STIPULATIONS ABOUT WHEN A GET WILL TAKE EFFECT (Yerushalmi Perek 7 Halachah 3 Daf 40a)
מתני' זה גיטך אם מתי זה גיטיך מחולי זה זה גיטיך לאחר מיתתי לא אמר כלום
(Mishnah): [If one gave his wife a Get, and said] 'this is your Get (it will be valid) if I die', 'this is your Get from (after) this sickness' or 'this is your Get after my death', his words (i.e. the Get) did nothing;
מהיום אם מתי מעכשיו אם מתי הרי זה גט
[If he said] 'from today if I die', or 'from now if I die', this is a [valid] Get.
מהיום לאחר מיתתי אינו גט ואם מת חולצת ולא מתייבמת:
'From today, after my death', it is not a Get. If he died [without children], she does Chalitzah, but not Yibum.
Note: The text in the Mishnayos and the Bavli is 'it is a Get and not a Get', i.e. it is a Safek. Surely the Yerushalmi understood so; it does not ask that if it is not a Get, she should do Yibum! However, also below the Yerushalmi cites the text to say only 'it is not a Get.'
גמ' זה גיטיך אם מתי זה גיטיך מחולי זה זה גיטיך לאחר מיתתי לא אמר כלום. ורבותינו אמרו הרי זה גט.
(Gemara - Beraisa): 'This is your Get if I die', 'this is your Get from this sickness', or 'this is your Get after my death', his words did nothing. Raboseinu (our Rebbeyim) said, it is a Get. (The date proves that it takes effect from today, but on condition that he die from the illness.)
מני רבותינו.
Question: Who are Raboseinu?
רבי יהודה הנשיא ובית דינו.
Answer: They are R. Yehudah ha'Nasi and his Beis Din.
בשלשה מקומות נקרא רבי יהודה הנשיא רבותינו. [דף מ עמוד ב] בגיטין. בשמן. ובסנדל.
In three places, R. Yehudah ha'Nasi [and his Beis Din] is called Raboseinu - in [this law of] Gitin, oil (he permitted oil of Nochrim) and Sandal (a miscarried fetus that was mashed. Rebbi is Metaher from Tum'as Leidah unless the entire face resembles a human.)
ויקראו לו בית דין שריא. שכל בית דין שהוא מתיר שלשה דברים הוא נקרא בית דין שריא.
They called him the permissive Beis Din, for any Beis Din that permits three matters is called a permissive Beis Din.
אמר רבי יודן בי ר' ישמעאל בית דינו חלוק עליו. בגיטין
(R. Yudan bei R. Yishmael): His Beis Din argued with him about Gitin.
מהו שתהא מותרת לינשא.
Question: [If one said 'this Get should take effect if I do not return within 12 months', and he died within 12 months,] may she remarry [immediately, without Chalitzah]?
ר' חגיי אמר מותרת לינשא
Answer #1 (R. Chagai): She may remarry.
רבי יוסי אמר אסורה לינשא אני אומר נעשו לו ניסים וחיה.
Answer #2 (R. Yosi): She is forbidden to remarry. I say, [perhaps] miracles will be done for him (Techiyas ha'Mesim), and he will live. (Indeed, Techiyas ha'Mesim does not annul her Heter due to his death. However, if she relied on the Get to exempt her from Chalitzah or Yibum, and he was revived and returned, it turns out that the Get was Batel. - ME'OR HA'SIMCHAH)
מהיום אם מתי מעכשיו אם מתי הרי זה גט. מהיום ולאחר מותי אינו גט.
(Mishnah): 'From today if I die', or 'from now if I die', this is a [valid] Get. 'From now and after my death', it is not a Get.
אמר רבי יודן (רבנין ורבותינו) [צ"ל רבי ורבותינו לרבנן - קרבן העדה] .
(R. Yudan): Rebbi and Raboseinu [challenged] Rabanan.
(מתיבין רבנין לרבותינו) [צ"ל מתיב רבי לרבנין - קרבן העדה] למה אתון אמרין הרי זה גט. בגין דאמר אם. והא (סיפא) [צ"ל רישא - קרבן העדה] ואם ואתון אמרין אינו גט.
Question (Rebbi, to Rabanan): Why do you say [in the middle clause] it is a Get - is it because he said 'if'? In the Reisha he said 'if', and you say that it is not a Get!
אלא בגין דאמר מהיום. אוף אנן כן אית לן מהיום עיקר.
Rather, it is because he said 'from today' (this is primary). Also we say (in the Seifa, when he said 'from today, after my death') that 'from today' is primary (so it is a Get)!
[דף מא עמוד א] (מתיב רבי) [צ"ל מתיבין רבותינו - קרבן העדה] לרבנין למה אתון אמרין )אינו) [נראה שצ"ל הרי זה] גט בגין דאמר מהיום. והא (רישא מהיום ואתון אמרין הרי זה) [צ"ל סיפא מהיום ואתון אמרין אינו - קרבן העדה] גט.
Question (Raboseinu, to Rabanan): Why do you say [in the middle clause] it is a Get - is it because he said 'from today'? In the Seifa he said 'from today', and you say that it is not a Get!
אלא בגין דאמר אם אוף (אנא אית לי) [נראה שצ"ל אנן אית לן] אם עיקר.
Rather, it is because he said 'if.' Also we say that 'if' is primary (and in the Reisha, when he said 'if I die', it is a Get)!
תמן מחלפין
There (in Bavel), they switch [Rebbi's question to Raboseinu's, and vice-versa].
רבי יסא בשם רבי יוחנן ורב תריהון אמרין. דברי רבי תמן דהוא רבנין דהכא. מכיון שאמר מהיום כמי שאמר ע"מ.
