DOES A BREACHED CHATZER BECOME RESHUS HA'RABIM? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 57a)
מתני' חצר שנפרצה לרשות הרבים המכניס מתוכה לרשות היחיד או מרשות היחיד לתוכה חייב דברי ר' (אלעזר) [צ''ל אליעזר]
(Mishnah - R. Eliezer): If [the wall of] a Chatzer was breached to Reshus ha'Rabim, one who throws from it to Reshus ha'Yachid or from Reshus ha'Yachid to it is liable;
וחכמים אומרים מתוכה לרשות הרבים או מרשות הרבים לתוכה פטור מפני שהיא ככרמלית:
Chachamim exempt one who throws from it to Reshus ha'Rabim or from Reshus ha'Rabim to it, for it is a Karmelis.
גמ' רבי זריקא רבי יעקב בר בון בשם רבי חנינה לא אמר רבי לעזר אלא ממקום מחיצות (בשניטלו ראשי זויות מיכן ומיכן [דף נז עמוד ב] ובלבד בארבעה - שערי תורת ארץ ישראל מוחקו)
(Gemara - R. Zerika citing R. Yakov bar Bun citing R. Chaninah): R. Lazar said [that one is liable] only from the place of Mechitzos.
ר' זעירא ור' אילא תריהון אמרין (אסור) [צ''ל אפי' - שערי תורת ארץ ישראל] שלא ממקום מחיצות אבל ממקום מחיצות אפילו רבנן מודו.
(R. Ze'ira and R. Ila): It is even not in the place of Mechitzos, but the place of Mechitzos, even Rabanan agree [that it is Reshus ha'Rabim. We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.]
[דף סב עמוד א (עוז והדר)] אמר ר' (זריקן) [צ''ל זעירא - שערי תורת ארץ ישראל] זימנין סגין פשטית עם ר' יעקב בר בון ולא שמעית מיניה דא מילתא.
R. Ze'ira (to R. Yakov): Many times I learned with R. Yakov bar Bun, and I did not hear this from him!
אמר ליה ולית בר נש הוי שמע מילה דלית חבריה שמיע ליה.
R. Zerika: Does a person not hear something that his colleague did not hear?! (It is not significant that you did not hear this.)
רב ירמיה בשם רב בשניטלו ראשי זויות מיכן ומיכן ובלבד (בשוה) [צ''ל בעשר - שערי תורת ארץ ישראל]
(R. Yirmeyah citing Rav): (In the coming Mishnah, a Chatzer or house was breached on two sides, it is permitted for that Shabbos and forbidden in the future.) The case is, the corners were removed, as long as [the breach is at most] 10 [Amos. If not, even in one direction it is forbidden - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.]
A CHATZER BREACHED ON SHABBOS (Yerushalmi Perek 9 Halachah 4 Daf 57b)
מתני' חצר שנפרצה שתי רוחות וכן בית שנפרץ משתי רוחותיו וכן מבוי שניטלה קורתו או לחייו מותרין באותה שבת ואסורין לעתיד לבוא דברי רבי יהודה
(Mishnah - R. Yehudah): If [on Shabbos] a Chatzer or house was breached on two sides, or if the Lechi or Korah was removed from a Mavoy, it is permitted for that Shabbos and forbidden in the future;
ר' יוסי אומר אם מותרין באותה שבת מותרין לעתיד לבוא ואם אסורין לעתיד לבוא אסורין באותה שבת:
R. Yosi says, if it is permitted for that Shabbos it is permitted in the future. If it is forbidden for the future it is forbidden for that Shabbos.
גמ' ולמה לי משתי רוחותי' אפילו מרוח אחת.
(Gemara) Question: Why must it say that it was breached on two sides? [It should teach] even if it was breached on one side!
ולא (רב הוא דרב) [צ''ל רבי הוא דרבי - מיכל המים] אמר חצר ניתרת בשני פסין.
Answer #1: Is this not like Rebbi? Didn't Rebbi say above (5a) that a Chatzer [breached on one side] is permitted through two planks? (Our Mishnah says that it is breached on two sides, for only then it is common that there is no remnant in the corner.)
ר' שמואל בשם ר' זירא במחלוקת מאן דמר תמן בפס אחד וכא בפס אחד מאן דמר תמן בשני פסין וכא בשני פסין.
Answer #2 (R. Shmuel citing R. Ze'ira): [Our Mishnah is even like Rabanan, but the Perush] depends on their argument. The one who says [that it is permitted] there [through] one plank, here one plank (permits, and it is forbidden only if it is breached to both corners). The one who says there two planks, here two planks (he forbids even if it is breached to one corner).
נפרץ מן האמצע מותר שמואל אמר אסור.
If it was breached from the middle, it is permitted. Shmuel forbids.
Note: There is an implied question. Our Mishnah forbids only on two sides!
