12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 92-95 (5-8 Teves) - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

1)

TOSFOS DH v'Iba'is Eima b'Tzidei Reshus ha'Rabim Pligi

תוספות ד"ה ואיבעית אימא בצידי רה''ר פליגי

(SUMMARY: Tosfos explains that we retract from the first Ukimta.)

ולא מיירי באבדה להם דרך

(a)

Explanation: [In this version] they do not discuss when they lost their path.

2)

TOSFOS DH v'Lipalgu b'Tzidei Reshus ha'Rabim d'Alma

תוספות ד"ה וליפלגו בצידי רה''ר דעלמא

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

ואם תאמר דילמא דוקא הכא פליגי משום דמקום מחיצה שלו

(a)

Question: Perhaps they argue only here, because he owns the place of the Mechitzah!

ואור''י דסתם צידי רשות הרבים הם שלו שרגיל אדם להיות כונס תוך שלו ובונה

(b)

Answer (Ri): Stam Tzidei Reshus ha'Rabim is his (the one whose property it borders), for people normally withdraw into their property and build.

3)

TOSFOS DH Aval Heicha d'Leika Chifufei Modu Lei Ka Mashma Lan

תוספות ד"ה אבל היכא דליכא חיפופי מודו ליה קא משמע לן

(SUMMARY: Tosfos points out that this is like one opinion in Shabbos.)

משמע דר''א איירי בדאיכא חיפופי

(a)

Inference: R. Eliezer discusses when there are Chifufei (pegs sticking out of the ground to distance the Rabim from the walls. They separate between Reshus ha'Rabim and Tzidei Reshus ha'Rabim.)

והקשה ריב''א דבפרק קמא דשבת (דף ו.) אמרינן מתקיף לה רב אחא בריה דרב איקא אימר דשמעת ליה לר''א היכא דליכא חיפופי היכא דאיכא חיפופי מי שמעת ליה

(b)

Question (Riva): In Shabbos (6a), we say that Rav Acha brei d'Rav Ika asked "I can say that R. Eliezer said [that it is Reshus ha'Rabim] when there are no Chifufei - did you hear that he said so when there are Chifufei?"

וי''ל דסוגיא דהכא כרב פפא דהתם

(c)

Answer: The Sugya here is like Rav Papa there.

4)

TOSFOS DH Mai Shena mi'Ru'ach Achas d'Amar Pischa Hu

תוספות ד"ה מאי שנא מרוח אחת דאמר פתחא הוא

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

ואם תאמר מרוח אחת אע''ג דפרוץ מרובה אמרינן בפ''ק (דף י:) דניתרת בפס ד' או בשני משהויין לכאן ולכאן אבל בשתי רוחות לא משתרי בהכי דג' מחיצות דאוריי' (הגהה במהדורת עוז והדר)

(a)

Question: From one direction, even though Parutz Merubah (there are more gaps than standing wall), we say (10b) that it is permitted through a plank four [Tefachim] or two planks Mashehu, [one] on each side [of the gap], but this does not permit [walls] in two directions, for three Mechitzos are [needed to make Reshus ha'Yachid] mid'Oraisa!

וי''ל דהכא פריך לר' יהודה דאית ליה לקמן (צה.) שתי מחיצו' דאורייתא

(b)

Answer #1: Here we ask according to R. Yehudah, who holds below (95a) that two Mechitzos [make Reshus ha'Yachid] mid'Oraisa.

ועוד אור''י דסתם חצר אין לה אלא ג' מחיצות וברביעית פס ד' או ב' משהויין כמו סתם מבוי דהוי בלחי וקורה (הגהה במהדורת עוז והדר) ואיירי שנפרצו ב' רוחות מאותן ג' מחיצות

(c)

Answer #2 (Ri): A Stam Chatzer has only three walls, and (in the fourth direction) a plank four or two planks Mashehu, just like a Stam Mavuy, which is [permitted through] a Lechi or Korah. The case is, two directions of the three Mechitzos were breached. (The Gemara properly asked that a breach even from one side should forbid.)

