1)

THE ARGUMENT OF THE TANA'IM (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 27b)

קנה לו שביתה ובאו עכו''ם והקיפוה מחיצה רבי חונה אמר לא הועילה לו מחיצתו כלום אלא מהלך באלפיים ומטלטל בארבע

(a)

If one acquired Shevisah and Nochrim came and surrounded it with a Mechitzah, R. Chunah says, the Mechitzah does not help him at all. Rather, he may walk 2000 [Amos in every direction] and move [things] in four [Amos];

חייה בריה דרב אמר מהלך ומטלטל באלפיים

(b)

(Chiyah bar Rav): He may walk and move in 2000.

רבי יעקב בר אחא ר' אבונא בשם חייה בריה דרב מהלך באלפיים [דף כט עמוד ב (עוז והדר)] ומטלטל בארבעת אלפים אמה על ידי זריקה.

(c)

(R. Yakov bar Acha citing R. Avuna citing Chiyah bar Rav): He may walk 2000 [Amos in every direction] and move in 4000 Amos through throwing.

הוון בעיין מימר מה פליגין כרבי יהושע וכרבי עקיבה ברם כרבן גמליאל וכרבי אלעזר בן עזריה לא פליגין.

(d)

Assumption: They argue according to R. Yehoshua and R. Akiva [who say that if they brought him to another city and put him in a Dir or Sahar, he has only four Amos]. However, according to R. Gamliel and R. Elazar ben Azaryah [who say that he may traverse all of it], they do not argue.

ואפילו כרבן גמליאל וכר' אלעזר בן עזריה פליגין קל הוא מי (שקנה לו שביתה ממי שלא קנה) [צ''ל שלא קנה לו שביתה ממי שקנה - גליון אפרים, שערי תורת ארץ ישראל] לו שביתה.

(e)

Retraction: They argue even according to R. Gamliel and R. Elazar ben Azaryah. We are more lenient for one who did not acquire Shevisah [where he is now] than for one who acquired Shevisah. (We explained this like GILYON EFRAYIM, SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

נתנו על פתח הדיר על דעתיה דר' יהושע ור' עקיבה נותנין לו שתי אמות מבפנים ושתי אמות מבחוץ

(f)

If Nochrim [took someone from his Techum and] put him at the opening of a Dir - according to R. Yehoshua and R. Akiva, we give to him two Amos inside and two Amos outside;

על דעתיה דרבן גמליאל ור' אלעזר בן עזריה אין נותנין לו שתי אמות מבפנים ושתי אמות מבחוץ. שאם אומר את ליתן לו שתי אמות מבפנים ושתי אמות מבחוץ אוף הוא מטלטל בכל הדיר כולו.

1.

According to R. Gamliel and R. Elazar ben Azaryah, we do not give to him two Amos inside and two Amos outside. If you will say that we give to him two Amos inside and two Amos outside, he will carry in the entire Dir.

נתנו באמצע הדיר היה הדיר חציו בתוך התחום וחציו חוץ לתחום רבי אחא אמר מן אולפן רבי יהודה אמר לה מן דיעה מחלוקת רב חונה וחייה בריה דרב

(g)

If they put him in the middle of a Dir, half inside the Techum and half outside the Techum - R. Acha said from what he received, and R. Yehudah said on his own reasoning, that this depends on the argument of R. Chunah and Chiyah brei d'Rav. (R. Chunah says that since he was not Shoves within the Mechitzos, he may carry only in four Amos. Chiyah brei d'Rav permits carrying within the Mechitzos. Above, there were two versions about whether or not Chiyah brei d'Rav allows moving through throwing outside his Techum. We explained this partially based on TOLDOS YITZCHAK.)

רבי זעירא רב הונה בשם רב (מה) [צ''ל ממה - שערי תורת ארץ ישראל] שרצו ר' יהושע ורבי עקיבה להחמיר על עצמן זאת אומרת שהלכה כרבן גמליאל וכרבי אלעזר בן עזריה [צ''ל בספינה - שערי תורת ארץ ישראל]

(h)

Inference (R. Ze'ira citing Rav Huna citing Rav): Since [our Mishnah says that] R. Yehoshua and R. Akiva wanted to be stringent on themselves, this shows that [according to letter of the law, they were permitted, i.e.] the Halachah follows R. Gamliel and R. Elazar ben Azaryah regarding a boat.

רבי בא בשם ר' חייה בר אשי אף בדיר ובסהר הלכה כר''ג וכר' אלעזר בן עזריה.

(i)

(R. Ba citing R. Chiya bar Ashi): Even regarding a Dir or Sahar, the Halachah follows R. Gamliel and R. Elazar ben Azaryah.