMARY: Tosfos explains that we ask why the Tana distinguishes.)
מפרש ריב''א מה ראית לחלק בין הקדימו בכרי להקדימו בשבלין אימא בהקדימו בכרי נמי פטור מתרומה גדולה הואיל ולא הוקבע עדיין למעשר
Explanation (Riva): Why do you distinguish between taking early from the stack, or taking sheaves early? You should say that also when taking early from the stack, it is exempt from Terumah Gedolah, since it was not yet fixed for Ma'aser!
וקרא דמכל מתנותיכם אתי לחיובי בראה פני הבית
The verse "mi'Kol Matnoseichem Tarimu" comes to obligate when it entered the house.
אבל לא יתכן לפרש האי ומה ראית נימא איפכא לחייב הקדימו בשבלין ולפטור הקדימו בכרי
Implied suggestion: [Perhaps the Gemara asks] why do you say [that taking early from the stack is obligated, and taking sheaves early is exempt]? You can say oppositely, that taking early from sheaves is obligated, and taking early from the stack is exempt!
דאין זו סברא
Rejection: This is unreasonable. (There is more reason to obligate when it was in a stack.)
TOSFOS DH v'Ka Mashma Lan d'Ein Chomesh Me'akev
תוספות ד"ה וקא משמע לן דאין חומש מעכב
(SUMMARY: Tosfos explains why this was not resolved in Bava Metzi'a.)
וא''ת אמאי לא פשיט מהכא בפרק הזהב (ב''מ דף נד.) דאין החומש מעכב
Question: Why don't we resolve from here in Bava Metzi'a (54a) that the Chomesh is not Me'akev?
וי''ל משום דאיכא למידחי ולאוקומי כשנתן החומש
(b) Answer: We could reject [the proof from here] and establish it when he gave the Chomesh.
ואף על גב דמילתא דפשיטא היא
Implied question: If so, this is obvious! What is the Chidush [that one may be Me'arev with it]?
אגב מעשר ראשון נקט מעשר שני
Answer: Ma'aser Sheni was taught Agav (along with) Ma'aser Rishon.
TOSFOS DH she'Pad'o Al Gav Asimon
תוספות ד"ה שפדאו על גב אסימון
(SUMMARY: Tosfos defends Perush Rashi, that it has no form.)
פ''ה מעה בלא צורה
Explanation (Rashi): Asimon is a coin without a form.
והא דמחללין מעשר שני על אסימון לר' דוסא טפי ממעות הניתנין לסימן לבית המרחץ בפרק הזהב (ב''מ דף מז:)
Implied question: according to R. Dosa, why may we redeem Ma'aser Sheni on an Asimon, but not on coins given for a Siman in the bathhouse?
היינו משום דאסימון עשוי במשקל ורוחב כראוי ואינו מחוסר אלא צורה ובדבר קל יטביעו כמה מהם
Answer: This is because an Asimon is made with the proper weight and width. It is missing only a form. It is easy to stamp many of them.
וקשה לר''ת דבפרק במה אשה (שבת דף סה.) אמר אי משום צורתא ליעבד לה פולסא משמע דיש עליו צורה ובהזהב אמר מאי אסימון פולסא
Question (R. Tam): in Shabbos (65a), it says if [a coin in the shoe helps heal a foot wound] due to the form, he could make a Pulsa! This implies that [Pulsa] has a form, and in Bava Metzi'a (47b) it says that an Asimon is a Pulsa!
וי''ל לפ''ה דקרי אסימון לכל דבר שאינו עשוי כהלכתו או של כסף ואין עליו צורה או של עץ ויש עליו צורה
Answer: According to Rashi, anything not made properly is called Asimon - either it is of silver but does not have a form, or it is of wood and it has a form.
TOSFOS DH v'Nasan ha'Kesef v'Kam Lo
תוספות ד"ה ונתן הכסף וקם לו
(SUMMARY: Tosfos explains why one cannot redeem on land.)
ואף על גב דבעלמא שוה כסף ככסף
Implied question: Normally, Shaveh Kesef is like Kesef!
הכא איכא מיעוטא דדרשינן האי קרא בכלל ופרט וכלל
Answer: Here there is an exclusion. We expound this verse through Klal u'Ferat u'Chlal.