ואף על גב דהשתא כשנפרצה הוי מפולש ואמרינן בפ''ק (דף יא.) דבעי לכל הפחות צורת הפתח

(d)

Implied question: Now that it is breached [even from one direction] it is Mefulash, and we said above (11a) that we require at least Tzuras ha'Pesach!

היינו דוקא כשנפרצה רה''ר או לבקעה אבל הכא איירי כשנפרצה למבוי או לחצר אחרת דהא לא קתני שנפרצה לרה''ר

(e)

Answer: That is only when it is breached to Reshus ha'Rabim or a valley. However, here we discuss when it is breached to a Mavuy or another Chatzer, for [our Mishnah] did not teach that it was breached to Reshus ha'Rabim.

5)

TOSFOS DH Mai Shna mi'Ru'ach Achas d'Amrinan Pischa Hu (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה מאי שנא מרוח אחת דאמרי' פי תקרה כו' (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains why we needed a new reason.)

השתא לא קאמר פתחא הוא דאפילו נפרץ במילואו או ביתר מעשר רוצה להתיר בבית מטעם פי תקרה

(a)

Explanation: Now it does not say that it is an opening, for even if it is totally breached or [breached] more than 10, he wants to permit in a house due to Pi Tikra.

6)

TOSFOS DH bi'Shtei Ruchos Nami Neima Pi Tikra Yored v'Sosem

תוספות ד"ה בשתי רוחות נמי נימא פי תקרה יורד וסותם (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos discusses when we say Pi Tikra Yored v'Sosem.)

רש''י מפרש דרב ושמואל דפליגי בפי תקרה היינו דווקא באכסדרה בבקעה שאין לה כלל מחיצות

(a)

Explanation #1 (Rashi): Rav and Shmuel, who argue about Pi Tikra, this is only in an Achsadra in a valley, which does not have Mechitzos at all;

אבל ביש לה אפי' מחיצה אחת מודה שמואל דבשלש מחיצות אמרינן פי תקרה יורד וסותם

1.

However, when it has even one Mechitzah, Shmuel agrees, for we say Pi Tikra Yored v'Sosem on [the other] three sides.

ואתי שפיר הא דנקט אכסדרה בבקעה לפי שבבקעה דווקא פליגי שאין שם מחיצה

(b)

Support: It is fine that it mentioned an Achsadra in a valley, because they argue only about in a valley, that there is no Mechitzah there.

וגרס בתר הכי כי לית ליה בד' אבל בג' אית ליה ולפי זה פירש (הגהת מהרש"ל השלם) כל הסוגיא

(c)

Explanation #1 (cont.): His text afterwards says "he does not [say Pi Tikra Yored v'Sosem] for four, but he says for three." He explained the entire Sugya according to this.

ואין נראה דאפילו לרב בשתי מחיצות זו כנגד זו לא אמר פי תקרה יורד וסותם דהוי מפולש כדאמר בפרק קמא דסוכה (דף יח:)

(d)

Rebuttal: Even according to Rav, he does not say Pi Tikra Yored v'Sosem on two walls opposite each other, for this is Mefulash, like it says in Sukah (18b)!

לכך נראה לר''י דסתם אכסדרה יש לה ג' מחיצות כדאמר בלא יחפור (ב''ב דף כה:) העולם לאכסדרה הוא דומה דרוח צפונית אינה מסובבת

(e)

Explanation #2 (Ri): A Stam Achsadra has three walls, like it says in Bava Basra (25b) that the world resembles an Achsadra. The north side is not surrounded [by a wall, but the other three directions are];

ולית ליה לשמואל פי תקרה יורד וסותם אלא אם כן יש שם ארבע מחיצות

1.

Shmuel holds that Pi Tikra Yored v'Sosem only if there are four Mechitzos;

ומיהו לרב אפי' פרוץ משתי (מכאן מעמוד ב) רוחות אית ליה פי תקרה ובלבד שלא יהא מפולש

2.

