1)

ANOINTING WITH THE OIL

(דף יב,א) ומי הוה שמן המשחה
(a)

Question: How was Yeho'achaz anointed with Shemen ha'Mishchah? It was hidden before he reigned!

והתניא משנגנז ארון נגנז שמן המשחה וצנצנת המן ומקלו של אהרן שקדיה ופרחיה וארגז ששלחו פלשתים דורון לישראל שנאמר (שמואל א ו) ואת כלי הזהב אשר השבותם לו אשם תשימו בארגז מצדו ושלחתם אותו והלך
1.

(Beraisa): The following were hidden with the Aron - Shemen ha'Mishchah, the flask of Man, Aharon's staff, and the chest that the Plishtim sent for a gift to Yisrael - "... in the chest by (the Aron's) side";

ומי גנזו
2.

Question: Who hid the Aron?

יאשיהו מלך יהודה גנזו שראה שכתוב בתורה (דברים כח) יולך ה' אותך ואת מלכך וגו'
3.

Answer: Yoshiyahu Melech Yehudah hid it, because it says "Hash-m will take you and your king into exile" (and he did not want the Nochrim to get it);

צוה וגנזום שנאמר (דברי הימים ב לה) ויאמר ללוים המבינים לכל ישראל הקדושים לה' תנו את ארון הקדש בבית אשר בנה שלמה בן דוד מלך ישראל אין לכם משא בכתף עתה עבדו את ה' אלהיכם ואת עמו ישראל
4.

He commanded to hide them - "Tenu Es Aron ha'Kodesh (in the Bayis that Shlomo built)." Presumably, the Aron was already in the Beis ha'Mikdash, so we must say that he commanded to hide them. Also, why did he need to say 'that Shlomo built'? Rather, Shlomo knew that the Beis ha'Mikdash will be destroyed, and he built a basement to hide the Aron - Tosfos ha'Rosh.)

ואמר רבי אלעזר אתיא שם שם אתיא משמרת משמרת אתיא דורות דורות
i.

(R. Elazar): We learn Gezeros Shavos "Sham-Sham", "Mishmeres-Mishmeres", and "Doros-Doros" (teaching that also the flask of Man, Shemen ha'Mishchah, and Aharon's staff were also hidden).

אמר רב פפא באפרסמא דכיא
(b)

Answer (Rav Papa): He was anointed with pure Afarsimon oil (not Shemen ha'Mishchah).

ת"ר כיצד מושחין את המלכים כמין נזר ואת הכהנים כמין כי
(c)

(Beraisa): We anoint kings like a crown, and Kohanim like Ki.

מאי כמין כי
(d)

Question: What does it mean 'like Ki'?

אמר רב מנשיא בר גדא כמין כף יוני
(e)

Answer (Ran Manshiya bar Gada): It is like the Greek letter 'Ki' (like an English 'X').

תני חדא בתחלה מוצקין שמן על ראשו ואח"כ נותנין לו שמן בין ריסי עיניו
(f)

Beraisa #1: First they pour oil on his (the Kohen's) head, then they put some (drawing a line) between his eyebrows.

ותניא אחריתי בתחלה נותנין לו שמן בין ריסי עיניו ואח"כ מוצקים לו שמן על ראשו
(g)

(Beraisa #2): First they put between his eyebrows, then they pour oil on his head.

תנאי היא איכא דאמרי משיחה עדיפא ואיכא דאמרי יציקה עדיפא
(h)

The Tana'im argue about whether the anointing is primary, or the pouring

מ"ט דמאן דאמר יציקה עדיפא דכתיב (ויקרא ח) ויצוק משמן המשחה על ראש אהרן וימשח אותו לקדשו
1.

The opinion (Tana #1) that pouring is primary learns from "and he poured Shemen ha'Mishchah on Aharon's head and anointed him";

ומאן דאמר משיחה עדיפא מ"ט קסבר שכן אתה מוצא אצל כלי שרת
2.

