1)

ONE WHO ASKED OTHERS TO GIVE A GET (Yerushalmi Perek 6 Halachah 7 Daf 38a)

מתני' אמר לשנים תנו גט לאשתי או לשלשה כתבו גט ותנו לאשתי הרי אילו יכתבו ויתנו

(a)

(Mishnah): If a man asked two people to give a Get to his wife, or he asked three people to write and give a Get to his wife, they must write it and give it themselves;

אמר לשלשה תנו גט לאשתי יאמרו לאחרים כתבו מפני שעשאן בית דין דברי ר' מאיר

(b)

If he asked three people to give a Get to his wife, they may tell others to write (and give) it, for it is as if the husband made them a Beis Din. R. Meir says so;

וזו הלכה שלח חנניה איש אונו מבית האסורין מקובל אני באומר לשלשה תנו גט לאשתי שיאמרו לאחרים כתובו מפני שעשאן בית דין

1.

R. Chananyah Ish Ono sent this Halachah from jail. I have a tradition that if one told three people 'give a Get to my wife', they may tell others to write (and give) it, for he made them a Beis Din.

אמר רבי יוסי נומינו לשליח אף אנו מקובלין שאפילו אמר לב"ד הגדול שבירושלים תנו גט לאשתי צריך שילמדו ויכתבו ויתנו לה

2.

R. Yosi: We told the Shali'ach, also we have a tradition, that even if he asks the great Sanhedrin in Yerushalayim 'give a Get to my wife', they must learn to write [if necessary], write it and give it to her.

אמר לעשרה תנו גט לאשתי אחד כותב וב' חותמין

(c)

If a man told 10 people to write and give a Get to his wife, it suffices that one writes and two sign;

כולכם כתובו אחד כותב וכולן חותמין לפיכך אם מת אחד מהן הרי הגט בטל:

1.

If he said 'all of you write', one writes and all sign it. Therefore, if one of them died before signing, the Get is Batel.

גמ' מתניתא דרבי מאיר [דף לח עמוד ב] מן דבתרה אמר לשלשה.

(d)

(Gemara): [The Reisha of] our Mishnah is R. Meir, since the Seifa (the second clause) 'if he told three...' is R. Meir.

ואמר רב חסדא טעמא דרבי מאיר מה מצינו בכל מקום אחרים כותבין ובית דין חותמין. והכא אחרים כותבין ובית דין מחתמין.

(e)

(Rav Chisda): R. Meir's reason is, just like we find everywhere that others write and Beis Din signs, and here others write and Beis Din authorizes others to sign. (ERECH SHAI).

רבי הילל בר וולס בעא קומי רבי מה ראו לומר הלכה כר' יוסי

(f)

Question (R. Hillel bar Valas, to Rebbi): Why did they say that the Halachah follows R. Yosi [who says that Mili (e.g. a Shali'ach to make another Shali'ach) cannot be passed on to another Shali'ach? R. Meir and R. Chananyah argue with him!]

אמר ליה שלא (ראיתיו) [צ"ל ראיתו, כבבלי סז:א, וכעין זה ב-עלי תמר]

(g)

Answer (Rebbi): You did not see R. Yosi. (Had you seen him, you would understand; he had great reasons for his words.)

רבי כד הוה בעי מקשייה על דרבי יוסי אמר אנן עליבייה מקשייא על דרבי יוסי. שכשם לבין קדשי הקדשים לבין חולי חולין כך בין דורינו לדורו של רבי יוסי.

(h)

When Rebbi would challenge R. Yosi, he said 'do we, at our low level, question R. Yosi?! Like the difference between Kodshei Kodoshim and Chulin, so is the difference between our generation and the generation of R. Yosi!'

אמר רבי ישמעאל בי רבי יוסי כשם שבין זהב לעפר כך בין דורינו לדורו של אבא.

(i)

(R. Yishmael bei R. Yosi): Like the difference between gold and earth, so is the difference between our generation and the generation of my father.

אמר לעשרה הוליכו את הגט הזה אחד מוליך על ידי כולן. כולכם הוליכו כולם מוליכין ואחד נותן על ידי כולן. לפיכך אם מת אחד מהן הרי הגט בטל

(j)

If one told 10 people 'bring this Get [to my wife]', one brings on behalf of all of them. If he said 'all of you bring', all of them bring and one gives it. Therefore, if one of them died, the Get is Batel.

. רבי יוחנן בשם רבי אלעזר דמן רומא המונה כאומר כולכם:

(k)

(R. Yochanan citing R. Eliezer of Roma): One who counts (the Sheluchim - one, two, three, four...), it is as if he said 'all of you.'

הדרן עלך פרק האומר התקבל
HADRAN ALACH PEREK HA'OMER HISKABEL