However, according to Rav, even if it is breached from two sides, he holds that Pi Tikra Yored v'Sosem, as long as it is not Mefulash;

94b----------------------------------------94b

ומשום הכי נקט בבקעה דבחצר סתם אכסדרה יש לה ג' מחיצות דסתמא מושכת בכל החצר באורך או ברוחב אלא שהיא עד אמצע החצר ופרוצה לפנים במילואו

3.

This is why it discusses in a valley, for in a Chatzer, a Stam Achsadra has three walls, for presumably it extends the entire length or width of the Chatzer, just [in the other direction, it extends from the wall] until the middle of the Chatzer, and it is totally breached [there];

להכי נקט בקעה דאפילו אין לה אלא שתי מחיצות ופרוצה משני צדדין אית ליה לרב פי תקרה

i.

Therefore it discusses in a valley, [to teach] that even if it has only two walls and it is breached from two sides, Rav holds that Pi Tikra.

ובסמוך גרס כי לית ליה בשלש אבל בארבע אית ליה וכן גרסי רבינו חננאל ורבינו תם

(f)

Explanation #2 (cont.): Below, the text "he does not [say Pi Tikra Yored v'Sosem] with three, but he says with four." Also R. Chananel and R. Tam have this text;

והכי פי' בשלש שיש שלש מחיצות והרביעית פרוצה במלואה אבל בארבע שיש ברביעית לחי או פס דאיכא שם מחיצה אע''פ שפרוצה מרובה או שפרוצה יתר מעשר אמרי' פי תקרה

1.

It means as follows. [He does not say] with three, i.e. three walls and the fourth [side] is totally breached. However, with four, that there is on the fourth side a Lechi or plank, that there is a Mechitzah, even though Parutz Merubah or it is breached more than 10, we say Pi Tikra.

ופריך מ''מ קשיא דנימא פי תקרה אפי' בשתי רוחות כיון דאין פרוצים במילואן ויש בכל רוח שם מחיצה דבין לרב ובין לשמואל אין חילוק בין מרוח אחת לשתים

2.

[The Gemara] asks that in any case it is difficult. We should say Pi Tikra even with two sides, since they are not totally breached, and there is a Mechitzah on each side, for both according to Rav and Shmuel there is no distinction between one side and two;

ואי נפרץ במילואו אפילו מרוח אחת לא אמרינן פי תקרה יורד וסותם

i.

If it is totally breached, even from one side we do not say Pi Tikra Yored v'Sosem!

ומשני שנפרץ בקרן זוית וקירויו בארבע שנפרץ ונפל גם מן הקרוי עד שמופלג מן הכותל ארבע מכל רוח ורוח

(g)

Explanation #2 (cont.): [The Gemara] answers that it is breached in a corner, and the ceiling four [Amos]. It was breached, and also part of the ceiling fell until [what remains of the ceiling] is distanced four [Amos] from the wall in every direction;

דאף ע''פ דיש כאן ד' מחיצות שלא נפרץ במילואו לא חשיבי הנך מחיצות לסייע לקירויו ולימא פי תקרה כיון דמופלג מהן ארבע

1.

Even though there are four walls, for it was not totally breached, these walls are not important to help the ceiling and say Pi Tikra, since they are distanced four.

וה''ה דאפילו ברוח אחת בכי האי גוונא לא אמרי' יורד וסותם

(h)

Implied question: Even in one direction, in such a case we do not say Yored v'Sosem!

ולא נקט קרן זוית אלא משום דאורחא דמילתא דכשנפרץ שם רגיל להיות נופל מן הקירוי עמו

(i)

Answer #1: It mentioned a corner because this is a common case, that when it is breached there part of the ceiling falls with it.

אי נמי דוקא בקרן זוית משום דאיכא תרתי לריעותא

(j)

Answer #2: It is specifically in a corner, for there are two Re'usos (shortcomings);

דטעמא דפי תקרה משום דדמי לפתח כדמפליג בסמוך בין עשר ליתר מעשר ובקרן זוית לא דמי לפתח משום דפתחא בקרן זוית לא עבדי אינשי

1.