The opinion that anointing is primary learns from the Klei Shares (they were anointed, but Shemen ha'Mishchah was not poured on them,).

והכתיב ויצוק ובסוף וימשח
3.

Question: The above verse "he poured... he anointed him" proves that we pour first!

הכי קאמר מאי טעם ויצוק משום דוימשח
4.

Answer: No. The verse teaches that the whole purpose of pouring was to anoint him.

ת"ר (תהילים קלג) כשמן הטוב [וגו'] יורד על הזקן זקן אהרן וגו' כמין שני טפי מרגליות היו תלויות לאהרן בזקנו
(i)

(Beraisa): "Like the good oil... on the beard, the beard of Aharon" alludes to two drops of oil hanging on his beard.

אמר רב פפא תנא כשהוא מספר עולות ויושבות לו בעיקר זקנו
(j)

(Rav Papa): When he would talk (Rashi; Tosfos ha'Rosh - trim his beard), these drops would rise to the roots of the hairs;

ועל דבר זה היה משה דואג אמר שמא חס ושלום מעלתי בשמן המשחה יצתה בת קול ואמרה כשמן הטוב וגו' (תהילים קלג) כטל חרמון
1.

Moshe was concerned lest he transgressed Me'ilah (by putting two drops more than needed on Aharon - Rashi Kerisus 5b). A voice from Heaven proclaimed "like the good oil (that descends on Aharon's beard)...; Like the dew of Chermon";

מה טל חרמון אין בו מעילה אף שמן המשחה שבזקן אהרן אין בו מעילה
i.

Just like there is no Me'ilah in the dew of Chermon, also in the Shemen ha'Mishchah in Aharon's beard.

ועדיין היה אהרן דואג אמר שמא משה לא מעל אבל אני מעלתי יצתה בת קול ואמרה לו (תהילים קלג) הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד
2.

Aharon was still concerned lest he transgressed Me'ilah. (Perhaps the oil went where it was not needed, and he benefited from it.) A voice from Heaven proclaimed "how good and how pleasant, brothers dwelling together";

מה משה לא מעל אף אתה לא מעלת
i.

Just like Moshe did not transgress, also Aharon.

2)

RELYING ON SIGNS

ת"ר אין מושחים את המלכים אלא על המעיין כדי שתמשך מלכותם שנא' (מלכים א א) ויאמר המלך להם קחו עמכם את עבדי אדוניכם [וגו'] והורדתם אותו אל גיחון
(a)

(Beraisa): We anoint kings only by a spring, for an omen that their kingship should last. David commanded "take him (Shlomo) down to Gichon" (to anoint him).

אמר רבי אמי האי מאן דבעי לידע אי מסיק שתיה אי לא ניתלי שרגא בעשרה יומי דבין ראש השנה ליום הכפורים בביתא דלא נשיב זיקא אי משיך נהוריה נידע דמסיק שתיה
(b)

(R. Ami): If one wants to know if he will survive the coming year, he should hang a lamp during the 10 days between Rosh Hashanah and Yom Kipur in a house in which wind does not blow. If all the oil burns, this shows that he will live.

ומאן דבעי למיעבד בעיסקא ובעי למידע אי מצלח אי לא מצלח לירבי תרנגולא אי שמין ושפר מצלח
(c)

If one wants to start a business venture, and wants to know if it will succeed, he should raise a chicken. If it grows fat, he will succeed.

האי מאן דבעי למיפק [לאורחא] ובעי למידע אי חזר ואתי לביתא אי לא ניקום בביתא דחברא אי חזי בבואה דבבואה לידע דהדר ואתי לביתא
(d)

If one wants to go on a trip and wants to know if he will return, he should stand in a dark house. If he sees a shadow of his shadow, he will return.

ולאו מלתא היא דלמא חלשא דעתיה ומיתרע מזליה
(e)

Rejection: He should not do this. Perhaps he will not see it, and he will worry, and this will spoil his Mazal (and cause that he not return).

