CAN ALL AGREE THAT HILLEL ENACTED PRUZBUL? (Yerushalmi Perek 4 Halachah 3 Daf 21b)
רב הונא אמר מפני מה התקינו זמן בגט מפני מעשה שאירע.
(Rav Huna): Why did they enact a date in a Get? It is due to an episode that occurred;
מעשה באחד שהיה נשוי את בת אחותו וזינת עד שהיא אשת איש הלך והקדים זמנו בגט אמר מוטב שתידון כפנויה ואל תדון כאשת איש.
A case occurred in which a man married his sister's daughter, and she was Mezanah while married to him. He went and predated the Get (so it will look like the Zenus was after the divorce). It is better that she be judged like a single woman [who was Mezanah], and not like an Eshes Ish (who is killed for Zenus. It mentioned that she was his niece, for a man is very fond of her. Normally, if a wife was Mezanah, her husband would not want to save her).
אמר רב הונא (קשיתא) [צ"ל קשיתה - הגהות ר' יוסף דיננער] קומי רבי יעקב בר אחא כמאן דאמר מעשרות מן דבריהן. ברם כמאן דאמר מעשרות מן התורה. והילל מתקין על דבר תורה.
Opinion #1 (Rav Huna Kashisah, to R. Yakov bar Acha): Our Mishnah is like the opinion that Ma'aseros are mid'Rabanan (even in Bayis Sheni, and all the more so afterwards, for there is no Kedushas ha'Aretz). However, according to the opinion that Ma'aseros are mid'Oraisa (also Shemitah is mid'Oraisa) - would Hillel enact [to avert Shemitas Kesafim,] against the Torah?!
אמר רבי יוסי וכי משעה שגלו לבבל כלום נפטרו אלא ממצות התלויות בארץ והשמט כספים נוהג בין בארץ בין בחוצה לארץ.
Question (R. Yosi): From when [Bnei Yisrael] were exiled to Bavel (Kedushas ha'Aretz ceased), they were exempted only from Mitzvos that depend on the land. Shemitas Kesafim applies in Eretz Yisrael and in Chutz la'Aretz (it does not depend on the land)!
חזר רבי יוסי ואמר [דברים טו ב] זה דבר השמיטה שמוט בשעה שהשמיטה נוהגת בארץ מדבר תורה השמט כספים נוהג בין בארץ בין בחוצה לארץ דבר תורה. בשעה שהשמיטה נוהגת בארץ מדבריהם השמט כספים נוהג בין בארץ בין בחוצה לארץ מדבריהן
Answer (R. Yosi): "V'Zeh Devar ha'Shemitah Shmot" - when Shemitah (abstention from working) applies to the land mid'Oraisa, Shemitas Kesafim applies mid'Oraisa in Eretz Yisrael and in Chutz la'Aretz. When Shemitah applies to the land mid'Rabanan, Shemitas Kesafim applies in Eretz Yisrael and in Chutz la'Aretz mid'Rabanan.
(תמן תנינן אמרין אפילו כמאן דאמר מעשרות מדברי תורה השמט כספים נוהג בין בארץ בין בחוצה לארץ מדבריהן) תמן אמרין אפילו כמאן דאמר מעשרות מדברי תורה מודה בשמיטה שהיא מדבריהן. וזה דבר השמיטה שמוט.
Opinion #2: There (in Bavel) they say, even according to the opinion that Ma'aseros are mid'Oraisa, he agrees that Shemitas Kesafim is mid'Rabanan - "v'Zeh Devar ha'Shemitah Shmot."
רבי אומר שני שמיטין שמיטה ויובל. בשעה [דף כב עמוד א] שהיובל נוהג השמיטה נוהגת מדברי תורה. פסקו היובלות נוהגת שמיטה מדבריהן.
Rebbi says, there are two Shemitos - Shemitah and Yovel. When Yovel applies, Shemitah applies mid'Oraisa. When Yovel ceases, Shemitah applies mid'Rabanan.
אימתי פסקו היובלות
Question: When did Yovel cease?
[ויקרא כה י] לכל יושביה בזמן שיושבין עליה ולא בזמן שגלו מתוכה
Answer: "L'Chol Yoshveha" - [Yovel applies] when all (the majority of Bnei Yisrael) dwell (in Eretz Yisrael), and not when they were exiled from it.
היו עליה והיו מעורבבין שבט יהודה בבנימין ושבט בנימין ביהודה יכול יהא היובל נוהג
Suggestion: If they were on the land, and they were mixed up - Shevet Yehudah dwells in [the portion of] Binyamin, and Binyamin in Yehudah - perhaps Yovel applies!
תלמוד לומר יושביה.
Rejection: "Yoshveha" (when they dwell properly, i.e. in their proper places).
לכל יושביה. נמצאת אומר כיון שגלו שבט ראובן וגד וחצי שבט מנשה בטלו היובלות:
"L'Chol Yoshveha" (all the Shevatim must be there) - it turns out once Shevet Reuven, Gad and half of Menasheh were exiled, Yovel was Batel.