TOSFOS DH Amar R. Yochanan u'Shneihem Mikra Echad Darshu
תוספות ד"ה אמר רבי יוחנן ושניהם מקרא אחד דרשו
(SUMMARY: Tosfos concludes that he agrees that Tana'im argue about entering a Sheretz.)
פירש בקונטרס שבא לתרץ דכולי עלמא מכניס שרץ חייב ולענין הוצאת טומאה פליגי
Explanation #1 (Rashi): He comes to answer that all agree that one enters a Sheretz is liable. They argue about removing Tum'ah.
ותימה דלכאורה אין חילוק דאי מכניס שרץ חייב הוא הדין דמוזהר להוציא מוישלחו מן המחנה דכל היכא דקרינן לא יטמאו את משכני קרינן וישלחו
Question: Seemingly, there is no difference! If one who enters a Sheretz is liable, likewise he is commanded to remove it, due to "vi'Yshalchu Min ha'Machaneh." Whenever we apply "Lo Yetam'u Es Mishkani", we apply "vi'Yshalchu";
וא''כ מאי טעמא דמאן דאמר מעזרה לא
If so, what is the reason for [Ben Nanas,] who does not obligate removing it from the entire Azarah?
ונראה דמילתא באפי נפשה היא ולא קאי לדחויי הא דקאמר לעיל כתנאי ופליג בין במכניס בין במוציא דאין חילוק כדפירשנו
Explanation #2: This is an independent matter. It does not come to reject what was said above, that Tana'im argue about this (whether or not the Mitzvah to expel Tum'ah applies only to what can become Tahor in a Mikveh. R. Yochanan) does not distinguish between entering and removing, for there is no difference, like we explained;
אלא בא לאסמוכי קרא למאן דאמר חייב ולמאן דאמר פטור
Rather, he comes to give a verse to support the one who says that he is liable, and for the one who exempts.
TOSFOS DH Amar R. Shimon Yikanes
תוספות ד"ה אמר ר' שמעון יכנס
(SUMMARY: Tosfos explains R. Shimon' words.)
והכי קאמר ליה רבי שמעון לתנא קמא אע''פ שמיקל אני במחשיך חוץ לתחום מחמיר אני בנימת הכנור דהתם לאו קולא הוא אלא משלך נתנו לך
Explanation: R. Shimon says as follows to the first Tana. Even though I am lenient about one who was outside the Techum when it became dark [on Shabbos night], I am stringent about a harp string, for there (outside the Techum) it is not a leniency, rather, they gave to you what is yours (the Techum is really 15 Amos past where it is marked);
וגם כאן לא נתנו לך אלא משלך דהיינו עניבה דהוה דבר המותר
Also here, they gave to you only what is yours, i.e. a bow, which is [totally] permitted.
והא דנטר עד הכא
Implied question: Why did he wait until now [to argue with the first Tana? He should have argued in the Mishnah on 102b. There are four Mishnayos in between!]
משום דבעי לאסוקי מילי דבמקדש אבל לא במדינה:
Answer: [Rebbi, who codified the Mishnayos,] wanted to teach all of the [Heterim] in the Mikdash, but not outside the Mikdash [before R. Shimon's opinion. We learn that all these Heterim are only for Shevus].