אמר אביי השתא דאמרת סימנא מילתא היא [לעולם] יהא רגיל למיחזי בריש שתא קרא ורוביא כרתי וסילקא ותמרי
(f)

(Abaye): Since we learn that omens are significant, one should eat on Rosh Hashanah gourds, fenugreek (Rashi - clover) leeks, beets and dates (these grow quickly or are sweet).

אמר להו רב משרשיא לבריה כי בעיתו מיעל ומיגמרי קמי רבייכו גרסו מתניתא ועלו לקמי רבייכו וכי יתביתו קמיה חזו לפומיה דכתיב (ישעיהו ל) והיו עיניך רואות את מוריך
(g)

Rav Mesharshiya (to his sons): When you go to learn from your Rebbe'im, first learn the text (by heart). When he teaches, look at his mouth - "your eyes will see your teachers."

וכי גרסיתו גרסו על נהרא דמיא דכי היכי דמשכן מיא משכן שמעתתייכו
1.

You should learn by a river, so your teachings will endure like a river;

ותיבו אקילקלי דמתא מחסיא ולא תיבו אפדני דפומבדיתא
2.

It is better to dwell in a wasteheap in Masa Machsya (a city of Chachamim) than in a palace in Pumbadisa;

טב גלדנא סריא [דמתא מחסיא למיכל] מכותחא דרמי כיפי
3.

It is better to eat rotting fish of Masa Machsya than Kutach (a dish made with bread and milk) of Rami Kipi.

(שמואל א ב) רמה קרני באלהי רמה קרני ולא רמה פכי
(h)

"My horn is exalted in my G-d" - my horn is exalted, but not my flask.

דוד ושלמה שנמשחו בקרן נמשכה מלכותן
1.

David and Shlomo were anointed with a horn, and their kingships lasted;

שאול ויהוא שנמשחו בפך לא נמשכה מלכותן:
2.

Sha'ul and Yehu were anointed with a flask, and their kingships did not last.

3)

THE DIFFERENT KOHANIM GEDOLIM

המשוח בשמן המשחה וכו':
(a)

(Mishnah): A Kohen anointed with Shemen ha'Mishchah...

ת"ר משיח יכול מלך
(b)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps "Mashi'ach" refers to the king!

ת"ל כהן
1.

Rejection: "Kohen" teaches that this is not so.

אי כהן יכול מרובה בגדים
2.

Suggestion: Perhaps even Merubah Begadim (brings a Par for Hora'ah)!

ת"ל משיח
3.

Rejection: It says "Mashi'ach."

אי משיח יכול משוח מלחמה
4.

Suggestion: Perhaps this includes Mashu'ach Milchamah (the Kohen who speaks to the soldiers)!

תלמוד לומר והכהן המשיח שאינו משיח על גביו
5.

Rejection: "The Mashi'ach" refers to the one who has no Mashu'ach above him.

מאי משמע
6.

Question: How does the verse teach this?

כדאמר רבא הירך המיומנת שבירך
7.

Answer: This is like Rava taught, that "(Gid ha'Nasheh of) the thigh" refers to the special thigh (the right one);

הכא נמי המשיח המיומן שבמשוחים
i.

Here also, "the Mashi'ach" refers to the most special Mashu'ach.

אמר מר משיח יכול מלך מלך פר הוא דמייתי שעיר הוא דמייתי
(c)

Question: How could we think that it refers to the king? He brings a Sa'ir!

איצטריך ס"ד אמינא על שגגת מעשה יביא שעיר על העלם דבר יביא פר
(d)

Answer: One might have thought that if he sinned b'Shogeg, he brings a Sa'ir, but if he sinned through Hora'ah, he brings a Par;

קמ"ל:
1.

The verse teaches that this is not so.

אין בין משוח בשמן המשחה כו':
(e)

(Mishnah): The only difference between a Mashu'ach...

מתניתין דלא כרבי מאיר
(f)

The Mishnah is not like R. Meir.

