1)

A CHATZER THAT OPENS TO TWO MAVO'OS (Yerushalmi Perek 6 Halachah 2 Daf 38b)

רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר [דף לט עמוד א] ביטול רשות ביניהון רבי מאיר אומר יש לו ביטול רשות ורבנן אמרין אין לו ביטול רשות.

(a)

(R. Yakov bar Acha citing R. Lazar): [In our Mishnah, the first Tana (R. Meir) and R. Yehudah] argue about Bitul Reshus. R. Meir says that he can be Mevatel Reshus. Rabanan (R. Yehudah) say that he cannot be Mevatel Reshus.

ר''מ אומר יש לו ביטול רשות ואת אמר מהרו.

1.

Question: [If] R. Meir says that he can be Mevatel Reshus, why do you (i.e. did he) say [in our Mishnah that R. Gamliel's father said] "hurry [before he forbids you]?!'' (If he was Mevatel, we are not concerned if afterwards he takes Kelim into the Mavoy!)

אף על גב דר''מ אומר יש לו ביטול רשות מודה הוא שזכו במבוי תחילה

2.

Answer: Even though R. Meir says that he can be Mevatel Reshus, he agrees that this is only if the others acquire first in the Mavuy. (If he takes out Kelim first, he takes back his Reshus.)

ותני כן מפני שהוא מבטל רשותו כישראל דברי ר''מ

(b)

Support (Beraisa): Because [a Tzeduki] can be Mevatel his Reshus like a Yisrael. R. Meir says so.

בין שוגג בין מזיד הרי זה אוסר

(c)

Question: [Mishnah 4 below teaches that if one gave his Reshus and then took something out,] whether this was b'Shogeg or b'Mezid, he forbids! (This connotes even if the other took out their Kelim first.)

כיני מתניתא אינו אוסר.

(d)

Answer: The text of the Mishnah should say "he does not forbid.'' (We explained this like PNEI MEIR.)

רבי אחא בשם רבי חיננא כל עמא מודיי שיש לו ביטול רשות מה פליגין לחזור בו ר' מאיר אומר מבטל רשותו (וחוזר בו ורבנין אומרים מבטל רשותו ואינו חוזר) [צ''ל ואינו חוזר בו רבנן אמרי מבטל רשותו וחוזר - קרבן העדה] בו.

(e)

(R. Acha citing R. Chinena): All agree that he can be Mevatel Reshus. About what do they argue? [They argue about] retraction. R. Meir holds that he can be Mevatel Reshus and cannot retract. Rabanan hold that he can be Mevatel Reshus and can retract.

ר''מ אומר מבטל רשותו וחוזר בו ואת אמר מהרו.

1.

Question: If R. Meir holds that he can be Mevatel Reshus and cannot retract, why do you (i.e. did he) say [that R. Gamliel said] "hurry''?! (There was no need to do so!)

אף על גב דר''מ אומר מבטל רשותו (וחוזר) [צ''ל ואינו חוזר - קרבן העדה] בו מודה הוא שזכו במבוי תחילה

2.

Answer: Even though R. Meir says that he can be Mevatel Reshus, he agrees that this is only if the others acquire first in the Mavuy. (If he takes out Kelim first, he takes back his Reshus.)

ותני כן מפני שהוא מבטל רשותו כישראל דברי ר''מ

(f)

Support (Beraisa): Because [a Tzeduki] can be Mevatel his Reshus [and not retract,] like a Yisrael. R. Meir says so.

בין שוגג בין מזיד הרי זה אוסר

(g)

Question: [Mishnah 4 below teaches that if one gave his Reshus and then took something out,] whether this was b'Shogeg or b'Mezid, he forbids!

כיני מתניתא אינו אוסר:

(h)

Answer: The text of the Mishnah should say "he does not forbid.''