א''ר זעירא אין לית הדא אולפן דשמואל קשיא נפרץ כל אותו הרוח
(R. Ze'ira): Shmuel's teaching is not difficult. [He means that sometimes even from the middle it is forbidden, i.e. if] the entire side is breached [to one corner, according to Rebbi, or to two corners, according to Rabanan].
אמר רבי יוסי בי ר' בון הדא היא אכסדרה. אילו אכסדרה שמא אינה מותרת.
Question (R. Yosi bei R. Bun): [Regarding a house, even if an entire side is breached,] this is an Achsadra. Is an Achsadra not permitted [due to Pi Tikra Yored v'Sosem?! We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.]
[דף סב עמוד ב (עוז והדר)] (אר''י לא אמר רבי ליעזר) [צ''ל א''ר לעזר לא אמר ר''י - שערי תורת ארץ ישראל] אלא בחצר ומבוי אבל בבית כגשר הוא.
(R. Lazar): R. Yehudah said [that if it was breached to Reshus ha'Rabim, it becomes Reshus ha'Rabim] only about a Chatzer or Mavuy, but a house is like a bridge. (He permits under a bridge, due to Pi Tikra Yored v'Sosem.)
ורב ורבי יוחנן אמרו אסור [דף נח עמוד א] בין בשבת זו בין בשבת הבאה.
(Rav and R. Yochanan): [In our Mishnah, R. Yosi] forbids both on this Shabbos and the coming Shabbos.
א''ר יוחנן כושת וקירויה ומבוי וגר ועם הארץ חמרים.
(R. Yochanan): Kosht (an ingredient of the Ketores), Kiruyah (a hollow pumpkin used to draw water), a Mavuy, a convert and an Am ha'Aretz, all of these [the Tana was ambiguous, and] we are stringent;
כושת דתנן הכושת והחמס וראשי בשמים נלקחים בכסף מעשר ואינו מטמא טומאת אוכלין דברי ר''ע
Kosht - a Mishnah teaches that Kosht, ginger and spices may be bought with Kesef Ma'aser, and it does not have Tum'as Ochlim. R. Akiva says so;
א''ר יוחנן בן נורי אם נלקחים בכסף מעשר מטמאין טומאת אוכלין ואם אינן מטמאים טומאת אוכלין אף הן לא ילקחו בכסף מעשר
(R. Yochanan ben Nuri): If they are bought with Kesef Mishneh, they should have Tum'as Ochlim. If they do not have Tum'as Ochlim, they should not be bought with Kesef Ma'aser!
ר' יוחנן אמר חמרים מטמאין טומאת אוכלין ואין ניקחין בכסף מעשר.
(R. Yochanan): [R. Yochanan ben Nuri] is stringent [due to his Safek]. They have Tum'as Ochlim, and they are not bought with Kesef Ma'aser.
קרויה דתנינן תמן קרויה שהטבילה במים שהן ראויין לקדש וכו'
Kiruyah - a Mishnah teaches that a pumpkin that was immersed in water [for a mere stringency], one may be Mekadesh [Mei Chatas] in it. (If it became Tamei, one may not be Mekadesh in it even after Tevilah, lest it emit Tamei water. R. Yehoshua says, if one may be Mekadesh in it initially (before it became Tamei), one may be Mekadesh in it at the end (after it became Tamei and was immersed). If one may not be Mekadesh in it at the end, one may not be Mekadesh in it initially.)
ר' יוחנן אמר חומרין אין מקדשין בה לא בתחילה ולא בסוף.
(R. Yochanan): [R. Yehoshua] is stringent. One may not be Mekadesh in it initially, and not at the end.
מבוי דתנינן תמן וכן מבוי שניטלה קורתו וכו'
Mavuy - our Mishnah teaches that if the Korah of a Mavuy was removed... [R. Yosi says, if it is permitted for that Shabbos it is permitted in the future. If it is forbidden for the future it is forbidden for that Shabbos];
ר' יוחנן אמר חומרין אסורין בין בשבת זו בין בשבת הבאה.
(R. Yochanan): [R. Yosi] is stringent. They are forbidden both for that Shabbos, and for the next Shabbos.
גר דתני גר שנתגייר והיו לו יינות ואמר ברי לי שלא נתנסך מהן בזמן שנעשו על גב עצמן טהורים לו וטמאים לאחרים על גב אחרים טמאים בין לו ובין לאחרים
A convert - a Beraisa teaches that if a convert converted and he had wines, and he says "it is clear to me that they were not poured [to idolatry]'' - if he made the wine himself, it is Tahor (permitted) to him and Tamei (forbidden) to others. If others (Nochrim) were involved in it, it is Tamei to him and to others;
ר' עקיבה אומר אם טהורין לו יהו טהורים לאחרים אם טמאים לאחרים טמאים לו
R. Akiva says, if it is Tahor to him, it should be Tahor to others. If it is Tamei to others, it should be Tamei to him!
ר''י אמר לחומרין טמאין בין לו ובין לאחרים.
(R. Yochanan): [R. Akiva] is stringent. It is Tamei both to him and to others.
עם הארץ דתני עם הארץ שנתמנה להיות חבר והיו לו טהורות ואמר ברי לי שנעשו בטהרה בזמן שנעשו על גבי עצמו טהורות לו וטמאים לאחרים על גב אחרים טמאות בין לו בין לאחרים
An Am ha'Aretz - a Beraisa teaches that if an Am ha'Aretz accepted to be a Chaver (trustworthy about Taharos) and he has Taharos, and he says "it is clear to me that they were made in Taharah'' - if he made them himself, they are Tahor to him and Tamei to others. If others (Amei ha'Aretz) were involved in them, they are Tamei to him and to others;
ר' עקיבה אומר אם טהורות לו טהורות לאחרים אם טמאות לאחרים טמאות לו
R. Akiva says, if they are Tahor to him, they should be Tahor to others. If they are Tamei to others, they should be Tamei to him!
ר' יוחנן אמר חומרין טמאות בין לו בין לאחרים:
(R. Yochanan): [R. Akiva] is stringent. They are Tamei both to him and to others.
IS THERE A COVERED RESHUS HA'RABIM? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 5 Daf 58a)
[דף סג עמוד א (עוז והדר)] מתני' הבונה עליה על גבי שני בתים וכן גשרים המפולשין מטלטלין תחתיהן בשבת דברי ר' יהודה
(Mishnah - R. Yehudah): If one built an Aliyah on top of two houses on opposite sides of Reshus ha'Rabim, and similarly bridges Mefulash (on top of walls on opposite sides of Reshus ha'Rabim), one may carry underneath them on Shabbos;
וחכמים אוסרין
Chachamim forbid.
ועוד אמר ר' יהודה מערבין במבוי המפולש
R. Yehudah said further, that one may be Me'arev a Mavoy Mefulash;
וחכמים אוסרין:
Chachamim forbid.
גמ' רב הונא אמר אין ר''ה מקורה.
(Gemara - Rav Huna): There is no covered Reshus ha'Rabim.
אמר ר''ש בר כרסנה ולא מן המדבר למדת ומדבר מקורה היה.
Question (R. Shimon bar Karsenah, to Rav Huna): Do we not learn from the Midbar? In the Midbar [under the wagons was Reshus ha'Rabim, and that place] was covered! (PNEI MOSHE)
מתני' לא אמרה כן אלא וכן גשרים המפולשין מטלטלין תחתיהן בשבת דברי ר' יודה וחכמים אוסרין.
Observation: Our Mishnah is unlike [R. Shimon bar Karsenah]! And similarly bridges Mefulash, one may carry underneath them on Shabbos. R. Yehudah says so, and Chachamim forbid;
לא אמר אלא וחכמים אוסרין הוא חייב חטאת אין כאן.
It says only that Chachamim forbid, but [they agree that] there is no Chiyuv Chatas (it is not Reshus ha'Rabim)!
[דף נח עמוד ב] מהו שיהא צריך מחיצה
Question: Is a Mechitzah needed [to carry underneath, according to R. Yehudah? I.e. there are two walls, and he holds that this suffices to make Reshus ha'Yachid? Or, does he permit due to Pi Tikra Yored v'Sosem?]
רבא אמר צריך מחיצה
Answer #1 (Rava): A Mechitzah is needed.
ר' יוסי אמר אין צריך מחיצה.
Answer #2 (R. Yosi): A Mechitzah is not needed.
אמרו חברייא קומי ר' יוסי יאות א''ר בא דתנינן א''ר יודן לא תהא מחיצה (גבוהה) [צ''ל גדולה - קרבן העדה] מכותל שביניהן
Question (Talmidim, to R. Yosi): R. Ba (i.e. Rava) said properly. A Mishnah (8:6) supports him! (If there is a pit between two Chatzeros, a Mechitzah is needed to permit drawing water.) R. Yehudah says, the Mechitzah is no better than the wall between the Chatzeros! (The wall itself permits.)
Note: How did they think that to learn from a pit, where there is no Pi Tikra? They thought that a Heker is always needed where a Reshus opens to a forbidden Reshus. R. Yosi answers that there, there is a roof, so Pi Tikra is the Heker. I understand so from MEICHAL HA'MAYIM.
אמר לון תמן שיש שם תקרה אין צריך מחיצה ברם הכא שאין שם תקרה צריך מחיצה.
Answer (R. Yosi, to Talmidim): There (i.e. here, regarding a bridge) there is a roof, so no Mechitzah is needed. Here (i.e. there, regarding a pit) there is no roof, so a Mechitzah is needed;
דאמר רב יהודה הדא דאת מר מפולשין לבקעה אבל אם היו מפולשין לרשות הרבים אסור בשאין שם מחיצה אבל יש שם מחיצה מותר:
(Rav Yehudah): [R. Yehudah permits without a Mechitzah] when [bridges] are Mefulash to a valley (Karmelis), but if they are Mefulash to Reshus ha'Rabim, it is forbidden without a Mechitzah. If there is a Mechitzah, it is permitted.