דאי ר"מ הא תניא מרובה בגדים מביא פר הבא על כל המצות דברי ר"מ
1.

(Beraisa - R. Meir): A Merubah Begadim brings a Par for Hora'ah;

ולא הודו לו חכמים
2.

Chachamim argued with R. Meir.

מ"ט דר"מ
3.

Question: What is R. Meir's reason?

דתניא (ויקרא ד) משיח אין לי אלא משוח בשמן המשחה מרובה בגדים מנין תלמוד לומר הכהן המשיח
4.

Answer (Beraisa): Had it said "Mashi'ach", one might have thought that only a Mashu'ach brings a Par. "Ha'Kohen ha'Mashi'ach" includes Merubah Begadim.

במאי אוקימתיה כרבנן
(g)

Question: The Seifa proves that the Mishnah is R. Meir!

12b----------------------------------------12b
(דף יב,ב) אימא סיפא אין בין כהן משמש לכהן שעבר אלא פר יום הכפורים ועשירית האיפה
1.

(Seifa): The only differences between the serving Kohen Gadol and Kohen she'Avar are that the former pays for the Par of Yom Kipur and Asiris ha'Efah.

אתאן לרבי מאיר
2.

This is like R. Meir!

דתניא אירע בו פסול בכהן גדול ועבר ומינו כהן אחר תחתיו הראשון חוזר לעבודתו והשני כל מצות כהונה עליו דברי ר"מ
3.

(Beraisa - R. Meir): If the Kohen Gadol was temporarily disqualified and another was appointed, the first resumes serving (when he becomes qualified again). All laws of a Kohen Gadol (permanently) apply to the second;

[רבי יוסי אומר ראשון חוזר לעבודתו ושני אינו ראוי לא לכהן גדול ולא לכהן הדיוט]
4.

R. Yosi says, the first one resumes serving. The second cannot serve like a Kohen Gadol, nor like a regular Kohen.

אמר רבי יוסי מעשה ביוסף בן אילים מצפורי שאירע בו פסול בכהן גדול <ועבר ומינו אחר תחתיו ולא הניחוהו אחיו הכהנים להיות לא כהן גדול ולא כהן הדיוט> [ומינוהו תחתיו ובא מעשה לפני חכמים ואמרו ראשון חוזר לעבודתו שני אינו ראוי לא לכהן גדול ולא לכהן הדיוט]
5.

R. Yosi: A case occurred in which the Kohen Gadol became disqualified. Another was appointed. Chachamim ruled that the first resumes serving, but the second cannot serve, not like a Kohen Gadol nor like a regular Kohen:

כהן גדול משום איבה
i.

He cannot serve like a Kohen Gadol, for this will cause enmity;

כהן הדיוט משום מעלין בקדש ואין מורידין
ii.

He cannot serve like a regular Kohen, for we ascend in Kedushah, and we do not descend.

רישא רבנן וסיפא ר"מ
6.

Summation of question: Did Chachamim teach the Reisha, and R. Meir taught the Seifa?!

אמר רב חסדא אין רישא רבנן וסיפא ר"מ
(h)

Answer #1 (Rav Chisda): Yes!

רב יוסף אמר רבי היא ונסיב לה אליבא דתנאי
(i)

Answer #2 (Rav Yosef): Rebbi taught the Mishnah. Regarding the Reisha, he holds like Chachamim. regarding the second, he holds like R. Meir.

רבא אמר ר"ש היא וסבר לה כר"מ בחדא ופליג עליה בחדא
(j)

Answer #3 (Rava): R. Shimon taught the Mishnah. He agrees with R. Meir about one law, and argues with him about the other. (We know this from the following Beraisa.)

דתניא דברים שבין כהן גדול לכהן הדיוט אלו הם
1.

(Beraisa): The following apply to a Kohen Gadol, but not to a regular Kohen:

פר הבא על כל המצות ופר יוה"כ ועשירית האיפה
i.

He brings a Par for a Chatas. He pays for the Par of Yom Kipur and Asiris ha'Efah;

ולא פורע ולא פורם אבל הוא פורם מלמטה וההדיוט מלמעלה
ii.

