COLLECTING FROM ORPHANS' PROPERTY (Yerushalmi Perek 5 Halachah 2 Daf 27b)
מתני' אין נפרעין מנכסים משועבדין במקום שיש בני חורין ואפי' הן זיבורית
(Mishnah): A debt is not collected from Meshubadim (i.e. property that was sold to someone else) if the debtor has Bnei Chorin (property that he did not sell), even if it is Ziburis.
אין נפרעין מניכסי יתומין אלא מן הזיבורית:
We collect from orphans' property only from Ziburis.
גמ' רבי יוחנן בשם רבי ינאי אין נפרעין מניכסי יתומים קטנים אלא בשטר שהריבית אוכלת בו.
(Gemara - R. Yochanan citing R. Yanai): We collect from minor orphans only if there is a document and Ribis is accumulating against them.
ויש אומרים אף לכתובת אשה.
Some say, we collect even for a Kesuvah.
אמר רבי אימי מפני מזונות.
(R. Imi): This is due to food. (Through paying the Kesuvah, the orphans are spared feeding the widow.)
אמר רבי מתניה מאן חש למזונות ר"ש דרבי שמעון אמר במגבה הדבר תלוי.
(R. Matanyah): Who is concerned for food? It is R. Shimon, for R. Shimon says that it depends on collection. (She is fed until she collects part of her Kesuvah - PNEI MOSHE Kesuvos 9:7, MEICHAL HA'MAYIM.)
מאי (כדון) [צ"ל לרבנן - הגהות ר' דיננער]
Question: What is Rabanan's [reason to allow her to collect]?
מפני חינה כדי שיהו הכל קופצין עליה לישאנה.
Answer: It is due to grace. [She can collect] in order that all men will be eager to marry her.
ויש אומרים אף לגזילה ולניזקין.
Some say, [we take from minor orphans] even for theft and damages [of their father].
אמר רבי יוסי בי רבי בון אף אנן תנינן תרתיהן
Support (R. Yosi bei R. Bun): We learned both of these from Mishnayos;
לגזילה מן הדא אם היה דבר שיש לו אחריות חייבין לשלם.
We learn theft from this [Mishnah. If their father stole] something with Achrayus, [the orphans] are obligated to pay.
Note: We taught above that to save from Ribis and food, we collect from minor orphans. Presumably, R. Nasan teaches that we collect theft from minor orphans. Obviously we collect it from adult orphans! However, there is no proof that this Mishnah (Bava Kama 10:1) discusses minor orphans! In the Yerushalmi on this Mishnah, Sumchus says that we collect only from adults! Below, the Sugya proves that the Mishnah about damage discusses minors. Why does it not do so for the Mishnah about theft? I answer that R. Yosi cites the Tosefta (Bava Kama 10:21), which says so explicitly about minor orphans. The words "Im Hayah" are not in the Tosefta; they should be deleted. Perhaps a scribe inserted them, for he thought that R. Yosi cites the Mishnah (PF).
לניזקין מן הדא ואין נפרעין מן הנכסים של יתומין אלא מן הזיבורית.
We learn damages from [our Mishnah]. We collect from orphans' property only from Ziburis;
כיני מתניתא אין נפרעין מניכסי יתומים לניזקין אלא מן הזיבורית.
Our Mishnah means that we collect from orphans' property only from Ziburis.
והתני עמד הבן תחת האב הניזקין שמין להן בעידית ובעלי החוב בבינונית. וכתובת אשה בזיבורית.
Contradiction (Beraisa): If [the father died, and] the son stood in place of the father, we estimate [to collect] damages from Idis, creditors from Beinonis and a Kesuvah from Ziburis.
אמר רבי יוסי בי רבי בון כאן ביתום גדול. כאן ביתום קטן:
Resolution (R. Yosi bei R. Bun): Here (the Beraisa teaches that a son is in place of his father to pay damage from Idis) discusses an adult orphan, and here (the Mishnah says that we collect damage from orphans' property only from Ziburis) discusses a minor orphan.
