ERUVIN 101 ג€“ The Zechus of today's learning has been dedicated by Dr. Louis and Rita Katz of Modi'in, Israel, for the Refuah Sheleimah of their granddaughter, Dafna Chaya bat Chasya Rivka.

1)

TAKING A KEY TO THE LOCK (Yerushalmi Perek 10 Halachah 9 Daf 62b)

מתני' לא יעמוד אדם ברשות היחיד ויפתח ברשות הרבים ברשות הרבים ויפתח ברשות היחיד אלא אם כן עשו לו מחיצה גבוה עשרה טפחים דברי ר''מ

(a)

(Mishnah - R. Meir): One may not stand in Reshus ha'Yachid and unlock [using a key] in Reshus ha'Rabim, or stand in Reshus ha'Rabim and unlock in Reshus ha'Yachid, unless [in the latter case] he made a Mechitzah 10 Tefachim tall [around the door and stands inside the wall].

אמרו לו מעשה בשוק של פטמין שהיה בירושלם היו נועלין ומניחין את המפתח בחלון שעל גבי הפתח

(b)

Chachamim: A case occurred in a butcher's market in Yerushalayim, in which people would lock and leave the key in the window over the door!

ר' יוסה אומר שוק של צמרן היה:

(c)

R. Yosi: It was a market of wool merchants.

גמ' ר' אחא ר' חיננה בשם כהנא אין הלכה כר' יודה.

(d)

(Gemara - R. Acha citing R. Chinena citing Kahana): The Halachah does not follow R. Yehudah (i.e. Chachamim).

ר' אבא בר פפי בעי למה עבד ר''מ את הכותל (כגמום בנקוב) [צ''ל כגמום או כנקוב - ספר ניר]

(e)

Question (R. Aba bar Papi): How does R. Meir [apply Chokekim Lehashlim] - is it k'Gimum (as if above that place was cut off), or k'Nakuv (as if a hole was carved out)?

אין תימר בגמום (אפילו למעלה מעשרה מותר) [צ''ל דוקא למעלה מעשרה - ספר ניר] אין תימר בנקוב אפי' למטה מעשרה (אסור - ספר ניר מוחקו)

1.

If you will say k'Gimum, it is only above 10 (if it is below 10 and one cut off everything above, no Reshus ha'Yachid remains). If you will say k'Nakuv, even below 10 (it is like a hole of Reshus ha'Yachid. We explained this based on SEFER NIR.)

[דף סח עמוד א (עוז והדר)] פתח גנות שיש להן בית שער מבפנים פותח ונועל מבפנים מבחוץ פותח ונועל מבחוץ

(f)

(Beraisa): Openings to gardens that have a Beis Sha'ar (a small house to which the opening opens) inside, one opens and locks from the inside. [If the Beis Sha'ar is] outside, one opens and locks from the outside;

מיכן ומיכן פותח ונועל מיכן ומיכן לא מיכן ולא מיכן ה''ז נוטל את המפתח ופותח ונועל ומניחו במקומו.

1.

[If it has a Beis Sha'ar] here and here (inside and outside), one may open and lock here and here. [If it does not have] here or here, he takes the key and opens and locks and leaves it in its place.

בד''א בזמן שהמנעול למעלה מעשרה טפחים אבל אם היה המנעול למטה מעשרה טפחים הרי זה נוטל את המפתח מתוך האסקופה ופותח ונועל ומניחו במקומו דברי ר' מאיר

2.

What is the case? The lock is above 10 Tefachim, but if the lock is below 10, he takes the key from the porch, opens or locks and leaves it in its place. R. Meir says so;

וחכמים אומרים אף על פי שהמנעול למעלה מעשרה טפחים. (אבל אם היה המנעול למטה מי' טפחים - קרבן העדה מוחקו) מביא המפתח מע''ש [צ''ל ונותנו באיסקופה - הגר''ח קניבסקי שליט''א] ופותח ונכנס ומטלטלו בתוך הבית ונועל ונותנו בחור למעלה מן המשקוף

3.

Chachamim say, even if the lock is above 10 Tefachim, he brings the key from Erev Shabbos, puts it on the porch, [and on Shabbos he] opens, enters and moves it in the house, locks and leaves it in the hole above the lintel (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA).

אם היה החור של ארבעה טפחים אסור שאין משתמשין מרשות לרשות דרך רשות.

4.

If the hole was four Tefachim it is forbidden, for we may not transfer from Reshus to Reshus through a Reshus (Mekom Petur).

[דף סג עמוד א] הדא אמרה (בגמום) [נראה שצ''ל כגמום] עבד לה ר' (יודה) [צ''ל מאיר - קרבן העדה]

(g)

Inference: R. Meir makes it k'Gimum. (When it is above 10, he forbids taking from the porch to the lock, for he views the lock like a hole of Reshus ha'Yachid. This is based on SEFER NIR above.)

ניחא (מבפנים צריך בית שער מבחוץ) [צ''ל מבחוץ צריך בית שער מבפנים - פני משה] צריך בית שער.

(h)

Question: Granted, [if he wants to open or lock] from the outside, a Beis Sha'ar is needed [lest he transfer from Reshus ha'Rabim to Reshus ha'Yachid]. From the inside, is a Beis Sha'ar needed?! (Also the garden is a Reshus ha'Yachid mid'Oraisa, just mid'Rabanan we consider it Karmelis because it is not Hukaf l'Dirah!)

לא נמצאו שתי רשויות משתמשות ברשות אחת:

(i)

Answer: We do not find two Reshuyos using one Reshus [without an Eruv, even if both are Reshus ha'Yachid, lest people say think that likewise, one may transfer between Reshus ha'Rabim and Reshus ha'Yachid. The same concern applies here - PNEI MEIR.]