He does not grow his hair long nor tear his clothes in the usual way when a relative dies. He tears at the bottom, and others tear above.

ואין מטמא לקרובים
iii.

He may not become Tamei to bury a relative;

ומוזהר על הבתולה ואסור באלמנה
iv.

He is commanded to marry a virgin. He is forbidden to marry a widow;

ומחזיר את הרוצח
v.

When he dies, Shogeg murderers leave Arei Miklat;

ומקריב אונן ואינו אוכל [ואינו חולק]
vi.

He can serve in the Mikdash during Aninus (on the day that a relative died), but he may not eat Kodshim nor receive a portion of Kodshim when he is an Onen (even though he will be permitted to eat at night);

מקריב חלק בראש ונוטל חלק בראש
vii.

(When he is not an Onen) he has first rights to offer Korbanos, and to receive a share of Kodshim;

ומשמש בשמונה כלים
viii.

He wears eight garments when he serves;

וכל עבודת יום הכפורים אינה כשרה אלא בו
ix.

He may do the Avodah of Yom Kipur;

ופטור על טומאת מקדש וקדשיו
x.

He is exempt if he enters the Mikdash or eats Kodshim when he is Tamei.

וכולן נוהגין במרובה בגדים חוץ מפר המביא על כל המצות
2.

All these apply to Merubah Begadim, except for bringing a Par for a Chatas.

וכולן נוהגין במשיח שעבר חוץ מפר יוה"כ ועשירית האיפה
3.

All of these laws apply to Kohen she'Avar, except for paying for the Par of Yom Kipur and Asiris ha'Efah;

וכולן אין נוהגין במשוח מלחמה חוץ מה' דברים האמורים בפרשה
4.

None of these laws apply to Mashu'ach Milchamah, except for the five laws in the Parshah of the Kohen Gadol:

לא פורע ולא פורם
i.

He does not grow his hair long nor tear his clothes (above) when a relative dies;

ואין מטמא לקרובים
ii.

He may not become Tamei for a relative;

ומוזהר על הבתולה ואסור באלמנה
iii.

He is commanded to marry a virgin, and is forbidden to marry a widow;

ומחזיר את הרוצח דברי רבי יהודה
iv.

R. Yehudah says, when he dies, the Shogeg murderers leave the Arei Miklat;

וחכמים אומרים אינו מחזיר
v.

Chachamim say, they do not leave.

והאי ממאי דר"ש היא
(k)

Question: What is the source that this Beraisa is like R. Shimon?

א"ר פפא מאן שמעת ליה דאמר פטור על טומאת מקדש וקדשיו ר"ש:
(l)

Answer (Rav Papa): We know that R. Shimon exempts a Kohen Gadol for Tum'ah of the Mikdash and Kodshim.

4)

MASHU'ACH MILCHAMAH

חוץ מה' דברים האמורים בפרשה:
(a)

(Beraisa): None of these laws apply to Mashu'ach Milchamah, except for the five things in the Parshah of the Kohen Gadol (above, 4:i-v).

מה"מ
(b)

Question: What is the source of this?

דת"ר (ויקרא כא) והכהן הגדול מאחיו זה כהן גדול
(c)

(Beraisa): "The Kohen that is greater than his brothers" is the Kohen Gadol;

אשר יוצק על ראשו שמן המשחה זה משוח מלחמה
1.

"That Shemen ha'Mishchah was poured on his head" is Mashu'ach Milchamah;

ומלא את ידו ללבוש את הבגדים זה מרובה בגדים
2.

"And he qualified himself (through bringing Asiris ha'Eifah) to wear the clothing" is Merubah Begadim.

על כולן הוא אומר ראשו לא יפרע ובגדיו לא יפרום ועל כל נפשות מת לא יבא
(d)

Regarding all of these it says "he will not grow his hair long, and he will not tear his clothes. He will not approach a Mes."

