1)

WHEN WE ARE CONCERNED LEST PEROS SPOILED (Yerushalmi Perek 3 Halachah 8 Daf 19a)

[דף יט עמוד א] מתני' המניח פירות להיות מפריש עליהן תרומה ומעשרות מעות להיות מפריש עליהן מעשר שני מפריש עליהן בחזקת שהן קיימין

(a)

(Mishnah): If one designated produce, in order to declare from it Terumah or Ma'aser [to exempt his Tevel], or coins, to separate [redemption] of Ma'aser Sheni, he may separate based on the Chazakah that they are intact.

אם אבדו הרי זה חושש מעת לעת דברי רבי לעזר

(b)

If they were lost, he is concerned for 24 hours. R. Lazar says so;

רבי יהודה אומר בשלשה פרקים בודקין את היין בקדים של מוצאי החג ובהוצאת סמדר ובשעת כניסת מים לבוסר:

(c)

R. Yehudah says, at three Perakim (times of the year) we must check wine [from which we want to declare tithes, to ensure that it has not spoiled] - when the east wind blows after Sukos; when unripe grapes appear on the vines; and when unripe grapes start filling up with liquid.

גמ' רבי אלעזר בן אנטיגנס בשם רבי לעזר בן ינאי זאת אומרת שאין לך מקולקל מעת לעת אלא יום האחרון בלבד.

(d)

(Gemara - R. Elazar ben Antigonus citing R. Lazar ben Yanai): (R. Lazar said that he is concerned for 24 hours. It did not say until 24 hours.) This teaches we are not concerned for spoilage [starting from] 24 hours [after the last Bedikah], rather, only the last day (before he found that it spoiled).

אמר רבי יוחנן אין לך מתוקן מעת לעת אלא יום ראשון בלבד.

(e)

(R. Yochanan): Do not say they are [Muchzak to be] fine [until] 24 hours [before he found that it spoiled]. Rather, only the first day (24 hours after he last checked them, is good).

דתנינן תמן מקוה שנמדד ונמצא חסר.

(f)

(Mishnah): If a Mikveh was measured and found to be deficient, [whatever touched Tamei Kelim or people that immersed in it is Muchzak to be Tamei];

חיננא בריה דרב אסי בר ממל בשם רבי לעזר זו להוציא מדברי ר' לעזר

1.

(R. Chinena brei d'Rav Asi bar Mamal citing [the Amora] R. Lazar): This teaches unlike R. Lazar [in our Mishnah. This Mishnah is like Chachamim; they are stringent, and do not rely on Chazakah even for 24 hours.]

דתנינן אם אבדו הרי זה חושש מעת לעת דברי רבי לעזר.

2.

(Mishnah): If they were lost, he is concerned for 24 hours. R. Lazar says so.

תמן תנינן הלוקח יין מבין הכותים. תני רבי יוסי ורבי שמעון אוסרין שמא תבקע הנוד ונמצא שותה טבלים למפרע.

(g)

(Mishnah): If one bought wine from Kusim... [R. Meir permits to say that what he will separate later should be Terumah and Ma'aser now, and drink. R. Yosi and R. Shimon forbid, lest the barrel break [before he separates the tithes], and retroactively, he drank Tevel.

והדא מתניתא לא כרבי יוסי וכרבי שמעון.

(h)

Our Mishnah [which allows to rely on a Chazakah that the Peros are intact] is unlike R. Yosi and R. Shimon.

אמר רבי זעירה תמן למפרעה נתקלקלה. ברם הכא מיכן והילך נקלקלו.

(i)

Rebuttal (R. Ze'ira): There (wine of Kusim, the declaration of Terumah) is ruined retroactively (there was never a separation). However, here, they are ruined from now and onwards (only what he tithed after they spoiled is invalid).

יין מגיתו מפרישין עליו בחזקת שהוא יין עד ארבעים יום

(j)

Wine from his winepress (he pressed the grapes now) - one may separate on it based on the Chazakah that it is wine (it did not turn to vinegar) until 40 days;

ר' יהודה אומר עד הפרק.

