1)

THINGS A MINOR CAN TESTIFY ABOUT IN ADULTHOOD (Yerushalmi Perek 2 Halachah 10 Daf 14b)

מתני' ואילו נאמנין להעיד בגודלן מה שראו בקוטנן

(a)

(Mishnah): A man may testify about the following things that he saw when he was a minor:

נאמן אדם לומר זה כתב ידו של אבא וזה כתב ידו של רבי וזה כתב ידו של אחי

1.

A man is believed to say 'this is the signature of my father, this is the signature of my Rebbi, 'this is the signature of my brother';

זכור אני באשת פלוני שיצתה בהינומה וראשה פרוע

2.

I remember when Plonis was married she went out with a Hinuma and uncovered hair (like the custom of virgins);

ושהיה איש פלוני יוצא מבית הספר לטבול לתרומתו

3.

When Ploni left school he would immerse to eat Terumah;

ושהיה חולק עמנו בגורן

4.

Ploni used to receive Terumah with us at the granaries;

ושהמקום הזה בית הפרס הוא

5.

This area is a Beis ha'Pras (a field in which a plow may have scattered bones from a Mes);

ועד כאן היינו באין בשבת

6.

We used to walk this far on Shabbos (it is within the Techum in which one may walk);

אבל אינו נאמן אדם לומר דרך היה לאיש פלוני במקום הזה מעמד ומספד היה לאיש פלוני במקום הזה:

(b)

However, one may not testify [based on what he saw when he was a minor] that Ploni owned a path to his field here, or that he owned the place here where they pause during funeral processions.

גמ' תני ובלבד דברים שהן רגילין בהן

(c)

(Gemara - Beraisa): This is only things that he is used to (signatures of his father, Rebbi or brothers, but not of others).

תני ובלבד שיצטרף עם אחרים

(d)

(Beraisa): It is only if he joins with others (he is not believed by himself).

וחש לומר שמא עבד הוא

(e)

Question: (Why does it help to testify that when Ploni left school he would immerse to eat Terumah?) We should be concerned lest he is a [Kohen's] slave!

הדא מסייעא לההיא דמר רבי חמא בר עוקבה בשם רבי יוסי בר חנינה אסור לאדם ללמד את עבדו תורה

(f)

Answer: This supports what R. Chama bar Ukvah said in the name of R. Yosi bar Chaninah - it is forbidden to teach Torah to one's slave.

[דף טו עמוד א] לא כן א"ר זעירא בשם רב ירמיה העבד עולה משבעה קרייות וידבר עולה מג' פסוקים

(g)

Question: Didn't R. Ze'ira teach in the name of R. Yirmeyah that a slave counts towards the seven Aliyos [on Shabbos], and "va'Ydaber" counts towards three verses (the minimum that one may read in the Torah)?

תיפתר שלמד מאיליו או שלמדו רבו כטבי

(h)

Answer: The case is, the slave learned by himself, or [he was Kosher and] his master taught him, like Tavi (R. Gamliel's slave. This is not common, so we are not concerned that the boy who immersed after school was a Kosher slave. - SEDEI YEHOSHUA)

וחש לומר שמא עבד הוא

(i)

Question: (Why does it help to testify that when Ploni used to receive Terumah with us at the granaries?) We should be concerned lest he is a [Kohen's] slave!

מסייעא לההיא דתני ר' חייה נשים ועבדים אינן חולקין על הגורן אבל נותנין לו מתנות כהונה ולוייה מתוך הבית

(j)

Answer: This supports what R. Chiyah taught - women and slaves do not receive at the granaries, but one may give to them Matanos Kehunah and Leviyah from the house.

מהו להוציא ממון מתוך עדותן

(k)

Question: May we take property from someone through testimony [of what people saw when they were minors]?

1.

Note: Why is this not clear from our Mishnah? 'Plonis went out with a Hinuma' causes that she collects 200! Usually, validation of signatures enables collection of a document! In both of these cases, his testimony is supported by a majority (most women are Besulos when they marry) or a Chazakah (Stam documents are not forged). We ask about whether we extract property without a supporting majority or Chazakah. (PF)

היך עבידא היו הכל יודעין עד שדה ראובן תחום שבת ובאו ואמרו עד כאן היינו באין בשבת ונמצאת השדה של שמעון מהו מפיקתה מן שמעון ומחזרתה לראובן

2.

What is the case? Everyone knows that until Reuven's field is the Techum of Shabbos, and they came and said 'until here we used to come on Shabbos.' It is found that it is [now considered] Shimon's field. Do we take it from Shimon and return it to Reuven?

מהו שיהו נאמנין לומר יוצאין היו ללקט בפגי שביעית ושמענו פלוני ממלל על פלונית אשתו אשה פלנית ממללת על בניה

(l)

Question: Are they believed to say 'they went out to gather unripe figs in Shemitah, and we heard Ploni talking about his wife Plonis, or Plonis talking about her children? (ALEI TAMAR - this resembles the previous question. They did not intend to testify that those people are suspected to transgress Shemitah, or that Plonis is Ploni's wife, or that these are Plonis' children, but it is inferred from their words.)

ר' אחא ר' שמואל בעי הוזמו מהו שישלימו או ייבא כיי דא"ר בא רב יהודה בשם שמואל אין לומדין דבר מדבר בעדים זוממין וכא כן

(m)

Question (R. Acha citing R. Shmuel): If they were Huzam [about what they claimed to see when they were minors], do they pay? Or, is this like R. Ba citing Rav Yehudah said in the name of Shmuel, we do not learn a matter from a matter in Edim Zomemin, and so here.

תני שאכלנו בקציצת פלוני ופלוני מהו בקציצת

(n)

Question: A Beraisa teaches [that one is believed to say that when he was a minor,] we ate at the Ketzitzah of Ploni and Ploni. What is Ketzitzah?

בשעה שהיה אדם מוכר את שדה אחוזתו היו קרובין ממלין חביות קליות ואגוזים ושוברין לפני התינוקות והתינוקות מלקטין ואומרים נקצץ פלוני מאחוזתו

(o)

Answer: When a man sells his Sedei Achuzah (field of ancestral inheritance), the relatives fill barrels of parched grain and nuts, and they break them in front of children, and the children gather [the contents] and say 'Ploni was detached from his Achuzah';

ובשעה שהיתה חוזרת לו היו עושין לו כן ואומרים חזר פלוני לאחוזתו

1.

When it returned to him, they did so and said 'Ploni returned to his Achuzah.'

אמר רבי יוסי בי רבי בון אף מי שהיה נושא אשה שאינה הוגנת לו קרוביו ממלין חביות קליות ואגוזים ושוברין לפני התינוקות והתינוקות מלקטין ואומרים נקצץ פלוני ממשפחתו

(p)

(R. Yosi bei R. Bun): Also one who marries a woman improper for (forbidden to) him, his relatives fill barrels with parched grain and nuts, and they break them in front of children, and the children gather and say 'Ploni was detached from his family';

ובשעה שהיה מגרשה היו עושין לו כן ואומרים חזר פלוני למשפחתו:

1.

When he divorced her, they did so and said 'Ploni returned to his family.'

בגודלן מה שראו בקוטנן כו'.

(q)

(Mishnah): When he is an adult, [he is believed about these things that he saw when he was a minor...

אין נאמנין אלא בגודלן מה שראו בקוטנן הא בקוטנן לא

(r)

Inference: He is believed only when he is an adult, about what he saw when he was a minor, but not [to testify] when he is a minor.

תמן תנינן [צ"ל א"ר' יוחנן בן ברוקה - קרבן העדה] נאמנת אשה או קטן לומר מיכן יצא נחיל מהלך לתוך שדהו ונוטל את נחילו

(s)

Question (Mishnah - R. Yochanan ben Brokah): A woman or child is believed to say 'from here, a swarm of bees passed.' [The owner] goes into the field and takes his bees.

ובההוא אמר כן

1.

There, it says so [he is believed when he is a minor]!

רבי אחא רבי חנניה בשם ר' יוחנן לא אמר ר' יוחנן בן ברוקה אלא על נחיל של דבורים שאין גזילו דבר תורה

(t)

Answer (R. Acha citing Chananyah citing R. Yochanan): R. Yochanan ben Brokah said so only about a swarm of bees, which is not Gezel mid'Oraisa (one owns it only mid'Rabanan).

תני רבי אושעיה ובלבד במפריח אבל בשוכו לא

(u)

Limitation: This is only when they are flying, but when they are on a branch, no (then it is Gezel mid'Oraisa).

רבי זעירא בעא קומי ר' מנא לא מסתברא על אתר הא לאחר זמן לא

(v)

Question (R. Ze'ira, to R. Mana): Is it not reasonable that he is believed only immediately, but not afterwards?

אמר ליה אף אנא סבור כן

(w)

Answer (R. Mana): Also I think so.

ותנינן במה דברים אמורים שהעידו (במאמרן) [צ"ל על מעמדן - קרבן העדה] אבל יצאו וחזרו אני אומר מפני יראה ופיתוי אמרו:

(x)

Support (Beraisa): When is this? It is when they testified in that time and place, but if they left and returned, I say that due to fear or enticement they say so.

הדרן עלך פרק האשה שנתארמלה
HADRAN ALACH PEREK HA'ISHAH SHE'NIS'ARMELAH