וכן משמע בבכורות דתנן בפרק יש בכור (דף נא.) אין פודין לא בעבדים כו' ולא בהקדשות ומפרש בגמרא ולא הקדש בכל אלו
Support: It connotes like this in Bechoros (51a). We do not redeem with slaves... or Hekdesh. The Gemara explains that Hekdesh is not redeemed with all of these.
וגבי בכור דריש בכלל ופרט
Regarding Bechor (Pidyon ha'Ben), we expound Klal u'Ferat.
וא''ת דאמרינן במעילה (דף יד.) בונין בחול ואח''כ מקדישין אלמא מחללין מעות הקדש על הבנין
Question: We say in Me'ilah (14a) that we build [the Mikdash] in Chol, and afterwards we are Makdish. This shows that we profane Hekdesh coins on what was built (which is like land)!
וי''ל דלענין זה חשיב תלוש ולבסוף חברו תלוש
Answer #1: Regarding this (redemption), what was detached and later attached is considered detached.
אי נמי התם חשיב תלוש טפי כיון דאי לא קדיש עומד לתלישה
Answer #2: There it is considered detached more [than here], for if it will not be Kadosh, it would be destined to be dissembled.
TOSFOS DH Kan b'Eruvei Techumim
תוספות ד"ה כאן בעירובי תחומין
(SUMMARY: Tosfos concludes that he is not believed because Eruvei Techumim are more stringent.)
פ''ה עירובי תחומין אקנויי שביתה הוא וקטן לא אלים למיקני
Explanation #1 (Rashi): Eruvei Techumim is acquisition of Shevisah. A minor is not strong enough to acquire.
וקשה דבפרק בתרא דמעילה (דף כא.) אמר גבי שלח ביד חרש שוטה וקטן עשה שליחותו בעל הבית מעל ופריך והא לאו בני שליחות נינהו
Question #1: In Me'ilah (21a), it says about one who sent [Hekdesh] with a Cheresh, lunatic or child, if they did the Shelichus, the sender transgressed Me'ilah. It asks that they cannot be a Shali'ach;
ומשני עשאוהו כההיא דנתנו על הפיל והוליכו על הקוף והוליכו הרי זה עירוב אלמא איתעביד שליחותייהו הכא נמי איתעביד שליחותייהו
It answers that [Chachamim] made this like one who put [an Eruv] on an elephant, and it carried it, or on a monkey, and it carried it. It is an Eruv. This shows that it did the Shelichus. Also here, [the Cheresh, lunatic or child] did the Shelichus!
אלמא אפילו על הקוף ופיל הרי זה עירוב
Inference: Even on a monkey or elephant, it is an Eruv. Also here (through a Cheresh, lunatic or child), it is an Eruv!
ועוד לפירושו משמע דאי הוה אלים למיקני הוה מהימני ליה והוי עירוב וא''כ היכי פריך בסמוך ודילמא לא ממטי ודלמא לא שקיל מיניה דכיון דמהימני ליה ממטי ליה ואי לא שקלי מיניה יחזור
Question #2: Rashi's Perush connotes that if [a minor] were strong enough to acquire, we would believe him, and it would be an Eruv. If so, what was the question below "perhaps he did not bring it! Perhaps [the one who was told to take it from the minor] did not take it!"? Since [a minor] is believed, he takes it to him. If [the recipient] does not take it from him, [the minor] will return it!
לכן נראה לפרש דעירובי תחומין הואיל ואסמכוה אקרא חמירי ולא הימנוהו רבנן ולא הוי עירוב אם לא בעומד ורואהו
Explanation #2: Eruvei Techumim, since they have an Asmachta from a verse, are more stringent, and Rabanan did not believe [a minor about them], so it is not an Eruv unless he saw [the adult take it from him].
