1)

WHAT IS CONSIDERED FULFILLING THE TENAI? (Yerushalmi Perek 7 Halachah 6 Daf 43a)

מתני' הרי זה גיטיך ע"מ שתשמשי את אבא ע"מ שתניקי את בני כמה היא מניקתו

(a)

(Mishnah) Question: If one said 'this is your Get on condition that you serve my father, or that you nurse my son'... how long does she nurse him?

שתי שנים

(b)

Answer #1: It is two years;

רבי יהודה אומר שמנה עשר חדש

(c)

Answer #2 (R. Yehudah): It is 18 months.

מת הבן או שמת האב הרי זה גט

(d)

If the son or the father died, the Get is valid.

על מנת שתשמשי את אבא שתי שנים ועל מנת שתניקי את בני שתי שנים מת הבן או שאמר האב אי איפשי שתשמשיני שלא בהקפדה אינו גט

(e)

If he said 'this is your Get on condition that you serve my father for two years', or 'on condition that you nurse my son for two years', if the son dies or the father says that he does not want her to serve him, even if she did nothing to upset him, it is not a Get;

רבן שמעון בן גמליאל אומר כזה גט

1.

R. Shimon ben Gamliel says, in such a case it is a Get.

כלל אמר רבן שמעון בן גמליאל כל עכבה שאינה ממנה הרי זה גט:

2.

The general rule is, whenever prevention [of fulfillment of the Tanai] is not due to her, it is a Get.

גמ' א"ר חייה בר' בא בחייו והוא שתשמשינו כל צורכו. והוא שתניקי כל צורכו.

(f)

(Gemara - R. Chiya b'Ribi Ba): [In the Reisha,] in [his father's or son's] lifetime, she must serve him serve all his needs, or nurse him as much as needed.

לאחר מיתה אפילו לא הניקתו כל צורכו. אפילו לא שימשתו כל צורכו. אלא אפילו שימשתו שעה אחת. אפילו הניקתו שעה אחת.

1.

After death, even if she did not nurse his son as much as needed, or serve [his father] as much as needed, rather, even if she served him a short time, or even if she nursed him once [it is a Get];

רבי שמעון בן לקיש אמר בחייו אפילו לא שימשתו כל צורכו. אפילו לא הניקתו כל צורכו. אלא אפילו שימשתו שעה אחת. אפילו הניקתו שעה אחת.

(g)

Reish Lakish says, in his lifetime, even if she did not serve him serve all his needs, or did not nurse him as much as needed, rather, even if she served him a short time, even if she nursed him once [it is a Get];

לאחר מיתה אפילו לא שימשתו ולא הניקתו כלום.

1.

After death, even if she did not served him or nursed him at all [it is a Get].

מתניתא פליגא על ריש לקיש. כמה היא מניקתו שתי שנים. רבי יהודה אומר שמונה עשר חדש.

(h)

Question (against Reish Lakish - Mishnah): How long does she nurse him? It is two years. R. Yehudah says, it is 18 months. (Reish Lakish could explain that they argue about what is called 'nursing once' - is it within two years, or only within 18 months. However, the wording connotes that they argue about how long she must nurse.)

אמר רבי אבין בשכר מניקה שנו.

(i)

Answer (R. Avin): [Our Mishnah] teaches about the wages of nursing (if one hired someone to nurse, how long she must nurse. It was taught here, for this teaches about a Get on condition to nurse, i.e. when we say that she nursed once - SEFER NIR.)

אמר רבי אבהו בשם רבי יוחנן סדר סימפון כך הוא אנא פלן בר פלן מקדש ליך (אנא) [צ"ל אנת - רמב"ן קידושין ס:ב] פלנית בת פלן ע"מ ליתן ליך מיקמת פלן (ומנכסייך) [צ"ל ומכנסיך - רמב"ן] ליום [דף מג עמוד ב] פלן דאין אתא יום פלן ולא כנסתיך לא יהוי לי עליך כלום.

(j)

(R. Avahu citing R. Yochanan): The order of Simpon (a conditional Kidushin document) is as follows. 'I, Ploni ben Ploni, am Mekadesh you, Plonis bas Ploni, on condition to give to you a gift of Ploni, and to make Nisu'in [no later than] day Ploni. If day Ploni comes and I did not make Nisu'in with you, I have no [Kidushin] on you.'

אירע לו אונס ר' יוחנן אמר אונסא כמאן דלא עבד.

(k)

(R. Yochanan): If Ones occurred [and he could not make Nisu'in in the specified time], it is as if he did not [fulfill; the Kidushin is Batel].

ריש לקיש אמר אונסא כמאן דעבד.

(l)

(Reish Lakish): If Ones occurred, it is as if he did.

על דעתיה דריש לקיש אין הוה צריך למיעבד

(m)

Question: According to Reish Lakish, what must one do (so he will not have a claim of Ones)?

ואין אתא יום פלוני ולא כנסתה לי לא יהוי לי עליך כלום.

(n)

Answer: [He writes] 'if day Ploni comes and you are not entered to me (in my Reshus), I have no [Kidushin] on you.' (Since the Tenai is not about his action, i.e. 'if I...', he has no claim of Ones - SEFER NIR.)

רבי יוחנן מי דמיך פקיד לבנתיה די יהווין עבדן כריש לקיש אמר שמא יעמד בית דין אחר ויסבר דכוותיה ונמצאו בניו באין לידי ממזירות.

(o)

When R. Yochanan was about to die, he commanded his daughters to do like Reish Lakish. He reasoned, perhaps a Beis Din will come later and hold like [Reish Lakish], and [if the Mekadesh did not fulfill his Tenai due to Ones, and my daughter remarried without a Get], it turns out (they will rule) that her children are Mamzerim.

חד בר נש אקדם פריטין לאילפא ונגב נהרא. אתא עובדא קומי רב נחמן בר יעקב הא אילפא אייתי נהרא.

(p)

A man gave money to a shipper [to transport things]. The river dried up (so it was impossible to transport them). The case came in front of Rav Nachman bar Yakov. [He said] the boat is here - bring a river [and he will transport them! He need not return the money.]

אבא בר הונא בשם רבי אבא הוה מצלי דייגב נהרא בגין דניסב פריטוי.

(q)

(Aba bar Huna citing R. Aba): [If one gave money to a shipper, and wants to retract], he should pray that the river dry up, so he will get back his money (this is unlike Rav Nachman bar Yakov).

אשכחת אמר רבי יוחנן ורבי בא לא סברין כרבן שמעון בן גמליאל. ר"ל ורב נחמן בר יעקב סברין כרשב"ג.

(r)

Observation: R. Yochanan and R. Ba (i.e. R. Aba) do not hold like R. Shimon ben Gamliel (in our Mishnah, who holds that if Ones occurred, it is as if he fulfilled). Reish Lakish and Rav Nachman bar Yakov hold like R. Shimon ben Gamliel.

חתכה (דדה כמי שעכבה. נחתך דדה) [צ"ל ידה כמי שעכבה. נחתך ידה - קרבן העדה] כמי שלא עיכבה:

(s)

If she cut off her hand (and she cannot serve his father); it is as if she prevented [fulfillment of the Tenai]. If her hand was cut off, it is as if she did not prevent.