The reason for Pi Tikra is because it is like an opening, like we distinguish below between 10 and more than 10. In a corner it does not resemble an opening, because people do not make openings in corners. (Seemingly, the other Re'usa is that the ceiling is distanced four from the wall. Ohr ha'Chamah suggests that Tosfos means that there is a Re'usa whether Pi Tikra is due to an opening, or due to a Mechitzah.)

וא''ת מאי פריך משתי רוחות נמי נימא פי תקרה נוקי שתי רוחות. דמתניתין שנפרץ זה כנגד זה דהוי מפולש ולא אמרינן פי תקרה

(k)

Question: What was the question "also from two directions, we should say Pi Tikra?" We should establish the two directions of our Mishnah to be that it was breached one opposite the other, which is Mefulash, so we do not say Pi Tikra!

וי''ל דניחא ליה לאוקומא בכל ענין

(l)

Answer #1: He prefers to establish it in every case.

ועוד דומיא דחצר דלא הוי מפולש דהא וכן בית קתני

(m)

Answer #2: [The house] is like the Chatzer, for it teaches "and similarly, a house", and [the Chatzer] is not Mefulash (Rav established that the breach was in the corner).

7)

TOSFOS DH v'Kiruyo ba'Alachson

תוספות ד"ה וקירויו באלכסון

(SUMMARY: Tosfos concludes that the ceiling was breached on a diagonal.)

פי' בקונטרס בשיפוע כעין גגין שלנו דליכא פה היינו כי ארזילא כדאמרי' בעושין פסין

(a)

Explanation #1 (Rashi): It is on a slope, like our roofs, which have no edge. This is "like Arzila", like we said above (25b).

ותימה דהוה ליה למינקט כי ארזילא כדנקט התם

(b)

Question: It should have said "like Arzila", like it said there!

ואור''י דמיירי שנפרץ הקירוי באלכסון עם המחיצות בקרן זוית וכי האי גוונא לא אמרינן פי תקרה

(c)

Explanation #2 (Ri): We discuss when the ceiling was breached on a diagonal with the walls. In such a case we do not say Pi Tikra.

8)

TOSFOS DH u'Shmuel Amar Afilu b'Yeser me'Eser

תוספות ד"ה ושמואל אמר אפי' ביתר מעשר

(SUMMARY: Tosfos explains why Rav disagrees.)

ואיירי בין בעשר בין ביותר מעשר ונקט שתי רוחות משום בית דמרוח אחת מהני פי תקרה אפילו ביתר מעשר כיון דאיכא שם ארבע מחיצות

(a)

Explanation: We discuss both 10 and more than 10. It mentioned two directions due to a house, for [if it is breached] from one direction Pi Tikra helps, even for more than 10, since there are four walls;

ולא מצי למימר דנקט שתי רוחות משום דאיירי נמי בעשר

(b)

Implied suggestion: Perhaps it mentioned two directions because we discuss also 10!

דלא הוה ליה משום הכי למינקט שתי רוחות כי אם נפרצה סתם דהוי מרוח אחת והוי משמע כסתם פרצה שהיא יתר מי'

(c)

Rejection: This is not a reason to mention two directions. Rather, it should have said Stam "breached", which is from one direction, and it connotes a Stam breach, which is more than 10.

ולא רצה רב להעמיד אף ביתר מעשר ומשום בית כמו שמואל דקסבר רב דאי הוה מיירי ביתר מעשר לא לתני שתי רוחות כלל

(d)

Explanation #1: Rav did not want to establish even more than 10, and [two directions] due to a house, like Shmuel, for Rav holds that if it discussed more than 10, it would not teach two directions at all;

אלא הוה ליה למיתני דווקא ביתר מעשר מרוח אחת ולא הוה ליה למנקט שתי רוחות משום בית

1.

Rather, it should have taught only more than 10 from one direction, and it should not have mentioned two directions due to a house.