יכול יהו כולן מקריבין אוננים
(e)

Suggestion: Perhaps any of these Kohanim Gedolim may serve when he is an Onen!

ת"ל (ויקרא כא) כי נזר שמן משחת אלהיו עליו עליו ולא על חבירו
(f)

Rejection: "(He will not leave the Mikdash, and will not profane)... for the crown of Shemen Mishchas Elokav is on him", but not on another (anointed Kohen, i.e. the Mashu'ach Milchamah. Also, we do not exclude Merubah Begadim, for "he will not leave the Mikdash (when a relative dies)" applies to him.)

ואחר שחלקו הכתוב יכול לא יהא מצווה על הבתולה
(g)

Suggestion: Since the law of Mashu'ach Milchamah is different regarding Aninus, perhaps he is not commanded to marry (only) a virgin!

ת"ל והוא
(h)

Rejection: "And he (will marry a virgin" includes Mashu'ach Milchamah).

כתנאי
(i)

Tana'im argue about this.

(ויקרא כא) והוא אשה בבתוליה יקח אחר שחלק הכתוב ריבה דברי רבי ישמעאל
1.

(Beraisa - R. Yishmael): "He will marry a woman in her virginity" - because the law of Mashu'ach Milchamah is different regarding Aninus, the Torah needed to teach that this applies also to him;

רבי עקיבא אומר אין לי אלא שעבר מחמת קריו
2.

R. Akiva says, if a Kohen Gadol became Tamei, he is still commanded to marry (only) a virgin (because he may serve again after becoming Tahor);

מחמת מומין מנין
i.

Suggestion: If he became blemished (and will not serve again), he is not commanded!

ת"ל והוא
ii.

Rejection: "And he" teaches that this is not so.

בעא מיניה רבא מרב נחמן משיח שנצטרע מהו באלמנה
(j)

Question (Rava and Rav Papa): If a Kohen Gadol became a Metzora, may he marry a widow?

מידחא דחי
1.

Is he Nidcheh (Rashi - utterly withheld from ever marrying a widow; Tosfos ha'Rosh - exempted from those laws of a Kohen Gadol he cannot fulfill, but still commanded about what he can fulfill)?

או מיפטר פטר
2.

Or, is he Patur (Rashi - unable to marry a widow while he is Kohen Gadol, but now this does not apply; Tosfos ha'Rosh - totally exempted from all laws of a Kohen Gadol)?

לא הוה בידיה
3.

Rav Nachman was unable to answer the question.

זימנין הוי יתיב רב פפא וקמבעיא ליה
(k)

Rav Papa at times would raise this problem in the Beis Medrash.

א"ל הונא בריה דרב נחמן לרב פפא תנינא אין לי אלא שעבר מחמת קריו עבר מחמת מומין מנין ת"ל והוא
(l)

Answer (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua - Beraisa): Not only a Kohen Gadol disqualified due to Tum'ah (is still commanded to marry a virgin), but even one disqualified due to a blemish - "and he." (Tzara'as is the ultimate blemish, and R. Akiva taught that a blemished Kohen Gadol is still commanded.)

קם נשקיה ברישיה ויהיב ליה ברתיה:
(m)

Rav Papa was so happy with the answer that he kissed Rav Huna and married off his daughter to him.

5)

HOW A KOHEN GADOL TEARS HIS CLOTHES

(משנה) כהן גדול פורם מלמטה וההדיוט מלמעלה
(a)

(Mishnah): A Kohen Gadol tears his clothes from below; a commoner tears from above.

כהן גדול מקריב אונן ולא אוכל וההדיוט לא מקריב ולא אוכל:
(b)

A Kohen Gadol can serve in the Mikdash when he is an Onen, but he may not eat Kodshim. A regular Kohen may not serve nor eat when he is an Onen.

אמר [רב] למטה למטה ממש למעלה למעלה ממש
(c)

(Gemara - Rav): 'Below' and 'above' are understood literally, at the bottom or top of his garment.

