KESUVOS 51 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

THE ENACTMENT OF IKAR KESUVAH (Yerushalmi Perek 4 Halachah 9 Daf 30a)

[דף ל עמוד א] מתני' לא כתב לה כתובה בתולה גובה מאתים ואלמנה מנה שהוא תנאי בית דין

(a)

(Mishnah): If a man did not write a Kesuvah to his wife, it is an enactment of Beis Din that a Besulah collects 200 and a widow collects 100;

כתב לה שוה מנה תחת מאתים זוז ולא כתב לה כל נכסין דאית לי אחראין לכתובתיך חייב שהוא תנאי בית דין:

(b)

If he wrote that she should collect a field worth 100 in place of 200, or did not write that there is a lien on all his property to the Kesuvah, he is obligated (she has a lien and collects 200), for this is a Tenai (stipulation of) Beis Din.

גמ' מתניתא דרבי מאיר דרבי מאיר אמר כל הפוחת לבתולה ממאתים ולאלמנה ממנה הרי זו בעילת זנות

(c)

(Gemara): Our Mishnah is like R. Meir, for R. Meir says that anyone who [gives a Kesuvah] less than 200 Zuz for a Besulah or 100 for a widow, it is Bi'as Zenus.

למי נצרכה לרבי מאיר אף על גב דרבי מאיר אומר שטר שאין בו אחריות נכסין אינו גובה מודה הוא הכא שהיא גובה:

1.

According to whom was it needed (to teach the Seifa, that if he did not write that there is a lien on all his property to the Kesuvah, he is obligated)? It is for R. Meir. Even though R. Meir says that a document without Achrayus of land cannot be collected [from Meshubadim], he agrees that here she collects.