MATTERS COLLECTED ONLY FROM BNEI CHORIN (Yerushalmi Perek 5 Halachah 3 Daf 27b)
מתני' אין מוציאין לאכילת פירות
(Mishnah): [The following are not collected from Meshubadim - compensation for] consumed Peros (if Reuven bought a field from Shimon, and really it was Levi's, Levi takes back the field with any Peros that are on it, and Reuven collects their value from Shimon);
ולשבח קרקעות
[Compensation for] Shevach to land (in the above case, Reuven is compensated for improvements he made to the field);
ולמזון האשה והבנות מנכסים משועבדים מפני תיקון העולם
The food that a widow and (orphaned) daughters receive from the deceased's estate. [All of these] are not collected from Meshubadim, due to Tikun ha'Olam.
המוציא מציאה לא ישבע מפני תיקון העולם:
One who finds an Aveidah (lost item) need not swear, due to Tikun ha'Olam.
גמ' אמר רבי חנינא מפני שאין להן קצבה
(Gemara - R. Chanina): [They are not collected from Meshubadim], for there is no limit.
[דף כח עמוד א] [צ"ל ראובן - קרבן העדה] גזל שדה משמעון ומכרה ללוי. ובא שמעון וטרפה מלוי. לוי גובה קרן ממשועבדין של ראובן ושמעון גובה אכילת פירות מבני חורין של (לוי) [צ"ל ראובן - קרבן העדה] .
If Reuven stole a field from Shimon, and sold it to Levi, and Shimon took it from Levi, Levi collects the principal (what he paid) from Reuven's Meshubadim, and Shimon collects consumed Peros from Reuven's Bnei Chorin.
עמד לוי והשביח. לוי גובה את הקרן ממשועבדין של ראובן וגובה את השבח מבני חורין של (שמעון) [צ"ל ראובן - קרבן העדה] .
If Levi had improved [the field], Levi collects the principal from Reuven's Meshubadim, and he collects the Shevach from Reuven's Bnei Chorin.
רבי חייה בשם ר' יוחנן אמר והוא שקדם מקחו של זה לשבחו של זה אבל אם קדם שבחו של זה למקחו של זה לוי גובה (את השבח אפילו ממשועבדין של שמעון) [צ"ל אפילו השבח ממשועבדין של ראובן - קרבן העדה] .
(R. Chiyah citing R. Yochanan): [He collects Shevach from Bnei Chorin, but not from Meshubadim] when the [second] sale (Reuven sold land to David) preceded the Shevach, but if the Shevach preceded the sale, Levi collects even the Shevach from Reuven's Meshubadim (for all know that Reuven sold to Levi with Achrayus for the Shevach).
ר' בא רבי חייה בשם רבי יוחנן אמר אף באכילת פירות כך
(Rabah citing R. Chiyah citing R. Yochanan): Also for consumed Peros, it is so (if the Peros preceded the second sale, Shimon collects even the Peros from Reuven's Meshubadim).
(היא עבדא) [צ"ל היך עבידא - ספר ניר]
Question: How is [the law of collecting Shevach]?
אפיק ד' דינרין והוא שבח אשתא. לוי גבי ארבעתי דינרייא ממשועבדין של ראובן וגבי תרין אחרונייא מבני חורין של (שמעון) [צ"ל ראובן - קרבן העדה]
Answer #1: [If Levi] spent four Dinarim, and [the field] rose in value six, Levi collects four Dinarim from Reuven's Meshubadim, and he collects the other two from Reuven's Bnei Chorin.
ר' אבין בשם רבנין דתמן אין לך יורד ברשות וידו לתחתונה אצל שמעון.
Answer #2 (R. Avin citing Rabanan of there (Bavel)): He does not have the law of one who descended [to another's field] with permission. He has the lower hand against Shimon (he gets the lesser of his expenses and the Shevach).