ושמואל אמר למטה למטה מקמי שפה למעלה למעלה מקמי שפה וזה וזה בצואר
(d)

(Shmuel): 'Below' and 'above' mean above and below the collar, by the neck.

מיתיבי על כל המתים כולן רצה מבדיל קמי שפה שלו רצה אינו מבדיל קמי שפה שלו על אביו ועל אמו מבדיל
(e)

Question (Beraisa): For any (other) relative that dies, one may tear the neckline of his garment or below it. For a parent, he must tear the neckline.

כיון דבעלמא הוי קרע קרי כאן בגדיו לא יפרום
1.

Since one fulfills the Mitzvah by tearing below the neckline, how can Shmuel permit a Kohen Gadol to do this? It says "he will not tear his clothes"!

שמואל כרבי יהודה סבירא ליה דאמר כל קרע שאינו מבדיל שפה שלו אינו אלא קרע של תפלות
(f)

Answer: Shmuel holds like R. Yehudah, who says that one who does not tear the neckline has not done the Mitzvah.

ומי אית ליה לר"י קריעה בכהן גדול
(g)

Question: R. Yehudah holds that a Kohen Gadol does not tear at all!

והא תניא אילו נאמר ראש לא יפרע ובגד לא יפרום הייתי אומר בראש ובגד של סוטה הכתוב מדבר
1.

(Beraisa - R. Yehudah): Had it said "he will not Yifra (expose) a head, and he will not tear a garment", one might have understood that he will not expose the head or tear the garment of a Sotah;

ת"ל (ויקרא כא) את ראשו לא יפרע ובגדיו לא יפרום שאינו בפריעה ופרימה כל עיקר דברי רבי יהודה
i.

Rather, it says "he will not Yifra (let grow the hair of) his head, and he will not tear his garments" - he does not let his hair grow nor tear his garments at all;

רבי ישמעאל אומר אינו פורם כדרך שבני אדם פורמין אלא הוא מלמטה וההדיוט מלמעלה
2.

R. Yishmael says, he does not tear his garments like others. He tears below, and commoners tear above.

שמואל סבר לה כר"י בחדא ופליג עליה בחדא:
(h)

Answer: Shmuel holds like R. Yehudah regarding what is considered tearing. He does not rule like him regarding whether a Kohen Gadol tears.

6)

WHAT IS MORE FREQUENT AND MORE KODESH

(משנה) כל התדיר מחבירו קודם את חבירו וכל המקודש מחבירו קודם את חבירו
(a)

(Mishnah): Whatever is more frequent has precedence. Whatever is more Kadosh has precedence.

פר המשיח ופר העדה עומדים פר המשיח קודם לפר העדה בכל מעשיו:
1.

If the Par of the Kohen Gadol and the Par of the Tzibur (for sins through Hora'ah) are waiting to be offered, the Kohen Gadol offers his Par completely before that of the Tzibur.

מנא הני מילי
(b)

(Gemara) Question: What is the source (of the Reisha)?

אמר אביי דאמר קרא (במדבר כח) מלבד עולת הבקר אשר לעולת התמיד <למה לי> מכדי כתיב עולת הבקר עולת התמיד למה לי
(c)

Answer (Abaye): "Aside from the morning Olah l'Olas ha'Tamid" - these words are extra!

הכי קאמר רחמנא כל דתדירה קדמה:
1.

They teach that whatever is Tamid (more frequent) goes first. ("Aside from" connotes that the coming matter is domne first.)

וכל המקודש מחבירו הוא קודם את חבירו:
(d)

(Mishnah): Whatever is more Kadosh than something else, goes first.

מנלן
(e)

Question: What is the source this?

דתנא דבי רבי ישמעאל וקדשתו לכל דבר שבקדושה לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון:
(f)

Answer (Tana d'Vei R. Yishmael): "You will be Mekadesh him (a Kohen)" - in every matter of Kedushah. He reads the Torah first, blesses (after eating) first, and takes a nice portion first.