(k)

R. Yehudah says, until the Perek.

אשכחת אמר קולא וחומרא על רבי יהודה קולא וחומרא על רבנין.

(l)

: It turns out that there is a leniency and stringency in R. Yehudah's opinion, and a leniency and stringency in Rabanan;

(קולא) [צ"ל חומרא - קרבן העדה] על ר' יודה שאם בא עד הפרק ולא באו ארבעים יום. (וחומרת) [צ"ל אינו תורם וקולא - קרבן העדה] שאם באו ארבעים יום ולא בא הפרק (אינו - קרבן העדה מוחקו) תורם.

(m)

The stringency in R. Yehudah's opinion - if the Perek came before 40 days, he may not tithe [without checking]. The leniency in R. Yehudah - if 40 days came before the Perek, he may tithe;

(קולת) [צ"ל חומרא - קרבן העדה] על דרבנין שאם באו ארבעים יום ולא בא הפרק אינו תורם. (וחומרת) שאם בא הפרק ולא באו ארבעים יום (אינו - קרבן העדה מוחקו) תורם.

(n)

The stringency in Rabanan - if 40 days came before the Perek, he may not tithe. The leniency in Rabanan - if the Perek came before 40 days, he may tithe.

ר' סימון בעי הגיע ארבעים יום ולא בדק נתעצל שנים שלשה ימים ובא ומצאו חומץ למפרעו הוא נעשה חומץ או מיכן ולהבא.

(o)

Question (R. Simon): [According to Rabanan,] if 40 days came and he was lazy and did not check until two or three days later, and he found that it is vinegar - is it considered vinegar retroactively, or from now and onwards?

מה נפק ביניהון

1.

Question: What is the Nafka Minah (practical difference)?

עבר ותרם. אין תימר למפרע נעשה חומץ אין תרומתו תרומה אין תימר מיכן ולהבא תרומתו תרומה.

2.

Answer: If he transgressed and tithed - if you will say that it is vinegar retroactively, his Terumah is not Terumah. ifyou will say that it is vinegar from now and onwards, his Terumah is Terumah.

בדק חבית להיות מפריש עליה והולך ובא ומצאה חומץ רבי סימון בשם ר' יהושע בן לוי שלשה ימים הראשונים וודאי יין [דף יט עמוד ב] ואחרונים חומץ. והאמצעים ספק.

(p)

If one checked a barrel in order to separate on it on an ongoing basis, and he found that it is vinegar - R. Simon says in the name of R. Yehoshua ben Levi, the first three days [from when it was last known to be wine] it was Vadai wine. The last [three days it was Vadai] vinegar. The middle days are a Safek.

אמר רבי אבהו אני שמעתי מר' יהושע בן לוי ורבי יוחנן לא אמר כן. אלא שלשה הראשונים ודאי יין מיכן ואילך ספק.

1.

(R. Avahu): [Also] I heard so from R. Yehoshua ben Levi, but R. Yochanan did not say so. Rather, the first three days it was Vadai wine. After this is a Safek.

מה ופליג (ספק - קרבן העדה מוחקו)

(q)

Question: Do [R. Yehoshua ben Levi and R. Yochanan] argue?

מה דאמר רבי יוחנן בשמצאו חומץ דהא. מה דאמר ר' יהושע בן לוי בשמצאו חומץ ברור.

1.

Answer: (We need not say that they argue.) R. Yochanan discusses when he found that it is partial vinegar. R. Yehoshua ben Levi discusses when he found that it is absolute vinegar.

ואתיין אילין פלוגתא כאילין פלוגתא

(r)

This argument is like [the following] argument. (PNEI MOSHE - this is unlike the above answer, that they do not argue. Also below, the Rabanan who rule like R. Yehoshua ben Levi hold that they argue - PF.)

דתנינן תמן מחט שנמצאת חלודה או שבורה טהורה.

1.