אי נמי סבר רב דביתר מי' לא יתיר רבי יהודה אף לאותה שבת כמו שמיקל בעשר בקרן זוית אע''פ שזו וזו נחשב לו כפרצה ולא פתח

(e)

Explanation #2: Or, Rav holds that R. Yehudah would not permit more than 10 even for that Shabbos, like he is lenient for 10 in a corner, even though he considers both of these like a breach, and not an opening.

9)

TOSFOS DH v'Kiruyo b'Arba

תוספות ד"ה וקירויו בארבע

(SUMMARY: Tosfos points out that Rashi was not precise.)

רש''י פירש שנפרץ הכותל חמש מכאן וחמש לכאן

(a)

Explanation #1 (Rashi): The wall was breached five here (from a corner, along one side) and five here (from the same corner, along the adjacent side).

ולא דק דאם כן לא הויא פרצה יתר מעשר אלא אלכסון של חמש על חמש דהיינו שבע אמות

(b)

Rebuttal: This is not precise. This is not a breach more than 10. It is only the diagonal of [a square] five by five, which is seven Amos!

ולא חש לדקדק בזה

1.

He was not concerned to be precise. (Really, if slightly more than seven Amos are breached on each side, the breach along the diagonal is 10.)

10)

TOSFOS DH Shmuel Lo Amar k'Rav d'Lo ka'Tani Alachson

תוספות ד"ה שמואל לא אמר כרב דלא קתני אלכסון

(SUMMARY: Tosfos explains why this should have been taught more than the ceiling falling.)

אע''ג דלא קתני נמי שנפרץ הקירוי ברחב ארבע

(a)

Implied question: Also it did not teach that the ceiling was breached a width of four [Amos]!

מ''מ חשיב כמאן דתני ליה בהדיא כיון דקתני שנפרצה משתי רוחות שאז רגיל הקירוי ליפול

(b)

Answer: Even so, it is as if it was taught explicitly, since it taught that it was breached from two directions, for then it is common for the ceiling to fall;

אבל אין דרכו לפרוץ באלכסון

1.

However, it is not regularly breached on a diagonal.

11)

TOSFOS DH Rav Lo Amar k'Shmuel d'Im Ken Havi Lei Achsadra

תוספות ד"ה רב לא אמר כשמואל דא''כ הוי ליה אכסדרה

(SUMMARY: Tosfos explains when Rav says Pi Tikra.)

כלומר אפי' נפרצה רביעית ושלישית במילואו אמר פי תקרה כמו באכסדרה

(a)

Explanation: I.e. even if the fourth and third walls were totally breached, he says Pi Tikra Yored v'Sosem, like in an Achsadra. (Perhaps Tosfos said "fourth and third" because Rav always says Pi Tikra when the fourth (i.e. one side) was totally breached, and sometimes even when the third (i.e. a second side) was totally breached, i.e. if two adjacent walls remain.)

12)

TOSFOS DH b'Eser Kuli Alma Lo Pligi

תוספות ד"ה בעשר כולי עלמא לא פליגי

(SUMMARY: Tosfos concludes that this is due to Pi Tikra.)

פירש בקונטרס דבלאו סתימת פי תקרה נמי פתחים הם

(a)

Explanation #1 (Rashi): Even without being sealed due to Pi Tikra, they are openings.

וקשה לפירושו דלאיכא דאמרי מוקי (הגהה במהדורת עוז והדר) פלוגתייהו בעשר ולית ליה לשמואל פי תקרה ולא אמרינן פתחא הוא

(b)

Objection: The latter version establishes their argument when it is 10, and Shmuel does not say Pi Tikra, and we do not say that it is an opening!

אלא נראה דמכח פי תקרה חשבינן ליה פתח ללישנא קמא כי אע''פ שהוא במילואו דפי תקרה הוי מטעם פתח כדפרישית לעיל:

(c)

Explanation #2: Due to Pi Tikra, we consider it an opening according to the first version. Even though it is totally breached, Pi Tikra [permits] due to an opening, like I explained above (DH bi'Shtei).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF