12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 33 (5 Cheshvan) - Dedicated in honor of the first Yahrzeit of Reb Naftali ben Reb Menachem Bodner ZT"L, an Ish Chesed and Ish Ma'aseh whose Simcha and Ahavas Yisrael knew no bounds. Dedicated by his son Mordechai and family, of Givat Mordechai, Yerushalayim.

1)

USING A TREE FOR AN ERUV OR SUKAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 21a)

תני [דף כא עמוד ב] נתנו בכלכלה ותלאו באילן למעלה מעשרה טפחים אינו עירוב למטה מעשרה טפחים עירובו עירוב ואסור לטלטלו למטה משלשה מותר.

(a)

(Beraisa): If [the Eruv] was put in a basket and hung on a tree, above 10 Tefachim, it is not an Eruv. Below 10 Tefachim, it is an Eruv, but one may not move it. Below three, it is permitted [even to move it].

וקשיא אם עירובו עירוב יהא מותר לטלטלו אם אסור לטלטלו לא יהא עירובו עירוב

(b)

Question: If it is an Eruv, it should be permitted to move it. If it is forbidden to move it, it should not be an Eruv!

רבי אחא בשם רבי חיננא ראוי הוא להופכה ולבטל רשות היחיד שבה.

(c)

Answer (R. Acha citing R. Chinena): The case is, he can tilt [the basket so one end is within 10 of the ground] and Mevatel it from being [in] Reshus ha'Yachid [and take it Bein ha'Shemashos].

א''ר יוסה הדא אמרה ספסל שהוא נותן ברשות הרבים גבוה עשרה ורחב ארבעה מכיון שהוא ראוי להופכו ולבטל רשות היחיד שבו הדא אמרה שעירובו עירוב ומותר לטלטלו.

(d)

Inference (R. Yosah): If a bench is in Reshus ha'Rabim 10 tall and four wide, since he can tilt it and Mevatel it from being Reshus ha'Yachid, his Eruv [that he put in it] is valid and he may move it.

תמן תנינן שתים בידי אדם ואחת באילן או שתים באילן ואחת בידי אדם כשירה ואין עולין לה בי''ט והכא את אמר עירובו עירוב ומותר לטלטלו

(e)

Question (Mishnah): If two [walls of a Sukah] are man-made and one is a tree, or two are from trees and one is man-made, it is Kosher, but one may not go up in it on Yom Tov. Here you say that his Eruv is valid and he may move it?!

א''ר ירמיה כאן למעלן וכאן מן הצד.

(f)

Answer #1 (R. Yirmeyah): Here [we forbid regarding Sukah when the Sechach is] above (on the tree itself). Here (we permit moving an Eruv when the basket is) on the side (hanging from a peg inserted into the tree - PNEI MEIR, HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA).

הדא ילפא מן ההיא וההיא ילפא מן הדא

(g)

We learn this (Sukah) from that (Eruv), and that (Eruv) from this (Sukah);

הדא ילפא מן ההיא שאם היו שתי יתידות יוצאות וסיכך על גביהן שהיא כשרה ועולין לה בי''ט

1.

We learn this (Sukah) from that, that if two pegs came out [from a tree], and he put Sechach on them, it is Kosher, and one may not go up in it on Yom Tov.

וההיא ילפא מן הדא שאם היה נתון באיבו של אילן שעירובו עירוב ואסור לטלטלו.

2.

And we learn that (Eruv) from this, that if he put it on the tree itself, his Eruv is valid and he may not move it.

[דף כג עמוד א (עוז והדר)] א''ר יוסה בין הכא בין תמן מן הצד היא

(h)

Answer #2 (R. Yosah): Both here and there (Eruv and Sukah), it is on the side.

מאי כדון

(i)

Question: How is this? (Why may one move the Eruv, but not ascend the Sukah on Yom Tov?)

כיי דמר רבי יעקב בר אחא בשם רבי זעירא דרבי שמעון בן אלעזר היא

(j)

Answer: It is like R. Yakov bar Acha said in the name of R. Ze'ira. [R. Yosah's teaching of the bench] is like R. Shimon ben Elazar;

דתני רבי שמעון בן אלעזר אומר מותר להשתמש על צדדי בהמה בשבת

1.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): One may use sides of an animal on Shabbos.

היא צדדי בהמה היא צדדי אילן.

2.

The sides of an animal and the sides of a tree are the same. (The Mishnah is like Chachamim, who forbid the sides of a tree.)

[דף כב עמוד א] (איך) [צ''ל אין - הירושלמי כפשוטו, - הגר''ח קניבסקי שליט''א] את רואה עמוק כגבוה

(k)

Question: (Our Mishnah is Machshir an Eruv in a pit, even 100 Amos deep. It disqualifies an Eruv in a tree above 10.) Do you not view depth like height?! (Also here he cannot bring the Eruv in the pit to where he is, above! We explained this like YERUSHALMI KI'PESHUTO, HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

אבא בר רב חונה אמר באומר שביתתי תחתיו:

(l)

Answer (Aba bar Rav Huna): The case is, he said "my Shevisah is below'' (where the Eruv is).