WHEN WE GIVE A KARFEF TO A CITY (Yerushalmi Perek 5 Halachah 2 Daf 33b)
מתני' נותנין קרפף לעיר דברי ר' מאיר
(Mishnah - R. Meir): We give [room for] a Karfef to a city [before measuring the Techum];
וחכמים אומרים לא אמרו בקרפף אלא בבין שתי עיירות
Chachamim say, we give a Karfef only between two cities;
אם יש לזו שבעים אמה ושיריים ולזו שבעים אמה ושיריים עשה קרפף לשתיהן להיות כאחת
If when we give 70 Amos and a fraction to each city, these areas overlap, the cities are considered like one.
וכן ג' כפרים המשולשין אם יש בין שניהן החיצונים [דף לד עמוד א] מאה וארבעים ואחת ושליש עשה האמצעי את שלשתן להיות אחד:
The same applies to three cities that are Meshulashim (this will be explained). If the outermost cities are less than 141 and a third Amos apart, the middle city makes them like one.
גמ' רב חונה בשם [צ''ל רב - קרבן העדה] רבי מאיר ורבנן מקרא אחד דורשין
(Gemara - R. Chunah citing Rav): R. Meir and Chachamim expound the same verse;
ר' מאיר דרש [במדבר לה ד] מקיר העיר מה תלמוד לומר וחוצה מיכן שנותנין קרפף לעיר
R. Meir expounds "mi'Kir ha'Ir va'Chutzah'' - why does it say va'Chutzah? This teaches that we give a Karfef to a city;
רבנין דורשין וחוצה מה ת''ל מקיר העיר אלא מיכן (שנותנין) [צ''ל שאין נותנין - רשב''א נז:א] קרפף לעיר
Rabanan expound, it says "va'Chutzah'' - why does it say mi'Kir ha'Ir? This teaches that we do not give a Karfef to a city [by itself, only between two cities].
הדא אמרה שנותנין קרפף לעיר.
Inference: (The Seifa says that if when we give 70 Amos to each, they overlap, the cities are considered like one.) This shows that [Chachamim agree that] we give a Karfef to [each] city
רבי יעקב בר אחא ר' אבונה רבי נחום בשם שמואל בר אבא סלקת מתניתא:
Rebuttal (R. Yakov bar Acha citing R. Avunah citing R. Nachum citing Shmuel bar Aba): ["Mi'Kir ha'Ir'' teaches that we give a Karfef to a city] ends [Chachamim's words in] our Mishnah. (R. Meir taught "if when we give 70 to each...'' Chachamim hold that we give only one Karfef for both cities!)
וכן שלשה כפרים המשולשין כו'.
(Mishnah): The same applies to three cities that are Meshulashim...
שמואל אמר בעשויים שורה
(Shmuel): The case is, they are in a line.
[דף לו עמוד ב (עוז והדר)] בר קפרא אמר בעשויים צובה.
(Bar Kapara): The case is, they are like a tripod (equilateral triangle).
היידני אמצע ניחא מאן דמר בעשויים שורה ההנו אמצעי מאן דאמר בעשויים צובה היידנו אמצעי.
Question: Which is the middle [city]? Granted, according to the one who said that they are in a line [the second is the middle]. However, the one who said that they are like a tripod, which is the middle?
א''ר שמואל אחוי דר' ברכיה אין תמשך מן ההן ההנו אמצעי אין תמשח מן ההן ההנו אמצעי.
Answer (R. Shmuel, the brother of R. Berachiyah): (Indeed, it can be any of them.) If you measure from these [two], this (the third) is the middle. If you measure from these, this is the middle.
רבי יעקב בר אחא ר' יוסא בשם ר' חנניה ובלבד שלא יהא האמצעי מופלג יותר מאלפים אמה.
(R. Yakov bar Acha citing R. Yosa citing Chananyah): This is only if the middle [city] is not distanced [from the others] more than 2000 Amos.
אמר יוסה קשייתה קומי ר' יעקב בר אחא תנינן אם יש בין שני החיצונים מאה וארבעים ואחת ושליש עשה האמצעי שלשתן
Question (R. Yosah, to R. Yakov bar Acha - Mishnah): If there are 141 and a third Amos between the outermost cities, the middle city makes all three [like one. It did not limit how far the middle city can be!]
להתיר שני החיצונים
Answer (R. Yakov bar Acha): [Our Mishnah teaches that] to permit the outermost cities [we need only that less than 141 and a third Amos separate them. I teach that the middle city cannot be distanced from the others more than 2000 in order to make all three like one.]
היו שנים האמצעי מהו שידון לכאן ולכאן.
Question: If there were two [pairs of] outermost cities [and one city is in the middle with respect to either pair], can it be judged for here and for here (to permit both pairs)?
[דף לד עמוד ב] מה צריכה לה כשהיו שנים מהלכין אבל אם היה א' מהלך נידון לכאן ולכאן:
What do we need [to ask about]? When two people walk [at once, and each wants to rely on the middle city to permit a different pair], but if one was walking, it is judged for here [when he walks here] and for here [when he walks here. We explained the entire Sugya like PNEI MEIR.]