רבי יוסי בי ר' בון בשם רבנין דתמן אין לך יורד ברשות וידו לעליונה אצל ראובן.
Answer #3 (R. Yosi bei R. Bun citing Rabanan of there): This is the ultimate case of one who descended [to another's field] with permission! He has the upper hand against Reuven (he gets the greater of his expenses and the Shevach).
ראובן שגזל שדה משמעון ומכרה ללוי והלך לוי ונתנה מתנה ליהודה ובא שמעון וטרפה מיהודה. יהודה לא אזיל גבי לוי דהיא מתנה. לוי אזל גבי ראובן דהיא מכירה.
If Reuven stole a field from Shimon, and sold it to Levi, and Levi gave it for a gift to Yehudah, and Shimon came and took it from Yehudah, Yehudah cannot come to [collect from] Levi, for he received a gift. Levi comes to [collect from] Reuven, for it was a [phony] sale.
ולא מתנה יהבתינה.
Question: Did not [Levi] gave it for a gift? (He did not lose through Shimon taking it back. Why does he collect from Reuven?)
יכיל הוא מימר ליה בעי הוינא מיתן ליה וישלם לי טיבו.
Answer: He can say, I wanted to give to him, and he would 'repay' me (benefit me, out of appreciation).
ראובן גזל שדה משמעון ונתנה מתנה ללוי. והלך לוי ומכרה ליהודה ובא שמעון וטרפה מיהודה. יהודה אזל גבי לוי דהוא מכרה. לוי לא אזיל גבי ראובן דהיא מתנה.
If Reuven stole a field from Shimon, and gave it for a gift to Levi, and Shimon took it from Levi, and Levi sold it to Yehudah, and Shimon came and took it from Yehudah, Yehudah comes to [collect from] Levi, for it was a [phony] sale. Levi cannot come to [collect from], for he received a gift;
דמר רבי יוסי בשם רבנין אין שיעבוד למתנה.
(R. Yosi citing Rabanan): There is no Shibud (Achrayus) for a gift.
ראובן גזל שדה משמעון ומכרה ללוי [צ"ל וחזר ראובן ולקחה משמעון - רשב"א, תשובה צ"ו מיוחס לרמב"ן] ולא הספיק לכתוב (טרפו) [צ"ל תרפו - רשב"א] עד שמת. דמאן היא.
Question: If Reuven stole a field from Shimon, and sold it to Levi, and Reuven went back and bought it from Shimon, and before [Shimon] wrote the document, [Reuven] died - who owns it?
רב הונא וחייה בריה דרב. חד אמר אם כתב שטר טרפו של ראובן. ואם לאו של לוי היא.
Answer #1: Rav Huna and Chiyah brei d'Rav [argued about this]. One of them said that if they wrote Tarfo [in Reuven's lifetime], it is of Reuven. (Since he could have established it with Levi, but he did not, this shows that he bought it for his heirs.) If not, it is of Levi (presumably, he bought it to make his sale valid, so Levi can keep it);
וחרנה אמר היא כתב היא לא כתב של לוי היא.
Answer #2: The other said, whether they wrote or did not write, it is of Levi (unless Reuven explicitly bequeathed it to his heirs).
א"ר מנא [צ"ל לא - רשב"א] מסתברא דלא דראובן דיכיל למימר ליה מילה דלא דידי זבנית לך
Answer #3 (R. Mana): Presumably, [in either case] it is Reuven's, for he can say 'I sold to you what was not mine' (your purchase was invalid).
א"ר יוסי בי ר' בון לא מסתברא דלא דלוי (דראובן יכיל) [צ"ל דיכיל - רשב"א] למימר ליה האי דלא קומיך (אקום לזביניה טביאת) [צ"ל אקים לי וזביני טבאות - רשב"א]
Support (of Answer #2 - R. Yosi bei R. Bun): Presumably, it is Levi's. He can say 'is it not in front of you (now that you bought it)?! Establish my purchase well!' (We explained this like RASHBA.)