(R. Yosa citing R. Yochanan, and Rav): Rebbi's opinion there (in a Beraisa, Bavli 74b) is like Rabanan here (in our Mishnah). Since he said 'from today'; it is as if he said Al Menas (on condition that; if the stipulation is fulfilled, the Get took effect retroactively, when it was given).
רבי זעירא בעא קומי ר' יסא ע"מ אם מתי או ע"מ לאחר מיתה.
Question (R. Ze'ira, to R. Yosa): [Is 'from today' as if he said] 'Al Menas if I die', or 'Al Menas after death'?
א"ל ע"מ אם מתי.
Answer (R. Yosa): [It is like] 'Al Menas if I die.'
ר' בא בשם רב. דברי (רבי הכא) [צ"ל רבנן דהכא - קרבן העדה] דהוא רבנין דתמן. מכיון שאמר מהיום כמי שאמר לאחר מיתה.
(R. Ba citing Rav): Rabanan's opinion here (in our Mishnah) is like Rabanan there (in another Mishnah). Since he said 'from today'; it is as if he said 'after death';
תמן תנינן הכותב נכסיו לבניו צריך שיכתוב מהיום ולאחר מותו דברי רבי יהודה
(Mishnah): One who writes his property to his sons, he must write 'from today and after death.' R. Yehudah says so;
רבי יוסי אומר אינו צריך.
R. Yosi says, he need not.
מה טעמא של רבי יוסי
What is R. Yosi's reason?
זמנו של שטר מוכיח עליו.
Answer: The date on a document proves about it (that it takes effect from today).
רבי שמעון בן יקים אעיל עובדא קומי רבי יוחנן מהיום לאחר מיתה מתנתו מתנה מהיום ולאחר מיתה אינו גט.
R. Shimon ben Yakim brought a case in front of R. Yochanan. [If he said in a gift] 'from today and after death', the gift is a [valid] gift. [If he said] 'from today and after death' [in a Get], it is not a Get.
חברייא בשם רבי יוחנן אינה (איסרטה) [צ"ל איסרתה - עמודי ירושלים, מתשובה ר' בצלאל אשכנזי י"ד]
(Talmidim citing R. Yochanan): Isur (Gitin) is different. (There, 'after death' is a retraction from 'from today.' Regarding a gift, it is from today; 'after death' is a mere stipulation.)
ר' זעירא בשם ר' יוחנן אינה כגיטין אינה כמתנה.
(R. Ze'ira citing R. Yochanan): There is a reason for Gitin (why it is a retraction); there is a reason for a gift (why it is a stipulation).
אמר ר' אילא במתנה מכיון שאמר מהיום מתנה גמורה היא. לאי זה דבר כתב בה לאחר מיתה לשייר לו אכילת פירות.
(R. Ila): Regarding a gift, since he said 'from today', it is a total gift. Why did he say 'after death'? It is to keep [the rights to] eat the Peros [in his lifetime].
ובגיטין מכיון שכתב מהיום בגט כרות הוא. לאי זה דבר כתב בה לאחר מיתה לשייר לו אגופה.
In a Get, since he said 'from today', it is Krus (total separation). Why did he say 'after death'? Is it to keep [rights] for himself in her herself?! (Surely this cannot be! Rather, it is a retraction.)
אמר רבי בון בר כהנא קומי רבי אילי לשייר לו מעשה ידיה.
Question (R. Bun bar Kahana, to R. Ila): He said 'after death' to keep [rights to] her earnings!
אמר ליה לא מצינו אשה נשואה לזה ומעשה ידיה של זה.
Answer (R. Ila): We do not find a woman married to this man (the Get permits her to remarry), and another man owns her earnings.
והוה ר' זעירא מקלס ליה וצווח ליה בנייה דאורייתא.
R. Ze'ira praised this [answer], and announced about R. Ila 'he is a Ben Torah!'
[דף מא עמוד ב] אף בגט שיחרור כן. הרי גט שחרורך מעכשיו לאחר שלשים יום על דעתיה דרבי הרי זה גט. על דעתין דרבנין אינו גט.
The same applies to a Get Shichrur. [If one said] 'this is your Get Shichrur from now and after 30 days', according to Rebbi [since a Get cannot work half-way, after 30 days is a stipulation, so retroactively] it is a Get, and according to Rabanan [it is a retraction, so] it is not a Get.
אף בהבקר כן. שדי מובקר' מעכשיו לאחר שלשים יום על דעתיה דרבי מובקרת על דעתין דרבנין אינה מובקרת.
The same applies to Hefker. [If one said] 'my field is Hefker from now and after 30 days', according to Rebbi [since it cannot be Hefker and the owner owns the Peros, after 30 days is a stipulation, so] it is Hefker, and according to Rabanan [it is a retraction, so] it is not Hefker.
אף בהקדש כן.
Question: The same should apply to Hekdesh! (Why were only Get Shichrur and Hefker taught?)
כל עמא מודיי אמירתי לגבוה כמסירתי להדיוט.
Answer: All agree that Amirah l'Gavoha ki'Mesirah l'Hedyot (what one says to Hekdesh it is as if one handed over to a person. He cannot retract, so all agree that 'after 30 days' is a stipulation.)
אף בקידושין כן.
Question: The same should apply to Kidushin! (He cannot leave anything over, so Rebbi should argue with Rabanan. Why does a Mishnah say about Kidushin from now and after 30 days, that if another was Mekadesh her in the middle, it takes effect, and Rebbi does not argue?)
אשכח תני רבי אומר מקודשת קידושין גמורין:
Answer: A Beraisa was found that says that Rebbi says that she has full Kidushin [to the first man. We explained this Sugya like R. BETZALEL ASHKENAZI.]