1)

MUST ONE BE ABLE TO EAT HIS ERUV? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 19b)

נדר מן הככר מערבין בו הקדישו אין מערבין בו

(a)

If one vowed not to eat a loaf, he may be Me'arev with it. If he was Makdish it, he may not be Me'arev with it.

נדר מן הככר מערבין בו שכן ראוי לאוכלו הקדישו אין מערבין בו שלא הוא ולא אחר ראויין לאוכלו.

1.

If one vowed not to eat a loaf, he may be Me'arev with it, for it is proper [for others] to eat it. If he was Makdish it, he may not be Me'arev with it, for he and others may not eat it.

[דף כא עמוד א (עוז והדר)] ר' אחא בעי ואין אדם נשאל על הקדישו.

(b)

Question (R. Acha): (Why is it not proper for anyone to eat it?) Can one not ask [to permit] his Hekdesh?

ר' אחא אמר ר' מיישא בעי תמן אמר ר''ש חייה בריה דרב אמר ע''ז שעשאה לחי למבוי מתרת את המבוי והכא את אמר הכין

(c)

Question (R. Acha citing R. Maisha): There, R. Shimon said in the name of Chiyah brei d'Rav, if one made idolatry to be a Lechi for a Mavuy, it permits the Mavuy [even though it is Asur b'Hana'ah]. Here you say so [that one may not be Me'arev with Hekdesh]?!

א''ר אלעזר תמן מ''מ נסתם המבוי והכא מה אית לך.

(d)

Answer (R. Elazar): There, in any case the Mavuy is sealed. Here, what do you have?! (An Eruv must be proper to eat. He cannot eat Hekdesh!)

מערבין לנזיר ביין שכן אחר ראוי לשתותו ולישראל בתרומה שכן כהן ראוי לאוכלה ולכהן בבית הפרס

(e)

(Beraisa): We may be Me'arev on behalf of a Nazir with wine, for others may drink it; and on behalf of a Yisrael with Terumah, for a Kohen may eat it, and for a Kohen in a Beis ha'Pras.

מתני' דבית שמאי דבית שמאי אמרין אין מערבין לאדם אלא אם כן היו כלי תשמישו שם.

(f)

Assertion: The Beraisa is like Beis Shamai. Beis Shamai say, we are Me'arev for someone only if the Kelim he uses are there. [One might have thought that the Me'arev must be able to go there. The Beraisa permits in a Beis ha'Peras, since the Isur for a Kohen to go there is only mid'Rabanan.]

סומכוס כב''ש דתנינן סומכוס אומר בחולין לכהן בבית הפרס.

(g)

Consequence: Sumchus holds like Beis Shamai, for our Mishnah teaches that Sumchus says [that one may be Me'arev with] Chulin for a Kohen in a Beis ha'Peras.

מעתה אפילו בית הקברות ראוי הוא לעבור על השבות ולוכל שכן הוא ראוי ליכנס בשידה תיבה ומגדל ולעשות לו [דף כ עמוד א] חור פחות מטפח ולתחוב בכוש ובקיסם ולאכול:

(h)

Objection (to assertion and consequence): If so, [the Beraisa and Sumchus should permit] even in a cemetery! He can transgress Shevus and eat it, for he can enter in a chest, box or tower and make a hole less than a Tefach [which does not allow Tum'ah inside] and insert a spindle or chip [into the food, and take it into the chest and eat it! (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA - the Shevus is taking from the cemetery (Karmelis) to the chest. We explained this mostly like YERUSHALMI KI'PESHUTO.)