וההיא דמעילה דנתנו על הקוף דהוי עירוב מיירי נמי בעומד ורואהו דכשאינו עומד ורואהו לא הוי עירוב כדתניא בשמעתין נתנו לקוף והוליכו אין זה עירוב
The case in Me'ilah, in which he put it on a monkey, and it is an Eruv, is when he sees it. When he does not see it, it is not an Eruv, like a Beraisa in our Sugya teaches "if he put it on a monkey, and it carried it, it is not an Eruv";
ולכך קתני במעילה על הקוף משמע דאינו סומך על חכמתו והכא בשמעתין קתני לקוף משמע דסומך עליהם
This is why it taught in Me'ilah "on a monkey." This connotes that he does not rely on [the monkey's] understanding. In our Sugya it teaches "he gave it to a monkey, which connotes that he relies on [the animal's] understanding.
ואף על גב דבפ''ק דפסחים (דף ד:) אמר גבי בדיקת חמץ המנינהו רבנן בדרבנן
Implied question: In Pesachim (4b), it says regarding Bedikas Chametz that Rabanan believed [minors] about a Rabanan law!
היינו בבית שלהם דרמי עלייהו אבל שליחות איכא למימר דמייאשי
Answer: That it is their own house, for it is incumbent on them [to check]. However, regarding Shelichus, we can say that they despair (decide not to do it).
וכעין זה פ''ה לקמן גבי חזקה על חבר ובירושלמי נמי מחלק בין אמר צא וערב בין אמר צא ואערב לך
Support: Rashi explained like this below regarding the Chazakah of a Chaver (he does not let anything leave his Reshus without tithing it).
TOSFOS DH v'Leichush Dilma Lo Shakil Minei kid'Amar Rav Yechi'el
תוספות ד"ה וליחוש דילמא לא שקיל מיניה כדאמר רב יחיאל
(SUMMARY: Tosfos explains the question and answer.)
וא''ת מאי קא פריך ומאי קא משני
Question: What was the question, and what was the answer?
הא מדיוקא דמתני' שמעינן דחזקה שליח עושה שליחותו דקתני ביד חרש שוטה וקטן אין זה עירוב הא ביד פיקח הרי זה עירוב
We can infer from our Mishnah the Chazakah that a Shali'ach does his Shelichus, for it taught "in the hand of a Cheresh, lunatic or child, it is not an Eruv. This implies that in the hand of a Pike'ach (one with understanding), it is an Eruv!
וי''ל דהתם סומך עליו לגמרי אבל הכא שאמר להם לקבל מהם דלא סמיך עליו בכל השליחות ממנע ולא עביד
Answer: There, he totally relies on the Shali'ach to do his mission. Here, he told [others] to receive from [the Shali'ach], he does not rely on him for the entire Shelichus, the [first] Shali'ach refrains and does not fulfill his Shelichus;
משום הכי פריך ומשני דאפילו הכי חזקה שליח עושה שליחותו
This is why it asks. It answers that even so, there is a Chazakah that a Shali'ach does his Shelichus.
TOSFOS DH v'Heicha Itmar d'Rav Chisda v'Chulei
תוספות ד"ה והיכא איתמר דרב חסדא וכו'
(SUMMARY: Tosfos explains why Rav Chisda and Rav Yechi'el taught about the Beraisa.)
וא''ת אמאי לא איתמר מילתייהו אמתניתין דהכי נמי צריך לשנויי אמתניתין
Question: Why weren't their teachings said regarding our Mishnah? We need to give these answers also for our Mishnah!
י''ל דס''ל דטעם דמתניתין דאין זה עירוב לאו משום דלא מהימני אלא משום דלא אלימי למיקני תחומין
Answer: They hold that in our Mishnah, the reason it is not an Eruv is not because they are not believed, rather, because they are not strong enough to acquire Techumim.
והשתא לא קשה מידי אמתניתין דמהימני להו וברייתא דמעילה דקתני אפי' לפיל הוי עירוב לא שמיע להו
Support: Now our Mishnah is not difficult at all, for they are believed. The Beraisa in Me'ilah, which teaches even [if he gave it] to an elephant, it is an Eruv (i.e. the Shali'ach need not have any power), they had not heard it;
ומתניתין דמעילה איכא לשנויי שינויא אחרינא דמשני התם דעשאוהו כמעטן של זיתים דהא דניחא ליה חשיב כמעשה:
Our Mishnah in Me'ilah, we can answer the other answer given there, that they made them like a Ma'atan of olives (the Kli in which they are placed to get soft before pressing them). Since he is pleased, it is considered like an action.