(Mishnah): If a needle was found to be rusted or broken, it is Tahor;

תני הניחה שיפה ובא ומצאה חלודה. ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי שלשה הראשונים ודאי טמאה אחרונים טהורה. אמצעיים ספק.

2.

It was taught that if he left it good and found it rusted - R. Simon says in the name of R. Yehoshua ben Levi, the first three days it was Vadai Tamei. The last [three days it was Vadai] Tahor. The middle days are a Safek;

אמר רבי אבהו (אמר) [נראה שצ"ל אני שמעתי] רבי יהושע בן לוי ורבי יוחנן לא אמר כן אלא שלשה ימים הראשונים ודאי טמאה מכאן ואילך ספק.

3.

(R. Avahu): [Also] I heard so from R. Yehoshua ben Levi, but R. Yochanan did not say so. Rather, the first three days it was Vadai Tamei. After this is a Safek.

רבי אילא ורבי אבא ורבי אלעזר בשם כל רבנין דעלין לבי מדרשא ביין ובמחט הלכה כרבי יהושע בן לוי.

(s)

(R. Ila, R. Aba and R. Elazar citing all Rabanan who enter the Beis Midrash): Regarding wine and a needle, the Halachah follows R. Yehoshua ben Levi.

רבי קריספא בעי כל שנה ושנה הוא בודק או אחת לשלש שנים.

(t)

Question (R. Krispa): [According to R. Yehudah,] must he check [at these three times] every year, or once in three years?

נישמעינה מן הדא המוכר יין לחבירו סתם חייב באחריותו עד החג.

1.

Answer #1: We learn from the following [Beraisa]. One who sells wine to his colleague Stam, he has responsibility for it (that it remain wine) until the Chag (Sukos. Wine is normally harvested before Sukos and sold after Sukos. Since we are concerned for spoilage also the next Sukos, this shows that he must check every year.)

אמר רבי יודה תיפתר באילין בני גלילא (דאינון קטפין בתר קדמיתא דחגא) [צ"ל דלא קטפין כרמיהון אלא בתר חגא - קרבן העדה] ולית שמע מינה כלום.

2.

Rebuttal (R. Yehudah): It discusses Bnei Galil, who harvest their vineyards only after Sukos. You cannot learn from here at all.

ויידא אמרה דא ישן משל אשתקד ומיושן מן שלש שנים (נימר משום הדא מטעומיתה הדא אמרה דמתיישן) [צ"ל ומיישן עד החג הדא אמרה המתיישן - ספר ניר] חייב באחריותו שתי שנים. )הדא אמרה מתיישן חייב באחריותו עד החג - ספר ניר מוחקו)

(u)

Answer #2: A Mishnah says that one who sells 'old wine', it must be from the previous year. 'Aged wine' must be from three years, and it must age (remain wine) until Sukos. This teaches that 'wine that will age', he has Achrayus for it for [the time needed to be called aged, i.e.] two years;

הדא אמרה בכל שנה ושנה הוא בודק.

1.

Inference: (We are concerned for spoilage also in Sukos of the second or third year.) This shows that he must check every year. (We explained this like SEFER NIR.)

כיצד הוא בודק.

(v)

Question: How does he check?

בודק חבית אחת

(w)

Answer #1: He checks one barrel [in the cellar. If it is fine, all of them are fine.]

וכולן תלויות בה

(x)

Objection: Do the others depend on it?! (Perhaps it is good, and others are bad!)

כל אחת ואחת הוא בודק

(y)

Answer #2: He checks every one

ואינה מחמיצות

(z)

Question: Will they not sour? (Opening wine is bad for it! We explained this like PNEI MOSHE.)

אמר רבי שמי אית בני נש מקשין על גרבא מלבר ואינון ידעין מה אית בה מלגיו:

1.

Answer (Rav Simi): There are people who knock on a barrel outside, and [from the sound] they know what is [the status of the wine] inside.

הדרן עלך פרק כל גט
HADRAN ALACH PEREK KOL GET